I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"...flicka, MÖRK flicka, pojke"

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-27 20:35
joda

Du behöver itne skriva samma sak i 3 på varandra följande inlägg, har begripit va du menar. Men vadå nej, kan du slå upp det?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-12-27 20:49
bombdub
Ett argument för att skriva ljus docka/mörk docka istället för docka/mörk docka är att det senare marginaliserar mörka personer,

Man uttrycker endast det faktum att mörk avviker från normen. Konsumentupplysning.
Vad du väljer att lägga in för onda avsikter bakom det hela får stå för dig.

Vad som är intressant är ju huruvida det borde vara så och då vill jag veta vad fördelen är som uppväger nackdelen? Att man sparar in tryckfärg? Att man undviker förvirrade föräldr
ar som letar efter "helt vanliga" dockor och missar de ljusa dockorna?

Mer intressant att läsa era konspirationsteorier. Tror inte den som skrivit skiten har tänkt mer än att den ville särskilja den mörka dockan så att man kunde köpa den docka man tänkt att köpa. Ingen som vill köpa en mörk vill få hem en ljus och ingen som vill köpa en ljus vill få hem en mörk. Visst hade man kunnat skriva ut ljus docka/mörk docka. Men som jag redan påpekat är det totalt onödigt och överflödig information då normen är att dockan är ljus om inget annat anges. Konsumenten vet därför att det är dockan som benämns "docka" är en ljus docka.

Menar du att vi marginaliserar blodapelsinerna också?

Men. Än mer tveksamt än de som rustar för korståg mot negerbollen är de som lika hysteriskt rustar till försvar.

Negerbollfrågan bortsett från plojjgrejen handlar ju mest om en kritik av pk-samhället mer än kampen för rätten att säga neger. Det är ett gammalt namn på en god grej som nu råkade döpas till negerboll. Förstår inte varför man gör en stor grej av det. Förstår inte vart det rasistiska i det ligger. Klart man ska respektera andra individers känslor och rättigheter, men jag har endå nånstans svårt att tro att många mörkhyade ligger sömnlösa på nätterna över att det finns en havrekakaosmörkaffesockerbeklädd godsak som kallas "negerboll"..

Bajsaren
Men vadå nej, kan du slå upp det?

Gjorde just det.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 20:49
Oj, såg att det blev otydligt.

Normal:
en organism eller mekanism som inte är avvikande, rörande någon, flera eller alla egenskaper.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 21:16
joda

Du kan inte ha läst vad jag skrev speciellt noga.

Man uttrycker endast det faktum att mörk avviker från normen. Konsumentupplysning.
Vad du väljer att lägga in för onda avsikter bakom det hela får stå för dig.

Jag lägger inte in några andra avsikter än de som du skrev. Det framgår dessutom ganska tydligt av vad jag skrev. Det intressanta är den marginaliserade effekten och viljan att göra sig medveten om denna.

Mer intressant att läsa era konspirationsteorier.

Läs en gång till.

Tror inte den som skrivit skiten har tänkt mer än att den ville särskilja den mörka dockan så att man kunde köpa den docka man tänkt att köpa. Ingen som vill köpa en mörk vill få hem en ljus och ingen som vill köpa en ljus vill få hem en mörk. Visst hade man kunnat skriva ut ljus docka/mörk docka.

Tror inte jag heller. Var dock inte min poäng heller.

Men som jag redan påpekat är det totalt onödigt och överflödig information då normen är att dockan är ljus om inget annat anges.

Det kan väl inte vara totalt onödigt om det finns en fördel med det? Frågan är vad nackdelen är och det har du fortfarande inte svarat på.

men jag har endå nånstans svårt att tro att många mörkhyade ligger sömnlösa på nätterna över att det finns en havrekakaosmörkaffesockerbeklädd godsak som kallas "negerboll"..

Nej, det gör det nog inte heller. Däremot finns det många mörkhyade som lider av ett kulturellt fostrat mindrevärde och kulturen är ett komplex som bland annat innehåller språkliga beståndsdelar.

Det är ingen som blir djupt deprimerad för att jag yttrar en elakhet, däremot kan detta yttrande vara symptomatiskt för ett generellt och systematiskt beteende som är skadligt för andra.

Detta är ganska intuitivt för de flesta, sådana här förlöjligande reduktioner tjänar bara en oärlig debatt.

2007-12-27 22:26
Kan t ex nämna en svart vän som en gång berättade för mig att i hennes hemland (jamaica) när hon var liten så lekte alla (svarta) tjejer med vita barbies. När jag frågade henne om det inte fanns svarta svarade hon "jo, men ingen ville ha dem". Det är jävligt sjukt och vidden av kulturellt fostrat självförakt är skrämmande.

- Nu har jag ingen aning om detta är representativt för Jamaica (det har inte du heller BomDub) men är det sant är det sjukt. På samma sätt som det är sjukt när blonda svenskar hälsar varandra med "whaddap homie" och adjektivet "svenskt" sätts på allt som är negativt i det här landet. Kulturellt självförakt är sjukt överhuvudtaget. Är man svart ska man vara stolt över att vara svart, är man vit ska man vara stolt över att vara vit.

I övrigt ska joda och BomDub ha en eloge för att de orkar hålla en tråd om dockor levande i 110 inlägg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-28 00:02
Det intressanta är den marginaliserade effekten och viljan att göra sig medveten om denna.
Har aldrig gillat symptombehandling. saker försvinner inte för att man blundar.

Det kan väl inte vara totalt onödigt om det finns en fördel med det?
Vore väl bättre att sluta läsa in så mycket som inte finns där.

Frågan är vad nackdelen är och det har du fortfarande inte svarat på.
Ser inte att det förändrar något. Normen är vit oavsett hur mycket vi blundar.
Att acceptera verkligheten är ett första steg mot förändring.

Däremot finns det många mörkhyade som lider av ett kulturellt fostrat mindrevärde och kulturen är ett komplex som bland annat innehåller språkliga beståndsdelar.

Har svårt att se negerbollens plats i detta. Känns mer som pk-hysteri.

Det är ingen som blir djupt deprimerad för att jag yttrar en elakhet, däremot kan detta yttrande vara symptomatiskt för ett generellt och systematiskt beteende som är skadligt för andra.

Behandla då grundproblemet och inte symptomet.

mästerkatten

jag tog ett långt uppehåll. men fick ett återfall.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-28 00:02
(tog)
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-29 00:16

mästerkatten

Nu har jag ingen aning om detta är representativt för Jamaica (det har inte du heller BomDub)

Frågan är vad du har för aning om vad jag vet om Jamaica?

På samma sätt som det är sjukt när blonda svenskar hälsar varandra med "whaddap homie"

Att du överhuvudtaget gör en sådan jämförelse visar på stor brist av insikt.

Visst "whaddap svennar" som "vill vara svarta" är tragiskt men är fullständigt trivialt i sammanhanget. Dessutom har "whaddap svennen" studerats ingående av den typ av litteratur som rör detta och det är ganska klart att det existerar en väsenskillnad mellan detta och självförakt bland svarta.

Är man svart ska man vara stolt över att vara svart, är man vit ska man vara stolt över att vara vit.

Att vara stolt över prestation är rimligt, att vara stolt över ens hudfärg ser jag föga vett i.

I övrigt ska joda och BomDub ha en eloge för att de orkar hålla en tråd om dockor levande i 110 inlägg.

Med tanke på att jag skrev mitt första inlägg i förrgår och du skrev ditt första inlägg samma dag som tråden skapades den 13e november så är du nog själv mer förtjänt av denna anti-eloge.

2007-12-29 00:29
Frågan är vad du har för aning om vad jag vet om Jamaica?

- Du vet säkert jättemycket om Jamaica men jag tvivlar på att du vet hur dockmarknaden ser ut, då hade du inte hänvisat till en kompis i den frågan.

Att du överhuvudtaget gör en sådan jämförelse visar på stor brist av insikt.

Visst "whaddap svennar" som "vill vara svarta" är tragiskt men är fullständigt trivialt i sammanhanget. Dessutom har "whaddap svennen" studerats ingående av den typ av litteratur som rör detta och det är ganska klart att det existerar en väsenskillnad mellan detta och självförakt bland svarta.

- Yada...

Att vara stolt över prestation är rimligt, att vara stolt över ens hudfärg ser jag föga vett i.

- Nu diskuterade vi ju hur svarta ser på skönhetsideal i allmänhet och på sin egen hudfärg i synnerhet. Stolt är ett lite problematiskt begrepp att använda, det erkänner jag. Jag tycker dock att det man fötts till, måste man lära sig att tycka om. Det finns svarta som villvara vita och tvärtom, inget av det är bra.

Med tanke på att jag skrev mitt första inlägg i förrgår och du skrev ditt första inlägg samma dag som tråden skapades den 13e november så är du nog själv mer förtjänt av denna anti-eloge.

1 - stalker
2 - när jag skrev i tråden var den i alla fall ny...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-29 00:53
joda

Har aldrig gillat symptombehandling. saker försvinner inte för att man blundar.

Jag håller med 100%. Passar på att citera mig själv: "Jag tycker dessutom att Nogger-debatter och "N-word"-diskussioner tenderar att bli löjeväckande därför att det är mer image än substans."

Vad som däremot är än mer suspekt än symptombehandling är att rusa till symptomens försvar!!

Ta det här med "N-word" debatten i USA som är fullständigt löjeväckande - det är en ren imagefråga - rasrelationerna är lika infekterade bakom det sminkade språkbruket. Grundproblematiken blir inte löst av att man säger "the N-word" och pretentionerna är om något förolämpande. Men denna iaktagelse leder ju inte på något sätt till en anledning att kämpa för rätten att säga "nigger" som att det vore något värdefullt...

Vore väl bättre att sluta läsa in så mycket som inte finns där.

Det är en ge och ta situation. Vårt ansvar ligger i att vara medvetna om hur vår kultur kan verka på andra.

Ser inte att det förändrar något. Normen är vit oavsett hur mycket vi blundar.

Förstår inte poängen? Det är ingen som sagt något annat än att normen är vit. Vad som förändras är att man bidrar till en mindre marginaliserande kultur. Ifall det finns en (potentiell) fördel men ingen nackdel förstår jag inte problemet - valet är väl ganska klart?

Behandla då grundproblemet och inte symptomet.

Se mitt första svar. Samtidigt är det väl en naturligt utgångspunkt att poängtera för personen att den eller den elakheten är karaktäristiskt för ett generellt dåligt beteende och att personen borde vara mer försiktig med liknande yttringar, för att uppmärksamma personen om dess relation till andra. Att utan vidare exempel/förklaringar be personen ändra sin relation till andra överlag ter sig som en ganska utsiktslös uppmaning...

2007-12-29 00:58
mästerkatten

Du vet säkert jättemycket om Jamaica men jag tvivlar på att du vet hur dockmarknaden ser ut, då hade du inte hänvisat till en kompis i den frågan.

Har inga anspråk på Jamaicakunskap, men din poäng är synnerligen ologisk - att hänvisa till ett exempel är ett bevis för brist på kunskap om helheten.

Yada...

Bra svar.

Nu diskuterade vi ju hur svarta ser på skönhetsideal i allmänhet och på sin egen hudfärg i synnerhet. Stolt är ett lite problematiskt begrepp att använda, det erkänner jag. Jag tycker dock att det man fötts till, måste man lära sig att tycka om. Det finns svarta som villvara vita och tvärtom, inget av det är bra.

Yada.

2007-12-29 01:02

1 - stalker

Jovisst farsan, jag kan använda scrollen.

2 - när jag skrev i tråden var den i alla fall ny...

För en halvtimme sen?

2007-12-29 01:02
BomDub X0

- Yada.

2007-12-29 01:45
Vad som däremot är än mer suspekt än symptombehandling är att rusa till symptomens försvar!!

Symptomen är inte problematiska i sig. Vi väljer att göra dem problematiska.
Att "försvara" symptomen är endast att påvisa detta val.

Ta det här med "N-word" debatten
Nigger är i grunden ett rasistiskt begrepp.
Negro/Neger är det inte.

Vårt ansvar ligger i att vara medvetna om hur vår kultur kan verka på andra.
Vi pratar om en jävla "kaka". Ärligt talat, felet?

Det är ingen som sagt något annat än att normen är vit. Vad som förändras är att man bidrar till en mindre marginaliserande kultur. Ifall det finns en (potentiell) fördel men ingen nackdel förstår jag inte problemet - valet är väl ganska klart?

Du påstår det ja, men du ger inget stöd för ditt påstående.
Löjligt naivt att tro att problemet ligger i huruvida vi skriver ut normattribut eller ej.
(om något är det väl i sig endast symptomatiskt på den rådande synen. vilket är ren bs att ärligt påstå)

Börja i rätt ände så kanske det blir något gjort.

Samtidigt är det väl en naturligt utgångspunkt att poängtera för personen att den eller den elakheten är karaktäristiskt för ett generellt dåligt beteende och att personen borde vara mer försiktig med liknande yttringar,

Nej, det naturliga är att acceptera att vi har en kommunikationsprincip som innebär att vi inte förmedlar överflödigheter. Sluta leta orättvisor som inte existerar. Så jävla larvigt och fånigt. Om något tar det fokus från den "verkliga" kampen och gör på så sätt mer skada än nytta.

Förövrigt förstår jag inte elakheten/dåliga beteendet i att skriva ut mörk docka. den är ju fanimej mörk. är det bättre att bara skriva docka, sen låta konsumenten gissa sig fram till vilken docka som är vilken? Låter som underbar konsumentupplysning det.

----

I övrigt förstår jag inte hur ni kan dra sånna förhastade slutsatser av barbiehistorien.
Att ungarna hellre leker med barbie än svarta dockor säger inget om skönhetsideal överhuvudtaget och vad ni nu slänger fram.

barbie är teh shit på dockmarknaden bara. alla vill ha den hippa dockan. barbie har varit teh shit i decennier. hade mattel velat marknadsföra en svart docka som nummer ett hade dom gjort det. men varför överge ett vinnande koncept. hudfärgen tycks ju inte spela så stor roll i slutändan för ungarna.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-29 07:59
joda

Symptomen är inte problematiska i sig. Vi väljer att göra dem problematiska.
Att "försvara" symptomen är endast att påvisa detta val.

På samma sätt ska vi försvara rätten att kalla överviktiga "tjockisar" det är trots allt de som har ett val om de ska tolka in något i det eller ta det för var det är - ett jävla litet pyttefjuttigt litet pytte-pytte-pytte ord.

Neger är ett ord med rasistiskt konnotation (som det heter) precis som nigger. Dvs båda har ett historiskt användande i rasistiska sammanhang som ger orden en negativ värdeladdning. Varken neger eller nigger betyder däremot bokstavligen "en svart jävel som är mindre värd än oss andra".

Du påstår det ja, men du ger inget stöd för ditt påstående.

Nej, och du ger inget stöd för motsatsen. Det är inte relevant - vad som är relevant är detta: en part säger att A är bättre än B, en part säger att det inte spelar någon roll om man väljer A eller B. Parterna bör i detta läge kunna komma överens om A - detta är vad ekonomer skulle kalla det paretooptimala alternativet.

Vad gäller barbies så var det vita barbies kontra svarta barbies det gällde. Vilket du hade förstått om du gav någon som helst eftertanke men istället sitter du och tuggar och tuggar i samma spår som en senildement och jag orkar därför inte lägga ner någon mer tid debatten för du svarar ju helt ovidkommande på det mesta.

2007-12-29 13:15

Psykologin här är egentligen skitenkel... 

Om "Johan" kommer till mig och säger:

-Du, jag tror att "Sara" kan bli ledsen av att du kallar henne "knubbisen". Hon känner sig nog lite utsatt, med tanke på att hon har ett överviktskomplex.

Vad är min naturliga reaktion på detta? Antagligen något i stil med:

-Hmm, jag har ju inte menat något illa med "knubbisen" det är ju bara ett lite småskojigt smeknamn. Det känns lite överdrivet att göra en stor grej av det... Men samtidigt förstår jag inte hur Sara känner sig, jag har ju inte ett överviktskomplex själv och jag vill ju inte att Sara ska bli sårad. Så även om jag inte förstår det riktigt, så är min omtanke för Sara viktigare och om jag nu eventuellt undviker att såra Sara genom att kalla henne något orelaterat till vikt så är det ingen stor uppoffring från min sida.

Om reaktionen istället är:

-Fyfan vad larvigt, orka bry sig om ett jävla namn. Istället för att läsa in sånt som inte finns där så kan ni försöka ändra överviktskomplexet, det är ju det som är felet. Sara är överviktig och det är därför helt logiskt att kalla henne "knubbis". Jag fattar inte problemet, och eftersom jag inte fattar så tänker jag fortsätta kalla henne det.

...så kan man dra slutsatsen att viktigare än min omsorg för Sara är att min uppfattning ska dominera över Saras uppfattning, trots att detta gäller något i mina ögon trivialt. Det visar ganska klart hur jag värderar Sara.

För övrigt, undrar hur många av er som skulle vara bekväma med att bjuda på en "negerboll" ifall ni träffade ert syskons nya make/maka som råkar vara svart... Personen i fråga lär inte ligga sömnlös på nätterna och gråta i fosterställning på grund av en liten "kaka" så då är det bara cool... eller? Det är ju dessutom oväsentligt om det är en "kaka" eller inte, "niggerboll" eller "svartskallemuffins" går ju inte för sig, alltså är det relevanta här att ni vill bevara den sociala acceptansen av ordet "neger" och liknande, och detta är tydligen jääääävligt viktigt.

2007-12-29 13:38
http://www.youtube.com/watch?v=dCsnS4aJ-cY

Vad är kontenten av denna video?

Kontentan är: vi har ingen aning om detta är representativt för alla negrer.

2007-12-29 15:12
bomdub
På samma sätt ska vi försvara rätten att kalla överviktiga "tjockisar" det är trots allt de som har ett val om de ska tolka in något i det eller ta det för var det är - ett jävla litet pyttefjuttigt litet pytte-pytte-pytte ord.

Förtjänar inte ens ett svar. Jag pratar inte om att kalla en individ negerboll. Jag pratar om att kalla ett bakverk för det. Vill du kalla en bakelse för tjockis ser jag inget större problem med det.

Neger är ett ord med rasistiskt konnotation (som det heter) precis som nigger.
Blir vad du gör det till, neger är den svenska motsvarigheten till negro dock och inte nigger.
Snarare människosynen som skevande än ordet i sverige. Nigger är i sig skevt.

Förstår inte vad detta har med mörk docka ljus docka att göra dock.
Känns lika vettig som yvonne ruwaida när hon börjar babbla om rasism för att afrikaner dansade traditionell afrikansk dans i samband med en invigning. Lägg energin på något vettigt.

Varken neger eller nigger betyder däremot bokstavligen "en svart jävel som är mindre värd än oss andra".

Nigger är det så bokstavligt som det kan bli. därför ordet kom till. negro hade ingen sådan laddning även om människosynen såklart var skev.

Nej, och du ger inget stöd för motsatsen. Det är inte relevant

Ska jag skratta eller gråta.

: en part säger att A är bättre än B, en part säger att det inte spelar någon roll om man väljer A eller B.
Parterna bör i detta läge kunna komma överens om A - detta är vad ekonomer skulle kalla det paretooptimala alternativet.

Kan du inte påvisa att det faktiskt ger säkerställda positiva effekter så finns inte heller anledning att välja något annat alternativ. har ju dessutom lagt fram alternativ C som innebär att moralpaniken får negativa konsekvenser. kan även lägga fram alternativ D-Z.
Vad blir då ditt kära paretooptimala alternativ? Knappast B iaf.

Halmgubbar är aldrig särskilt intressanta.

Vad gäller barbies så var det vita barbies kontra svarta barbies
Du kan inte din barbie hör jag. Det finns bara en barbie, dvs barbie.
sen vad hon har för vänner är en annan femma.

Du, jag tror att "Sara" kan bli ledsen av att du kallar henne "knubbisen"
Återigen, lägg mindre energi på halmgubbar. Jag har inte sagt att man ska kalla en människa för negerboll, eller hur?

undrar hur många av er som skulle vara bekväma med att bjuda på en "negerboll"
Vad har det med saken att göra? Det visar ju bara på hur jävla löjlig pk-situationen är.
Om vi slutade bry oss om skitsaker så jävla mycket hela tiden så kanske vi kom någon vart. men vad vore sverige utan moralhysterin och pk-fanatismen. Vi pratar om ett gammalt namn på ett enkelt bakverk, inte ett systematiskt förtryck av svarta.

Det är ju dessutom oväsentligt om det är en "kaka" eller inte, "niggerboll" eller "svartskallemuffins går ju inte för sig, alltså är det relevanta här att ni vill bevara den sociala acceptansen av ordet "neger" och liknande, och detta är tydligen jääääävligt viktigt.

Du e fan löjeväckande. Handlar inte om att bevara en social acceptans av ordet neger.
Handlar om att angripa den skadliga hysterin. Jag hade inte accepterat att någon började sälja en glass som heter negerglass eller något liknande, gå och lek med dina halmgubbar någon annanstans.

Det handlar om att kunna förhålla sig till vad som är viktigt här i livet. Bakverket kom att heta negerboll en gång i tiden av den enkla förklaringen att den var mörk precis som negrer (som de mörka kallades utan att ordet för den skull var nedvärderande, neger kommer ju som du säkert vet från "svart").

Att nu x antal år senare skapa en situation av det hela är bara pinsamt. negerbollen har aldrig varit ett medel för att trycka ner svarta. det är ett jävla bakverk. varför i hela världen skulle vi byta namn på det? Gråter man sig till sömns för att det finns något som heter negerboll då får man fan ta och se över sitt liv. Om man inte skapar hysteri kring något blir det inte heller särskilt känsligt. Det tragikomiska i situationen är att det är svenskar(vita) som skapar hysterin också i 99.9% av fallen och inte de "drabbade".

Det beteendet är fan mer förnedrande och rasistiskt än vad negerbollen någonsin kommer att bli.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-29 15:16
Angående filmen.
Ljus hy är en del av det indiska skönhetsidealet.
Mörk hy är en del av vårat.

Hoppas du inte hade någon vidare poäng med det..

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-29 15:25
e de inte dags att ta bort denna tråd nu... börjar bli mest en massa skitsnack i den

2007-12-29 15:26
inte mig emot.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-29 16:08
joda

Jag pratar inte om att kalla en individ negerboll. Jag pratar om att kalla ett bakverk för det.

Du missade poängen med jämförelsen: jag jämförde situationer där man värderar den egna oförståelsen mot presumptiva effekter. Inte smeknamn med bakverksnamn.

Blir vad du gör det till, neger är den svenska motsvarigheten till negro dock och inte nigger.
Snarare människosynen som skevande än ordet i sverige. Nigger är i sig skevt.

Nigger och negro har precis samma etymologi, nämligen latin för "svart". Nigger syftade liksom negro från början på hudfärgen. Om "neger" ter sig mindre värdeladdat en "nigger" så beror det på att den Amerikanska rasismen varit synnerligen omfattande. Men det är fråga om gradskillnad, inte väsenskillnad.

Känns lika vettig som yvonne ruwaida när hon börjar babbla om rasism för att afrikaner dansade traditionell afrikansk dans i samband med en invigning. Lägg energin på något vettigt.

Kan du inte påvisa att det faktiskt ger säkerställda positiva effekter så finns inte heller anledning att välja något annat alternativ.

Det finns bara en barbie, dvs barbie.
sen vad hon har för vänner är en annan femma.

Vi pratar om ett gammalt namn på ett enkelt bakverk, inte ett systematiskt förtryck av svarta.

negerbollen har aldrig varit ett medel för att trycka ner svarta. det är ett jävla bakverk. varför i hela världen skulle vi byta namn på det? Gråter man sig till sömns för att det finns något som heter negerboll då får man fan ta och se över sitt liv. Om man inte skapar hysteri kring något blir det inte heller särskilt känsligt. Det tragikomiska i situationen är att det är svenskar(vita) som skapar hysterin också i 99.9% av fallen och inte de "drabbade".

Och du ska snacka om halmgubbar? Varenda ett av ovan citat hänvisar till något off-topic men tacksamt att angripa, svar som inte tar hänsyn till frågan och därför hamnar vid hörnflaggan ungefär eller, klassikern, förlöjliga motpartens åsikter genom aburd (men osaklig) framställan.

Vad gäller "svenskar som skapar hysterin", så kan jag ju bara som liten anekdot (som naturligtvis bevisar att vi inte vet något om vad som är representativt) berätta att min egen syn förändrats efter en intim relation med en svart person, dvs en "drabbad", som förmedlade en liknande men mer komplex (självklart) erfarenhet som Niobe och delvis av litteratur som behandlar dessa ämnen.

Och som jag tidigare sagt (men som vi ska ignorera för att bevara "halmgubben"), jag håller med om att den politiska korrektheten går till överdrift och blir "hysterisk". Det är dock inte det minsta hysteriskt att ifrågasätta vad som är värst: hysteriska angrepp på negerbollar eller hysteriska försvar av dem - och att rent generellt uppmana till lite ödmjukhet inför den egna begreppsvärldens begränsningar och att vara medveten om vad denna debatt i grunden bottnar i för verklighet.

Men du håller mest på att skita på dig hälften förorättelse och hälften prestigeångest så debatten är dödfödd och detta är verkligen det sista inlägget jag adresserar dig. Denna whoa-tråd är trivial, hur vi väljer att agera i livet är inte det.

2007-12-29 16:44
jag jämförde situationer där man värderar den egna oförståelsen mot presumptiva effekter. Inte smeknamn med bakverksnamn.

håll dig till saken.

Nigger och negro har precis samma etymologi, nämligen latin för "svart". Nigger syftade liksom negro från början på hudfärgen. Om "neger" ter sig mindre värdeladdat en "nigger" så beror det på att den Amerikanska rasismen varit synnerligen omfattande. Men det är fråga om gradskillnad, inte väsenskillnad.

Nigger kom till som skällsord. Självklart från negro, men med en helt annan laddning.
ordet negro var inte laddat på det sättet, däremot som jag skrev ovan så betyder ju inte det att samhället inte var rasistiskt. men ordet la inte till något extra till den skeva värdegrund som avspeglade samhället. till skillnad från nigger

Varenda ett av ovan citat hänvisar till något off-topic men tacksamt att angripa,
Skönt sätt att slippa bemöta det du inte vill/kan.

Det är dock inte det minsta hysteriskt att ifrågasätta vad som är värst: hysteriska angrepp på negerbollar eller hysteriska försvar av dem

Återigen, det handlar inte om försvar av negerbollen existensberättigande, det är en rätt larvig fråga, knappast så att jag gråter floder om namnet förbjuds i lag. försvaret bör som jag nu svarat 3-4 gånger snarare ses som en motreaktion på det absurda pk-samhället.

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-09 12:11

ANingen OT

Det som egentligen skrämmer mig är en klappjakt på folk som pratar om att det finns olikheter mellan människor... Jag tycker det e intressant med olikheter, det kommer alltid att finnas... JAg tycker det är intressant med olika kulturer, folkslag, raser olika sätt att leva. Men att ignorera olikheter tror jag kan leda till något riktigt sjukt eftersom alla ser att folk är olika, lever olika, etc det är väl bättre att prata med varandra o lära av varandra?

I sverige har det ju fan blivit tabu att fråga nån var den är ifrån...

Och ordet negro betyder just bara svart på spanska...

2008-01-09 12:38
Och ordet negro betyder just bara svart på spanska...
men har efter det förknippats med en skev människosyn. varför hålla fast vid det?

2008-01-09 15:27
Snackar du om? Det är ett en färg i spanskan precis som vit är blanco... Snacka om att se mitt inlägg på ett jvligt skumt sätt

2008-01-09 15:36
hiccory P22 syftade förstås på "negro" som benämning på svarta människor. att det betyder svart på spanska har ju inget med saken att göra...

2008-01-09 16:11
garyowens P21

Va menaru med inget med saken att göra? Är det alltså rasistiskt att säga just negro om svarta människor i spanien? Så spanjorerna ska ändra sitt språk o säga black istället?

2008-01-09 16:13
Det e som eastend säger hur man tolkar det...  Nästa gång nån frågar mig var jag komer ifrån ska jag flippa o säga "vaddå jag eju människa vad spelar det för roll var jag kommer ifrån, jävla rasse!!!"

2008-01-09 17:17
hiccory

Nej, däremot ska vi kalla dig för "whoas jubelfåne" - det är ju trots allt vad vi gör det till eller hur?

2008-01-09 18:09
Om du vill göra mig till whoas jubelfåne så fåru jobba hårt för konkurrensen e fan imponerande... Tog du åt dig av nån av mina inlägg eller? Börjar bli trött på folk som slänger sig med halvdanna förolämpningar på internet kan sätta vafan du vill på attu aldrig skulle ha kulor o kalla mig jubelfåne to my face. kände du dig så knäckt av joda attu behövde nån ny att ge dig på?

Det ända jag sa att negro betyder just svart på spanska inget annat...

2008-01-09 18:26

Varför blir du defensiv? "Jubelfåne" är väl vad vi gör det till?

2008-01-09 18:30
När jag ser efter närmare så var det eastend som framförde detta briljanta argument så ifall du är av en annan åsikt ber jag om ursäkt.

2008-01-09 18:32
Och ja, det är helt ok att säga "negro" på spanska eftersom det betyder svart, däremot inte ok på engelska.

2008-01-09 18:37
Och om ni fortfarande har villfarelser om negro vs nigger så kan ni åtminstone ta er tid att läsa på wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger, där det klart framgår att nigger är en dialektal variant på negro och inte tillkommit som ett skällsord.

2008-01-09 18:38

Läst mer av dina inlägg o håller absolut med dig om det mesta... Och jaghåller med dig om att om ett ord uppfattas som rasistiskt så bör det undvikas...

Och nej jag fattar inte hetsjakten över att försvara ett ord som neger om majoriteten uppfattar det som rasistiskt men i grund o botten ser jag inget rasistiskt i ordet...

jubelfåne trodde jag betydde fånig? Så jag borde väl ta det som en förolämpning ? Svart betyder däremot bara svart men du kanske tycker att det är negativt?

Det här är däremot grymt fjantigt, va jag trodde eatsend ville säga ä'r att om du använder ett ord på ett visst sätt så får det den betydelsen.. Så om du använder gurka som ett själsord så blir det till slut ett...

2008-01-09 18:46

Jo, precis, men om det nu vore ett faktum att gurka blivit ett skällsord, på grund av att vi använt det på det sättet, så är ju inte det ett argument för att fortsätta kalla folk för gurka - ungefär som om det vore viktigare att att kämpa för själva ljudet "gur-ka" än den kommunikativa effekten.

"Svart" är ett neutralt ord och därför ok, "negro" är inte det, även om det i grunden kommer från latin för svart. Ungefär som att du skulle bli förolämpad av "jubelfåne" även om det visade sig att detta ord kommer från franskans "jeuble fou" som betyder "utomordentlig".

2008-01-10 03:27
BomDub
Vafan yrar du i allvarligt talat?

Ingen kallar någon för Nigger.
Ingen kallar någon för Neger.
Ingen kallar någon för Gurka.

Vilken tråd läser du egentligen?
Vafan har "mörk docka" med att kalla någon neger att göra?

Svart bil, svart människa, svart hund.
0% rasism, 100% kommunikation.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-10 04:44
joda

En normalbegåvad person kan läsa i tråden och se var neger och gurka kommer in i bilden. Min diskussion med dig är avslutad. Ta en lugnande och ett djupt andetag.

2008-01-10 17:55
Jag är lugn, förstår inte varför du fantiserar fram en tråd som aldrig funnits bara.
det funkar inte att jämföra att kalla någon för neger med att kalla ett bakverk för negerbollar. förstår inte vad som är så svårt att förstå...

cry me a river!
--> thcrew