Kristen dom och annan tro
Hur kunde den grekiska mytologin och asa tron finnas före kristendomen om den inte är påhittad? dödade gud dom gudarna eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad har du för bevis på att den grekiska mytologin och asatron fanns före Judendomen (dvs kristendomens ursprung)?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Både polyteistiska och monoteistiska religioner anses ha funnits redan före bronsåldern. Då var det dock knappast Hinduism och Judendom det handlade om utan snarare någon slags animism/schamanism där man dyrkade naturen i sig eller t.ex. en specifik björngud. Bara för att kristendomen sedan dyker upp och anser sig ha det "rätta svaret" betyder inte det att de andra religionerna försvinner. Kristendomen/islam/judendomen menar att det finns en gud medan de polyteistiska religionerna hävdar att det finns flera. Grekisk mytologi och Asatron har sin grund i de förhistoriska polyteistiska religionerna medan Kristendomen lånar från de tidiga monoteistiska religionerna. Evolution fungerar även inom utvecklingen av religion paradoxalt nog ;)
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Dessutom, i "övergången" lät man ju alla gudar finnas vid sidan av. Men efter ett tag blev det mer påtvingat att tro på bara en gud. Detta gäller kristendomen, har ingen koll på övriga religioner. Kristendomen växte i alla fall fram och spred sig under medeltiden.
What we do in life echos in eternity.
Kristendomen växte i alla fall fram och spred sig under medeltiden. Kristendomen har varit i ständig spridning sedan den presumtiva Jesus-gestalten predikade och utförde "mirakel". Kristendomen var t.ex. statsreligion i både Armenien och Etiopien redan på 300-talet. Visst, den växte snabbt under medeltiden i tack vare korstågen/inkvisationen men man kan inte påstå att kristendomen stått stilla i sin utveckling vare sig innan eller efter medeltiden.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Kristendommen som religion fanns inte före grekisk mytologi eller asatron. Men det är inte det som är det vesäntliga, för vad du vet och itne vet om bibeln är inte så viktigt. Jo det kan nog vara viktigt om du gillar att öppna munnen över det ämnet. Men det vesäntliga är budskapet och det fanns långt innan asatron.
hur lyder den kristna domen?
SMÅLAND!
Herr_Berg Döm inte! Det är vad kristendommen har att säga om dommar.
potatissuger P20 vilka korståg menar du ? . de första(och de som räknas som de riktiga korstågen) till palestina var ju inte för att sprida kristendom till nya områden . dessa områden var ju redan till stor del kristna . och majoritet i flera, egypten slutade ha en kristen majoritet på 1000-talet och Irak hade kristen majoritet fram tills 1600-talet, Libanon hade dt fram tills 1950-talet . han den galna kalifen hakim brände ju ner alla kyrkor och helgedomar(heliga gravens kyrka, kristendomens heligaste plats) i dt heliga landet år 1008 samtidigt som seldjukersnas framfart gjorde dt svårt för kristna pilgrimer och dt var detta som var bakgrunden till första korståget år 1095 .
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
Korståg var av en serie religiöst inspirerade europeiska fälttåg , främst till nuvarande Palestina , som från slutet av 1000-talet företogs från den västerländska kristenhetens sida i syfte att befria Jerusalem och Heliga landet från muslimernas herravälde. Efter att ha gått över Mindre Asien och intagit Antiochia samt med fredliga medel tagit kontroll över Edessa inledde man den 7 juni 1099 belägringen av Jerusalem. Den 14 juli lyckades man ta sig in i staden. Efter slaget inleddes en grym massaker på alla stadens innevånare, förutom de kristna som innan belägringen börjat tvingats lämna staden. - Wikipedia Snarare en slags bevaring av kristendomen, vilket också måste räknas in i dess spridning.
Kristna värderingar det hör till STATEN!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Kristna värderingar det hör till STATEN! Inte när vi pratar Sverige vilket är ett av de mest sekulariserade länderna i världen.
Kristendomen växte i alla fall fram och spred sig under medeltiden. Hur kan en religon spridas, asså det är ju lite sjukt.. varför fanns inte kristendomen från början.. i stenåldern, tillochmed innan d.. om det inte är påhittat förstås;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
TTB Det gjorde den. Olika profeter = olika namn.
men jag måste klaga på ett argument jag hörde.. en sa "du kan inte bevisa att gud iinte finns" då säger jag. NI kan inte bevisa att jag inte är gud
särskrivandet är taget till en ny nivå!! Eller ska jag säga "ni vå"?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
askin: av mig?
tillochmed.. men lal.. ja orka inte skriva isär det..
TTBHur kan en religon spridas, asså det är ju lite sjukt.. varför fanns inte kristendomen från början.. i stenåldern, tillochmed innan d.. om det inte är påhittat förstås;) För det första så har jag redan svarat på den frågan.Både polyteistiska och monoteistiska religioner anses ha funnits redan före bronsåldern. Då var det dock knappast Hinduism och Judendom det handlade om utan snarare någon slags animism/schamanism där man dyrkade naturen i sig eller t.ex. en specifik björngud. För det andra så har kristendomen vuxit fram genom andra religoner, speciellt judendomen, och inte helt plötsligt uppstått från tomma intet med alla "rätta" svar. Judendomen har i sin tur vuxit fram från religioner som funnits före den. Någonstans måste ju allting börja för att sedan utvecklas och finslipas till nya nivåer.
Formel: Kristna värderingar det hör till STATEN!
Lösning: "vilken grupp som helst som sätter sig själv främst slutar som humorlösa (kommunistiska) doktrinära (ateister)."
Orsak: Fått en överdos av Salka Sandén? =)
Mycket OT av mig...förlåt.
On topic: allt är väl på sätt och vis påhittat, människan är ju alltings mått. Och ja, rent symboliskt så har ju den judeo-kristna Jahve dödat dina favoritgudar från valfritt Pantheon (därför att han är en svartsjuk gud...och det säger väl det mesta...).
För det andra så har kristendomen vuxit fram genom andra religoner, speciellt judendomen, och inte helt plötsligt uppstått från tomma intet med alla "rätta" svar. Judendomen har i sin tur vuxit fram från religioner som funnits före den. Någonstans måste ju allting börja för att sedan utvecklas och finslipas till nya nivåer. Men där kommer ju mer cp grejer, vadå vuxit fram från andra religoner och isf så är det ju dom religonerna den har vuxit fram ifrån som är sanna? eller
oj..sorry, såg nu mitt idiotiska fel på namnet på tråden :S
Men där kommer ju mer cp grejer, vadå vuxit fram från andra religoner och isf så är det ju dom religonerna den har vuxit fram ifrån som är sanna? eller Försök att se på det ur ett relativistisk perspektiv och låt oss anta att det egentligen inte finns någon "sanning". Allt som hör till religion, med dogmer och gudsbilder, är på något sätt framkallat av människan i ett försök att söka svar och vägledning. Att den förhistoriske jägaren bad till en "jaktgud" eller någonting liknande var alltså ett sätt att få vägledning och lycka inom jakten. De utvecklade formerna av animismen/schamanismen är våra tre stora monoteistiska religioner och de polyteistiska. Det som har hänt är att religionen har utvecklats för att innefatta nya svar och riktlinjer i takt med att människan kommer i konflikt med nya problem. När någon/några ansåg att frågorna inte besvarades på ett tillfredsställande sätt av den gällande religionen så skapades en brytning där en ny inriktning bildas med dogmer/riktlinjer som till viss del skiljer sig från den förra. På så sätt har religionerna "lånat" av varandra för att utvecklas och tilltala den större massan.
potatissuger: Jag antar att du inte är sån troende som tar allt t.ex. bibeln bokstavligt, där mina provocerande frågor inte till dig hehe,, för så som du förklarar det är det någorlunda intelligenta sättet att tro tycker jag.. jag känner en person som tror helt på allt som står i bibeln och tror inget på evolution eller nåt, det är såna troende som stör mig. och du förklarade det på ett bra sätt som man kan tro lite iaf... men fffrågorna jag ställer är fr¨gor till såna som tror bokstavligt på bibeln och allt... för det tycker jag är helt sjukt.. lycka till att få plats med 2 av ALLA djurarter på en båt, den lär ha varit lika stor som ryssland.. å tänk alla insekter oxå:P
Ok, jag är inte speciellt troende nej. Men samtidigt så kan jag inte motbevisa att det existerar än "högre makt" och därav förkastar jag inte tanken helt. Även om jag mer föreställer mig den här "guden" som någon slags kraft som startade allting snarare än den skapelsegud som beskrivs i de monoteistiska/polyteistiska religionerna.
Just delarna med arken och sådant är det nog meningen att man ska se symboliken i snarare än tolka bokstavligt. Finns två jävligt bra South Park avsnitt som behandlar evolutionsläran kontra skapelseguden.
Go God Go! Go God Go XII
Men samtidigt så kan jag inte motbevisa att det existerar e n "högre makt" och därav förkastar jag inte tanken helt. Hurra för kvällsdyslexi.
potatis suger: tänker lite som dig... för såna som jag vänder mig mot är såna som tar alltttttt bokstavligt... och henne kan man ha meningslösa ?disksutioner? med jag säger alltid VETenskap och TRO för att man tror haha
Låter som om hon är en sann dogmatiker i sådana fall. Tror blint på sin egen "sanning" och är inte öppen för andra infallsvinklar och åsikter. Finns även vetenskapsmän/ateister som är dogmatiker.
har några kristna dogmatiker på whoa?..
jag tror att alla religioner grundar sig på samma sak. kärlek. hur det tolkats är beroende på människorna. de har ju agerat "filter" åt budskapet. men kärlek är allt det handlar om och det är det som borde vara viktigt. de regler och de saker som hör till en del religioner med straff,synd,ritualer etc är sånt människan lagt till. men om man kollar på flera stora andliga ledare och människor som framträtt så är kärlek deras budskap. och det är så enkelt.
Sän: Tror snarare att religioner har fungerat som svar på många filosofiska och vetenskapliga frågor genom åren... att det hela skulle enbart grunda sig i kärlek tvivlar jag på
Varför tvivlar du på det?
jag kan inte motbevisa att det är banen i mitt kylskåp som är universums skapare länge leve bananen!
Askin P21 : sant... religionerna kom för att täcka frågetecken som dom inte kunde svara på flr massor av år sedan
Sän: Varför skulle jag inte?
mantis: Kom gärna med exempel på att kristendomen fanns på bronsåldern. Köper inte att det bara var olika namn och olika profeter.
Är det isåfall inte mycket troligare att kristendomen är bogus?
Askin: fint drag, besvara en fråga med en motfråga ;) Well, för mig står det iaf ganska klart att det finns ett universellt språk. Och det är kärlek. Och det är den röda tråden i alla religioner. Att hitta på regler och förordningar är för att göra det mer begripligt men det gör det inte rätt. Lite lamt svar i dina ögon sett kanske. Men jag kanske kan ge dig ett långt sen ;)
Tro och älska gud.. ANNARS STRAFFAS DU OCH BRINNER I HELVETET!!!! Men glöm inte att gud älskar dig =), ungefär så står det i bibeln=P