joda men så har även den ljusa dockan i BR:s leksakskatalog på internet fått heta "ljus flicka". så eventuellt har de ett konsekvent system för att beskriva dockorna, i internetkatalogen iaf.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
DenApa Okej, men klart att man tar åt sig om någon säger det elakt, men säger man det snällt så är det ju det som räknas. Vad man menar ej vad man säger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
snorty, antagligen är det olika personer som knåpat ihop sakerna, vad vet jag. dom kanske betalar per bokstav.. totalt ointressant är det iaf
cry me a river! --> thcrew
Toastare
2007-11-15 21:55
med största sannolikhet så är det inte samma människa som jobbar med web som jobbar mot tryck på BRs inhouse avdelning. den ena är ju uppenbart rasist iaf ;)
Jag skyller allt på Emma!
Ja, BR är säkert i maskopi med någon ondsint naziströrelse. Dags att bjokotta kanske?
and THAT you can quote...
Toastare
2007-11-15 23:54
ja för annars kommer nästa steg vara att de under de ljushyade dockorna skriver "arisk flicka" ;(
BountyBoo F27 Eller så koncentrerar vi oss på riktiga problem istället?
Eller hade du reagerat lika starkt om detta var en leksakskatalog från gambia och det hade stått tvärt om?
Jag måste hålla med candide. Alltså det här med rasfrågor är så hypat i Sverige. Det är som att vi måste övertyga oss själva att vi är fördomsfria genom att göra det till tabu att påpeka skillnaden mellan svarta och vita. Jag menar, om en mörkhyad skulle kalla mig för white trash så blir det ju inte samma spänning i uttalandet som om jag skulle göra detsamma.. Ah, ni förstår vart jag vill komma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tycker det är rätt att bli upprörd. Hade jag också blivit.
Jonka F18 "Alltså det här med rasfrågor är så hypat i Sverige. Det är som att vi måste övertyga oss själva att vi är fördomsfria genom att göra det till tabu att påpeka skillnaden mellan svarta och vita." Väl uttryckt! håller med!
Toastare
2007-11-16 00:22
-Lunatic- det var en smily i mitt inlägg om du såg vad jag skrivit tidigare så är vi ppå samma sida...
hahahaha PK-töntar. Big Deal.
jG ORkar inte läsa alla inlägg, men iaf, vi bor ju trots allt i sverige och här är normen vit. så om dockan hade sålts i afrika hade det kanske istället stått "flicka, ljus flicka, pojke,"
Moderator
2007-11-17 21:44
Det där med om dockan hade sålts i afrika känns lite som det annars vanligt förekommande argumentet "Varför får jag inte kalla negrer för negrer, de lär ju kalla mig viting om jag kommer till afrika". Tillhör man inte en, relativt, utsatt minoritet är det svårt att säga vad som är ok och inte. Grejen är väl att det är jävligt onödigt att skriva färgen på den dockan men inte på de andra. Docka som docka liksom. Varför lära barn direkt att det finns en väsentlig skillnad mellan "vanliga" (vita) och "andra" (mörka).
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
kan upplevas som en småsak men det är de små sakerna i vårt samhälle som gör det tillslut
Vi blir aldrig som dom från stan!
"Grejen är väl att det är jävligt onödigt att skriva färgen på den dockan men inte på de andra. Docka som docka liksom. Varför lära barn direkt att det finns en väsentlig skillnad mellan "vanliga" (vita) och "andra" (mörka)." Man kan fråga sig varför folk vill sudda ut skillnaderna för? Vi alla mäniskor ser olika ut och det är inget fel med det. Vi har alla skillnader, men ska vi vara så rädda för att påpeka dom? Det är det som gör oss intressanta.. När folk verkligen accepterar att alla är olika så kommer nog ingen ta illa upp tillslut.. Det är ju när man slänger in något negativt i sammanhanget som det blir dåligt och det är DET som ska bort.. Men det kommer alltid att finnas skillnader. Ska man gå så lågnt och bli så rädd att man inte vågar beskriva en person på utsidan? Någon: "Hur ser han ut?" Andra: "Han är en mäniska och person, spelar det någon roll?".. Blir ju så löjligt.. Men tankesättet "han är mäniska och person, det spelar ingen roll hur han ser ut" är det tankesättet vi borde ha. Men man måste ju kunna beskriva någon.. Nu tänker jag mig bara om det här skulle bli något absurt scenario där folk blir så rädda att man tillslut inte vågar beskriva en annan till utsidan
Moderator
2007-11-18 12:04
Bikarbonat Jag har inte sagt något om att sudda ut skillnaderna. Men jag tycker att det är onödigt att påpeka att det finns en skillnad därför att jag tror att det lär in ett "vi och dom"-tankesätt hos barnen.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Kan inte folk bara sluta se rasism i varenda liten skitgrej? Om ni slutar haka upp er på småsaker så ska ni se att livet blir lite roligare. Ni slutade säkert äta glass med när gb-glassarna blev främlingsfientliga med..
Moderator
2007-11-18 13:50
Att jämföra med glassar och bilar och så är ju totalt oväsentligt eftersom det inte är avbilder av människor.
KaptenKrok P22 Förstår vad du menar, spann vidare bara.. Men jag tror inte att det lär in något sådant direkt heller.
Barn lägger väldigt ofta märke till skillnader.. Dom har väl oftast lite av ett sådant tankesätt ändå, dom menar ju inget illa men märker att folk ser annorlunda ut och dom kan vara snabba på att påpeka det.
Det är ju om någon lär ut att det på något sätt skulle vara fel att ha en annan hudfärg som det blir egentliga problem.
Men en "vi och dom" mentalitet kommer nog alltid finnas till viss del ändå. Vare sig det handlar om hudfärg för små barn som märker att alla är olika eller klädstil när man börjar bli äldre.
Man lär sig ju när man blir äldre att alla är olika men ändå samma
Håller med Bikarbonat också, som jag skrev ovan ska man va rädd för att fråga nån var den är ifrån? vi-dom tankesätt hos barnen...? Det där tror jag bara kommer om det laddas med något negativt... Alla ser ju skillnadena ändå? Jävla krystat hyckleri som bara spär på olikheterna.
Sen nu närom förbjudit negerboll tycker jag fan det e dags att ta bort kinapuffar
http://konsum.files.wordpress.com/2007/11/kina.jpg Fast det kanskerom redan gjort såg ju genast debatten när jag googla skiten.
Kräver att kalles o Svennes kaviar försvinner!!!!!
Kaptenkrok, åker jag till ett afrikanskt land kommer ju jag dock onekligen tillhöra en rätt utsatt minoritet, så whats ur point amigo?
Att nedtryckning av vår mörka befolkning på denna jord skulle vara något nytt. det verkar mer eller mindre vara nödvändigt. Att göra så att en grupp är utanför har alltid varit en taktik genom historien, titta på de tidiga judarna, dagens situation för palestina? Om vi skulle vända på steken, var femte person på jorden är vit. De vita makthavarna är skiträdda för detta faktum, med tanken på att de kastat småmynt på de andra staterna. Även om många viktiga makthavare är mörkhyade så bryr de sig inte ett skvätt om sina jämlika. Vilket inte direkt gynnar till detta problem. Det känns som de få som världen visar empati för är när judarna får skit på sig.
Klart det är en normalitet att vara ljus. Till bara "Flicka" och "Pojke" får man med bergvärme, plasma-TV och ismaskin. Till "MÖRK flicka" medföljer livsglädje och en säck ris.
Ja, det är sant! Det är sant!
Civilaren: Det handlar inte om empati för judar, det handlar om rädsla för att alla utom judarna ska skrika judehatare och inleda sanktioner.
Ja, det är sant! Det är sant!
Är inte det här bara obstinat politisk korrekthet?
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
permobil-player det var lite så jag menade, men jag ville inte skriva ut det rent...
Bikarbonat P21 Bara för (du tror) att det alltid kommer finnas en Vi och dom-mentalitet är det ju inget man borde uppmuntra. Visst. Alla gör alltid jämförelser eftersom man på något sätt vill tillhöra en grupp, men att man ska påpeka såna sketna grejer som en hudfärg tycker jag bara är löjligt.
PK landet nummer ett! Stöt dig inte med någon!
Jag har ingen forumsignatur.
Jag är en svart tjej som växte upp här. Jag gick förskola här och bodde i ett svenskt område. Jag var den enda svarta i min klass och en av 4 svarta i skolan. Jag fick höra neger och apa varje dag. Varenda bok vi hade högläsning ur hade ordet neger i. Alla stelnade och tittade på mig när det kom upp i klassen. Det var en ständig reminder om min hudfärg och hur jag inte var som alla andra. "passa mig människofärgade kritan" fick man höra varje bildlektion. Att det fanns en krita med en rosa färg som kallades "människofärgen" kunde jag inte förstå. Jag startade att antal diskussioner om att det var kränkande men till och med rektorn bad mig vara tyst. I några veckor gick jag runt med kritan och jämförde folks hudfärg med kritan. Hittade jag fler än 5 personer som hade den färgen skulle jag ge mig. Jag hittade ingen och sen blev jag hemskickad för att jag störde. Plåster med naturlig "hudfärg" som blandas in i huden perfekt. Negerbollar!! Jag och mycket mer. Det är mycket som kan kallas politiskt korrekt. Men faktum är att många föräldrar inte tycker att det är så konstigt att kalla chokladbollar för negerbollar, lakritsstång för negerstång. Det var inte länge sedan svarta människor målades upp som konturlösa vildar med två vita ögon och en rund rosa mun som självklart dyrkade någon vit snubbe och var allmänt efterblivna och tröga. Ett tag under min uppväxt försökte jag själv använa ordet negerboll. Alla vita gjorde det och folk man pratade med skulle be en slappna av. Men det jag märkte att när jag gjorde det så blev alla väldigt tysta. Ingen vågade skratta, ingen vågade titta på mig. Det blev en helt spänd tystnad och blickarna sa " hey, vad gör hon, det är ju vårat ord som vi kallar de bakom ryggen eller när ingen är i närheten ". Samma sak när man spelade neger och president och man förlorade "haha, du blev..." och sen blev det tyst. Jag förstår att du blir upprörd Rachel. Jag blir upprörd också. Men det är jävligt vanligt med sån attityd. Jag stöter på väldigt många bönder i mitt yrke som aldrig har sett en svart person förut när de kommer till huvudstaden som de kallar det. Och många gubbar kan inte hålla sig från att dra någon kommentar eller trycka upp det faktum att jag inte är vit i mitt ansikte som om jag inte visste det. Det kanske krävs att man är överdrivet känslig om sånna saker för att få upp en debatt kring det. För då kan folk som inte vet andras sidor få upp ögonen för det och förstå varför man känner som jag gör. Det handlar inte om att förbjuda allt som påvisar skillnader mellan vita och svarta utan den här tanken som deklarer att alla som inte är vita är onormala och därför måste skiljas.
Moderator
2007-12-01 00:57
Niobe Jävligt bra skrivet och förklarat. Jag har faktiskt aldrig hört någon uttrycka sig på det sättet förut och jag är tacksam för att jag fick läsa det. Alltid trevligt att se något ur en synvinkel man själv inte har.
Niobe
Inte så mkt som förändrats nu förrutom att svennesvennson inte vågar använda ordet neger även fast dom tänker det... Men tror ingen "utlänning" uppvuxen i sverige drar sig för att använda det ordet. Neger i sig har väl ingen negativ betydelse i svenskan i grund och botten och kan väl egentligen inte jämföras med amerikanskans "nigger".
Tycker också det va jävligt bra skrivet av dig, ingen svenne som jag själv kan relatera till hur din situation har varit. En utveckling mot ett mångkulturellt land går inte heller över en natt, våra päron växte tex upp i ett land som knappt hade invandrare... Klart dom höjde på ögonen om det kom en person med tex västafrikanskt utseende på gatan, inte så att folk inte skulle höja på ögonen åt mig i afrika / ta kort på mig i kina...
Jag blir jätte upprörd över sånt. På samma sätt som att mini-spisen ska vara för tjejer och mini-gräsklipparen för pojkar. Vi börjar hjärntvätta dom redan när dom är små.
philo, ja du tror inte ungfan ser att den ena dockan är svart om du inte berättar det eller? tacka vet jag astrid. negerkungar och hottentottar å allt vare heter. om något orsakar problem så är det pk mentaliteten där folk tänker en sak och säger en annan för att det är sån hysteri på att man påtalar att den andre har en annan hudfärg.
joda förstår inte vad du menar? det är väl klart att man inte tänker på det förrän andra påtalar det. Det är ju därför den inte ska stå "flicka, mörk flicka" utan bara "flickor" eller så skriver man ut allt. Blond flicka, rödhårig flicka, blåögd flicka, svart hårig flicka, neger flicka, kines flicka, schizofren flicka, homosexuell flicka, cancersjuk flicka, handikappad flicka, tjock flicka. Hade ju varit lättare för människor eftersom det kanske blir anarki om vi inte kan placera in andra i fack.
du har uppenbarligen inte vistats runt barn på bra många år.. klart som fan dom påtalar skillnaden. att dom skriver ut det är för att man ska köpa rätt. inte för att indoktrinera barn. barnen ser utan text att det är en mörk/svart docka.
jo men VARFÖR står där FLICKA och MÖRK flicka. det är ju det som är det som är det sjuka. Det är som att skriva en rappare och en kvinnlig rappare. Man utgår helt enkelt ifrån att en riktig rappare är en man medans man måste påtala att en kvinnlig rappare är är en kvinna. Vad är du för en människa egentligen? Har du aldrig blivit sedd som annorlunda eller? Har du sluppit förtryck? har du varit utomlands någongång? Har du pratat med en mörkhårig person nån gång? Om du har sluppit att stå utanför så grattis, men det hade nog varit bra för dig att kliva ur din bubbla nån gång. Ja barnen ser att det är en mörk eller en ljus flicka, men det är inte förrän vi påtalar att det är något konstigt och annorlunda som dom själva börjar tycka det.
Joda Som om det skulle vara en "normalitet" att vara ljus? inte för att vara en jävla besserwisser men ibland måste man ju, det är väl precis vad det är? i dockornas värld är det normala att vara ljus. En docka är ljus om inget annat anges. Det är inte onormalt att vara mörk i Sverige väl? Skillnad på vanligt och normalt.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
snacka om att ta tillbaka diskussionen till stenåldern. Du ska nog skita i att svara..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
philo. jo men VARFÖR står där FLICKA och MÖRK flicka. det har jag redan besvarat en gång, och många med mig. Ljus flicka är norm, därför onödigt att skriva ut. En flicka är ljus (norm) om inget annat anges. Mörk avviker från norm därför skrivs det ut för att påtala detta. Det är som att skriva en rappare och en kvinnlig rappare. Om manlig rappare är norm är det inget märkligt med att skriva kvinnlig rappare. det finns ingen mening i att skriva saker som är underförstått. du skriver inte orange apelsin men hittar du en blå apelsin skulle du säkerligen skriva ut det, eller hur? internet / trådlöst internet är ett annat exempel, varför skriver man inte trådbuntet internet eller något liknande?Man utgår helt enkelt ifrån att en riktig rappare är en man Nej, man utgår ifrån vad som är norm. en mörk docka är en riktig docka, den är bara mörk. Har du aldrig blivit sedd som annorlunda eller? Jo, men är jag annorlunda är jag väl annorlunda oavsett om det är uttalat eller inte? Barnen skrattade gott åt mig i tanzania för att jag är vit, det betyder inte att dom är rasistiska, bara att dom reagerar på det som är avvikande. Garanterat berättar dom också för de sina att dom såg en vit person. Du tror väl inte att dom berättar om hudfärgen när dom stöter på andra svarta? =) Har du pratat med en mörkhårig person nån gång? Pratar med mig själv rätt ofta. Ja barnen ser att det är en mörk eller en ljus flicka, men det är inte förrän vi påtalar att det är något konstigt och annorlunda som dom själva börjar tycka det. Det är inget FEL att vara annorlunda, det är FEL att låtsas om att vi inte är annorlunda. Det är ju din smygrasism som gör att du tycker att det är negativt att skriva mörk flicka för att du lägger så jävla mycket annat till benämningen. Rasism försvinner inte för att vi stoppar huvet i sanden och försöker intala oss att en mörkhyad inte ser annorlunda ut än en ljushyad. Rasismen försvinner när vi accepterar att vi är annorlunda och inte lägger så mycket värderingar till det.bajsaren Det är inte onormalt att vara mörk i Sverige väl? Skillnad på vanligt och normalt. Det som är normalt är det som är vanligt. Normalt/avvikande vanligt/ovanligt. Att vara ljus i sverige är normalt, och vanligt. Att vara mörk är avvikande och ovanligt (i jämförelse). Normalt och Naturligt har dock inget med varandra att göra i den meningen..
joda skillnaden är att alla apelsiner är orange. Men alla människor är inte vita. Det finns inga blåa apelsiner så välkommen till jorden. Om apelsinen hade haft en stänk av gult i sig så hade man fortfarande inte skrivit "orange apelsin med stänk av gult i sig" det hade fortfarande varit en apelsin. Man skriver inte ut "större apelsin" eller "mindre apelsin" man skriver inte heller ut "söt apelsin" eller "sur apelsin". En apelsin är alltid en apelsin så blanda inte ihop din illusion med verkligheten.
skillnaden är att alla apelsiner är orange Okej, älgar då. Ser du en vit älg säger du nog vit älg. Men du säger väl inte brun älg annars? Poängen är densamma. normegenskaper uttrycks sällan eftersom att dom är underförstådda. Med får gäller ju detsamma. Det underförstådda är att fåret är vitt om inget annat anges. Ska du då berätta om ett svart får, ja då säger du att fåret var svart såklart. Det har inte med rasism att göra utan om att vi endast förmedlar det som är nödvändigt att förmedla. Att säga vitt får är överflödigt eftersom att grundantagandet är just att fåret är vitt. När det gäller apelsiner har vi ju dock blodapelsiner. Ytterligare ett exempel på att endast det avvikande attribueras explicit. Man pratar om apelsiner och blodapelsiner. på samma sätt blir det docka och mörk docka. finns ingen värdering i det. det är bara så vi människor kommunicerar med varandra. poängen är att säga så mycket som möjligt så kortfattat som möjligt. överflödig information struntar man därför i, alltså säger man inte ljus docka.
joda Nehe du, så tolkar jag inte normalt. Normalt är normalt liksom, finns ingen bra definition väl, det är helt enkelt normalt. Att man inte ser nåt fel med det. Normalt har väl mer med moral, fördomar och förförståelse att göra än vanligt/ovanligt?
Bajsaren Normalen
organism eller
mekanism som inte är avvikande, rörande någon, flera eller alla egenskaper.
Avseende hudfärg är det normala i sverige att vara ljushyad.
Mörk hudfärg är avvikande och "onormalt".
Att man inte ser nåt fel med det.Normalt har inget med värdering att göra. Bara förekomst.
Normalt har väl mer med moral, fördomar och förförståelse att göra än vanligt/ovanligt?Nej.
Visst kan PK-debatten gå för långt. Samtidigt är väldigt många här inne sjukt trångsynta - och borde ta till sig Niobes inlägg. Det ni först och främst missar är att språkbruket speglar en mentalitet/kultur - även om själva sakfrågan rör detaljer som i sig gör föga för att rädda världen. Det är inte ordet "negerboll" som man vill ändra, utan den allmänna acceptensen/respekten hos ett folk som håller fast vid ett språkbruk med rasistiskt arv. Det som jag alltid finner lustigt (olustigt) är att folk kämpar så hårt för sina negerbollar, negerdockor osv. Ifall det är en så bagatellartad sak som ni förslår varför då kämpa så ivrigt för rätten att få använda det? Det hänger inte alls ihop - det är som om jag skulle ställa till bråk och vägra äta Magnecyl istället för Treo därför att det inte spelar någon roll vilken man äter. Nej, ni kämpar i själva verket för en principfråga - att få prata hur ni vill och att resten ska anpassa sig därför att deras eventuella problem enligt er uppfattning inte är rättfärdigade. Det är här trångsyntheten kommer in i bilden. Det är jävligt lätt att uttala sig om vad andra borde och inte borde acceptera om man själv inte kan relatera till deras situation/erfarenhet. Vilket visar sig i hela den här debatten - buhu, ljus är normalt i Sverige - ja, och det råkar dessutom vara så att vit är ett ideal i postkoloniala länder - dels genom historiskt arv och dels genom att de liksom vi dränks i västproducerad media där stereotypbilden för en framgångsrik och värdefull människa är en vit och rik person. Pga av ekonomiska och politiska anledningar är den kultur vi fostrar här inte enbart en lokal fråga. Kan t ex nämna en svart vän som en gång berättade för mig att i hennes hemland (jamaica) när hon var liten så lekte alla (svarta) tjejer med vita barbies. När jag frågade henne om det inte fanns svarta svarade hon "jo, men ingen ville ha dem". Det är jävligt sjukt och vidden av kulturellt fostrat självförakt är skrämmande. Ifall det är sorgligt att "negerbollen" försvunnit ur acceptabelt språkbruk så är det inte ens i samma universum som den sorg vår marginaliserande (globala) kultur orsakat. Slutligen en fråga till Joda: Ett argument för att skriva ljus docka/mörk docka istället för docka/mörk docka är att det senare marginaliserar mörka personer, mao man förpassar dem aktivt till en kategori "övrigt/annat/ej som oss". Ditt argument för att skriva som man gör är att ljus är normalt och därför underförstått men det är bara en kausal förklaring till varför man gjort som man gjort. Vad som är intressant är ju huruvida det borde vara så och då vill jag veta vad fördelen är som uppväger nackdelen? Att man sparar in tryckfärg? Att man undviker förvirrade föräldrar som letar efter "helt vanliga" dockor och missar de ljusa dockorna?
Jag blir personligen inte upprörd av att det stod docka/mörk docka i katalogen och precis som Joda förstår jag att man inte skrivit som man skrivit för att man är rasist. Jag tycker dessutom att Nogger-debatter och "N-word"-diskussioner tenderar att bli löjeväckande därför att det är mer image än substans. Men. Än mer tveksamt än de som rustar för korståg mot negerbollen är de som lika hysteriskt rustar till försvar.