I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Giftas bort som 3-åring?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-15 02:08

Giftas bort som 3-åring?

LÄNK

Nog för att jag har hört om giftermål mellan unga i vissa delar av världen men 3 år och dessutom bortgift mot sin vilja? (Tror iofs inte en 3-åring vet vare sig ut eller in vad han eller hon vill). Känns ju rätt fucked up om man säger så..

Eller är det bara överdrivet från aftonbladets sida? Har liksom lite svårt att tro på artikeln. Kanske det bara var ett jippo-event, inte riktigt legalt?

2007-10-15 02:44
Vad har det med saken att göra?

Tro fan att de är muslimer om det är Afghanistan?

Islam är inte lika med tvångsgiften, hedersmord osv. Det kunde lika gärna varit nån bizarr amerikansk kristen sekt som gjorde det?

Det är händelsen i sig som är bizarr, inte att de kanske råkar vara muslimer.

2007-10-15 02:45
Ahh, du kanske bara var lite smått ironisk iofs med tanke på alla anti-muslim strömningar som finns nuförtiden, sorry isf om jag missförstod..

2007-10-15 02:47
jag tror säkert att dom e muslimer..
men ja vem vet att dom kanske inte e de..
kanske nån fattig familj erböjds av en rik
familj som ville sin son ska gifta sig
me en söt flicka.. allt kan hända

2007-10-15 02:49
Jo men visst att en del länder har giftermål mellan unga kids som tradition men 3 år? Ang artikeln så var de kusiner.

2007-10-15 02:51
Hur som helst, det är skillnad på traditioner/kultur och religion, det ena måste inte nödvändigtvis ha ngt att göra med det andra. Många förstår dock inte det och klumpar samman folk..

2007-10-15 02:53
de hemska e att skilsmässan e förbjudet..

2007-10-15 02:58
Ja men det är det på många ställen, bl.a. Malta om jag inte minns fel. Visst, det finns många saker som är hemska och ibland är det en definitionsfråga mellan olika läger men just att exploatera ett barn är extra illa. Barn har bara den korta tid de har som barn och den tiden borde de få ha ostört och få leva oskyldiga.

2007-10-15 03:00
också måste man gifta sig om man
får ha sex.. nu får hon redan de, fyfan.

2007-10-15 04:11
tkr detta är hela stört!

ungen kan inte ens snacka o hon har redan fått sitt öde valt av sina föräldrar?
och me sin kusin dessutom :S

de absolut värsta är ju att skilsmässa är förbjudet :S ska hon leva me den här snubben då även om hon hatar honom?:/

tkr enbart synd om barnen som får sånna saker bestämda och vid sån liten ålder..

släkten o familjen borde tänka efter lite o inse va dom håller på me..
Sleep is the cousin of death

2007-10-15 11:18
är det inte ganska vanligt att de bestämmer sånt där när barnen är väldigt unga? (kan ha fel, school me)
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-10-15 12:23
Haha ingen verkar säga något om killen som hon ska gifta sig med. Han är 7år och tror inte har är så sugen på att doppa sin kusin. Nåja. Detta handlar om muslimer men även i USA brukar man ha illegala massbröllop mellan minderåriga (-15). Vissa präster brukar även har några 5-10 fruar, som inte helt sällan är under 15år. Dessa är (suprise suprise!) fundamentalistiska kristna sekter, och ska inte förknippas med den traditionella kristendomen
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-10-15 13:36
Det är ju i allmänhet 2 personer som är inblandade i ett giftemål. Den andre personen är i det här fallet en 7-årig pojke. Jag kanske inte förstår patriarkatets mekanismer eller nåt sånt, men det känns som ett ganska stort steg för honom också.

För övrigt: en treåring som inte kan prata?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-15 23:24
Mästerkatten

läs artikeln

Sunam, 3, kan inte prata ännu – men har haft sin förlovningsfest

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-16 01:59
Jag läste artikeln och min undran kvarstår.
Stackars grabb, förlovad vid sju års ålder... och med en ´tard dessutom.
Producent

2007-10-16 05:04
fast jag tror att ett äktenskap är lite annorlunda när man blir bortgift. vet en tjej som blev det (tror att hon var lesbisk till och med, fastän hon inte erkände det :S). och hennes man och hon var mer som bästa kompisar, förutom att dom gjorde lite skit som att skaffa barn och sadär för att nöja släkten. men det finns ju manga som skaffar barn, fastän dom inte är kära! bara för dom vill ha barn liksom. dom verkar vara ypperliga föräldrar, och dom verkar vara ett gulligt par. mer som syskon än älskare iofs, men ända :)

och andra sdian kanske det inte ALLTID gar sadär bra. vissa vill väl gifta sig för kärlek. men jag chansar pa att i den kulturen sa är dom sapass vana att dom inte ser äktenskap pa det sättet.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-10-16 17:25
Mästerkatten läs underrubriken där står det att hon inte lärt sig prata,eller du kanske märkt de men menar att hon är lite efter för att dem flesta andra 3åringar kan prata?

2007-10-16 18:02
afro_p P16

Suck, det här har ju verkligen ingenting med trådens ämne att göra men: jag har läst artikeln (påpekat det ett par gånger nu) och jag tyckte bara det lät lite konstigt att det stod att hon inte kunde prata. De flesta treåringar jag träffat har nämligen kunnat prata. De allra flesta barn som utvecklas normalt kan formulera ord innan de är 1 år, korta meningar innan de är 2.

2007-10-16 18:33
ja,jag är duktig på att gå off topic

2007-10-16 19:33

haha bortgift blev döttrarna i gamla/nya testamentet med. men nu var det en jävla massa tusentals år sen.... så att eh...

och tänk vad alla islamofober kommer ältra sig i högmod. deras fördomar har besannats, genalisering eller inte - muslimer är pedofiliförespråkare!

ooh, vad dom ler, ensamma framför brasan i i sin timmerstuga på de norrländska kalfjällen - de har ju faktiskt läst på wikipedia att muhammed gifte sig med en fyraåring.

dom flinar belåtet, vilandes i sin hammock i östra landskrona.

dom har röstat på folkpartiet framtills förra valet då dom röstade på sverigedemokraterna, men nänä - inte bryr de sig om att alla muslimer är individer själva när de diskuterar politik i fikarummet och de argumentar för folkpartiet, "för ingen får ju veta deras lilla hemlighet"

2007-10-16 20:10
Aicha som var en av Mohammeds många fruar fick ju torka bort sprema från sin klänning i 9års åldern, 3 år kanske var lite ungt men vem vet om både Aicha och den där flickan var/är väldigt mogna för sin ålder?
Ja, jag har dyslexi.

2007-10-16 20:35
3 år kanske var lite ungt men vem vet om både Aicha och den där flickan var/är väldigt mogna för sin ålder?

ja, det kanske stämmer. man var ju alltid avis på araben med störst kuk på mellanstadiet liksom.

& det med aicha stämmer sorgligt nog. ville bara parodisera dagens flashbackislamofober

2007-10-16 21:37
Jag tror det är afghanska scientologer faktiskt. Ska nog flytta till ett sånt land så jag kan gifta bort eventuella framtida barn vid tidig ålder. Som förälder borde jag väll veta vad som är bäst för mitt barn! Eller?
njut

2007-10-16 22:57
Sweetest_Taboo F22

Koranen... Dock inte på arabiska, vissa brukar ju säga att man måste läsa koranen på arabiska.
Ja, jag har dyslexi.

2007-10-17 20:03
jag måste bara säga att det är helt korkat även om barnen inte fattar vad som händer så är bortgifta mot sin vilja och i ett sådant här fall är det ännu konstigare

jag skulle aldrig acceptera något sådant
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson

2007-10-17 23:47
säger bara SJUKT. Tänk om grabben som hon ska gifta sig med är ett jävla svin etc. etc, så är hon fast vid honom för resten av sitt liv, och har inte haft nånting att säga till om, då hon inte ens kan prata.
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2007-10-17 23:52
Dem kan va muslimer, kristna, judar, men saken har inte med religion o göra

2007-10-25 17:56
har inte läst men

men 3 år och dessutom bortgift mot sin vilja?

Vadå var det inte ganska skjälvklart att det var mot hennes vilja, hade det varit okej om han hade sagt att hon ville det eller?
hahaha..

2007-10-25 17:56
Tror knappast att hon vet vad det innebär liksom.

2007-10-27 23:10
Buffeln
Vid Allah Subhanahu wa Ta'ala, jag kan garantera dig att du inte läst detta i Koranen. Visst är det generellt accepterat att Sayyidina Muhammad (Sallallahu alaihi wa aalihi wassalaam) gifte sig med A'isha ungt. Åldern var 6 då hennes far Sayyidina Abi Bakr (Radiallahu anhu) gifte henne med Sayyidina Muhammad (Sallallahu alaihi wa aalihi wassalaam). Inte förens nio år konsumerades det.

Vad resulterar detta i?

Jo, vid 9 års ålder hade Ummul Mu'mineen Bibi A'isha nått puberteten. Detta är då en kvinna(och en man) enligt "naturens lagar" kan börja ett familjeliv. Därmed satte Al Islam en åldersgräns för sexuellt umgänge.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)

2007-10-28 00:47
isa-al-talib: helt otroligt att du verkligen försöker försvara pedofili. hennes kropp må ha varit mogen för sexuellt umgänge, men jag tror knappast att hon var reda för sex rent psykiskt. islam är en förtryckande religion, och det finns miljoner av deras utövare som delar sympatier med extrimistiska terrorister (gjordes en undersökning i uk).
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-10-29 09:01
heartwall

det läskigaste är ju att dom är kusiner. Då kommer deras barn inte utvecklas rätt. Fy vad hemskt öht.

Öh, nej. Kusiner får även gifta sig i Sverige. Kanske du glömt bort?
Känner folk som har gift sig med sina kusiner och deras barn är fullt friska.

2007-10-29 09:04
Isa

Jo, vid 9 års ålder hade Ummul Mu'mineen Bibi A'isha nått puberteten. Detta är då en kvinna(och en man) enligt "naturens lagar" kan börja ett familjeliv. Därmed satte Al Islam en åldersgräns för sexuellt umgänge.

Men är väldigt få som når puberteten vis nio års ålder och bara för att någon nått puberteten betyder det ej att man är känslomässigt elelr fysiskt redo att ingå äktenskap eller att ha sexuellt umgänge.
Tack och lov anser många moderna muslimer att rätt tid att gifta sig är när man är redo men ej före tjugoårs ålder. (vettigt)

2007-10-29 14:46
Varför kan inte muslimer erkänna att Koranen är fucked up?

Liksom kolla på Mohammeds första "fruar", det var väl en 9-åring vad jag har förstått.

2007-10-29 14:52
Isa_al-Talib X1: Det sättet du tänker är det sjukaste jag har läst!

2007-10-29 15:50
Skräll att tråden skulle sluta som en Islam-bashing-tråd..

2007-10-29 17:26
Förespråkas det att 9-åringar ska sätta igång med sexuella aktiviteter anser jag att det finns gott om anledning att ifrågasätta religionen i fråga. I övrigt förekommer ju detta i andra religioner också, det är sjukt oavsett religiös bakgrund.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-10-29 17:52
WHOA och PenDragon

Förespråkas det att 9-åringar ska sätta igång med sexuella aktiviteter anser jag att det finns gott om anledning att ifrågasätta religionen i fråga. I övrigt förekommer ju detta i andra religioner också, det är sjukt oavsett religiös bakgrund.

Det förespråkas ej att man skall ha sex som nioåring i Islam. Du kan gifta dig när du är 14 år och visst även det är fel enligt min åsikt men alla gifter ej sig när de är 14 år, Mycket hänger på hur föräldrarna tänker och jag anser att det är lika illa att ha en svensk mamma och pappa som tycker det är okej att deras fjortnåriga är sexuellt aktiv och är ute och "festar" till 12 på helgerna. Man kan ej beskylla Islam för allting, man måste gå till roten av problemen och dessa problem är följande:

Fattigdom - ur ekonomisk synvinkel så kanske föräldrarna -måste- gifta bort sin dotter, har ej råd att försörja henne.
kanske svårt för kidsen i sverige att förstå med sina flashiga mobiler och tv-spel. Alltid finns det mat hemma and so on...

Tradition - Denna sak är viktig att poängtera även fast jag själv ej är så stort fan av dessa förtryckande traditioner, men tradition och religion är ej samma sak, bara för att det gör så i ett muslimskt land är det ej brukligt i ett annat så man kan ej hoppa på Islam!

och förövrigt om alla läser artikeln så har hon förlovat sig, ej gift sig! - vilket jag anser är absurt. Men faller under tradition. Hoppa på Afganistan if ya like, men ej Islam.

2007-10-29 21:35
PenDragon P23

Som sagt, artikeln är inte religiöst anknutet utan kulturellt.

2007-10-29 21:38
"isa-al-talib: helt otroligt att du verkligen försöker försvara pedofili. hennes kropp må ha varit mogen för sexuellt umgänge, men jag tror knappast att hon var reda för sex rent psykiskt."

pedofili? snälla. vi talar om en semitisk kultur på 600-talet. individer av det kvinnliga könet giftes bort tidigt och det var socialt och moraliskt accepterat av både män och kvinnor. även i europa har giftermålsåldern varit väldigt låg. barnäktenskap har aldrig varit en rekommenderad praxis av de islamiska juristerna, men historiskt sett tillåtet om specifika krav uppfylls (så som att den unga tjejen inte skadas av äktenskapet ). likaså konstaterade den stora islamiska maliki-juristen al-qarafi redan på 1200-talet att jurister inte ska utdela rättsliga utfärdanden som är relaterade till sed och kultur - vilket bör innefatta barnäktenskap - om den rådande normativa seden inom kulturen i fråga (t.ex. synen på och förkastandet av barnäktenskap i många delar av världen i dag) inte överensstämmer med den sed och praxis som vi bl.a. fann på den dåvarande arabiska halvön.

Holding to rulings that have been deduced on the basis of custom, even after this custom has changed, is a violation of Unanimous Consensus and an open display of ignorance of the religion.

In a more recent work,a Saudi scholar,‘Adil Qutah approvingly cites the view of the aforementioned al-Qarafi to the effect that those who blindly parrot and apply the rulings contained in the standard manuals to circumstances far removed from the time and place in which these rulings were reached are in violation of Unanimous Consensus. In addition to supporting statements by several classical and modern jurists, he cites the declaration of the Fifth Session of the Islamic Law Academy (Majma’ al-Fiqhi) of the Organization of the Islamic Conference: “No jurist, neither as judge nor as an issuer of non-binding opinions (fatwa), may restrict himself to that which has been handed down in the manuals of the classical jurists, failing in the process to pay adequate attention to changes in custom.” (dr. sherman jackson, jihad in the modern world, 35ff)

f.ö. var äktenskapet i fråga, precis som majoriteten av muhammads äktenskap, politiskt i karaktär och ämnat att skapa en allians och ett band mellan släkterna.

de gamla grekerna gillade pojkar, ansåg att "demokrati" inte innefattade kvinnor, slavar och invandrare och de var allt annat än kvinnovänliga. betyder detta att vi ska förkasta deras kulturella arv i form av filosofi, litteratur, språk etc. och inte bygga vidare på denna grund? har de ovannämnda sakerna något att göra med detta arv i sig? möjligtvis för freud.

frågan är vem det är som avgör vad som är moraliskt acceptabelt och "rätt". är det korrekt att döma andra kulturer för en viss sed (vare sig denna uppkom för 3000, 1400 eller 100 år sedan), med "dagens normer" som grund, som om seden i fråga är en inkarnation av belsebub? nu ska vi nog undvika en metaetisk diskussion, men vi kan väl konstatera att den europeiska kontinenten har en lång och obehaglig tradition av objektivistiskt moraltänk. det är nästan som om man undrar om "reformerandet" och civiliserandet av andra barbariska kulturer är djupt förankrad i den europeiska folksjälen, likt någon form av neurotisk tvångshandling.

aisha var en fantastisk människa och en stor rättslärd, men naturligtvis en produkt av sin tid och kultur - precis som vi är produkter av vår.

god afton.

2007-10-29 22:27
Var det inte så att det nämns i en del hadither att profeten utförde sexualla handlingar på Aicha? jag är väldigt säker på det, ska se om jag kan hitta en källa på det. Sen att äktenskapet var av politisk anda ifrågasätter jag inte.

de gamla grekerna gillade pojkar, ansåg att "demokrati" inte innefattade kvinnor, slavar och invandrare och de var allt annat än kvinnovänliga. betyder detta att vi ska förkasta deras kulturella arv i form av filosofi, litteratur, språk etc. och inte bygga vidare på denna grund? har de ovannämnda sakerna något att göra med detta arv i sig? möjligtvis för freud.

nej men tillskillnad från islam är detta något vi har vidareutvecklad och som än idag utvecklas. Nackdelen med Islam är att koranen är baserad på Guds ofelbara ord alltså kommer det inte på frågan om att ändra något i den, det är just detta som är grunden till att det sker kulturkrockar mellan västvärlden och den muslimer.

Frågan är vem det är som avgör vad som är moraliskt acceptabelt och "rätt". är det korrekt att döma andra kulturer för en viss sed (vare sig denna uppkom för 3000, 1400 eller 100 år sedan), med "dagens normer" som grund, som om seden i fråga är en inkarnation av belsebub?

problemet ligger i att många länder har inte förändrats avsevärt mycket just pga Islam medan vi här i europa strävar efter ett jämlikt samhälle. än idag trakasseras och förtrycks homosexulla/judar/kristna/kvinnor i muslimska delar av världen, och de använder gärna Koranen för att rättfärdiga det. likaså med terroister som spränger offentliga platser

2007-10-29 23:24
Koranen är ingen ursäkt till ett orättvist samhälle.

2007-10-29 23:29
spetsnaz: vad menar du?

2007-10-29 23:44
Jag tror dom flesta vet min budskap, någon skrev ju nyligen att koranen aldrig kommer att förändras i dagens samhälle. Kvinnor måste hålla sig inlåsta och bli bortgifta.

Detta är ingen fördom alls, det är verkligheten.

2007-10-29 23:47
hehe ja de var jag som skrev de men jag tror inte det står nåt i Koranen om att kvinnor ska bli bortgifta eller inlåsta

2007-10-30 00:10
vad är det du ska visa? muhammad och aisha var gifta och hade således sexuella relationer. jag kommer verkligen inte att gå så långt i min apologetik att jag förnekar detta.

"nej men tillskillnad från islam är detta något vi har vidareutvecklad och som än idag utvecklas."

fel. denna kommentar påvisar a) du läste inte mitt inlägg tillräckligt noga, i synnerhet inte citaten som inkluderades; b) att du inte har koll på islam, varken som religiös eller kulturell företeelse och således dess filosofiska, historiska och sociala/kulturella utveckling och potential.

"problemet ligger i att många länder har inte förändrats avsevärt mycket just pga Islam medan vi här i europa strävar efter ett jämlikt samhälle. än idag trakasseras och förtrycks homosexulla/judar/kristna/kvinnor i muslimska delar av världen, och de använder gärna Koranen för att rättfärdiga det. likaså med terroister som spränger offentliga platser"

jaså, det är "islams" fel att vissa länder inte har "förändrats avsevärt"? intressant. jag önskar att jag kunde acceptera en sådan enkel och onyanserad analys. bl.a. den europeiska inblandningen/kolonisationen i mellanöstern och asien och dess nutida implikationer ska vi måhända ignorera? ingen nation i hela världen styrs i enlighet med en fullt sharia-baserad lagstiftning, utan alla innehåller mer eller mindre (men främst mer) sekulära element.

i den muslimska världen förtrycks och attackeras muslimer av andra muslimer. det går att finna "stöd" för allt möjligt om man bara anstränger sig tillräckligt.

du vill så gärna ha en enkel förklaring, att det är islams och koranens fel, men verkligheten är mer komplicerad än att en religion och dess skrifter utövar en magisk makt över individer.

2007-10-30 02:09
La_Latina & GAIA P25

Detta var vad som åsyftades i mitt inlägg:

Look with your own eyes - See with your own mind

2007-10-30 15:45
Pen

Jag håller ej med fredros och Isa. Och hoppas verkligen andra kan tänka sig för innan de dömmer ut Islam, tro ej på allt ni läser på whoa.

2007-10-30 16:00
La_Latina

Lite offtopic men har du hört talas om ett ord i svenskan som heter "inte"? ;)

2007-10-30 16:40
Gaia
haha!
Jao, men jag diggar ordet ej som är lite mer old school än inte, men mixxar ej och inte när jag talar dock.

2007-10-30 17:21
Hur troende man än må vara måste man ju inse att det är fel för en vuxen att ha en sexuell relation med ett barn.