Dirty-Dave "Hur kan du jämföra föda med pengar? Vem som helst kan odla ett äppel träd, men alla kan inte trycka pengar." För att pengar är ett medel med vilket man införskaffar föda? Precis som man förut kunde byta äpplen och äppelcider mot prylar med andra hantverkare förut. De hade ett värde. På medeltiden t ex drev adelsmännen in skatter i boskap och varor från bönder. Inte för att de behövde, utan för att det hade ett värde. Den enda skillnaden är att alltings värde bestäms i antal kronor, till skillnad från att någontings värde bestäms i antal någonting."Det du beskriver är väl endast bland Europérna. Hur kommer det säg att vissa civiliastioner utvecklades till samma modell och varför? Varför har världens länder blivit mer och mer lika och globaliseringen större? Det är uppenbart är maktensmän vill ha det så." Nu förstår jag inte.. Du menar alltså att man i amerika INTE byggde det de kunde efter deras förmåga, deras antal, deras verktyg och deras vetenskap? Och att vissa civilisationer utvecklades till samma modell kan bero på mänsklig natur, både i fråga om hur vår art vill leva, hur vi tar efter de saker vi lärt oss av andra och hur vi krigar och tvingar på andra våra tankesätt. Och ja, många civilisationer har utvecklats till liknande modeller, precis som många civilisationer har utvecklats till totalt olika modeller. Världens länder har blivit mer och mer lika idag bl a på grund av att ingen vill hamna efter i utvecklingen. Man ser på den det går bäst för, sen skyndar följer man direktivet. Och ja, maktens män vill ha det så, och med maktens män menar jag ingen hemlig shape-shifting strutsregering, utan alla de länders individuella fullt mänskliga ledare, oftast med fullt stöd av folket.
forceOne jag tyckte bara att det var intressant att känna igen sina egna tankar och inse hur mycket man egentligen påverkas av det. jag ska sluta tjata, blev bara en sån "aha" - känsla. dirty-dave och vart ser du tendenserna till att Sverige skulle sluta samman i "en enda stor världsregering"?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Dirty-Dave P25 ja det har jag, och en hel del annan skit, ja juste, skit. det är underhållande och intressant, men för att tro på allt så behöver man vara en idiot. jag bevisade att ditt argument va idiotiskt, och du avfärdar det som lallande. rätt humoristiskt, men mest sorgligt.
fimp dirty-dave och vart ser du tendenserna till att Sverige skulle sluta samman i "en enda stor världsregering"? Jag antar att du inte har hört om Bilderberggruppen? En tysk nazist tyckte att Europa höll på att tappa förtoendet för USA, nu är de mäktigare än någonsin. Jag vet inte till 100% vad de beslutar, men det lär knappast vara för att prata om miljön som de gör officiellt nu för tiden. David Rockefeller tackade än gång flera stora tidningar i USA och europa för att dem inte har publicerat det som presenterats på dessa möten. Även fast de stora tidningarna alltid har flera reportar där, samt att deras högsta chefer sitter o gottar sig. Just detta sällskap sitter Carl Bildt, Jakob Wallenberg & Freddan. Anna Lindh & Olof Palme var också närvarande på vissa möten, om inte alla. Varav de sisstnämnda har oklara brottsfall. Wallenbergarna har alltid havt ett rykte att vara magnater, de styr genom sina siftelser Ericsson & Skandia något som väll betraktas som kontroll, vad fan vet vi vad som finns i mobilerna. Hursomhelst läs mellan raderna, varför skulle inte göteborgs spårvagnar fungera som kontroll, tror du verkligen att de skulle skita i att övervaka spårvagnar och göra dem till frizoner...
Civilaren där antog du fel, jag har hört talas om den gruppen, men jag tror knappast att de sitter och diskuterar en världsomfattande superregering.Hursomhelst läs mellan raderna, varför skulle inte göteborgs spårvagnar fungera som kontroll, tror du verkligen att de skulle skita i att övervaka spårvagnar och göra dem till frizoner... Jag förstår inte vilket illasinnande MOTIV man har till att veta vilka individer som köper månadskort på spårvagnen!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
fimp okej isåfall varför inte?
fimp F24 ,
"men jag tror knappast att de sitter och diskuterar en världsomfattande superregering." hehehe, jo jo, kom igen!
vilken människa som helst med den möjligheten skulle ta den, följer man pengarna tillbaka till dem som kontrollerar pengarna upptäcker man en hel massa intressanta saker. som att det just nu är precis rätt förutsättningar i världen för att kunna lyckas med just en sån sak.
dessutom är det ingenting nytt med att försöka kontrollera världen.
vi har hur många exempel som helst i historien på hur det har försökts gång på gång.
tror man att folk helt plötsligt skulle ge upp den fantasin måste man väll endå vara rätt naiv? sen om det faktiskt händer eller inte är en annan femma, vi får väll se ;)
/HL!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Fimp som Civilaren säger. Exakt! Vi vet inte vad dom diskuterar, det är just därför DET ÄR FEL! Illuminati = Organiserad Brottslighet, dem är av samma pack. Egentligen är illuminati inte något konstigt som folk verkar tro, ungefär som Sopranos eller gudfadern fast på en mycket större skala. Men skillnaden är väl att illumunati sover gott om nätterna och sällan smutsar ner händerna. Saknar empati för männskligheten och tror att deras blod är bättre. Dem skapade nazismen för tusan.och vart ser du tendenserna till att Sverige skulle sluta samman i "en enda stor världsregering"? Vi är med i EU. Sverige blir mer och mer ett kontrollsamhälle. Sedan har Sverige alltid varit duktiga på vapen export. Även om vi har ganska skonat ifrån galningar som bush & blair, men då skiten poppar så hakar sverige på för fullt ut.
Crime Pays, ask the Rothschilds!
Dirty-Dave måste man veta allt då? civilaren vadå varför inte? pusherman ge mig några exempel som inte har hitler eller kommunismen bakom sig.
Era konspirations tankar och om att världen håller på att styras av "makten" är bara ljug.. Det är ni som blir kontrollerade av en annan massa till att tro att regeringar och högt uppsatta personer vill kontrollera er, för att sedan i sin tur ta över världen.Det enda jag bryr mig om är Sex Utseende och Pengar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
btw så fick nazisterna sin idé från sverige under 30talet.. och det är sant
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fimp F24 , finns hur många som helst, romarna är ett bra exempel. vill du ha fler får du engagera dig själv istället.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman nu är jag mest intresserad av vår tid och inte vad ett gäng romare ville göra för hur längesen som helst. OCH nej, det är inte jag som ska ta reda på fakta som DU slänger ur dig i en diskussion. ( om det nu var du som kom med det påståendet, det minns jag ej.)
MFDOOM hittills har de inte levererat någon fakta alls.
fimp F24 ganska korkat uttalande... vad romarna gjorde för
"hur längesen som helst" är högst relevant idag, romariket växte sig "störst" och starkast sen föll de pladask när imperialismen stod på sin spets.. ungefär som usa gör idag...
den som inte lär av historien är dömd att upprepa den..
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
ForceOne ja det är sant att man måste lära sig av historien. Men jag frågade inte efter historien , jag frågade efter nutida exempel.
fimp Spusherman nu är jag mest intresserad av vår tid och inte vad ett gäng romare ville göra för hur längesen som helst. OCH nej, det är inte jag som ska ta reda på fakta som DU slänger ur dig i en diskussion. ( om det nu var du som kom med det påståendet, det minns jag ej.) Det är just det som är kruxet, har du någonsin hört talas om sankofa? Det betyder helt enkelt att man måste ta det som är viktigt från forntiden för att kunna göra något stort i framtiden. Folk tror att forskare kommer på nya saker till höger och vänster, visst gör dem det. Men det är inte alltid helt nya upptäckter. Ta den nya upptäckten av skeppet som ligger i östersjön. De fick inte gå ut med att de funnit detta skepp, innan de säkert hade en humm om vad det nu var. Tänk då i det stora, alltså skulle "staten" kunna hitta något av stort värde, mörka det i över 300 år tills de kan säga säkert vad det kan vara...
Civilaren nu hänger jag inte med i dina tankegångar. Jag frågar om exempel på grupper i dagens samhälle som strävar efter en världsomfattande regering, och du kontrar med något som kallas sankofa?
För det första så vill jag bara lägga mig in i diskussionen om de så kallade skapade moderna begären. Ett exempel som togs upp var att vi tycker att man ska vara smal, men ändå äter en massa fet mat. Det här är inget jag ser som något nytt, utan snarare samma gamla begär/behov som vi människor alltid haft. Skillnaden är att vi nu inte lever under samma förhållanden som vi är evolutionärt anpassade för. Att vi inte lever i våran naturliga miljö så att säga. Under det förhållande som vi är biologiskt anpassade att leva under är det gynsamt att söka sig lite extre till fet mat eftersom det inte var så lättillgängligt då. De som hade ett sug efter fet mat, rent biologiskt klarade sig bättre och de generna spreds bättre. Evolution. Vi blev biologiskt kodade att ha ett sug efter fet mat. I dagens kultur har vi stor tillgång till fet mat, och det är inte så konstigt att vi vräker i oss fet mat. Här kan man ju gå in på en mer trolig "konspiration". Marknaden saknar empati, bryr sig inte om folks välmående sålänge det inte påverkar deras konsumtion. Rent logiskt kommer industrin utnyttja våra begär och behov för att få oss att köpa mer. Rent logiskt kommer vår matkultur sakta med säkert gå mot fet och beroendeframkallande mat, tills konsumenterna blir tillräkligt medvetna för att efterfråga nyttigare mat. Samma sak kan man säga händer med pengabegäret. Det är logiskt att människan utvecklat ett begär efter att sträva efter en materiell trygghet när det var svårt att få tag på sånt. Jag pratar fortfarande om under de förutsättningar vi är framevolutionerade under. Nu när tillgången till enormt mycket varor kommer vi att överkonsumera, framförallt om den ekonomiska eliten kan knuffa oss med massreklam. Begäret är det samma, men förutsättningarna att följa begäret är ändrat. Det finns ingen logik i att vi skulle va utvecklat någon "nä, nu har jag fått tillräckligt och är nöjd"-funktion om vi inte levde i överflöd, och då är det ändå mer troligt att begäret istället skulle minska. Och vi får inte glömma att evolutionen går extremt långsamt! Ska man prata konspiration så tycker jag att man kan släppa Illuminati-teorier och dylikt som från vad jag har uppfattat mest är baserade på "rimliga spekulationer" och "möjliga scenarios", och istället titta på vad som faktiskt öppet försöker styra oss. Marknaden och industrin lägger ner enorma resurser på att påverka oss genom öppen och subliminal (heter det så?) marknadsföring, ren propaganda och hjärntvätt. Vi har en skendemokrati där det är näst intill omöjligt att påverka politikereliten, där vi i Sverige kan rösta på minst sämsta av sju ganska lika partier, om vi inte vill kasta bort våra röster under 4%-gränsen. Dessutom känner nog de flesta att vi måste rösta deffensivt, rösta för att andra blocket inte ska vinna. Vi har fullt av val överallt, där alternativen framställs som begränsade. Övervakningen ökar och jag är helt övertygad om att männen, och även kanske ett fåtal kvinnor, i makteliten gör allt de kan för att trenden ska fortsätta, men man behöver inte skylla på Illuminati, det är självklarare än så. Marknaden, Staten, Polisen o.s.v. Folk med makt vill ha mer makt. Där har ni er "konspiration".
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!
Helvete vad långt det blev :S
Kontrar? Jag ser inte detta som en livlig dispyt, du verkar inte alls vara inne i detta, att sitta och surra med dig är som är försöka lära en häst att rida när man själv inte ens suttit på en. Men du har inte hört George Bush snacka om New World Order jag har för mig att året var 92.
lära en häst att rida?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Jag har foliehattar till salu, om någon är intresserad.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Hahaha...vad ska man säga. Det går att hitta på samband om vad som helst...men att sen tro på dom är en annan sak. Det blir kul att se besvikelsen i alla paranoidas ögon nyårsafton 2012-13.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Asså... Cancer har väll funnits typ lika länge som mäniskan men man har först förstått "vad det är" på senare år. Sen att kurvan har ökat tror jag beror på att vi har sämre imunförsvar idag p.g.a. en kombination av enorm persolig renlighet och föroreningar och bekämpningsmedel. Jag är långt ifrån naturvetere utan detta är bara vad jag tror är en av orsakerna... För övrigt tror jag kanppast på att illuminati skulle ligga bakom det. De saker som jag tror de kan finnas konspertionsteorier bakom är situationer där ett problem uppstår och snabbt därefter kommer en lösning... För din riktiga frågeställning. Klart de finns folk som tänker på annat än pengar! Jag är en av dem! Och JA vi har blivit formade att tänka på saker som t.ex. behov av materiella ting och utseende. Media, Reklam och Ebba Von Sydow (tror att den kvinnan är mitt största hatobjekt för tillfället) är praktexempel på detta. Visst har vi grundläggande behov men extra mjuk toapapper och kläder från D&G är inte direkt grundläggande... Jag tror inte att det finns en enda stor bakomliggande konspiration men jag tror att det rådande neo-liberala världsklimatet inte kommer göra något för att stoppa denna utveckling. Jag har på ett sätt gett upp hoppet på att de går att ändra marknadsekonomin till något annat system men att det kanske går att påverka den i rätt riktning...(Nu har jag flutit över i något annat men jag fortsätter) t.ex. att uppmuntra till rättvise handel och annan medvetenhet i vad vi som konsumenter väljer att köpa. Det är upp till sånna som (kanske dig ) att sprida budskapet... yada yada. Du är säkert en smart person och vet att hela butiken är uppbyggd efter att få dig att köpa koncept t.ex. många gånger finns det korvbröd placerat precis intill frysdisken där korven ligger och godiset är placerat vid kassan för att där står du i kö och väntar medan suget kommer smygande. Allt är planerat in i minsta detalj för att få kunden att köpa så mycket som möjligt. Förövrigt... Ett tips är att inte gå in i en matvaroaffär hungrig efter som man då är lättare på verkad av reklamen på både hyllorna och på förpackningarna(deras utseende). Från cancer till konsumentmedvetenhet... spridda ämnen men har en gemensam nämnare, Strävan efter en bättre värld. Over and out!
The universe seems to unfold as it should!
Fimp Dirty-Dave måste man veta allt då? Absolut. När världens ledare diskuterar ämnen som rör våran framtid och sedan håller informationen endast för en slutenkrets på toppen så är det något som inte stämmer. Dem gör det till en stor grej, inte vi. Så länge regeringar beter sig hemlighetsfulla, vägrar släppa information och ljuger, klart som fan det kommer ploppa upp konspirations teorier. Det vimmlar av korrupta poliser i USA, lika väl som det finns korrupta politiska ledare. Jag tycker Mikael Cromsjö förklarar det här mycket bra:
Se på videon här Jag tar er tillbaks till 1930-talets tyskland. Sätter mitt tredje ben på att det dök upp en massa konspirations teorier då, när ryktena om vart alla fattiga judar tog vägen? Tyskland är ett bra exempel på hur jävla otrevligt det kan bli på grund av en galning vid namn Hitler och hans illuminati vänner Goebbels & co. Hur lätt det är för några få att manipulera massan med lögner. Hur vettigt tror det lät då att säga vad som var på väg att hända? folk skrattade såklart att dem knäpp jökarna. Konspirations teorier dyker inte bara upp ur tomma intet eller pågrund av folk med för mycket fritid, det är dem första tecknen på det det inte står rätt med en civilisation.
Ja visst folk gnäller, men det är fan en rättighet att GNÄLLA! Du kanske har det gött i ditt land, men på andra sidan jordklotet regnar det bomber och du har ingen rätt att gnälla? fuck dat shit...
Denna värld hade kunnat vara så mycket bättre. Visst, manipulerad reklam och ett på tok för högt konsumtions samhälle kan jag tåla. Men att miljontals människor blir slaktade i KRIG än en annan sak.
MFD00M Vad lever du i för värld? Du måste vara uppväxt med en silversked i mungipan eller extremt naiv människa. När du läser tidningen eller ser nyheterna, ringer du och frågar efter källor då? Varför är mass medias bild mer trovärdig än snubben på gatan? Det är ingen skillnad enligt mig. Du kan inte bevisa någonting egentligen så länge du inte ser det med egna ögon.
Paranoia är inget att skämta runt med och om man surfar runt lite i sådana här trådar verkar det som flertalet nog inte hade tackat nej till medicinering om så erbjöds för detta är inte friskt på något plan. Du tycker alltså det är fel med sånna här tankebanor och blev plötsligt en världspsykolog? Det är fullt normalt att tänka så då världen ser ut som den gör. Jag skulle blir chockad om människor slutar att kritiserar samhället och aldrig mer använder sin hjärna till egna teorier om vad som kanske hände.
David Icke är ingen antisemit, källa? Bara för att familjen Rotschilds råkar vara judar eller? Det var lågt sagt. Ingen har sagt här att dem slukar allt med hull och hår så snälla lägg ner, om detta ni iritterar dig så djävulskt, varför ser man dig i varje tråd som relaterar till detta? Du är sorglig mannen...
JFK varnade mänskligheten för hemliga sällskap, och vi alla vet hur det gick för honom. Bara en tanke!
Crime Pays, ask the Rothschilds!
cliche : man tänker på vad man vill tänka på. att inte kunna få barn eller familj, det är inte något man tänker på förrän det är ett fakum,lika så dö i förtid. däremot pengar är ett faktum hela tiden. det kretsar runt en jämt och ständigt.. my opinion is lagd
hoes over broes ..
JAOOOSka man prata konspiration så tycker jag att man kan släppa Illuminati-teorier och dylikt som från vad jag har uppfattat mest är baserade på "rimliga spekulationer" och "möjliga scenarios", och istället titta på vad som faktiskt öppet försöker styra oss. Marknaden och industrin lägger ner enorma resurser på att påverka oss genom öppen och subliminal (heter det så?) marknadsföring, ren propaganda och hjärntvätt. Vi har en skendemokrati där det är näst intill omöjligt att påverka politikereliten, där vi i Sverige kan rösta på minst sämsta av sju ganska lika partier, om vi inte vill kasta bort våra röster under 4%-gränsen. Dessutom känner nog de flesta att vi måste rösta deffensivt, rösta för att andra blocket inte ska vinna. Vi har fullt av val överallt, där alternativen framställs som begränsade. TACK! äntligen någon som inte är helt förvirrad i den här tråden. Mycket bra skrivet!Övervakningen ökar och jag är helt övertygad om att männen, och även kanske ett fåtal kvinnor, i makteliten gör allt de kan för att trenden ska fortsätta, men man behöver inte skylla på Illuminati, det är självklarare än så. Marknaden, Staten, Polisen o.s.v.
oj,,, vet inte vad som hände där riktigt, men allt det kursiva ska självklart stå tillsammans.
civilaren tvärtom så har jag skrivit ett juridiskt PM i ämnet övervakningssamhället. Så jag är nog mer intresserad av att lära hästen rida än vad du tror.
Dirty-DaveAbsolut. När världens ledare diskuterar ämnen som rör våran framtid och sedan håller informationen endast för en slutenkrets på toppen så är det något som inte stämmer. Dem gör det till en stor grej, inte vi. MEN du sa nyss att vi inte vet vad de diskuterar , och nu är du helt plötsligt inne på att de diskuterar vår framtid?Ja visst folk gnäller, men det är fan en rättighet att GNÄLLA! Du kanske har det gött i ditt land, men på andra sidan jordklotet regnar det bomber och du har ingen rätt att gnälla? fuck dat shit... WHOA! nu är du inne på något heeelt annat här. jag saknar absolut inte empati för människor som lider, jag har aldrig påstått att folk gnäller. Nej, man ska göra det man kan för att minimera klyftorna i samhället och orättvisorna. Men enligt mig är det en annan fråga, i alla fall en fråga som inte ryms i ämnet konspirationsteorier av den här typen.
fimp F24 vill du ha ett nu tida rom? titta på usa... historia är nutid. jag tänker inte sitta och beskriva i detjal varför det är si eller så, har man intresse för kunskap så söker man den.
but y'all are funny anyway.... sitta och disskutera vad politiker gör på sina möten, ni är inte där, ser och hör. så allt ni säger är gissningar eller secondhand information...
stick to the facts när ni pratar.
eller öppna ögonen för "sanningen"
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
ForceOne jag har inte sagt något om USA och deras paranoida terroristlagar såsom patriot act osv. Det jag motsäger mig är att direktöversätta detta på Sverige och påståendet om att världens ledare vill ha någon slags världsregering.
JAOOO Ska man prata konspiration så tycker jag att man kan släppa Illuminati-teorier och dylikt som från vad jag har uppfattat mest är baserade på "rimliga spekulationer" och "möjliga scenarios", och istället titta på vad som faktiskt öppet försöker styra oss. Marknaden och industrin lägger ner enorma resurser på att påverka oss genom öppen och subliminal (heter det så?) marknadsföring, ren propaganda och hjärntvätt. Vi har en skendemokrati där det är näst intill omöjligt att påverka politikereliten, där vi i Sverige kan rösta på minst sämsta av sju ganska lika partier, om vi inte vill kasta bort våra röster under 4%-gränsen. Dessutom känner nog de flesta att vi måste rösta deffensivt, rösta för att andra blocket inte ska vinna. Vi har fullt av val överallt, där alternativen framställs som begränsade. TACK! äntligen någon som inte är helt förvirrad i den här tråden. Mycket bra skrivet!Övervakningen ökar och jag är helt övertygad om att männen, och även kanske ett fåtal kvinnor, i makteliten gör allt de kan för att trenden ska fortsätta, men man behöver inte skylla på Illuminati, det är självklarare än så. Marknaden, Staten, Polisen o.s.v. Quote på quote där men men. Det är precis det vi skriver om här i denna topic. Bara det att ni inte riktigt har förstått det faktum att vi inte ser Illuminati som en central punkt inom detta utan en central punkt för uppmärksamheten, de har blivit till syndabockarna vilket antagligen är helt planerat. Det behövdes alltså att någon skulle säga till dig att använda ditt sunda förnuft. Pinsamt. Det är så äckligt att svenskar verkar räkna bort sverige ur korruptionanklagelser, visst denna trend är påväg på bort nu. Sverige har varit det land som längst varit neutralt. Sammarbetat med nazisterna & usa. Den sistnämnda gömt för allmänheten (detta finns som sagt i tidningar) Så jag förstår inte varför du/ni tycker att det är så långsökt att de vill ha en världregering. Minns ni vad som hände mot piratebay förra sommaren, direkta order från vita huset. Ingen som tycker det är lite skumt. Hade Sverige varit Taiwan hade de väll åkt ner och skapa en "demokrati" istället.
Jag tycker det är tråkigt att läsa hur folk inte kan hålla sig sakliga bara för att man diskuterar över internet.
När man som t.ex.
MFD00M börjar sitt inlägg med att påstå att Dirty-dave inte kan ha alla hästar i hagen och börjar spekulera om hur hans utbildning kan ha varit på ett ytters provokativt sätt är han inte saklig, har man lämnat argumenten och går över till personangrepp. Att påstå att Dirty-dave inte alls kan vara 25 år, eftersom han skriver "som en 13 åring rebell som vill sätta sig i motkläm med vad allt som förnuft heter" för inte någon diskussion framåt!
Argumentet "Icke är ett nuttcase" som helt enkelt ett dåligt argument. Håll er sakliga, förklara era påståenden och dumpa personangreppen så kanske man kommer någonstans?
Sen tycker jag att det är synd att man använder enskilda personers påståenden som en auktoritär källa. Att David Icke har sagt något gör det inte automatiskt till en paranoid lögn, men det ska ju inte heller automatiskt ses som en sanning. Jag tycker att man alltid ska ta konspirationsteorier med en nypa salt, inte för att jag säger att de inte stämmer, utan bara för att möjligheten finns att de inte stämmer.
Och visst får man spekulera om New World Order, Illuminati och Cigarette Smoking Man och hans Syndikat, men det är lätt att virra bort sig i rena spekulationer som bygger på andra spekulationer. Vill man leta upp en världsregering som i hemlighet styr världen, kan man väl bara kolla på hur CIA mördar folkvalda ledare, påverkar demokratiska processer och hur det amerikanska polisväsendet får svensk polis att göra razzia mot bland andra Piratebays servrar efter påfrestningar av Hollywood. Istället för att leta i ett upphov av eventuellt möjliga konspirationsteorier tycker jag att man kan kolla på den socioekonomiska och politiska maktens agerande.
Att i princip all media som når oss är högerpolitisk är ingen hemlighet. Det är en logisk följd av att det är rika som äger median. Att saker som gynnar dessa grupper förstoras upp och saker som missgynnar dem hamnar i skymundan är logisk. Och dra slutsatsen att det ligger dold propaganda och censur där är inte en så långsökt tanke. "Konspiration"? Kanske man kan kalla det?
Att ledarna för världens rikaste länder hemlighetshåller vad de pratar om när de träffas, är för mig ett tydligt tecken på att något är fel. Att vara skeptisk mot makthavare ser jag som något sunt, men jag tror inte man behöver kalla det Illuminati för att det ska vara upprörande. Kanske styr en hemlig Illuminati-grupp detta, kanske inte, spelar det någon roll? Vi bör väl ändå kräva större insyn i den politiska processen som styr våra liv?
Men det går åt båda håll. Det kan vara onödigt att leta upp Illuminati i allt maktutövande som riktas mot oss, det bör bekämpas ändå. Fast samtidigt är det lika ignorant att förkasta alla tankar på konspiration och maktcentration för att det tar formen av konspirationteorier som att bara acceptera dem. Det borde krävas lika mycket argument för att avkasta en teori som för att förespråka den. Tycker du att en teori luktar lite för mycket paranoja, så byt ut retoriken mot politisk kritik. Kanske finns det lite vett i sjön av spekulationer?
Det där var ett öppet uttalande, inte ett svar till Civilaren som postade sitt inlägg efter att jag hade börjat skriva
fimp F24 men istället för att sitta och gissa vad folk som styr vill osv se hur det ser ut. se vart det är påväg, simpel mattematik, 1+1=2... sen om det går dit är det ingen som kan veta för vi lever här och nu, men man kan se ett mönster och antaga vad som kommer att hända utefter det mönstret.
paranoida? a kanske, men kanske ett högre medvetande?
vi blir mer och mer övervakade för varje dag som går i stort sett. politiker istort sett(världen över) ber oss granska och övervaka våra grannar.
globaliseringen innebär också i längden att det ska bli en världsregering.
så det finns anlenings att vara "paranoid" men det är inte mot "terrorister" coh andra diverse fiktions fiender, utan det är mot våra makthavare vi ska vara granskande och kritiska. i en demokrati ska VI styra dom och inte tvärt om...
folket avsätter regeringar regeringar avsätter inte folk...
Någon som sett dokumentären "The Corporation" förresten, har för mig att den är gratis.
ForceOne hur ser du globaliseringen som en väg till en världsregering?
fimp F24 hur? det är en lång diskussion som jag inte orkar ta via tangentbordet. skulle kunna sammanfatta men som jag sagt tidigare jag är inte intresserad av att "upplysa" er med mina tankar och slutsatser, ser ni det inte så ser ni det inte och då mår ni bra!
Civilaren Jag har den på DVD, och tycker om den väldigt mycket, den tar upp många bra exempel på hur bolag gör allt för att påverka oss, utan att gå in på en massa mystifierande teorier. Väldigt rekommenderad. Den gick för övrigt på UR på SVT för kanske ett år sedan under namnet "Bolagen som styr våra liv". Finns säkert att hitta på nerladdningssidor, som man givetvis inte får använda, för då kommer Vita huset och hotar Sverige :P Det jag ser som bristande i många konspirationsteorier är att man ibland kan hitta slutsatser som ses som de enda. Om vi tar klippet om sumeerna som fått all sin information av utomjordingar från planeten X eftersom deras civilisation ska ha dykt ur tomma intet. Visserligen är det här ett extremexempel, men det visar ändå vad jag menar. Det argumentet bygger på att: 1. ...civilisationen verkligen dök upp ur tomma intet. Jag har inte hört något om det från något annat håll än den där korta intervjun. När forskare presenterar sina teorier och "bevis", finns det alltid andra forskare som talar emot. Exempelvis Illustrerad vetenskap är sprängfylld av "fakta" som inte är säkerställt, det är bara teorier och rön. Teorier dyker upp och skrotas hela tiden. Att det är den senaste forskningen och de nya rönen gör inte att de automatiskt är mer trovärdiga än de gamla. 2. ...det enda sättet en civilisation kan dyka upp ur tomma intet är att den kommer från utomjordingar. De här slutsatserna är helt färgade av vad man har för världsbild, och ens egen världsbild behöver inte vara helt sann. En religiös skulle kanske dra slutsatsen att det kanske kom från någon gud, en slutsats som är lika rimlig som att den kom från utomjordingar. Lika rimligt är det väl att en människa blev upplyst ala buddhism och fick informationen på så vis? Eller kanske kom all kunskap från en annan civilisation som vi inte har några spår ifrån? Kanske levde de mer ekologiskt än vi och därför inte lämnade efter sig några spår? Det här är givetvis helt hypotetiskt för att visa hur argument som i första ögonkasten kan verka logiska ändå kanske är dåliga argument. Och så får vi inte glömma att dåliga argument för en teori INTE bevisar att teorin inte stämmer. Det stöder bara inte teorin.
fimp F24 Jag har lite bråttom nu, och utveckar gärna mina tankar sedan, men det är väl rimligt att känna att om det finns en ekonomisk maktcentration, något jag inte tror någon kan neka till, och våran västerlänska ekonomi expanderas över världen så sker en maktcentation av resten av världen med? Och det är väl rimligt att anta att den ekonomiska eliten som jobbar för globalisering inte kommer dela med sig av makten om det går att undvika?
Man vill ha
SIN produktion och försäljning över hela världen, inte vilken som helst.
ForceOnehur? det är en lång diskussion som jag inte orkar ta via tangentbordet. skulle kunna sammanfatta men som jag sagt tidigare jag är inte intresserad av att "upplysa" er med mina tankar och slutsatser, ser ni det inte så ser ni det inte och då mår ni bra! Ett tips. Ger du dig in i en diskussion med påståenden, var då beredd att vidareutveckla dessa påståenden, skit i att ge dig in i diskussionen öht annars.
JAOOOJag har lite bråttom nu, och utveckar gärna mina tankar sedan, men det är väl rimligt att känna att om det finns en ekonomisk maktcentration, något jag inte tror någon kan neka till, och våran västerlänska ekonomi expanderas över världen så sker en maktcentation av resten av världen med? Och det är väl rimligt att anta att den ekonomiska eliten som jobbar för globalisering inte kommer dela med sig av makten om det går att undvika? Man vill ha SIN produktion och försäljning över hela världen, inte vilken som helst. ja, varje organisation ( såsom EU etc.) vill ha sin produktion och försäljning över hela världen, men det är inte innebörden av en världsomfattande regering enligt mig.
fimp F24 "Ett tips. Ger du dig in i en diskussion med påståenden, var då beredd att vidareutveckla dessa påståenden, skit i att ge dig in i diskussionen öht annars." nah för jag har från början sagt att jag är emot att sitta och disskutera sådana ämnen överhuvudtaget för det ger inget. men jag kan ge indikationer som får dig att tänka själv, jag tänker inte göra det åt dig. som jag sa ser man inte så ser man inte. jag tänker inte vara den som "öppnar" dina ögon om du inte redan sett det. för jag ser ingen mening i det. du kommer förmodligen att bli deprimerad. som jag gjort hela tiden, jag hänvisar till historien har du kapaciteten så kommer du se ett mönster som mäniskligehtens "civilisationer" följt genom oändligheten. det är sanning och fakta. sen hur det blir i framtiden tänker jag inte spekulera med er om, för jag ser vad jag ser, leder det dit gör det det, gör det inte det så är det bra då har mönstret brutits och något nytt kanske föds... det finns ingenting efter imperialsimen, det är imperiernas fall, sen kommer folkvandring, kaos osv och ett nytt världskulturcentrums skapas med tiden.
och det här ni disskuterar om globaliseringen eknomin och allt sånt den har funnit s ouuuff såå länge...
kallades triangelhandeln förr... ameriaknerna hämtade slapar från afrika som fick jobba ¨på tobaks- bomulls- och socker fält (bland annat) ---> produkterna skeppades till europa där hanverksindustrin arbetade ut materialet till industrivaror som i sin tur såldes DRYT till afrika som fortsatte sälja billiig arbetskraft till amerika...
eknomi styr världen inte åsikter.
och går man vidare till rättväsendet... nu är inte högstadomstolen högst i vårt system utan europa domstolen.... vi har gubbar i bryssel? som sitter o tycker o bestämmer hur vi ska leva och vilka lagar vi ska följa... vad kommer här näst? räkna du ut...
ForceOne kommer jag bli deprimerad? jag har också tänkt i dessa banor, men jag gör det inte längre.
HD är högst i svensk rätt. Däremot tar Europafördraget över svensk rätt. EG domstolen kontrollerar bara att de nationella domstolarna håller sig inom ramarna för EGfördraget. Men, visst. Du har lite rätt i dina tankegångar angående EU. Jag själv är inte positiv till EU.
fimp F24 , skiter väll blanka fan i vad du vill. vill du veta något får du ta reda på det själv. det är så världen fungerar gumman. på internet fåru ingenting på silverfat, förutsatt att du inte har knappat in ditt kreditkorts nummer först
attitydsproblem
pusherman whoa! easy now... ;)
fimp F24 "kommer jag bli deprimerad? jag har också tänkt i dessa banor, men jag gör det inte längre. " inte för att vara sån, men du har ingen aning om vad rört sig i mitt huvud, jag snackar inte om tankebanor och lösa teorier, jag snackar om uppenbarelser ( inte jesus style men ändå) noga kalkulerade osv. vilket ledde till att jag började fråga mig själv, vill jag veta mer?...
och du ber mig diskutera saken, en diskussion går ut på att på ett eller annat sätt "upplysa" folk om vad man anser är "sanning" folk tar därför hjäp av citat från andra med samma tankegångar för att styrka sin egen teori. jag har inget intresse i att få någon att tänka som mig. förr var jag känd för att vara "preecher"... folk trodde på det jag sa blint, för att det var "sanning" och jag hade inga teser eller likande som backade mina teorier, men jag såg faran i det, att folk följer än blint, på gott och ont... jag har inget intresse i att manupulera folk. det slutar med att man pratar med sig själv, tomma människor blir en kopia av sin "preecher"... jag vill att alla ska vara precis som dom är, vill inte påverka eller förändra folk. därför disskuterar jag inte vissa saker. jag har studerat oliak religioner, kulturer, civilisationer tillräckligt för att inse att varje man tror på det han vill, och bör tänka själv.
om folk är intresserade av att veta något så kan jag hänvisa till t.ex. historiska händelser så får dom sjävla gå igenom diverse böcker, skrifter osv för att sedan dra sin egen slutsats.
men ser man sammanhanget så ser man det ser man inte så ser man inte. Ignorance is a bless they say...
jag är för människors lika värde oavsett tankebanor livsstil osv osv.
jag är inte så duktig på namn men en gammal filosof sa något i stil med: som bin samlar honug från blomman utan att skada eller förändra, så ska den vise vandra genom byn