I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför dras alltid katten till allergikern?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Manager

2007-10-14 12:40

Varför dras alltid katten till allergikern?

Jag har katt, liksom många av mina polare. Jag känner dessutom en och annan pälsdjursallergiker.

När dessa pälsdjursallergiker kommer på besök hos mig eller någon annan av de kattägare jag känner så väljer katten 9/10 ggr att fastna hos allergikern. Eller lägga sig i personens jacka.

Hur kommer det sig? Vet de om att de är allergiker och väljer att jävlas (katter är ju av naturen jävliga)? Eller utsöndrar allergikerna någon form av doft som katter gillar?

Någon som märkt detta fenomen? Eller ännu bättre, nån som har ett vettigt svar? ;)

Redline!

2007-10-14 12:50
Anledningen till att katter har en tendens att fippla med och störa kattallergiker är väldigt enkelt. Katter, precis som kvinnor, telefonförsäljare och andliga framtidsgissare har ett överhängande behov att få uppmärksamhet från personerna som sitter på de kallaste axlarna. Ju mer dessa personer ignorerar och stöter bort katten, destu mer intresserad och benägen att kela blir det lilla livet.

Det hela handlar om väldigt basic psykologi. Katter är, för att uttrycka sig krasst, attention-hoes hela bunten..
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-10-14 14:08
Det handlar inte specifikt om allergiker, katter känner helt enkelt av när en person inte tycker om dom och attackerar som en målsökande missil.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 15:58
detta har jag faktiskt undrat massa gånger, varför kattjävlarna alltid hoppar på mig och försöker döda mig! jag ska försöka vara tillmötesgående mot dem i fortsättningen så kanske dem lämnar mig i fred.. kanske springa emot dem och skrika och slå dem med en spade eller något så dem blir rädda, kanske funkar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 16:17
Min katt är också så...

2007-10-14 19:32

Jag kan ju va så tråkig att jag svarar seriöst i tråden men det handlar om att de som inte gillar katter undviker ögonkontakt med dom. För katter är detta ett positivt tecken och inte ett dåligt som hos oss. Detta resulterar i en jobbig kulturkrock... eller artkrock... whatever

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-10-14 22:05
som sagt basic psykologi.. att man stöter bort katten utstrålar för katten att man har hög rang, alpha beteende och alltså utstrålar man att man är den viktigaste varelsen och katten vill såklart hellre slicka röv hos en stark individ än hos en svag (kelig, ljust tonläge o.s.v)..

2007-10-14 22:09
jag älskar djur, men är pälsdjurallergiker, både katter och hundar och resten drar sig gärna till mig. vet inte vad det beror på, har också börjat undra om det beror på allergin. speciellt katter ska då tamejfan alltid kela :/
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-15 02:59
Alla katter är så och som ni skriver - uppmärksamhet.

2007-10-15 03:51
Är pälsdjursallergiker och har märkt att dom gillar fan att hälsa extra mycket på mig de jäääävlarna :P
Känner mig dock alltid så jävla taskig när man inte klappar dem eller sådär haha.
Manager

2007-10-15 08:38
Jag måste tillägga att ingenstans i mitt inlägg står det någonting om att allergikern försöker stöta bort katten eller undviker den på något sätt.

Jag började fundera på det här i helgen. Jag och en polare var hos en tredje polare. Min polare som kommit med mig är allergiker och han vi var hos har två katter. Katterna var inte påträngande eller ens speciellt intresserade av oss, men den ena valde direkt att lägga sig i allergikerns jacka och sov där i flera timmar. Även om det fanns flera jackor att ligga i.
Och det fenomenet har jag sett fler gånger.

Så jag vill påstå att allas teori om att katter dras till folk som vill undvika dem kanske stämmer, men inte fullt ut.
Redline!

2007-10-15 09:45
Jag är allergisk mot pälsdjur... och när jag besöker folk med hund och katt så blir jag jämt attackerad och grovt älskad av djuren.

Fast det var mer när man var yngre då allergin var värre, nu börjar den nästan försvinna så nu klappar man och latchar med djuren.

Men det var grovt irriterande förr.. eftersom man blev totalt förstörd av uppmärksamheten...
Fucka ur!

2007-10-15 12:42
Dr.Octagon X25

Intrycket jag får när jag läser ditt andra inlägg är att du vill fiska fram någon mer biologisk, kemisk eller ockult förklaring. Att de personer som är kattallergiker även sitter på modifierade och något missbildade svettkörtlar vilket attraherar kissekatter lite extra, för att nämna en eventuell teori.

Jag personligen, tror inte att så är fallet. Slumpen (att just din polares jacka blev utvald), kombinerat med vårt beteende (avvisande människor är mer intressanta för katten), är den korrektaoch mest logiska bedömningen.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-10-15 14:24
phlegm är right on the money skulle jag tro.. du letar efter tecken och mönster och hittar dem självklart precis som du kan göra med allt annat.. du lägger inte märke till att katten kelar med andra kanske då det inte har nån påverkan på något och inte faller in i din teori.. vi ser vad vi vill se och ser mer av det som bekräftar vad vi letar efter..

2007-10-15 20:37
Fan jag & mina vänner hade den här diskutionen idag! Katter och hundar blir som jävla plåster på alla jävla allergiker/djurrädda personer.

Är det samma sak med getingar? För i många fall har getingar valt att härja runt mina getingsticksallergiska vänner än mig själv & dom som inte är allergiska.
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-10-15 21:26
TwilightSnow: svaret finns längre upp, åtminstone om hundar.. nej getingar har nog en annan anledning bakom ifall de nu ens eter sig så vilket jag tror du inbillar dig.. att det händer 10 ggr på raken räcker inte ens som bevis och jag tror inte det hänt så ofta som du tror utan undantag..

som sagt att en människa beter sig avvisande mot en hund visar för hunden att den människan har hög rang och alltså är den individs gunst hunden tjänar mest på att vinna.. samma lär ju gälla för katter.. varför vill ni så gärna att det ska bero på något krångligare än så?

kolla på nån naturfilm om vargar så kommer ni se beteende så tydligt att det inte finns minsta anledning att tvivla.. kolla ledar vargens totalt nonchalanta beteende och hur den kan få sina underordnade att krypa, gny och licka hans mungipor utan att använda minsta våld, en snabb glimt med ögonen åt sdan kan räcka.. djur ser mycket mer än ni lägger märke till vad gäller kroppspråk, att ni inte ser att era alergiska polare, eller ni själva om ni är allergiska, beter sig annorlunda betyder inte att de/ni inte gör det..

2007-10-15 21:45
Jag har precis flyttat hem till mamma igen, och medans jag bodde hemifrån så skaffade hon katt.
Jag är jätte allergisk och den är uppe i mig hela hela tiden, och inte med dom andra, ska alltid in i mitt rum, sitta i knät, överallt hela tiden

Manager

2007-10-16 08:32
phlegm: Intrycket jag får när jag läser ditt andra inlägg är att du vill fiska fram någon mer biologisk, kemisk eller ockult förklaring.

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag även där fiskar efter det.

Jag personligen, tror inte att så är fallet. Slumpen (att just din polares jacka blev utvald), kombinerat med vårt beteende (avvisande människor är mer intressanta för katten), är den korrektaoch mest logiska bedömningen.

Jag valde ett av flera exempel, så slumpen tror jag inte på. Och jag har fler vänner som trots sin allergi tycker om katter och inte är avvisande, utan tvärtom väldigt påträngande mot katten...och ändå väljer han allergikern 9/10 gånger.

Joel413: du lägger inte märke till att katten kelar med andra kanske då det inte har nån påverkan på något och inte faller in i din teori.. vi ser vad vi vill se och ser mer av det som bekräftar vad vi letar efter..

Min katt (lik många andra katter) är stroppig som fan och väljer själv umgänge. Och jag kan med enkelhet hitta 20 vittnen som kan intyga att han inte är den keliga sorten, som smörar för vem som helst.
Dessutom har min teori funnits i snart en vecka, medan katten och hans beteende har funnit i flera år. Det var nyligen jag märkte fenomenet och började lägga bitarna på plats.
Och dessutom är det inte bara min katt som tidigare nämnt, utan även andra katter tycks ha detta beteende.

som sagt att en människa beter sig avvisande mot en hund visar för hunden att den människan har hög rang och alltså är den individs gunst hunden tjänar mest på att vinna.. samma lär ju gälla för katter.. varför vill ni så gärna att det ska bero på något krångligare än så?

Haha, va?! En hundrädd person visar på alla sätt sin rädsla klart och tydligt för hunden, vilket hunden givetvis utnyttjar för att stärka sin position.
En person som ignorerar en hund blir givetvis intressant för hunden och väcker dess nyfikenhet.
Men en person som avvisar en hund kommer också bli lämnad ifred. Nu gäller det att ha i åtanke att en hundrädd person inte kommer lyckas med att avvisa en hund innan den hundrädde övervinner sin fobi.

kolla på nån naturfilm om vargar så kommer ni se beteende så tydligt att det inte finns minsta anledning att tvivla.. kolla ledar vargens totalt nonchalanta beteende och hur den kan få sina underordnade att krypa

Att skaffa sig underordnade kräver att man befäster sitt ledarskap, visar att man är en kompetent ledare och spenderar mycket tid med sin flock. En allergiker lär knappast göra något av de uppgifterna, så din vargflocksliknelse håller inte.

Men hursomhaver, det handlade om katter och inte hundar. Katter har inte samma flockregler eller levnadsregler heller.
Jag förstår era argument och som jag sa tidigare så kan säkerligen många fall förklaras med det ni sagt, men jag tror fortfarande på något mer än bara det. Jag har sett det med egna ögon flera gånger, och jag vill framhäva att jag inte är ovan vid att observera människans samspel med djur och vad vårat kroppsspråk sänder för signaler.
Redline!

2007-10-16 21:23
Katter knows fear..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-17 00:06
KATT ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-10-17 17:13

alltså jag tror ju helt enkelt du är ute och velar med hela grejen men är det som du säger så beror det garanterat på flock´beteenden eller kroppspråk.. eller har du några andra ågot sånär logiska idéer?

gör du ett empiriskt vetenskapligt test på katters beteende gentemot allergiker och icke alletrgiker eller deras prylar så tror jag garanterat det visar sig handla om slumpen..

2007-10-18 00:39
Katter kan vara grymma på att jävlas!

När jag var liten så var det en kille, några år äldre än mig som hette Chris. Han hade en katt som bara hade ett öga. En gång hade Chris lite polare hemma, alla satt och kollade på film och, åt popcorn och bara chillade. Och så kom dendär katten och hoppade upp i en killes knä och så började han klappa den, åh fin katt, fin katt.. Och plöttsligt så bara backade katten upp, alltså den gick baklänges upp på honnom och fes han rakt i ansiktet och sen sprang iväg.

2007-10-20 10:28
det där är ju en vandringssägen... har hört den minst femtio gånger, ibland heter personen Chris, ibland Joe, ibland Patrick typ..
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-10-20 14:45
DrKista
Det hände i mitt hood i mitten av 90-talet, sen har historien säkert spridit sig.

2007-10-20 22:30
En kompis som heter cicci och jag kom precis hem till en annan kompis och han hade katt. Cicci råka stänga till en dörr (där katten antagligen hade sin kattlåda) och senare kommer kompisen och säger att det är helt blött i ciccis skor, då hade katten kissat i hennes skor och han sa att det var för att hon antagligen råkat putta till dörren, och att katten alltid hämnades på det viset genom att kissa i personen som putta till dörrens skor. fattar inte hur katten visste vilka skor det var men..

2007-10-21 14:08
svar: katter älskar armsvett... de drar sig till personer som har någon form av amrsvettslukt och hänger där..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-10-21 14:32
mantis jag skojade bara, hade lite tråkigt
:]
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-10-21 22:34
jag skojjar inte, det är ren fakta..

YOU wont be disapointed.

2007-10-22 01:27
okej nu har ja inte läst hela tråden men iaf :

min morsa är allergiker och varje gång hon går ner till min syrra ska katten komma fram till henne. och hon avviser inte katten utan börjar klappa den o sånt . och den stannar och gör inget bara kelar.

men sen om jag ska klappa katten börjar den oftast bita och riva mej som den gör med alla andra också :P

bara min morsa den inte attackerar hahahah skummt :)

pz
Sleep is the cousin of death

2007-10-22 11:09
din morsa har väl gett katten amt oftas

YOU wont be disapointed.

2007-10-22 14:18
Jag har varit på kurs i djurkunskaper för att lära sig prata djurens "språk".. och svaret är enkelt varför katter dras till allergikern..
Katten känner av när någon är sjuk.. och när personen i fråga kommer in i ett hus där det finns en katt.. så söker katten upp personen i tron om att katten kan hela människan.

Katten tror att den är helande helt enkelt.

Samma som hunden dras till de hundrädda för att dom känner att den rädde är rädd och vill beskydda och få personen att känna sig trygg.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-10-28 23:35
HAHA!

fan va jag garvade åt chana masalas första inlägg:

detta har jag faktiskt undrat massa gånger, varför kattjävlarna alltid hoppar på mig och försöker döda mig! jag ska försöka vara tillmötesgående mot dem i fortsättningen så kanske dem lämnar mig i fred.. kanske springa emot dem och skrika och slå dem med en spade eller något så dem blir rädda, kanske funkar..

LOL!

2007-10-29 00:16
ZoO-Man P20

nej eftersom det är min systers katt så matar min syster den min morsa har aldrig matat katten.

ja antog att du skrev till mej :)

pz
Sleep is the cousin of death

2007-11-01 22:14
men... jag är allergiker och alla djur som jag stöter på är jävligt gosiga mot mig och då menar jag inte bara katter och hundar utan även jävligt dumma varelser som kaniner. exempel: jag har en kompis vars kanin är precis lika dum som man kan förvänta sig, den sprattlar och håller på när man kommer i närheten av den. men så fort jag tar upp den så lägger den sig helt stilla och slickar på mig. wtf?