I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att dö för någon.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-29 17:51

för min familj!

Producent

2007-10-30 02:57
jag är nog ärkeskurken i traden. för jag skulle inte kunna dö för nagon annan. det ger mig angest att tänka pa vilken jävla fegis jag är. men jag är sa SJUKLIGT rädd för att dö, sa rädslan skulle sta före lojaliteten jag har mot min mamma, morföräldrar, pojkvän och lillebror och säkerligen mina egna framtida barn med. har fakitkst en riktig illamaendekänsla nu.

men där var det sagt! tack och hej!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-10-30 21:33

jag skulle vilja dö för stalin

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-30 23:16
Fästmö, Mamma, Pappa, Syskon, you name it, är 100 på att jag skulle göra det

2007-11-03 20:06
Jag har tänkt för mycket på döden för att kunna dö för någon annan. Men oavsett det, så skulle jag nog agera utan att tänka efter om någon nära stående var i fara. Man lär ju inte ångra sig när man är död.
A historian is a prophet in reverse

2007-11-04 05:49
dö vore rätt nice..
bara man slapp dödsångesten..
dör gärna i sömnen inatt oavsett om jag dör för någon eller ej
cry me a river!
--> thcrew
Moderator

2007-11-06 22:52
lätt för familj, flickvän, o nära vänner
//TW

2007-11-07 01:33
går hela vägen längst ner och läser inte om någon skrivit det, förlåt men är trött..

Någon form av "studie" eller vad vi ska kalla det har visat sig att i en jävla krissituation där ditt liv, eller närståndes liv, hotas så är en människa i 9/10 väldigt självisk.
Ta en kula för nån är lägre och rädda dom framför en lastbil gör dom flesta.
Men står nån med en pistol i käften på dig, laddad med en kula samtidigt som den har personen du älskar mest av allt med sig och säger "välj vem som ska överleva", så är man jävligt självisk.

såklart är det jäkligt svårt att diskutera i förhand, eftersom en helt annan del i skallen vaknar till liv vid sånt tillfälle.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-11-07 01:34
ok ta en kula var fel gämförelse, men något som inte är lika stor dödsrisk syftade jag på...
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-11-07 20:23
drömde om det här inatt faktiskt!
skulle göra det för min syster, min bästa vän eller min pojkvän...
skulle aldrig kunna leva med mig själv annars!

Inte mina föräldrar, hatar dem=)
Tüffü was here!

2007-11-09 22:26

för mamma om hon inte hade gått bort innan mig

Moderator

2007-11-10 10:42
Skulle kunna dö för någon speciellt min familj min kille och mina vänner!
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2007-11-10 19:21
Hehe, självklart kan jag dö för folk som står mig nära..

Även folk jag inte känner..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 19:15
finns få jag skulle ta en kula för. jo vist jag skulle ta en kula för min familj / vänner. 
men hamnar jag i en sitruation där någon är i fara och jag kan hjälpa trots risk för skada så står jag inte och väntar på bättre väder, utan jag gör vad jag kan sen skiter jag i om jag tar skada. och då spelar det ingen roll om det är någon jag skulle vara ovänn med jag skulle hjälpa ändå. man väljer inte vem man ska hjälpa i sånna situationer man går mer på instinkt.  nu låter jag lite heroisk det var inte meningen. men man står inte och bara glor när någon kan dö utan hjälp.  
jag är bättre en dig och det vet du FATTA!!! <br> http://www.hemsida.net/uteliggare/ <br>

2007-11-12 19:15
för brorsan, no one else.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2007-11-12 19:51

förr kunde man nog ta en kula eller sånt för vem som helst i området d va status yani... en självklar grej.. men man e äldre nu, man väljer sina nära o kära...

men JA, rakt av familjen alltid, oavsett vem i familjen... och sen nära vännerna utan tvekan..

men som nån sa att dö är väl fan ingen grej? hade du kunnat döda för någon? och veta att du kommer sitta inlåst en bra del av ditt liv pga denna händelsen... det är en offran.

svar ja där också, men där e det bara familjen jag hade kunnat göra det för... nån enstakla vän som är som familj...

eller som nån sa leva med en person hela livet genom goda tider såväl som misär utan att ge upp...

JA....

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-11-12 20:20
måste upprepa mig.
man kan inte dö för någon annan än sig själv,
hur svårt är det att förstå?
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 20:26
joda 

utveckla gärna?

om du syftar på att man skulel dö istället för någon annan i rent egoistiskt syfte för att man inte skulle kunna leva med sig själv om den personen dog och man hade kunnat ta personens plats såe  jag med på vad du säger för då är det av ren egoism...

men jage  inte den mest känsliga när det kommer till döden, death been around forever... klart man saknar familjemedlemmar som dör o sånt men aa vafan ska man göra... men fortfarande så tycker jag inte livet är så jävla kul att jag hellre låter min lillebror dö om ja kan välja... seen to much sshit.. men missförstå inte jag äälskar livet, men tycker man set en hel del upplevet en hel del, upplevt kärlek, hat, värme kyla allt sånt.. de flesta droger inte rest så mycket dock men endå... så om ja kunde offra mitt liv för att min lillebror skulel få leva sitt varför inte... livet blir inte mycket mer än jag redan sett.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-11-12 20:27
force,
typ så.
om du väljer att dö för att inte din bror ska dö gör du det av egoistiska skäl, vilka de nu än må vara. precis som allt annat du gör här i livet, skänka pengar donera blod whatever
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 20:43
joda 

man kan disskutera kring det där i evigheter men ja skulel säga att jag i vissa fall gör det av egoism, men just dö biten för t.ex min bror då gör jag det nite för mig själv, ja kan inte veta att jag mår bättre eller äns mår dit ja kommer sen, utan ja gör det enbart av kärlek för min bror för att han ska få uppleva livet han e oskyldig liten pojk, när jag va i hans ålder had ejag redan gjort och sett en hel del... kanske kan han få ut mer av livet än mig... förstår du? det är inte egoism det är av kärlek o inte för att jag mrå bra av att göra det...

men typ skänka pengar nej, jag gör inte det för att ja känner att jag mår bra av det, jag gör det av medkänsla, ser jag en stackare som ser ut att inte ha ätit på en vecka eller vafan det kan vara, jag mår inte bra av att ge snubben/bruden mina cash, jag gör det för jag anser att snubben är i större behov av dom än mig, jag har mat i kylen osv osv... men jag mrå fortfarande dåligt för d betyder att jag har mindre i min ficka.. du ser medkänsla och inte egoism... ge blod.... fuck ge blod... o skulle jag ge blod så skulle det knappast vara av egosim för att ja känne rmig "behövd" och "hjälper" människor, utan av den anledningen att folk kan behöva det... och nej ja vill inte ah blod den dagen något skulel hända mig... för med största sannolikhet när något händer mig som gör att jag behöver blod då är det knappast en bil olycka utanförmodligen något jag dragit på mig själv o då ska ja fan inte ha rätt att tömma blodkällor för folk som faktiskt behöver skiten...

om jag ger vill jag inte ha skit tillbaka, jag förväntar mig inget sånt, jag ger för att jag vill ge för att ja känner det e rätt att göra... som ja har häjlpt kompisar med cash tusentalsgånger, jag tror inte ens ja kommer fåtillbak tänker inte ens så... ger man ger man från hjärtat... hjälper man hjälper man från hjärtat, inte baktanke bakom hjälpande hand...

jag e min egen man o jag står på mian egna ben...

2007-11-12 21:01
force
vad finns det att diskutera?

Varför skulle du medvetet välja något du inte anser att du gynnas av?

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:02
men typ skänka pengar nej, jag gör inte det för att ja känner att jag mår bra av det, jag gör det av medkänsla,
---
Enklast att säga så, men i slutändan är det just det du gör, eller medkänsla struntar jag i, men du gynnas av att göra det därför gör du det. Skulle du inte gynnats av det varför göra det?
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:06
joda 

för jag tänker inte på mig själv i första hand i alla situationer...
 som jag sa medkänsla för folk... gjort mig fattig miljoner gånger o sat mig i skiten men så e det.. stort hjärta....

sen e jag uppfostrad på det sättet, hela min familje  sån vi hjälper folk o vi förväntar oss inte skit tillbaka...

d e d som e d värsta, jag vet hur smutsiga folk e som suger ut alla som visar vänlighet os ånt... o ändå ställer jag upp... men men...

och jag är en överlevare som sagt, jag kan ge bort min shit, för jag kan fixa fram det igen... jag klarar mig alltid gjort kommer alltid göra, o jag vet att det finns människor some  svaga som inte kan ta vara på sig sjävla och jag har lärt mig att man hjälper dom svaga... att stå upp för dom starka o sånt som gynnar sig själv sånt kan varaenda jävel... men att stå up för dom svaga och ge en hjälpande hand utan att kräva tillbaka och förvänta sig saker d kan nite alla tvyärr...

2007-11-12 21:10
för jag tänker inte på mig själv i första hand i alla situationer...
Klart du gör, bara att du inte vill inse det, du har inget annat att utgå ifrån.

om du gör dig fattig för en annan så anser du uppenbarligen att det är värt det, annars hade du inte gjort det. Hade det smakat mer än det kostade hade du låtit bli.

bara för att du inte får något tillbaks av personen i fråga betyder det inte att du inte gör det för dig själv..
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:15
joda 

hela den här egosim grejen bygger på att man MÅR BRA av att göra det för någon annan...

jag mår inte bra, medkänsla som sagt, handlar om sympati och inte att jag mår bra av att göra det, mår inget speciellt, men som jag sa det finns svaga människor och det finns starka människor,

I'm a providah, always been an will always be...

d e min natur att ta hand om folk som inte kan fixa själva... o ja ska säga dig det e jävligt jobigt ibland men fortfarande så är det bara så kan inte ändra min personlighet, det bara ÄR så, finns ingen egosim i det....

egosim grejen är just "baktanke bakomhjälpande hand"

jag har inga baktankar när det kommer till vissa saker...

men när det kommer till andra saker så klart jag har baktankar...

det mesta för mig kostar mer än det smakar... så har hela mitt liv sett ut...

2007-11-12 21:17
MEN
så du menar att du mått bättre om du inte hjälpt dina medmänniskor?

du hade mått bättre om du gick förbi den nedslagne mannen och struntat i vännen som behövde din hjälp?
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:18
baktankar har alla, bara att dom inte vill veta av dom.
hela vårat samhälle är uppbyggt på egoism, hela vår sociala struktur, vår fortplanting etc..

utan egoism överlever vi inte,
nuff said.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:20
joda 

AAAAA RAKT AV!!!! hade sparat mig en hel del jävligt onödiga problem, och jag hade haft tjock med para stashade i mina skolådor... 

jaa ja kan helty ärligt säga att jag hade mått mycket bättre av att skita i andra, jag bär alltid folks problem... o d e ett helvete men hey va ska man göra nu e d så... bara att acceptera.

2007-11-12 21:22
joda 

nuff said vadå klarar du inte att det finns människor som inte har baktankar när det kommer till hjälpande saker?

däremot when I do my shit har jag i stort sett alltid baktankar antingen så scheemar ja på att stick you up for that dirtty cash, eller get close to your connections an run you over... där har jag jämt baktankar men inte när ja hjälper ffolk...

2007-11-12 21:23
skitsnack, och det vet du själv.
men vill du leva i din illusion så ska jag inte hindra dig,
jamenar illusionen i sig är ju rent egoistisk den med..

om du mått bättre av att skita i andra hade du skitit i andra,
nu mår du dåligt av att skita i andra, därmed gynnas du av att bry dig om dessa.

orkar inte upprepa mig mer,
somsagt lev i din fantasivärld du är inte ensam..

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:24
klarar du inte att det finns människor som inte har baktankar när det kommer till hjälpande saker?

Klarar? Vad är det jag ska klara av? Det förefaller ytterst korkat att göra något man inte gynnas av, men visst, misslyckade individer förekommer, du kanske är en sån sällsynt avart av mänskligheten som dör ut förr eller senare, vad vet jag..

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:33
joda 

haha jag älskar folk som dig vet du det "fantasivärld" osv...

nej ja lever tyvärr inte i nån fantasi värld den är ett par 360 grader föör verklig. ja ska brätta för dig varför jag ger cas till folk på gatan, för ja känenr med dom jag har bott på gatan sovit ute, robbat folk för köpa mat, jag har vart så fattig lagt mina pengar på knark istället för mat så ja inte ätit på antal dagar... jag har levt som 

jag har levt hela missären, förstår du, så ja känner med människorna, jag gör det för mig själv jag gör det för jag veeet hur situationen är, jag har stått och inte kunat betala hyra köpa mat nada... jag veeeet hur det är det är det som gör att jag hjälper.... inte för att mätta mitt ego mitt ego mättar jag när jag robbar äckliga horungar som tänker som horungar...

det är skillanden mina goda gärningar gör jag för att jag kan, jag har valmöjligheten att göra dom, det betyder inte att jag mår bra av att göra dom men det är det rätta att göra, enligt mig själv.... o mina känslor stämmer inte alltid med min menatalitet... jag krigar jämt med mig själv... KAOS:..

så ska du säga du mättar ditt ego... vet du vem som pratar så folk som inte förstår folk som inte vet folk som läst några böcker o tror sig smarta.... man I'm bassed on real life experiance...

gå o dra din vardagsrums filosofi om egoism för dina medelklass vänner som skriker "solidaritet" för att stärka sin självkä'nsla och känna att dom mår bra med sig själva för dom hjälper samhället...

tzzz...

2007-11-12 21:45
för ja känenr med dom jag har bott på gatan sovit ute
nyckelordet är känner, alltså får du ut något av att göra det.
därav är handlingen grundad i dig och därigenom egoistisk.

egoism är inte fult, det är nödvändighet.

det betyder inte att jag mår bra av att göra dom men det är det rätta att göra, enligt mig själv.

vilket implicerar att det motsatta vore att göra fel, och att göra fel är något negativt, alltså gynnas du av att göra det rätta eftersom att du då slipper det negativa.

att du har en konflikt inom dig är rätt irrelevant också,
om du slutar se egoism som något fult som grundas i baktankar etc så kanske du också blir mer medveten om vad du gör och varför du gör det.

allt sker inte medvetet vettu, knappast så jag tänker igenom alla mina val och tänker ut vad jag ska tjäna på att vara snäll med pelle och anna imorrn, det gör hjärnan åt mig.

allt vi gör gör vi för att gynna oss själva, sen att myntet har två sidor och att valet ibland står mellan pest och kolera gör inte valet mindre egoistiskt.

jag säger inte att du har baktankar när du skänker pengar, eller att du har baktankar om du ger din morsa en present, likväl är det egoistiska handlingar då de är en del av en helhet som syftar till att gynna dig och ingen annan.

Samhällen uppstår inte för att vi tycker om att hjälpa varandra, samhällen uppstår för vi båda gynnas av relationen, detsamma gäller allt här i livet, inget fel med det. Det är en del av vilka vi är.

Sen att allt inte alltid blir som man tänkt sig är en annan femma,
när du fattar valet, när du väger fördelar mot nackdelar så väljer du det bästa för dig och ingen annan.

Om du nu inte menar på att någon annan bestämmer åt dig eller att val är slumpmässiga och saknar grund.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-12 21:55
vilket implicerar att det motsatta vore att göra fel, och att göra fel är något negativt, alltså gynnas du av att göra det rätta eftersom att du då slipper det negativa.

nej det är rätt att göra för dom, men effektien för mig blir negativ så hru du än förösker vända o vrida på det så får du ändå fel...

att du har en konflikt inom dig är rätt irrelevant också,
om du slutar se egoism som något fult som grundas i baktankar etc så kanske du också blir mer medveten om vad du gör och varför du gör det.

jag är väl medveten om varför jag gör det. mycket väl.

allt sker inte medvetet vettu, knappast så jag tänker igenom alla mina val och tänker ut vad jag ska tjäna på att vara snäll med pelle och anna imorrn, det gör hjärnan åt mig.

xakt cuz you people are sneaky... jag behandlar all horungar lika oavsett om ja gillar dom eller inte... jagf hjälper så väl fiender som vänner som folk jag inte ens känner....

Sen att allt inte alltid blir som man tänkt sig är en annan femma,
när du fattar valet, när du väger fördelar mot nackdelar så väljer du det bästa för dig och ingen annan.

och här har du fel igen. du vet för att kunna uttala sig om sånt här måste man känna människor det finns ingen "mall" för alla människor förstår du. hälften av mina val är baserade på att göra bra för någon annan oavsett om jag får lida för det.

jag tänker inte lägga ut hela min "profil" på nätet för allmänheten att läsa men kompis... jag  är ett fettt skadad människa... jag är inte i närheten av "normal" förstår du....

finns papper på det också som ca: 20 psykologer, pyskiariker beteendevetare, socialtjänsten, frivården/kriminalvården opsv osv gjort...

därför tycker jag det är löjligt att du sitter och förösker få mig att passa in i nån sorts "normal" "mall" som finns i diverse filosofi/psykologi böcker man läser som a kurser i skolan....

jag gör ny utredning varje fuckin vecka för att dom ska kunna hitta ett mönster i mitt beteende och mitt tänkande.

nigga I switch like chameleeons..

2007-11-12 23:09
nej det är rätt att göra för dom, men effektien för mig blir negativ så hru du än förösker vända o vrida på det så får du ändå fel...

du sa att du känner med dom, alltså blir den även negativ för dig om du väljer att inget göra.

eller menar du att du är totalt oberörd av situationen?

jag är väl medveten om varför jag gör det. mycket väl.

Hur kan man vara medveten om något man inte är medveten om att man inte är medveten om?

så alla val du gör är medvetna och sker på ett medvetet plan?
du har inget undermedvetande överhuvudtaget?

jag behandlar all horungar lika oavsett om ja gillar dom eller inte.

irrelevant.

jagf hjälper så väl fiender som vänner som folk jag inte ens känner...

irrelevant.

det finns ingen "mall" för alla människor förstår du.
jo, det kallas DNA.

hälften av mina val är baserade på att göra bra för någon annan oavsett om jag får lida för det.

Då gynnas du av lidandet uppenbarligen, direkt eller indirekt måhända men likväl samma lika.

jag är inte i närheten av "normal" förstår du....
spelar ingen större roll, är rätt övertygad om att grundläggande funktioner funkar om du nu inte är utvecklingsstörd eller något liknande.

finns papper
wow.

passa in i nån sorts "normal" "mall" som finns i diverse filosofi/psykologi böcker man läser som a kurser i skolan....

ingen aning om vad du läser för böcker, har aldrig läst en bok som behandlade egoism som en grundpelare för allt vi gör. men du kanske har, vad vet jag.

på samma sätt som jag kan anta att du är utrustad med ett könsorgan och en mun så antar jag att du är tillräckligt fungerande för att ha denna, för inviden och arten, livsnödvändiga egenskap.

jag gör ny utredning varje fuckin vecka för att dom ska kunna hitta ett mönster i mitt beteende och mitt tänkande.

en ny utredning varje vecka? så din fantasivärld sträcker sig alltså bortom din inre villfarelse till undersökningar som du behöver göra nya av varje vecka.. intressant.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-13 00:24
När man sitter såhär framför datorn och funderar så skulle jag utan tvekan "ta kulan" för alla man älskar. Detta må låta skummt, men jag skulle hellre vara död och vara omtalad som en bra människa, som en typ av ära. Än att leva med skammen och ångesten att låta den man älskar dö.

Men då vi inte lever i Hollywood eller på bioduken så vet jag inte alls hur man skulle agera när det väl kommer till kritan. Jag hoppas att jag aldrig hamnar i en så pass drastisk situation att jag måste välja någons liv, men om jag gör det så HOPPAS jag att jag offrar mig själv för den jag älskar. Kan inte se på det på något annat sätt.

Shit, tanken skrämmer en (mig iaf) ganska duktigt.
Peace!
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2007-11-13 09:56
joda 

du sa att du känner med dom, alltså blir den även negativ för dig om du väljer att inget göra.

jodå jag blir berörd i viss mån, men hade jag inte hjälpt dom så hade det inte blivit negativt för mig...

så alla val du gör är medvetna och sker på ett medvetet plan?
du har inget undermedvetande överhuvudtaget?

jo jag har undermedvetna beteenden för mig, men inte när det kommer till sånt som vi disskuterade som att ja skulel ta en kul för någon eller när jag ger bort pengar...

jo, det kallas DNA.

vi pratar om psykologi här, byt inte ämne. det finns ingen psykisk mall för alla människor. du är medveten om att alla dessa "ego" idder och sånt är teorier va och inget faktabaserad.

Då gynnas du av lidandet uppenbarligen, direkt eller indirekt måhända men likväl samma lika

nej jag ginnas inte av lidande, ganska likgiltig till det.

wow.

vad är det du säger wow åt? finns inget att säga wow åt, oavsett om du va sarkastisk eller inte, tror du själv att det enkelt att va soppas fucked? hade du funnit så enkla svar som du gör det av egoism så hade allt vart frid och fröjd, då hade men en anledning... därför tycker jag det är lite löjligt när du sittter här och försöker leka sigmund freud efter att ha läst hobby böcker alt. blazat lite för mycket och kommit på en teori, som nån kan backa uupp, och som kan verka logisk... jag pratar med högutbildade människor 4 dagar i veckan ungefär, som jag sa gör ny utredning av min personlighet varje vecka för dom kan nite ens placera det i ett fack, säga si eller så eller att ja gör det av egoism, vi disskuterar allt sånt här... däröfr blir du lite löjlig när du förösker göra saker o ting så enkelt... men det är juh bara min åsikt...

ingen aning om vad du läser för böcker, har aldrig läst en bok som behandlade egoism som en grundpelare för allt vi gör. men du kanske har, vad vet jag.

det här med "egoismen" att man drivs av den osv sov, det är en ganska basic tanke, att det skulle vara så enkelt... men så ser tyvärr inte verklighetem ut... kanske för majoriteten vad vet jag. ja kan bara tala för mig själv.

på samma sätt som jag kan anta att du är utrustad med ett könsorgan och en mun så antar jag att du är tillräckligt fungerande för att ha denna, för inviden och arten, livsnödvändiga egenskap.

behöver inte egoism i mitt tänkande för att överleva... se mig som en flockledare... jage  stark utan egoism.

en ny utredning varje vecka? så din fantasivärld sträcker sig alltså bortom din inre villfarelse till undersökningar som du behöver göra nya av varje vecka.. intressant.

har fortfarande ingenting med fantasi o göra mr plast professor, männsikan formas utefter uppleverser och erfarenheter, inlärning, trauman, osv osv. vissa föds "annorlunda", se på folk emd adhd, dom har oftast högre intelligense än "normala" människor men dom har störningrar i hjärnan som inte går att förklara, vilket leder till att dom kan lida av koncentratons svårigheter, läs svårigheter, rastlöshet och en raad annat... ska du förklara varför dom funkar som dom funkar med dina egoism ideer?

och ja min hjärna är tydligen FETT intressant. men du skulle bli mörkrädd, fuck it man du hade blivit rädd för dagsljuset...

har inget mer att säga dig faktiskt, ville bara framföra att din teori inte håller i längden utan endast i enstaka fall, och sen så beror allt på något, men vad, det är en annan fråga, för det beror inte på egoism, fast det beror ju på hur man ser på egoismen. vissa kan inte släppa jaget. men allt är inte så nekelt att man gör det av rent egoistiska själv du kan disskutera det hur länge som helst just pga att det finns ingen fakta det finns teorier. så fort nån kommer på en ny trovärdig teori så glömmer man bort egoismen... 

vad tror du på min vän? 

2007-11-13 14:47
odå jag blir berörd i viss mån, men hade jag inte hjälpt dom så hade det inte blivit negativt för mig...

indirekt blir det ju just det.
sen att du kanske väljer det "negativa" framför det positiva spelar ingen större roll, valet är likväl egoistiskt bara att du vill ha det "dåliga" istället.

o jag har undermedvetna beteenden för mig, men inte när det kommer till sånt som vi disskuterade som att ja skulel ta en kul för någon eller när jag ger bort pengar...

du har en rätt naiv syn på din medvetna kraft över beslutsprocessen.
du är den du är och gör det du gör som ett resultat av det, om beslut fattas utifrån situationen och inte av en slump eller yttre kraft så kommer du per automatik alltid att fatta egoistiska beslut vare sig du vill eller inte.

vi pratar om psykologi här, byt inte ämne.

DNA är i allra högsta grad av betydelse för psykologin.

det finns ingen psykisk mall för alla människor.
jo, men den blir av förklarliga skäl rätt generell..
(om vi nu bortser från genetiska avarter som självklart uppstår men knappast utgör en nämnvärd del av befolkningen)
"alla" människor har samma basala behov, funktioner och drifter.
på samma sätt som jag kan utgå från att du har en reproduktionsdrift kan jag utgå från att du är egoistisk.
(reproduktion och barnafödande är förövrigt höjden av egoism)

du är medveten om att alla dessa "ego" idder och sånt är teorier va och inget faktabaserad.

finns inget som är fakta i sann mening, men vill du lägga diskussionen på den nivån där jorden likagärna är en elefanttestikel får du göra det med någon annan.

om vi utgår från att du styr dina val, eller snarare att dina val inte styrs av någon annan och att dina val inte är slumpmässiga så kvarstår egentligen bara ett rimligt scenario. Dvs:
Alla val görs med inviden i fokus, därav är alla val egoistiska.
Ja, det förutsätter självklart också att vi köper darwinismen och reproduktionen som det centrala för arten, men under dessa förutsättningar, darwinism + individens val, ja då är din medmänsklighet egoistisk precis som alla andras.

(under antagandet att du inte råkar vara just en sån "misslyckad" individ som uppstått genom ogynsamma mutationer)
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-13 15:13
nej jag ginnas inte av lidande, ganska likgiltig till det.

Likväl säger du att du drabbas negativt av att göra dessa val, vilket just leder till att du gynnas av dom på något plan, alternativt att det motsatta valet skulle gynnat dig mindre..

indirekt eller direkt, mig kvittar det. även destruktiva beteenden är egoistiska.

tror du själv att det enkelt att va soppas fucked?
sist jag kollade visste du inget om mig, men totalt ointresserad av att höra hur svårt du har haft det och hur tufft det är i hooden.

hade du funnit så enkla svar som du gör det av egoism så hade allt vart frid och fröjd

svaren är oftast enkla, bara att vi människor inte vill acceptera dessa svar då de raserar den illusion vi valt att leva i. svaren finns mitt framför ögonen på dig, men klart du inte ser dom så länge du fortsätter att blunda.

lite löjligt när du sittter här och försöker leka sigmund freud efter att ha läst hobby böcker

tyckte just jag skrev att jag inte läst någon bok, tror inte heller det skulle va särskilt intressant att göra det.

alt. blazat lite för mycket och kommit på en teori, som nån kan backa uupp, och som kan verka logisk

med tanke på att jag kom till denna insikt när ja va typ 11 så känns det inte som att jag blazat för mycket. Inte för att det i sig är relevant heller för den delen. Det blir varken mer eller mindre sant för att någon drogat sig till insikten eller ej.

jag pratar med högutbildade människor 4 dagar i veckan ungefär,
kul.

som jag sa gör ny utredning av min personlighet varje vecka
man kan inte göra en utredning på en vecka och tro att den ger något, så det kan ju inte va de högutbildade du gör utredningar hos iaf.

för dom kan nite ens placera det i ett fack,
att dom inte lyckas ställa en vettig diagnos på din psykologiska problematik säger inte särskilt mycket i frågan om den grundläggande egoismen. Det är en sak att förstå besltsprocessen och en annan att förstå hur värderingsprocessen går till.

en unge som bränner sig på plattan vet inte varför det gör ont, men den lär sig att det gör ont. Jag känner inte de bakomliggande osakerna till någons destruktiva beteende, men likväl kan jag säga att det grundas på egoism.

däröfr blir du lite löjlig när du förösker göra saker o ting så enkelt.

varför tro att allt är komplicerat? livet är inte särskilt komplicerat.
Födas, föröka sig, dö. Livet är inte komplicerat, människan är inte komplicerad. Vi lever för att knulla och sen dö. Individer sätter sig själv i centrum, det handlar om överlevnad.

et är en ganska basic tanke, att det skulle vara så enkelt.
Människan är enkel.
Sova, äta, knulla.. där har du förövrigt ett exempel på en mall som passar alla

men så ser tyvärr inte verklighetem ut... kanske för majoriteten vad vet jag

finns bara en verklighet, allt annat är en illusion.

behöver inte egoism i mitt tänkande för att överleva... se mig som en flockledare... jage  stark utan egoism.

överlevnad är egoism.
flockbeteende handlar om egoism.
ledarskap handlar om egoism.

sen är ju flockledaren oftast alfahanne med ensamrätt på honorna så det är ju ytterligare ett typexempel på egoismens fördelar :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-13 15:29
männsikan formas utefter uppleverser och erfarenheter, inlärning, trauman, osv osv.

no shit :) men på vilket sätt menar du att det påverkar beslutsprocessen? Beslutsprocessen lär ju inte uppstå spontant och slumpmässigt utan vara en del av det grundpaket vi föds med. Sen att vi förändrar och omvärderar genom livet innebär inte att denna beslutsmodell faller bort, bara att den utvecklas precis som vi utvecklas som individer.

vissa föds "annorlunda", se på folk emd adhd, dom har oftast högre intelligense än "normala" människor men dom har störningrar i hjärnan som inte går att förklara,

Ja, alla är annorlunda, dock mer eller mindre annorlunda än dom flesta. Men det innebär inte att vi inte har saker gemensamt. Det finns många olika bilmärken och modeller, likväl har "alla" bilar 4 hjul, ratt, motor, avgasrör etc. På samma sätt är det med oss människor.

vilket leder till att dom kan lida av koncentratons svårigheter, läs svårigheter, rastlöshet och en raad annat... ska du förklara varför dom funkar som dom funkar med dina egoism ideer?

Förstår inte vad jag ska förklara? Som du tidigare nämnde är ju detta medfödda egenskaper. Fast om dom är medfödda eller ej spelar faktiskt ingen större roll. Jag utgår ifrån att ingen väljer adhd, och först när det handlar om ett beslut, ett val, då träder egoismen in.

Det vi inte kan styra över kan vi självklart inte heller styra egoistiskt, så förstår inte riktigt vart du vill komma.

hade någon valt adhd så hade det dock varit ett egoistiskt beslut, sen att det kanske visade sig vara ett dåligt beslut hör inte riktigt hit då valet redan är gjort.

och ja min hjärna är tydligen FETT intressant. men du skulle bli mörkrädd, fuck it man du hade blivit rädd för dagsljuset...

ja, fy bubblan! hemskheters hemskheter. Vem försöker du imponera på?

ville bara framföra att din teori inte håller i längden utan endast i enstaka fall

Jo, du säger det, men du har fortfarande inte kunnat komma med ett enda exempel på varför den inte håller i längden på ett sätt som blir giltigt ur alla avseenden med tanke på evolution etc..

fast det beror ju på hur man ser på egoismen. vissa kan inte släppa jaget.

tror du är låst vid din vanföreställning om egoism.
En människa som skänker allt den har och viger sitt liv åt att hjälpa andra människor tills dagen den dör är också egoist precis som människan som suger ut alla andra och går över lik för att göra profit. Bara att de värderar saker olika här i livet.

Värdegrunden varierar, den egoistiska grunden gör det inte.

vad tror du på min vän
Jag tror på ett liv utan högre mening
Jag tror på ett fritt icke-val där vi väljer utan valmöjlighet
Jag tror på ett val där utfallet alltid är detsamma och inte är styrt.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-13 17:58

Håller med master joda...

Men det där med "val- grejjen" tycler jag fortfarande handlar helt enkelt o synen på om det finns något "jag" och "har katten verkligen fyra ben?"etc.

Beror helt enkelt på hur du väljer att se världen... Du tror ju inte att nått är et val man gör iom att man inte kan välja det man inte valde... men det eju bara ett sätt att se på det, det andra eju at se på det som att allt är ett val du gör för du har ändå ett alternativ, du väljer alltid mellan liv och död iom attu när som helst kan ta självmord... 

Du har alltså ett val... Även om du inte kan välja precis vad som helst som att va ute o flyga med öronen som dumbo eller åka tillbaka i tiden så har du valmöjligheter.

Dessa valmöjligheter fins ju såklart inte om du bara ser dig själv som en produkt som "du" inte har någonting med att göra, eftersom du kanske hade velat vara någon annan.

2007-11-13 18:07
  • joda 

(under antagandet att du inte råkar vara just en sån "misslyckad" individ som uppstått genom ogynsamma mutationer)

hahahahaa sköönaste... iaf..

efter att ha läst dom sista tre så kan jag säga att jag håller med dig. du har fått mig att förstå din stånd punkt.

och jag är väl medveten om mina val hur dom påverkar mig negativt och positivt och miott destruktiva beteende och jag vet vad det grundas på... även om doktrerna inte vet...

men min poäng var inte att säga att alla inte är egoister utan jag ville får dig att skriva JUST det här, så man begrep ditt resonemang, få dig att framföra det med lite mer "kött på benen"...

jag ska säga dig att jag är världens mest egoistiska människa. men i frågan om att dö för någon eller ge bort något, så anser jag att det finns ingen anledning att gå så djupt i ämnet som att säga "du gör det för du gynnar dig"...

men jag håller med om att alla är egoister för man kan bara gå utifrån sig själv och handla därefter.

och jag om någon vet mycket väl att man väljer att göra val som är ofrivilliga.

och liv utan högre mening är jag helt med dig på, det är också därför jag sa att jag lätt hade kunnat offra mitt liv för min lillebror, för jag har sett allt världen har att erbjuda, shit don't get any better or any worse... men hanne fortfarande ung och har en glädje syn på livet,.... ignorance is a bless...

men jag förstår och håller med om ditt resonemang om egoism, ville bara få dig att förklara det... det är också ett av mina beteenden, jag är väldigt provokativ. jag gör ett ofrivilligt val att gå emot dig bara för att göra det.

2007-11-13 22:42
hiccory
Beror helt enkelt på hur du väljer att se världen
Självklart så, jag skrev ju att det fanns andra möjligheter, men han frågade vad jag tror, och jag tror inte att någon annan fattar mina beslut eller att mina beslut sker slumpmässigt.

Du tror ju inte att nått är et val man gör iom att man inte kan välja det man inte valde.

Det är ett val då vi väljer att göra något, men i likväl ett icke-val då vi inte har förmågan att välja något annat.. valmöjligheterna finns där, men vi är inte "fria" att välja så att säga. Svårt att få uttrycka det enkelt men du hajjar förhoppningsvis.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-13 22:44
force
ville får dig att skriva JUST det här,

hade väl redan skrivit det minst en gång i tråden redan.

men i frågan om att dö för någon eller ge bort något, så anser jag att det finns ingen anledning att gå så djupt i ämnet som att säga "du gör det för du gynnar dig"...

klart det finns anledning till det, allt bottnar i egoismen.

jag gör ett ofrivilligt val att gå emot dig bara för att göra det.

finns inga frivilliga val =)
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-14 12:09
Så klart man skulle jag tror att nästan alla skulle göra det.
-Profekta-2008-

2007-11-14 16:14
"en döende(?) kula"

Hmm jag skulle ta en kula för min pappa. Det är väl den enda personen på allvar i tanken.

Sen är jag den sortens person som säkert skulle göra det utan att tänka om det kom till det. Men som jag känner och medvetet skulle göra så är det bara min pappa.
www.susei.blogg.se

2007-11-15 13:39
Nej förhelvete, mitt liv är värt mest!!

2007-11-15 22:14
min storebror utan tvekan. ingen anan.
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !

2007-11-17 13:45
Enligt Jesus så är det den största kärleksförklaringen man kan göra...att ge sitt liv för någon annan vill säga.

2007-11-21 17:13
ah, synd att Jesus inte finns.. :/