I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Giftas bort som 3-åring?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-30 18:30
la_latina:

vad är det folk inte ska tro på när det gäller mina inlägg? mitt syfte är rätt uppenbart:

1. jag uppmanar till en förståelse för andra kulturer och dess normer och seder, i synnerhet de gamla semitiska (t.ex. stod det i gamla judiska/rabbinska skrifter att flickor kunde giftes bort när de var tre år, vilket i dag har ändrats i och med att normer, seder och kulturer förändras och utvecklas).
2. jag påpekar att en "objektiv moral", dvs. en moral oberoende av människor och kontext, inte existerar.
3. jag citerar några stycken rörande islamisk jurisprudens och påvisar att a) även islamisk lag tar sed i beaktning; b) barnäktenskap har aldrig varit rekommenderat av de islamiska juristerna; c) det finns inget som säger att barnäktenskap per automatik behöver existera i ett "muslimskt samhälle".

din bild av islam verkar vara rätt subjektiv, medan jag faktiskt försöker ge en mer nyanserad bild av religionen i fråga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-31 22:43
1. jag uppmanar till en förståelse för andra kulturer och dess normer och seder, i synnerhet de gamla semitiska (t.ex. stod det i gamla judiska/rabbinska skrifter att flickor kunde giftes bort när de var tre år, vilket i dag har ändrats i och med att normer, seder och kulturer förändras och utvecklas).
Precis därför tycker jag att det är tragiskt att folk försvarar barnäktenskap för att det skedde waaay back inom Islam, ej i dagensläge. Väldigt få ingår äktenskap före slutet av tonåren nuförtiden. Och sedan är det så att det ej finns bevis för om Mohammed hade gjort sin äktenskapliga plikt och hade intimt umgänge med Aisha, om så var fallet så har man rätt att tycka det är fel, trots att det var profeten. Men nu är det ingen jag känner som tror han gjorde något intimt alls med flickan. Det är då jag kan tro på koranen, ej om det faktiskt har skett i mina ögon -övergrepp- på minderårig.

3. jag citerar några stycken rörande islamisk jurisprudens och påvisar att a) även islamisk lag tar sed i beaktning; b) barnäktenskap har aldrig varit rekommenderat av de islamiska juristerna; c) det finns inget som säger att barnäktenskap per automatik behöver existera i ett "muslimskt samhälle".
Nej, sker väldigt sällan. När de väl sker så är det oftast i områden som är präglat av fattigdom.

din bild av islam verkar vara rätt subjektiv, medan jag faktiskt försöker ge en mer nyanserad bild av religionen i fråga.
Det får stå för dig. Jag vet att Islam är en vacker och rättvis religion. Jag älskar Islam. Men jag anser ej att det är rättfärdigat med barnäktenskap -någonsin- (jag anser man är ett barn tills man når den "mogna"(?) åldern av 18 år) - även då kan man vara för ung för att ingå äktenskap, men då är man iallfall en kvinna.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-04 13:20
detta är fan det sjukaste jag läst. Och hon får inte ens ta skillsmässa!
http://biggedy-b.blogspot.com

2007-12-04 14:01
Mitt ex lillasyster giftes bort som en gravid 13 åring..

Med en 32 årig snubbe..

Allt detta i deras hemland..

Jag tyckte att det var hemskt.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning