är Galaxen samma sak som en Atom?
Jag satt och funderade över en sak förut. Alla har ju blivit utbildade i Atomuppbyggnad i grundskolan och likaså om hur rymden ser ut och planeter osv. En atom består ju av en massa "skal"/magnetfält som får dom där andra smådelarna och sväva runt i cirklar runt kärnan i olika hastigheter och i olika riktningar, och solsystemet är ju uppbyggt på samma sätt. Alla planeter kretsar kring solen kordinerat på precis samma sätt. Och det där med hela, var kommer universum ifrån? Och är det oändligt? Och finns det annat liv utanför universum, men vad finns utanför universum? Och när skapades universum? För alla vet ju att inget varar förevigt men vafan är allt det där? Jag har förmodligen helt fel men jag tror att galaxen är en atom av nåt slag och alla andra galaxer runt om i universum är andra atomer, att det går runt oändligt. Vår galax kanske bara är en atom utav träet i en whiskeydrickande gubbes barskåp? Vad tror ni?
läs på lite om planeter och atomer så märker du att det är bara dumheter!
Din hojtlåda är tom.
Bull för oss när han slänger skåpet på skroten för att skaffa ett nytt och fräschare då.
elektronorbitalerna ser ju inte det minsta ut som hur planeterna kretsar kring större himlakroppar
http://www.kommandot.se/wp/
bperb: Har du sett djupare än så? Man kan så klart se djupare. Når vi djupare, så har vi nog svaret på många frågor, fast ännu mera frågor lär uppstå.
Bara för att en atom inte ser exakt ut som ett solsystem så utesluter ju inte det att det finns en koppling. Det känns ju ganska så självklart att vi är en del av nåt större, men att atomerna och planeterna/stjärnorna snurrar i ett kretslopp beror väl på gravitationen? Sedan går det ju inte att säga om gravitationen existerar pga en slump eller intelligent design (HAHAHAHA!!!! Det där sista var bara ett skämt)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du kommer bli galen om du ligger o funderar över det där om nätterna.
Jag har samma teori. Att universum liksom en atom är en del av något mycket större.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
As Above, So Below! Microcosmos / Macrocosmos. I det minsta finns en exakt reflektion av det allra största. Vi är på väg tillbaka till ursprunget. Till det formlösa och tidslösa Kaos som Universum/Kosmos är skapat ur av den onde demiurgen. Mahapralaya närmar sig allt snabbare!Dies Irae, Dies Illa. Solvet Cosmos in Favilla! /HS! Hell Kaos! Hell Kaosofi!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
för alla vet ju att inget varar förevigt... jaha? Det kan inte vara så att tid är något som människan har som beskrivning/förklaring på någonting vi egentilgen inte förstår?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tid är ett annat ord för Förändring eller Förflyttelse i den kausala Rumsdimensionen (Rummet).
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
jo, det är en benämning på en del av vad tid kan vara.Att använda facktermer gör en inte smartare, att kunna använda vardagliga ord för att förklara någonting komplext för dem som inte vet är ett starkare tecken på att man kan sin sak. ...apropå ingenting.
va kan tid MER vara då? visste inte att tid var flera saker men det är ju så mycket man inte vet.
Pusherman: Som vi upplever det ja. Det kanske går till på ett annat sätt. Vi diskuterade i skolan om allting kanske hände samtidigt, och människan uppfattar och kategoriserar utifrån det. Det låter sjukt, men det finns teorier bättre förklarat.
till dt större använder man einsteins teorier om gravitation och till dt mindre använder man kvant fysik . d båda fungerar på två helt olika sätt
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
Blasta X2 , det kanske är så du uppfattar det, jag är då inte med några VI. jag uppfattar inte tiden som förflyttning jag uppfattar tiden mer som konstant men endå inte riktigt, mer åt den teorin ni surra om i skolan isf
Jo jag har nog fel... men det skulle va coolt om det va så... iom att jag inte tror på gud så måste det ju finnas nån annan förklaring... troligen är förklaringen nog så stor att det kommer ta oss några miljarder år å lista ut... samma med det här med gravitation... ingen vet vafan det är, bara att det finns...
Jag såg nåt skumt om det där på discoverychannel förut... att de skjuter två heliumkärnor mot varandra i JÄVLIGT hög hastighet och då lyckas de spräcka kärnorna och får ut alla protoner och neutroner och i kärnan så ska det finnas en partikel som heter graviton och den ska tydligen va svaret på varför gravitation ens existerar och med tiden kanske man kan manipulera med gravitationen också... vem vet...
men nu e det så att den där partikeln bara syns i nån microsekund så ingen kan fånga den, men dom jobbar på det...
SkankyWhore Det jag menar är att vi föds och dör och det kan ingen förneka det... allting har sin livstid... livstiden tar slut för allting nån dag... och det där med tid... det är nåt vi skapat för annars skulle vi bara stå å klia oss i huvet och undra hur allt hänger ihop... därför har nån pappskalle uppfunnit klockan för å kartlägga hur det fungerar med dygn och rytm... men visst det ger ingen grundlig förklaring på relativitetsteorierna, men det är en hjälp på vägen
Agaeus P21 Yes och det vet de flesta som e någorlunda almännbildade att magnetism inte är samma sak som gravitation... Men tänk om vi nu kollar i ett microskåp och ser en atom förstorat 3miljarder gånger och atomen e fortfarande liten som en ärta men vi kan se den iaf... och troligen finns nog en hel del å utforska kring atomfysik... Så om man hittar nåt som kan förstora mer så kanske man kan se ett samband... eller inte...
Blasta X2 Ja å då kommer frågorna upp om det där med big bang... det sägs att det va nåt slags membran som bara utlöste allt och att det inte behövde va en smäll, det kan ha varit ett kosmiskt fenomen bara... ungefär som ett norrsken i galaxen(typ) och att allt inte är vad det verkar... vi tror att allt kretsar kring atomer å sånt skit men det kan också va uppbyggt av små "membran" ingen vet ett skit egentligen....
oj jag skriver mer än jag själv vet... men det e soft å filosofera kring sånt här shit... ja skiter egentligen i svaret, men d e intressant... helst vill man inte ha nåt svar för det är roligare å fundera på det än att veta svaret...
chonbo vadå "bara dumheter". dumheten är att påstå att något är en dumhet... nobelpristagaren i fysik 2006, som förövrigt var astrofysiker fick just denna, rätt vanliga, fråga.. svaret var som lyder.. ja, det är möjligt.. det vet vi inget om..
cry me a river! --> thcrew
att det påminner om varandra har ju att göra med att allt i universum strävar lägsta möjliga energinivå, därför återkommer sfärformen på såväl makro som mikronivå. rörelserna har såklart med tyngdlagen att göra.
Jag tror rätt mkt på microkosmos... Kanske tom ett helt solsystem startar när nån tänder en cigg o dör när lågan slocknar...
Ey ja tänkte ut samma teori när jag benga ur igår! Fan va fett..!! Haha
http://www.myspace.com/murderdem
en fotboll är inte samma sak som månen trots att de har samma form. hur orbitalerna ser ut beror på atomens storlek, excitation, om den är del av en molekyl, vilken typ av bindning den isåfall har och hur hybridiseringen ser ut osv osv. en elektron är inte bunden till en speciell kärna utan vandrar mellan atomer lite hursomhelst. till och med en foton kan excitera en elektron. om det var så universum var uppbyggt skulle det nog sluta i totalkaos ganska så fort. f.ö. så finns väl ideer om hur protonen är uppbyggd, kvarkteorier och så. där en av förutsättningarna då skulle vara en till naturkraft, lämpligt kallad "den starka kraften" och som dödar gravitation, magnetism och allt vad nu finns
joda denna teori ÄR en dumhet. orka tjafsa emot det självklara.
Din hojtlåda är tom.
Tänk på att minsta byggstenarna (kvarkar) inte kan existera själva utan måste sitta ihop minst två st. Så små är dom. Så någonstans tar det stopp. Mickrofantasier är en god tanke men funker inte i praktiken ;)
mantis: vad menas? tror du att det beror på att de är för små eller? hur tror du strängarna fungerar de är ju mycket mindre?
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~
strängteorin bygger ju på tankarna om kvarkar. att tre strängpar är det som bildar protonen
är du säker? inte den uppfattningen jag har fått, men å andra sidan är jag inte så insatt heller. du har inte nån källa eller så?
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~
nä, kom på att jag kom ihåg fel, det ska inte vara tre par, utan tre stycken strängar som sitter ihop som en triangel genom att det ser ut som en fjäder typ. fast å andra sidan var det länge sen jag läste det så jag kan komma ihåg rätt galet
Ja, galaxen är samma sak som en atom.
bperb... ah exakt så dom sa på discoverychannel... Men vad fan tror du dom fått teorin ifrån för det går ju inte å bevisa... det är ju ingen som sett just det mönstret? måste ju va nån slags matematisk uträkning...
Chonbo, den enda dumheten är att tro att vi kan uttala oss om något vi inte kan uttala oss om.. men visst, jag sällar mig gärna till den skaran av dumbomar du pratar om, jag är ju i gott sällskap av nobelpristagare, så känns rätt lugnt. --- proc, antaganden och spekulationer.. vi vet inte riktigt hur en atom ser ut heller.. hindrar inte att vi endå har en rätt bestämd uppfattning om hur den ser ut..
Orkar inte förklara, men NEJ NEJ NEJ! Läs på lite om universums "födsel", pojke..
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
joda hahahahaha då är jag en stolt kvinnomisshandlare, jag är ju i gott sällskap av nobelpristagare, så känns rätt lugnt. men det är trevligt att du inser hur dum du är.
Din hojtlåda är tom.
chonbo, bra liknelse.. en nobelpristagare i fysik som dessutom är astrofysiker har nog mer relevans för sammanhanget än en nobelpristagare som slår sin fru.. kan ju undra vem som är korkad eller ej. Poängen med uttalandet är att vi inte kan säga att något inte är på ett visst sätt genom att vi inte har tillräcklig kunskap att göra ett sådant uttalande.. Jag tror inte att det är så, det tror nog inte han heller, men likväl är det möjligt och inte något vi kan utesluta..
nej galaxen är inte en atom, men allt i universum styrs av samma lagar så självklart blir allt likt hela skalan upp, från minsta beståndsdel till största..
även om det inte går att se en atoms innersta kärna i detalj så har jag sån tro på fysiknördarnas intuiton att jag tills jag hör något annat är beredd att tro det:)
Det där känns väldigt MIB.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
ProClaimer Gravitation uppstår typ för att föremålet är så stort att det attraherar mindre föremål (lite som en atom faktist) Tid är en dimension i sig, och inte påhittat. Innan bigbang så fanns inga dimensioner, inte ens själva tomrummet fanns. Allt pekar på att universum är oändligt, och utvidgar sig, därför har min hjärna svårt att tänka sig att det finns något mer än oändligheten, men jag är bara människa.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
pusherman Det finns 5 supersträngteorier, i alla tiden oberoende av varandra, om jag förstått det rätt..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
angående diskusisonen om tid längre upp..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Mvh P18 mjo och det låter ju intelligent och så, MEN Jag har svårt å tro att nåt av dessa teorier är fastställt... fysiklagar är jag helt inne på och att du påpekar att "Gravitation uppstår typ för att föremålet är så stort att det attraherar mindre föremål" ordet typ förklarar för mig att du sitter och gissar precis som jag gör... Men det är ju självklart hur gravitationen uppför sig... men "varför" va min fråga... så ditt svar besvarar inget där... Tid är påhittat... Dag och natt, Sol och Måne... Folk har börjat fatta nu att det inte är solen som rör sig tvärs över himlen utan det är vi som rör oss och snurrar på en axel som står på sne och axeln i sig har en egen rotation... Begreppet 'tid' är en kartläggning ungefär som Periodiska systemet är... samma typ av sak... Summan av det lilla gånger det stora blir summan av nåt större än det mindre... och det större går alltid att fastställa, men är det det slutgiltiga svaret? vad händer om du lägger till en till stor del?"Innan bigbang så fanns inga dimensioner, inte ens själva tomrummet fanns." Om du hade Minsta lilla aning om hur många såna teorier det finns skulle du inte skriva så. Jag är faktiskt inte så säker som du är på det här området... jag har varit det en gång... men då jag vet att mina kunskaper är jävligt bristfälliga så lägger jag ena handen på hjärtat och säger: "människan vet 0.5% utav systemets funktioner" därför är det intressant att skapa en sån här tråd för jävligt många svarar olika och nästan alla har nångång tittat upp på stjärnhimlen och undrat "vafan e all den här skiten för nåt?"
Haha, jag är ju inte säker på någonting jag skrev, men det känns som alla har sina teorier. Jag är nästan helt säker på att gravitationen finns, och uppstår utav en lag som säger att en stor massa drar till sig en mindre massa, men eftersom att mina fysikkunskaper är aningen bristfälliga, så kan jag inte säga säkert. Detta borde nästan stödja din teori, eftersom att tex syreatomer drar till sig mindre atomer, för att bli fullständig(ädel) tex väteatomer.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
snälla sluta använda ordet "teori" i dessa sammanhang. teori är en logisk förklaring som backas av vetenskaplig fakta och experiment. ni sitter och öser ut ologiska gissningar ur tomma intet.
Din hojtlåda är tom.
_Bajsaren P7 Nej . Dt
Fanns 5 sträng-teorier . Dessa utgick alla från att dt finns 10 dimensioner . När man sedan la till den 11:e dimensionen blev resultatet att alla 5 olika strängteorier var en och samma . M-teori
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
Om det skulle va så, så skulle universum vara en "Kvarq", den minsta bestånds delen som vi hittat, Men det löser endå inte frågan att.. Vart finns bakom dom andra kvarqarna utanför vårat universom, och i det universom som alla kvarqarna finns i? ja det slutar aldrig, Frågan vi vill ställa är alldeles för avancerad för människor för tillfället, svaret är inte (vad finns på andra sidan?) tror inte våra hjärnor kan tänka så intelligent ännu. Ja det är ju min teori om allt men,
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Pusherman hahahaha...så du menar alltså att vi är på väg in i den 311040000000000 år långa "eviga natten" i Brahman? Du är helt klart inne på de rätt spår: Demiurgen (dvs. de västerländska kabbalisternas skitgud, i praktiken Jahve) är ju enligt teosofin en del av "det enhetliga livet", eller "alltet" och det i symbios med Brahman med de fyra ansiktena!
Fyfan så äckligt! Usch! Iä!
Agaeus M-teorin är en sammanslagning av allihopa ja, men de försvann väl inte för det?
man måste tänka på att världen är mycket mer än det våra sinnen kan tolka, vilket betyder att du inte kan lösa värdlsiga problem endast med det du , ser, känner, hör, smakar eller luktar utan man måste även räkna in det man inte har tillgång till att uppfatta... om man skulle göra en liten tabell om vad vi är kapabla att uppfatta och hur mycket det finns att uppfatta (ultraljud osv) --------------------------------IOOOO I----------------------------------- OOOO är den delen av allting omkring oss som vi kan uppfatta.. resten (linjerna) är helt bortom vår uppfattningsförmåga.. alltså är det bara att ge upp världsteorierna direkt för du kan inte räkna ut: X+Y+a+b+c+5 = ? om du bara vet ett av talen.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
ttb jag var långt före dig med den tanken ^^ den är vanlig som fan och folk brukar påpeka det efterssom det verkar ganska logiskt om man ser helheten...
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.