I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

kristna i mellanöstern

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-04 12:32

kristna i mellanöstern

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=142891

när ska egentligen dt här få mer luft i media . kristna förtrycks verkligen i mellanöstern o här i sverige sitter fucking nabila o dom o snackar om hur svårt dt e o va muslim i sverige . buhuu

fuck u ja spyr på dt . prova o va koptisk nunna i egypten istället och bli tvångskonverterad genom våldtäkt . svin

muslimer som är i sverige ska enligt mig behandlas såsom deras egna regler föreskriver om hur bokens folk ska behandlas i deras länder . samma restriktioner när dt gäller bygge av moskéer osv ska dom ha

St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net

Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline

2007-10-04 12:40
eller hur, yo. eller pröva att vara muslim i irak och bli mördad, sprängd och lemlästad av andra muslimer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-04 13:18
som du kanske inte vet så har inte irak alltid varit ett självklart muslimskt land . de kristna var i många år fler än muslimerna, bröderna började dock minska från början 1300 talet då bögen timur lenk kom . som halshögg 70 000 kristna i tikrit och 90 000 i bagdad ( o muslimer lipar alltid om hur korsfararna tog över jerusalem, visste ni ens detta ? ) . fram på 1500-talet var de irakiska kristna dock fortfarande halva befolkningen ( källa UNHCR )
du kan inte ens jämföra kristna och muslimska irakiers situation . för i helvete, hur kommer dt sig att även om kristna i irak är under 5 % av befolkningen så är 40 % (!!!!!) av de som flytt från irak efter kriget kristna ? ( två oberoende källor, källa 1 och källa 2 )

min fråga är när mina bröder o systrar i mellanöstern skall börja uppmärksammas ? när ska denna 1400-långa förföljelse få sin rätta plats i historien ?

2007-10-04 13:19

2007-10-04 16:24
jaså? varje dag kan vi läsa om 10, 20, 30, 40, 50, ja, ibland över 100 människor (läs: muslimer) som dött i sprängattentat riktade mot SUNNIMUSLIMER eller SHIAMUSLIMER. att 40 procent av de kristna irakierna har flytt i stället för att sprängas av galningar anser jag vara positivt. förhoppningsvis kan de återvända i framtiden, om detta är vad de vill. möjligtvis finns det någon empirisk data som påvisar att det främst är kristna som dör där nere? senast jag kollade var det nämligen människor som fick sina armar och ben avslitna.

"Long an integral part of Baghdad's diverse ethnic and religious communities, Christians have lived side by side with their Muslim neighbors for generations, said Abdullah al-Naufali, head of Iraq's Christians Endowment But as Iraq's violence flared after the 2003 U.S.-led invasion, churches and Christian homes were targeted, ..."

uppenbarligen finns det en orsak till varför landet ser ut som det gör?

vad timur lenk har att göra med konflikterna i dag vet jag inte. inte mycket skulle jag tippa på. ungefär lika lite som jag, ahmad i lindängen och religionen islam har att göra med våldtäkter av egyptiska nunnor och tvångskonverteringar. i iran torteras muslimer och muslimska kvinnor våldtas av polisen. uppenbarligen diskrimineras ingen av det meningslösa våldet.

du och dina gelikar av kristna är ju ansvariga för massakrerna på aboriginer, amerikanska urinvånare och judar, initierandet av den afrikanska slavhandeln till amerika och förföljelsen av oliktänkande. nej, vänta. det är ni inte, eftersom vi ansvarar för våra egna handlingar, just det. det glömde jag för en sekund.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-04 19:00
Agaeus P21

Du har rätt i att det pågår en systematisk förföljelse av kristna i Mellanöstern, en förföljelse som västvärlden ogärna talar om.
Varför någonting skulle bli bättre av att vi i Sverige börjar utsätta muslimer som flytt från just dessa områden för liknande övergrepp, förstår jag inte alls.

Boktipps:
Läs "From the Holy Mountain" av William Dalrymple.
Den skildrar på ett mycket bra sätt den kristna kultur som håller på att försvinna i Mellanöstern.
Den visar också det paradoxala i att förföljelsen av kristna är starkast i traditionellt västvänliga länder som Israel, Turkiet och Egypten, medan exempelvis Syrien utmärks av ett under omständigheterna fredligt förhållande mellan muslimer och kristna.

2007-10-04 19:49
Poet

2007-10-04 20:12
Irak var faktiskt ett av de mer toleranta länderna gällandes andra religioner innan kriget bröt ut. Just därför min morfars familj (som var falasha, etiopiska judar) flyttade till Irak, då Israel inte erkände falashas som riktiga judar förens 1975. Och för att inte nämna att Tariq Aziz (Saddams högre hand och vice president) är/var katolik.

Just nu är ju situationen så laddad att man lägger skulden på vem och vad som helst, och då är det lätt hänt att det blir just minoritetsgrupper som kristna, men även kurder, turkmenier och andra. Men även att komma ihåg (som tidigare nämnt) att de flesta attentat sker mellan muslimerna själva.
At the gates of Eternity...

2007-10-05 02:00
du och dina gelikar av kristna är ju ansvariga för massakrerna på aboriginer, amerikanska urinvånare och judar, initierandet av den afrikanska slavhandeln till amerika och förföljelsen av oliktänkande. nej, vänta. det är ni inte, eftersom vi ansvarar för våra egna handlingar, just det. det glömde jag för en sekund.

burned...

2007-10-06 23:45

I koranen står det att man ska behandla människor väl oavsett kön, ålder, ras, religion etc. Bara för att det finns några muslimer som behandlar kristna dåligt betyder inte det att alla muslimer är messed up.

Tror du att muslimer förtrycker bara kristna eller? Muslimer äter upp varandra i mellanöstern.

Shuu

2007-10-09 12:48
Eller hur, det är fett intressant att värdera olika former av förtryck och påstå att vissa är värre än andra.