I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-10-19 16:46
du kan inte ha samma anledning .. för dom som tar livet av sig är ofta rätt unga. och är olyckliga just då och mår dåligt just då. MEN om dom inte skulle dödat sig själva hade deras liv med all säkerhet kunnat orda upp sig.. finns ju inget mer själviskt att ta livet av sig.

så motivera nu din åsikt.
Get MAD and change

2007-10-19 16:51
Pajja-Production P19

jag tycker det är upp till var och en att avgöra vad man vill göra med sitt liv, sen så finns det ju undantag som tex psykisk sjukdom som gör att man inte är vid sina sinnes fulla bruk och så vidare, men jag tycker ine a det är någo som man ska förbjuda.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-10-19 16:55
...och du har fortfarande inte förklarat vad mitt användarnamn hade med saken at göra.

lite pinsamt att dragit en av de äldsta och mest uttjatade grejerna på whoa, månne?

2007-10-19 16:58
Jo det är nog en av dom äldsta sakerna på whoa va? närinte en 10del vet vem du är äns..

Get MAD and change

2007-10-19 17:00
Pajja-Production P19

väx upp för fan, hur svårt ska det vara att hålla en diskussion?
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-10-19 17:01
Att förbud mot att begå självmord skulle inte hindra dem som gör det, men jag håller ändå med Pajja om att det borde stå som olagligt, av principiella skäl dock. Det är förbjudet att mörda. Samtidigt är det ens eget liv, som själv borde få ansvara för och göra vad fan man vill med, men som jag tror finns det alltid en möjlighet att få livslusten tillbaka, även om vi inte känner till tillvägagångssättet.

Om jag är för eller emot dödshjälp beror helt på av vilken anledning denna vill dö. Handlar det om djupa depressioner brist på livsglädje är jag nog snarare för livshjälp.
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk
Admin

2007-10-19 17:02
HÅLL ER TILL ÄMNET!

Jag har rensat och editerat bort en del otrevligheter. Och tråden handlar om dödshjälp, ingenting annat!
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2007-10-19 17:04
snålade på orden som ni märker, ni förstår nog.

2007-10-19 18:43
Vill man dö så ska man la få dö! Får man inte välja när man föds så ska man iaf få välja när man dör! Om man nu inte är svårt psykiskt sjukt som Misery skrev...Låter som ett stort brott mot mänsklighetens rättigheter annars.............Fast det är det inte...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-19 18:54
vad är det för skillnad på en grav fysisk skada och en grav psykisk skada? båda orsakar oerhört lidande och borde enligt mig klassas lika, även i dödshjälpfrågan.

pajjaproduction

frågar du mig är det mest själviska en människa kan göra att tvinga nån annan att leva.
http://www.kommandot.se/wp/

2007-10-19 18:55
Vem är människa att döma och avgöra om den andra vill dö pga "svår psykisk sjukdom" eller för att den... bara vill dö?

2007-10-19 18:57
Bperb då har du skev syn
Get MAD and change

2007-10-19 18:59
jag menade mest att det enligt mig är lite taskigt att inte hindra schizofrena kalle från att hoppa från taket för att komma undan från rökdemonerna som vill suga ut hans själ.

okej om han sen vill ta livet av sig när han inte är mitt uppe i ett psykotiskt skov, men att inte hindra honom i det läget är enligt mig fel.

2007-10-19 19:00
Pajja-Production P19

kan du inte förklara vad med hans syn på det hela som enligt dig är skevt?

2007-10-19 19:06
tyst med dig istället. du behöver inte veta.
Get MAD and change

2007-10-19 20:16
pajja
ja, eller så förstår du inte vilken smärta man upplever när man mår så illa. att tvinga nån till att fortsätta leva under den tortyren är så lågt man kan sjunka. DET är själviskt

2007-10-19 21:27
finns inget töntigare än att ta livet av sig. man kan leva lycklig det bestämmer man själv..
Get MAD and change

2007-10-19 21:31

men jag trodde att man måste vara gravt retarderad för att tro sånt?

2007-10-19 21:40
jasså trevligt. då vet du annat nu då. tänk en liten 14 åring som sitter och har kärleks problem kanske lite mobbad också. hon sitter och tänker att det aldrig kommer bli bra kommer aldrig få en kille eller några kompisar. så hon bestämmer sig för att ta livet av sig... ha yea som om inte hennes liv skulle ordnat upp sig med tiden?.

Behöver inte vara 14 åringer kan vara i alla åldrar. om man tänker att det aldrig kan bli så läre ju inte bli det. blir ju vad man gör det till..

Men svara inte till mig nu ditt efterblivna cp.
Get MAD and change

2007-10-19 21:49
nähä, så det är ok att kalla mig för det töntigaste som finns eller efterblivet cp, men det är inte ok att jag antar nånting som jag kan ta tillbaka?

men du verkar ju vara in intelligent ung man, varför inte börja som skolkurator så slipper vi alla självmord.   

2007-10-19 21:58
han inte sagt att du är det töntigaste som finns utan att ta självmord är.
Get MAD and change

2007-10-19 22:15
Begå självmord om jag får be...

Jag tror nog att DU är det töntigaste som finns här Pajja!
Att man tycker att man är töntig för att man mår psykiskt dåligt bevisar bara att man är en mkt mkt omogen och självisk människa.
Du har uppenbarligen aldrig varit i en sån situation att du har mått så dåligt...såå...då borde du bara hålla käften o inte uttala dig, för varför ska man uttala sig om något man inte vet ett piss om, och samtidigt tro sig veta och komma med såna töntiga påståenden?

Sämsta nånsin...väx upp!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-19 22:18
rolfi lär dig läsa innan du skriver.  Tycker inte det är töntigt att man mår dåligt eeller nått sånt. Men ATT TA SJÄLVMORD ÄR SJÄVISKT OCH TÖNTIGT.. fattar du. Visst finns kanske extrema fall där det lika är bra. så knip
Get MAD and change

2007-10-19 22:23
Att man vill (ta) Begå självmord beror till kanske 99% på att man mår dåligt...vilket automatiskt gör dig till en sån hatare...så berätta nu varför det är töntigt att "ta" självmord?

2007-10-19 22:28
haha och därför tycker jag det är töntigt att man mår dåligt öhh va? snackar du om..

För jag tycker det är töntigt att man väljer att ta sitt liv istället för att reda ut det. som i dom flesta fall är helt möjligt och sedan leva ett bra o glatt liv. Fegt är det också att ta självmord. fegt töntigt själviskt.  låt mig tycka vad jag tycker utan att bry er istället. haha
Get MAD and change

2007-10-19 22:35
det känns ju som lite onödiga påhopp att döma ut och hacka på folk som du inte har en aning om hur de känner. visst, du har säkert haft kärlekstrubbel och elaka päron, men hade du mått dåligt nog att önska att du inte existerade hade du inte resonerat som du gör. och nej, det är inte att bara reda ut, hur gärna du än vill tro det

2007-10-19 22:41
haha. jag tycker fotfarande inte det är töntigt att man känner att man inte vill existera. vad är det du inte fattar?  Simple as this Jag tycker att det är fegt att begå självmord, det är ju en sån lätt väg. istället för att försöka ta tag i problemet antingen ensam eller med hjälp. Många som tar livet av sig skulle säkerligen kunnat ha fett bra liv idag. även att dom kanske var åt helvette just då..
Get MAD and change

2007-10-19 22:44
det är den enda vägen i många fall. "ta tag i problemet", ja det är ett lätt (och fegt) sätt att bagatelisera problemet på. 

2007-10-19 23:30
nä i många fall är det inte enda  vägen, det kan jag lova. och vad är det för fegt med att ta tag i problem och kämpa sig upp?
Get MAD and change

2007-10-20 19:46
bperb

Så jävla nödvändig och smart kommentar, mr. smartguy (säker död grejen).

För övrigt, "ta tag i problemet" är väl i alla fall ett bättre alternativ än att begå självmord? Enkelt att säga, fegt förstår jag inte varför det är. Sen är det inte alltid lika lätt att "ta tag i problemet", eftersom en depression är ett psykoneurologiskt sjukdomstillstånd och man ibland helt enkelt är fullkomligt oförmögen att ta sig ur depressionen. Men det betyder ALDRIG att man inte har ett val, att leva eller att inte leva. Jag tror det skulle hjälpa patienten väldigt mycket om man talade om att hans/hennes välmående är så djupt ner i skiten pga en sjukdom, och att denna KAN härdas ut, istället för att bli peppad till "ta tag i problemet".
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-21 10:25
pajja
det är inte fegt att ta tag i problemen och kämpa sig upp, det är fegt att avfärda ångest, depression och psykos som nåt som man själv styr över.

bajsaren
du tror inte att det finns tillräckligt många som säger det? varför kan du inte fatta att vissa faktiskt VILL dö. vissa vill ta det valet att dö. att p.g.a. ens egen egoisim och rädsla för att det på något sätt skulle ha med dig att göra är fegt. varför vill du tvinga nån en sak mot personens vilja?  

2007-10-21 10:57
varför kan ingen hålla med mig och föredra livshjälp framför dödshjälp? varför är jag alltid alldeles ensam? :A

2007-10-21 16:04
bperb

Kan du inte läsa?
Vem har sagt något om att tvinga folk till nånting? Och vart skriver jag att jag inte vill att folk ska dö pga personliga skäl. Är du dum i huvet?
  Klart att jag fattat att folk vill dö, det är ju det trådhelvetet handlar om, om som jag uttryckligen skrev så har man alltid ett val, att inte leva eller att leva. Valet är fritt, fattar väl vilken jävla idiot som helst. kan inte fatta att nån som är så mkt äldre är så mkt dummare än mig.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-21 16:05
och som*

2007-10-21 18:09
ja, man har ett fritt val, då är du ju för dödshjälp eller?  

2007-10-22 01:20
absolut?