Dödshjälp
Vart står whoafolket i frågan om dödshjälp? För / Mot, motivera!
^ Smart sagt.
Defenitivt för om personen i fråga lider mycket och ändå har en solklar död framför sig.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
ja, jag tycker att varje individ har rätt att bestämma över sitt eget liv och död
http://www.kommandot.se/wp/
Till att börja med måste man skilja på aktiv och passiv och i bägge fallen finns det såklart både fördelar och nackdelar. Aktiv döshjälp är när tar beslutet att vidta åtgärder för att förkorta lidandet. Passiv när man inte tar till åtgärder för att hålla människan vid liv. Om jag har förstått det rätt.
jag är för aktiv dödshjälp, om en person lider så mycket att han eller hon bara vill dö så är det rimligt att ge dödshjälp. Men det ska vara den absolut sista utvägen och man bör ha utrett ärendet väldigt nogrannt innan.
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
för både passiv och aktiv. har sett för många lida så onödigt mycket fram till slutet för att inte vara det.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Jag lever efter uttrycket Gör vad du Vill skall vara Lagens Hela. även om Viljan har djupare betydelse än att bara gå ut å skjuta nån för att man är på dåligt humör.. Så jag är helt klart FÖR. men om vi tar en deprimerad person som inte vill leva längre så har ju personen inte alla hästa hemma och kan ju därför inte fatta ett sånt beslut utan distrahering av förnuftet så det måste ju vara en mentalt frisk person iaf. förutsatt att det inte är någon konstig mental störning som är orsaken till att personen faktiskt vill dö då. orkar inte försöka klassifiera vilka sjukdomar som ska gälla det får bli en utvärdering efter varje enskilt fall istället.HS!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag är för både aktiv och passiv dödshjälp. Kvalité av liv före kvantitet.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Jag är emot aktiv utom i extremfall. Man kan inte alltid lite på att människor vet sitt eget bästa, och man vet inte vad framtiden bjuder på i sitt sköte.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Ja juste, jag är alltså för både Aktiv och Passiv då.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
vaddå att det inte bör gälla vid depression, eller att folk inte vet sitt bästa. vill man dö så vill man dö. det är ju inte så att man kan få nån annan slags hjälp i vilket fall som helst, och saker blir ju inte direkt lättare
bperb P25 missförstår jag dig nu, eller tror du på allvar att deprimerade är bortom hjälp att få ett bättre liv?
Misery_chick ,
jag tror mer att han menar om en människa som är deprimerad verkligen verkligen vill dö, så...
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Producent
2007-10-12 20:36
jag är för aktiv dödshjälp om personen är sapass invaliserad att han inte klarar av att ta sitt eget liv.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Married to the money, fuck the world, that's adultery
om man föds: Blind,Förstånds handi,ingen känsel alls, ingen smak, o helt förlamad samt ingen hörsel, ska man leva då? man hade nog gjort en bra sak o avliva den personen!
alla vet ju att klottrare e knarkande monster som knivhugger pensionärer o rånar aschmed nere på hörnet..
Loosah P28 frågan är om man ens lider om man är såpass grönsak.
absolut för. ingen annan än du själv bestämmer om du vill leva eller inte.
cry me a river! --> thcrew
har förövrigt ingen betydelse varför personen vill dö. vill någon dö, och dö på ett schysst sätt skulle jag ställa upp till 100%
miserychick ja, dålig formulering. alltså, det är klart att en deprimerad människa kan må bättre, men eftersom psykvården ser ut som den gör idag så känns självmord som en rimlig självmedicinering och då är det ju bättre att det sköts av nån kunnig hellre än att det slutar med pajjad lever, hjärnskador eller nåt sånt skoj. sen kan jag tänka mig (gissar vilt) att de som fsktiskt tar livet av sig i de flesta fall är manodepressiva, folk som känner till känslan av att "åh nej, nu är det fanimig på gång igen" och kan slå slag i saken antingen innan eller efter det djupaste svackan då man ofta är så handlingsförlamad att det inte går att på riktigt göra illa sig själv.
utan tvekan är jag för dödshjälp, Jag skulle då aldrig vilja ligga o bara tyna bort o lida sista tiden i mitt liv. en av mina värsta mardrömmar är att få en stroke o bli helkroppsförlamad o förlora talet, har träffat allt för många på mitt arbete som råkat ut liknande saker o de är så fruktansvärt. Va de inte en kille i frankrike som för några år sedan skrev till regeringen o ville ha dödshjälp fast han fick de inte? har för mej att han hade varit med i en krock o blivit förlamad o de enda han kunde röra efter olyckan var ett finger elle nått liknande. fruktansvärd historia, ingen ville hjälpa honom förutom hans mor, kom inte ihåg om hon gjorde de till slut o fick fängelse för de.
bperb P25 jag vet inte jag, för det första så är det ju en del av depressionen att allt känns sådär hopplöst, det är inte rikigt en "äkta" känsla så att säga, så jag tycker inte man på något sätt ska uppmuntra folk att agera destruktivt på den, hur gärna man än kan tänkas vilja när man väl är nere i det, och för det andra så är det ju kanske inte en så bra ide att "självmedicinera" sig själv genom att ta livet av sig för att man är mitt inne i en mycket behandlingsbar sjukdom. om personen vill dö när han/hon inte längre är deprimerad är väl en sak, men en deprimerad är inte enligt mig vid sina sinnes fulla bruk till den grad att dödshjälp ens bör vara ett alternativ. hjärnskador förresten? tänker du på ECT nu?
Jag är för... om man varit sjuk ett längre tag och det blir bara värre och värre, döden närmar sig sakta men säkert, då är det rätt enligt mig att hjälpa personen att dö. OBS! Men då ska personen själv vilja det... Inte rätt enligt mig att ge dödsjälp till någon som ej är kontaktbar, som t.ex. ligger i koma... man ska gå efter perosnen egen vilja. Beslutet ska alltså inte ligga i någon läkares eller anhörigt händer.
asså ni som är typ blablabla om personen blablabla vem ska göra den bedömningen? spelar väl ingen roll varför personen vill dö räcker det inte ATT denna vill dö?
miserychick alltså, när man är som djupast nere i deppen kommer man ju ändå aldrig att palla ta sig för ett sånt projekt eller orka fatta ett sånt beslut. det som faktiskt kan få folk över gränsen är ju den obefintliga vprden som finns, så jag skulle knappast kalla den för behandlingsbar om det inte går att få behandling. hjärnskador, tänk längre syrebrist till hjärnan vid hängningsförsök eller plastpåse över skallen eller andra liknande sätt att ha livet av sig. det finns ju andra risker än döden vid de flesta sätt att döda sig själv
En liknande tråd var uppe ganska nyligen och jag utvecklade min syn på saken i ett längre inlägg. Anyway: Det finns aktiv och passiv dödshjälp. Passiv dödshjälp innebär att döden inträder som en naturlig konsekvens av att man inte sätter in all behandling som är möjlig. I Sverige avstår vi ganska ofta (internationellt sett) från att vårda in absurdum när vi vet att patienten är obotligt sjuk och har mycket kort tid kvar. Patienter har t.ex. möjlighet att skriva på ett papper att man, om man dör, inte vill utsättas för upprepade återupplivningsförsök. Aktiv dödshjälp innebär följaktligen att man påskyndar döden, t.ex. genom en injektion. Det skall tilläggas att gränsen mellan passiv och aktiv dödshjälp är flytande i många fall. Patienter som befinner sig i slutstadiet av t.ex. dödlig cancer ges ibland morfindoser som är så höga att läkaren vet att patienten riskerar att dö. Min mamma som är läkare har gjort detta ett antal gånger. Således kan man säga att vi i många fall redan tillämpar dödshjälp inom den svenska sjukvården. Den enda typ av dödshjälp som är förbjuden, är den som riktar sig mot patienter som a) har en förhållandevis lång tid kvar att leva. b) inte lider av akuta smärtor. Bör vi då även legalisera den mest "extrema" formen av dödshjälp, den som förekommer i t.ex. Holland idag? Det är en svår fråga, och jag ska inte påstå något annat än att jag själv funderat mycket på frågan och ofta kännt mig osäker. Men min uppfattning är trots allt att vi inte bör göra det. Att en person som vill dö tar sitt eget liv är en sak, att sjukvården ska hjälpa till att ta död på människor som fortfarande har en stor del av sitt liv framför sig, är en helt annan sak. Det går emot de grundläggande principerna för den moderna sjukvården, nämligen att målet i första hand ska vara att bota patienten, i andra hand lindra. Enligt mig är det lika moraliskt förkastligt som att (vilket förekommer i t.ex. USA) medicinsk personal assisterar vid avrättningar. Respekten för livet urholkas på en samhällsnivå. Vi kan inte heller utesluta att en legalisering av aktiv dödshjälp kommer att leda till en social acceptans för det. Gamla skröppliga människor som inte är akut sjuka, men som inte kan ta hand om sig själv, kan känna att det är deras "plikt" att ta emot dödshjälp eftersom de är en belastning på sjukvården/samhället/anhöriga. Ättestupa, med andra ord. Nej tack. Och jag tycker att ni som så tvärsäkert säger er vara för aktiv dödshjälp, ska tänka över följande fråga: är det verkligen okej att döda en annan människa bara för att denne säger sig vilja dö?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mästerkatten kruxet är ju att en människa som försöker ta livet av sig utan kunskap ofta misslyckas. det är inte så lätt att ta livet av sig som man tror. då tycker jag att det är bättre att en läkare under kontrollerade former utför handlingen än att personen får vänta i 10 år med enorma smärtor på ett par nya njurar p.g.a. en misslyckad överdos tabletter. principerna att bota och lindra kan ju uppfattas som att döden är ett alternativ till nån som lider något fruktansvärt av ångest eller liknande och därför kunna gå under sjukvårdens praxis. angående det där med gamlingarna kan jag ju hålla med om att du har en mycket vettig poäng, men jag tror ändå inte att det kommer att utnyttjas i så hög grad att det faktiskt blir standard för gamla att ta livet av sig.
kruxet är ju att en människa som försöker ta livet av sig utan kunskap ofta misslyckas. det är inte så lätt att ta livet av sig som man tror. då tycker jag att det är bättre att en läkare under kontrollerade former utför handlingen än att personen får vänta i 10 år med enorma smärtor på ett par nya njurar p.g.a. en misslyckad överdos tabletter. - Du tycker alltså att samhället i första hand bör underlätta självmord, inte försöka motverka dem? Det dör dubbelt så många människor varje år i Sverige av självmord som av bilolyckor (
1387 stycken under 2004). Med din politik skulle svenska stan döda ungefär 100 gånger fler av sina egna medborgare varje år än vad Kina gör (räknat i capita).
principerna att bota och lindra kan ju uppfattas som att döden är ett alternativ till nån som lider något fruktansvärt av ångest eller liknande och därför kunna gå under sjukvårdens praxis. - Att patienten hålls vid liv brukar uppfattas som ganska centralt för begreppet "bota".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja, eller åtminstone se till att det sker under kontrollerade former. skillnaden är ju att i ena fallet så handlar det om en människa som har en önskan att inte leva längre, och i det andra sker det mot nåns vilja (du tänker på dödsstraff antar jag). det är en ganska fundamental skillnad som gör att det är svårt att jämföra de olika fallen. och att bilolyckor sker är ju tråkigt men är just det, olyckor, och också svårt att jämföra. vad är det för fel med att underlätta nåns önskan? är det inte det vi har ett samhälle till för? man kan ju bota det som vissa kallar ett smärtsamt liv? det är ju en definitionsfråga, att avsluta ett lidande. att tvinga nån till livet mot den personens vilja känns inte mycket mer humant
bperb P25 fast de självmordsförsöken sker ju oftast när man är en liten bit mindre deprimerad, inte när man är ute ur depressionen.
ja, visst är det så. och? men ärligt alltså så tror jag att det skulle kunna förhindra många självmord, speciellt bland unga människor. att när man ligger där på britsen och ska få sin injektion eller hur det nu skulle kunna vara utformat kan dödsångesten ta överhanden och stoppa självmordet i tid. under den djupaste delen av depressionen skulle man ju som sagt inte orka ta sig för hela den där processen, och bara när man är tillräckligt stark att ta livet av sig är man också tillräckligt stark att kunna känna ånger inför beslutet
skillnaden är ju att i ena fallet så handlar det om en människa som har en önskan att inte leva längre, och i det andra sker det mot nåns vilja (du tänker på dödsstraff antar jag). det är en ganska fundamental skillnad - Jag tycker faktiskt inte att personernas egen inställning spelar speciellt stor roll. Det är inte rätt av en stat att döda sina egna medborgare, oavsett anledning. På samma sätt är det inte tillåtet för mig att döda min kompis bara för att han ber mig om det, eller att anordna dueller. Man kan inte avsäga sig sitt människovärde. vad är det för fel med att underlätta nåns önskan? är det inte det vi har ett samhälle till för? - Det kan definitivt vara fel att underlätta vissa typer av önskningar. Om en människa inte önskar göra något annat med sitt liv än att knarka, är det moraliskt rätt att ge vederbörande heroin bara för det? Självmord är i de allra flesta fall en konsekvens av att en person är psykiskt sjuk eller är oerhört olycklig med någon omständighet i sitt liv. Att bota sjukdomen eller förbättra livssituationen tycker jag alltid är en bättre åtgärd än att acceptera självmord. att tvinga nån till livet mot den personens vilja känns inte mycket mer humant - Man tvingar knappast någon till livet. Vill man verkligen dö, tar man sitt liv. Däremot tycker jag inte att man ska underlätta det hela.
ja, då har vi helt enkelt olika åsikter. inget du säger låter rimligt i mina öron och det verkar som en ömsesidig känsla.
Är det olagligt att ta livet av sig? det borde det nästan vara va?
Get MAD and change
Pajja-Production P19 Nej.
I teorin ser jag inget fel i att hjälpa någon att dö, om denna är absolut solklar med att han/hon verkligen vill dö, och har en säker död framför sig. Vad är felet liksom?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
bajsare döden är väl det enda som är säkert
Pajja-Production P19 vad är konstigt med det? tycker du att det känns logiskt att straffa de som misslyckadts med att ta livet av sig?
nä jag tycker inte någon ska få straff för det. men jag tycker det ändå bör vara olagligt att döda sig själv. Men ja till dödshjälp iaf.
Get MAD and change
Varför borde det vara olagligt att ta livet av sig tycker du? och är det inte lite underligt att tycka att självmord bör förbjudas, men vara för dödshjälp?
haha man kan nog inte förbjuda självmord, men olagligt bör det ändå vara. även att ingen skulle bry sig. Ja för det är sjukt att man får döda sig själv om man vill.. därför. Ja dödshjälp för dom som är sjuka och mår så pass dåligt att dom lider så pass mycket av det och om dom kommer dö ändå. därför ät jag för det.
Get MAD and change
Pajja-Production men vad är skillnaden mellan dödshjälp och självmord, egentligen, i grunden så är det ändå du som beslutar om dit liv ska avslutas eller ej, oavsett om du behöver hjälp att utföra det eller inte.
dödhjälp är till för dom som är sjuka och kommer dö ändå och mår skit. Inee för självmordsbenägna jävlar som mår lite dåligt för tillfället och inte vet vad dom håller på med. fattar du inte skillnaden äru fan dum..
Get MAD and change
Pajja-Production P19 jag ser hur du gör skullnad mellan dem, men jag håller inte med dig.
nä okej MISERY_cick jag förstår
Get MAD and change
Pajja-Production P19 försöker du anspela på mitt användarnamn? den var ny...verkligen. eller vad var det du förstod som gör att du känner att du måste visa första delen av vad jag kallar mig med stora, feta bokstäver? tror du att jag är självmordsbenägen? olycklig? något annat? utveckla gärna.
det var inga feta bokstäver dom var bara stora. nä du är säkert lycklig. men ja förstår inte att du kan tycka det är okej att ta självmord...
Get MAD and change
Pajja-Production P19 ok, stora bokstäver då, men ändå, varför... av samma anledning som du tycker dödshjälp är okej, skulle jag tro.
sjukt.
Get MAD and change