Synfel och glasögon, hur funkar det egentligen?
Jag har funderat rätt länge på det här, men har såklart inget svar och vänder mig därför hit. Det kan vara så att det finns ett svar, eller så har ingen forskat i det. Skitsamma. Jag har näst intill perfekt syn. Många av mina vänner har inte det, och har därför glasögon. De behöver alltså se igenom slipat glas för att se lika bra som jag gör naturligt. När jag provar deras glasögon så ser jag helt plötsligt suddigt. De också, för jag provar deras glasögon. Då kommer frågan: När jag har på mig vännens glasögon och får en suddig syn, ser jag då som min synskadade kompis när han inte har glasögon på sig? Eller är det tvärtom? Alltså om han är t.ex. närsynt så är glasen slipade så att normalseende ser som en långsynt person? Eller finns det ingen sådan logik alls. Är det bara random suddighet för båda? Finns det forskning i det här? Finns det ett svar?
Redline!
Har också alltid undrat det! ... jag faktiskt ingen aning själv... har "perfekt" syn...
Get Random!
intressant...har dock inge svar men vill gärna veta
vi är överallt!
Jag har också perfekt syn
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag skulle tro att du inte ser som han ser när han ser suddigt. Detta är ingen vetenskaplig gissning, men jag skulle tro att för att åtgärda synfelet måste ju glasögonen ha sån slipning som "ögat saknar". Alltså om du är närsynt måste du ju få nått som gör att du inte är det, så när någon provar glasögonen får den bara smaka på närsynthetesersättningen. Haha... Nån som hänger med...
What we do in life echos in eternity.
breaky_grl: Men borde det då inte vara tvärtom? Att närsynta personer behöver lite mer långsynthet i glaset? Eller det kanske är mer komplext än så?
Redline!
jag har haft linser och brillor i typ 15 år. när jag inte hade dem så såg jag ju väldigt suddigt, men om jag hade både linser och testade ett par glasögon så blev det inte alls samma sak som att se suddigt. men jag vet inte varför. det ser ju mest ut som att titta under vatten typ
http://www.kommandot.se/wp/
jag tror inte att personen med glasögon ser de så som vi ser de genom deras. jag har testat mångas glasögon och många blir att man ser ganska klart men att allt te.x är mycket större eller närmre än vad de egentligen är osv. och jag antar att personen med synfel inte ser de så utan glasögon utan bara ser suddigt, eller vad man nu har för slags synfel.
Det glasögon/linser gör är att fokusera om var själva bilden träffar synnerven. Synfel (närsynthet osv) kommer utav att ögat av någon anledning inte växt/formats sig på ett optimalt sätt, och att linsen därför inte är rätt fokuserad gentemot synnerven. Så: Om din kompis har ett brytningsfel som gör att "bilden" ligger några millimeter framför synnerven (närsynthet t.ex) så får han glasögon som kompenserar det genom att flytta bak bilden så den träffar rätt. Tar du på dig hans glasögon sker samma sak - detflyttas bakåt - men på dig blir det som att bilden hamnar bakom synnerven och du ser därför oskarp. Dock Borde det förstås vara skillnad på hur man upplever brytningsfelen (framför/bakom). Hurvida själva oskärpan kan anses lika för dig och din kompis vettefan. Om nån har svårt att förstå vad som menas med hur linsen bryter ljuset framför/bakom så gör klassikern; försök sätta eld på nåt med ett förstoringsglas. För att det ska gå måste ljuset va som mest koncentrerat (liten punkt) och det ändrar man genom att ändra avståndet mellan glaset och det man vill elda. Principen är precis densamma, ögat vill ha ljuset max koncentrerat på synnerven för att se bra.
endeavor så borde det ju vara, men som jag har upplevt själv så stämmer det inte. det blir inte samma oskärpa
på tal om linser, brytning och ögon och sånt... Kan inte säga att jag är 100% säker, men visst känns det som om man kan ändra hur djupt fokus ligger för ett av sina ögon? Förändrar vi tjockleken på linsen i ögat eller hur går detta till?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
PlayerJoe: man kan ändra fokus genom att slappna av ögat. I början av min närsynthet blev jag rekommenderad att slappna av i ögonen när jag läste så att jag inte fokuserade för hårt. Det skulle tydligen hjälpa mot fortsatt närsynthet. Funkade sådär dock och tillslut fick jag skiten åtgärdad med skalpeller och linser instoppade under hornhinnan.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Glaset i glasögon är en konvex eller en kankav lins. Ögat har också en sorts inbyggd lins, en konvex. Ljuset som kommer genom ögat, som gör att vi ser, bryts antingen för mycket eller för lite. För att man ska ha perfekt syn ska de "parallella" ljusstrålarna mötas vid näthinnan. Om det bryts för mycket (närsynthet) så möts strålarna framför näthinnan. Om det bryts för lite (översynthet) så möts strålarna efter bakom näthinnan. Så varför ska man ha glasögon? Linsen justerar strålarna så att de kommer lite vinklade på den inbyggda linsen. Då bryts strålarna så att de möts på näthinnan. När du testar deras glasögon så justeras strålarna så att de inte träffar näthinnan, därför ser du dåligt då. Om din kompis är närsynt och du testar hans glasögon ser du därför som en översynt snubbe.
Wazaaaa
konvex eller konkav* lins.
Wazaaaa
Chub: Alltså blir det tvärtom om jag förstår dig rätt.
Redline!
Jag hade glasögon som liten men inget grovt synfel. Det har nu växt bort. Vad jag kan tillföra är att jag uppfattade oskärpan som barn annorluna från suddigheten jag får genom att ta på mig samma gamla glasögon nu.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
ja, mellanstadiefysiken till trots känns det väldigt annorlunda
Hade man kunnat ta två bilder på en skog tex, och kunna göra ena suddig på ett sätt, så skulle jag kunna göra en bild lika suddig som jag ser den vanliga bilden utan glasögon. får alltid frågan "hur suddigt ser du" "ser du lika suddigt som jag i dina glasögon"
beroende på typen av glasögon är det lite olika. kortfattat kan man säga att du får hans inverterade synfel när du använder hans glasögon.. räcker det så?
cry me a river! --> thcrew
(skiter i att folk sagt det innan)
cry me a river! --> thcrew
reina: ok ok, det var ju inte riktigt det jag var intresserad av men tack iaf :) jag undrade mer om vad som händer i ögat när man öndrar fokus? linsen i ögat borde ju ändra tjocklek på något sätt, hur?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
PlayerJoe Det är små trådar som sitter i ögat som drar i linsen, beroende på hur nära saken man fokuserar på är.
Wazaaaa
chub: på riktigt? det skulle ju fungera teoretiskt iaf .. :)
jag har ett synfel eller ett brytningsfel som optikerna kallar det. Så när jag speciellt läser smälter alltihop samman och jag ser absolut ingenting! Hade glösögon ett tag tills hunden tyckte dom så aptitliga ut =P Morsan tycker att jag ska skaffa nya men ser ingen anledning i det då jag bara läser Kalle Anka^^ Så jävla keff...
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.
Jag har glasögon, har haft det i x antal år och innan jag fick mina glasögon så trodde jag att det jag såg var precis så som man skulle se. Jag upptäckte inte skillnaden på skärpan fören jag tog på mig mina glasögon. Haha Jag såg världen på ett nytt sett.
förändringen i synen vid användning av glasögon beror på din orginal syn. ser du på exakt rätt sätt så ser du väl som din polare med hans glasögon när han saknar dom. Annars så ser du på ett annat sätt vilket är mest troligt.
Blood on my dick or shit on my knife
Man har detta i på högstadiet, läraren maler på en månad om konvexa och konkava linser och speglar så att ingen ska glömma. Börjar förstå varför folkpartiet vill ha ordning bättre ordning i skolan...
Haha ordupprepningarna var min dators fel, den hakkar när man skriver. Och sen läste jag inte så noga innnnan jag skickade det.
Nej. Anledningen till att DU, som har "perfekt" syn, ser suddigt med din polares glasögon är för att de är slipade efter hans brytningsfel. När du sen tar på dig hans glasögon får du alltså INTE samma brytningsfel som han när han inte har glasögon. Det är ungefär som att säga att jag får skeva tänder när jag testar någon annans tandställning...
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
Jag har synfel på vänster öga, och har brytningsfelsglas, där ena glaset är tjockare och special slipat, och det andra är mer ett vanligt glas men som jag behöver för att se ändå. Att inte du kan se genom dem är, nu gissar jag, p.g.a att de ger dig en extra sak (kommer inte på) som mitt öga saknar, men som du har i ditt öga, och det gör så att du ser suddigt.
*snaark*
det är ju helt fantastiskt vad duktiga folk är på att upprepa varandra..
"får alltid frågan "hur suddigt ser du" "ser du lika suddigt som jag i dina glasögon" " Har du seriöst fått den frågan?
njut
Playerjoe; Yepp, men då kanske personen förstår bättre.
*snaark*