I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför fel att köpa en hora?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-12 15:31

Varför fel att köpa en hora?

TILL ATT BÖRJA MED HAR JAG ALDRIG KÖPT SEX
så, då vet alla att jag inte köpt sex, inte övervägt att köpa sex, utan ställer bara en filosofisk fråga.

Okej, jag vet att det ÄR fel, moraliskt fel, politiskt inkorrekt osv, osv. Iaf i Sverige, resten av världen är det helt okej som jag uppfattat det.
Alla som sett Lilja 4-ever hajar ju det där med trafficking och att det är helt fel och det är ingenting man nånsin ska utsätta en människa för.

Men rent tekniskt så är ju allt köp av sexuella tjänster prostitution och det är ingen i hela världen som kan övertyga mig om att porrskådisar är nånting annat än prostituerade, killarna såväl som tjejerna. De får sex i första hand och gör en film i andra hand och får PENGAR för det.

Allt handlar om att göra nånting man inte vill göra och få ersättning för det, det gäller jobb (jag skulle inte jobba om jag inte fick lön), skola (jag ksulle inte plugga hårt om jag inte fick bra betyg), and the list goes on.
Varför är sex då så fel? Om situationen är som i tex Amsterdam, där tjejerna hyr in sig i dom ökända dörrarna i några timmar, tjänar bra med cash, har regelbundna hälsokontroller, har till och med fackliga ombud, inga pimps, ingen traficking, ingenting, och DET ÄR UPP TILL TJEJEN om hon vill ha sex, varför är det moraliskt, politiskt inkorrekt och i princip det mest tabu-belagda man kan göra?

Vill inte försvara prostitution, vill bara höra motargumentation från folk som med all rätt säkert kan knäcka mina argument.

Fridens.

2007-12-12 15:34
"det är ingen i hela världen som kan övertyga mig om att porrskådisar är nånting annat än prostituerade, killarna såväl som tjejerna. De får sex i första hand och gör en film i andra hand och får PENGAR för det."

Nu är du lite skev. Ingen tvingar porrskådisar att göra film, men någon som säljer sex på gatan har snarare inget val att göra än att sälja sin kropp för att överleva dagen.

2007-12-12 15:58
xiodioxider, haha vafan baserar du det på?

Själv har jag fyra kroatiska 16-åringar i källaren som bara spelar i lesboscener dygnet runt. Inte fan gör de det frivilligt.

2007-12-12 16:05
johanone P21.

Tönt.

2007-12-12 16:15
det är inte fel,
handlar bara om moralhysteri och sovagottomnatten mentalitet.

så länge det är fel att horan horar är allt frid och fröjd, då kan man blunda för att hon faktiskt gör det med gott samvete.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-12 16:16
(att hon faktiskt horar, syftningsfel är underbara)
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-12 16:19
xiodioxider, visst är jag en tönt, men du är ännu knäppare som förutsätter att alla porrskådisar gör allt de gör frivilligt. Finns lika många historier av porrskådisar som blir våldtagna och tvingade till att göra skit, som berättar om missbruk och misär, som det finns historier av horor som påstår sig vara lyckliga.

Att horor som säljer sig "på gatan" kanske är väldigt långt ner och inte har mycket val är väl inte relevant för diskutionen. Det finns gott om horor som har en kund om dagen och bara tar emot på dyra hotell.

2007-12-12 16:22
fan vad struligt med två trådar, vet inte hur det gick till. nån mod som vill slänga över inläggen till en tråd?

jag tog bort den andra, ni får posta inläggen igen / gregs

2007-12-12 16:30
-verbose-:

Man ska kanske börja med att dela upp prostituerade i 2 grupper (rimligtvis bör det gå att dela upp dem i fler grupper av liknande struktur men för enkelhetens skull delar vi dem i två och bryr oss inte heller om "gränsfall")

Dels har vi den grupp som gör det för att dem av en eller annan anledning "måste." (dåliga levnadsförhållanden, tvång, etc) det moraliskt förkastliga i att ha sex med en sån person är ganska lätt att se. (Speciellt förkastligt i fall där handlar om tvång, dvs där den prostituerade har någon form av hallick som tvingar henne/honom till detta).

den andra gruppen är mer intressant (ur Debattsammanhang) 
Här har vi prostituerade som lever ett bra liv och tjänar mycket pengar på att göra detta. Dom gör det frivilligt för att dom tycker att förtjänsten överväger eventuella nackdelar med yrket. Dom kanske till och med trivs med det.

I fall där man köper Sex av människor i kategori två är det mer tveksamt vad som är moraliskt fel. Mitt svar skulle nog vara att det inte är fel alls, såvida man bedrar någon i ett förhållande eller dylikt.

Däremot kan det ju såklart vara svårt att i verkligheten veta varför en prostituerad säljer sex. Och i vilken av våran gruppering hon befinner sig. Och isånnafall är det återigen moraliskt fel, om man ska se ur en strikt human synvinkel (och gör man inte det så kan man strunta i moralen)

Anledningen till att sexköp överlag är tabu beror nog på många faktorer, bland annat att folk tenderar att klumpa ihop prostituerade, och dra ett likhetstecken mellan dessa och "människor som har det svårt."
En annan anledning beror såklart på att sex i sig ännu är lite av ett halv-tabu ämne. (i den mening att många inte pratar om det öppet.)
En tredje anledning är kanske att sex är förknippat med attraktion, dvs dom allra flesta av oss har bara sex med människor som vi tycker är attraktiva på ett eller annat sätt. Och att köpa sex tolkas oftast som att man inte kan få sex på annat sätt (gissningsvis en felaktig tolkning, men jag har ingen statistik på det)  och därmed att man inte är sexuellt omtyckt eller attraktiv. 
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-12-12 17:55
Eftersom den här tråden var dubbelpostad tog jag bort den ena, alla eventuella inlägg som skrivits där får gärna postas om här, utom dom helt meningslösa. Om någon kommer ihåg att dom skrev nåt supersmart men inte exakt vad kan ni peta på mig så letar jag fram det ur skräpet..
vadå? jag dyster?

2007-12-12 18:09
Många tvekar ju dock till att "den glada horan" finns utan isåf att denne har någon typ av sjukdom...

Jag vet inte, jag skulle nog inte gärna va gigolo iaf, lär ju va sjukt skabbiga kunder o flest homosexuella med tanke på hur lätt en brud kan få till det...

Va nått kul inslag på insider om en hora som ville betala skatt för att det hon gjorde va ju lagligt o isåf va Göran henne spimp o med andra ord brotsling...

Kul vare iaf, har tyvärr inte lyckats hitta detta inslag på internet...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-12 18:12
Annars för o gå ner på cynisk nivå så ser jag egentligen ingen större moraliskt fel i sexhandel så länge "båda parter e med på det"...

Alltså det har väl med lika mkt "tur" att göra om du har pengar nog att köpa dig ett skjut eller om du blivit en atraktiv o socialt kompetent person.... Bara det att killen som måste paya för det är en stor loser...

Dock tror jag att många köper knull just for the hell of it... Inte att dom e desperata, snarare påverkade av något slag o på semester...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-12 18:15
Kom på egentligen varför det e fel, det går emot hela "survival of the fittest"- drömbilden alla människor går runt med.

2007-12-12 19:21
för att låta alldeles hysteriskt politiskt korrekt måste jag hävda att det värsta är objektifieringen av kvinnan. ja, jag vet att det i viss mån går åt båda hållen, men i slutändan handlar det om ett patriarkalt maktutövande som tar oss några hundra år bakåt i tiden vad gäller jämställdhet
http://www.kommandot.se/wp/

2007-12-12 19:43
Vi har pratat mkt om patriarkatet i en tidigare tråd om du känner för att kolla igenom den, "kvinnor det starkare könet".

Men utvecka gärna vad du menar med att patriarkatet har att göra med varför det anses omoraliskt fel att köpa sex.

Prostitution är ju knappast en direkt konsekvens av objektifieringen av kvinnan. Det är snarare en fråga om ekonomi och tillgång och efterfrågan.

2007-12-12 20:19
nej, men objektifieringen är en direkt konsekvens av att en kvinna reduceras till en handelsvara. hurvida det är rätt eller fel att sälja sex (tillgång) är ju en annan fråga än rätten att faktiskt utnyttja produkten (efterfrågan).
Moderator

2007-12-12 22:07
Håller med om det bperp sa.

Sen kan jag tycka som så att visst, det finns förmodligen (helt säkert?) lyckliga horor. Säkert många också.
Men majoriteten har det inte så jävla bra alls och då tycker jag att de som så jävla gärna vill sälja sina kroppar får ta och tänka om angående sina karriärsval.

Det handlar alltså om att några få får offra sig för att några fler ska få det lite bättre.
Vilket de ju iofs inte får, men det är ju en annan fråga.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-12 22:08

Något som är fel att tro är jag att horor bara tar pengar av sexköpare.. dom tigger, rånar och utpressar ganska mycket också. Säkert i olika mycket utsträckning beroende på hur hård deras hallick är eller hru skuldsatta dom är osv...
I Shanghai lärde jag mig ganska snabbt hur jag skulel bli av med deras rent av sexuella trakasserier utanför klubbarna. så fort nå´n brud kom frm och tog mig på kuken eller smukte min mage så gav jag dom bara en femma eller tia om jag ville att dom skulle dra direkt och om jag inte ville slösa pengar så kanske jag sa nå´t i stil med att jag kände en polis i närheten som jag skulle ringa på dom, haha..
Jag vet itne om det är vanligare med prostitution i fattiga länder ,antagligen är det det. Orsaken som jag ser det , msåte vara att städjobb och andra lågavlönde yrken som som itne kräver någon särskild yrkeskunnighet är jävligt dåligt betalda (främst för kvinnorkanske) där borta och ofta tvingas man jobba övertid utan betalt... då tycker väl många unga brudar det är bättre att sälja ass och dra in mer på en bra natt än vad dom skulle göra en hel vecka på ett kneg.. för att inte tala om att dom kan sätta lite olika priser själva beroende på vad killen är villig att betala. Är man en fyllekåt svenne på en bar i Asien så kan man väl ofta tänka "Äh, jag lever en gång, och jag kan tjäna nya pengar.. let´s rock n roll!!"
Kände en snubbe som dela en säng med 7 tjejer för 700 kinesiska Yuan. 100 spänn bruden då, om pimpen är snål eller hade skulder kanske han tog  50%, 350 Yuan..

kvar till tjerna blev det 350/7 = 50 spänn var. Det kan samtliga 7 käka lunch för måndag till Fredag.. och det bara för EN stor gemensam sexakt med en full snubbe. Go Figure,everything is a business.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-12-12 22:14
And oh yeah, sorry att jag gled av topic, men för att svara på trådskaparens fråga.. jag tycker inte det tjänar så mycket till att moralisera i frågan då det handlar om ett yrke som människan har ägnat sig åt sedan våra förfäder vandrade ut från Afrika.
Om man går till en hora beror väl på vilka värderingar man har, hur drogad och full,ledsen eller glad man är .. jag har aldrig gjort det själv, vet inte om jag kommer att göra men det känns inte sannolikt för mig i dagsläget. FLer av mina vänner än de som vågat stå för det har säkert gjort det och jag klandrar dom inte, man är ju itne mer än människa.. fast om någon jag kände började göra det regelbundet så skulle jag omvärdera min kamrat relation till honom.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Moderator

2007-12-12 23:34
jag tycker inte det tjänar så mycket till att moralisera i frågan då det handlar om ett yrke som människan har ägnat sig åt sedan våra förfäder vandrade ut från Afrika.

Det där hör jag ofta, men jag har aldrig hört något vettigt belägg för det. Har vi några bevis eller ens någonting som pekar på att prostitution alltid skulle ha funnits?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-12 23:49
kaptenkrok,
Vi behöver inga bevis för att fatta det, det är ganska enkelt att föreställa sig.. dock tror jag att det i alla urgamal samhällen har vart lika illa beryktat och illa ansett som det är nu. Ett bra argument til varför man itne bör moralisera sexköp är väl för att det alltid kommer finnas ? Räcker inte det ? Jag moraliserar inte helle om någon köper knark sällan, det jag tycker är whack är om någon gör det eller går till hoes ofta.

2007-12-12 23:57
ILLINI_DUDE: "Kände en snubbe" east bror.

2007-12-13 04:20
Vad hjälper det prostituerade att förbjuda sexköp?

2007-12-13 05:44
Köper man en hora stödjer man hela horverksamheten, man sponsrar en kriminell värld fullt av lidande. Bara det är fel.

Sen kan man fråga sig VARFÖR köper man en hora?
De som köper horor har en jävligt skev bild av kvinnor/tjejer och dom har säkerligen inte så mycket bakom pannbenet. Dom ser i tunnelseende, förstår inte alls vad för konsekvenser deras handlande har för andra dvs dom tänker bara på sig själva.

Varför inte åka ner till ett land som tex Thailand och hjälpa folk, göra något bra med sinna pengar, istället för att grisa runt som en äcklig mansgris och tro att man äger hela landet bara för man har pengar.
Det är ju nästan så att man skämms över att komma från europa när man är i Asien, tack vare hur europerna exploaterat kontinenten under långtid..

Det är tragiskt att se hur många unga osäkra männ från Sverige som har helt vriden kvinnosyn, man behöver bara sitta på t-banan så kan man höra "Fan va soft och åka ner till Thailand och sätta på massa horor yeah!!!" eller "Aa alltså haru sett hennes pattar, fatta att tityfucka henne".
my name is xelly smelly

2007-12-13 12:31
kaptenkrok: vi har ju de där gamla grekiska bordellerna i pompei och runt lite varstans.. betyder ju inte att det funnits hela människans histori, lär ju säkerligen ha funnits i alla kulturer med en valuta iallafall och förmodligen i kulturer där man idkade byteshandel med..

Xelly: "Köper man en hora stödjer man hela horverksamheten, man sponsrar en kriminell värld fullt av lidande. Bara det är fel."

det där stämmer ju helt enkelt bara inte rent logiskt, det är helt omöjligt att det där ska gå ihop.. ger man pengar till en prostituerad som jobbar för sig själv så kommer hon förmodligen att spendera pengarna precis som vem som helst, ifall hon inte går på droger i vilket fall du har rätt.. i och med att prostitution inte är olagligt och hon lägger sina pengar på saker i samhället som vem som helst så har man inte stöttat någon kriminell verksamhet what so ever..

håller dock med dig om att det är jävligt grisigt, särskillt när det gäller länder som thailand där de flesta hororna garanterat lever i stor fattigdom och man därmed utnytjar att de sitter i en jävlig sits..

jag håller nog med de som säger att det inte behöver vara fel alls rent teoretiskt, men tror nog att den inställningen knappt går att applicera i verkligeheten då den lyckliga horan är för ovanlig för det.. de flesta prostituerade är garanterat skadade på något vis och chansen att hitta en hora som inte lider av prostitutionen är för liten för att det ska vara värt att nämnas..

kan väl säga såhär allmänt.. glöm tankar på att köra horor för det är fel men råkar ni träffa och lära känna en hora såpass bra att ni vet att hon gillar det så go for it om ni nu gillar att knulla folk som bara vill ha era cash..

2007-12-13 12:34
man sponsrar en kriminell värld fullt av lidande. Bara det är fel.

Det gör man när man köper Chiquita bananer, går på Mc Donalds och skaffar nya Nike skor också.

De som köper horor har en jävligt skev bild av kvinnor/tjejer och dom har säkerligen inte så mycket bakom pannbenet.

Många s k "Smarta" män gör det också. Läkare, professorer, advokater .. Ofta är det väl genom grupptryck, för att hämnas på sin fru som har vart taskig, man mår psykiskt dålig och vill känna en främlings ömhet ett ögonblick osv..

2007-12-13 12:38

debatten om den lyckliga horans existens är ju en annan. även om det skulle finnas en prostituerad som faktiskt uppskattar sitt jobb så försvarar det inte hennes handling då hon indirekt försvagar den bräckliga tanken om jämställdhet som äntligen börja arbeta sig in i allmänhetens medvetande. en prostituerad som horar p.g.a desperation eller för sitt liv kan ju inte beskyllas för nåt då hon/han inte har något val, men någon som säljer sig själv frivilligt eller för den delen köper en kropp är ju de som har ansvaret då de faktiskt har ett val

Moderator

2007-12-13 17:31
ILLINI_DUDE Varför skulle det alltid ha funnits horor? Du kan ju inte bara säga att "jomen så lär det vara, det fattar du väl?" utan att förklara varför.

joel413 Fast det är väl ändå ganska nyligen om man ser till hela mänsklighetens historia. Att säga att det alltid har funnits för att det fanns just då blir lite som att säga att det alltid har funnits för att det fanns igår. Vad är det som gör att så fort byteshandel kom igång så började folk hora sig?

2007-12-13 19:18
Men vad fan.. Det finns ju män som "måste" köpa sex. Annars får de ju inget? isf är det ju bra att horor finns. Hon måste ha pengar och han måste ha sex. It´s a win/win situation.

2007-12-13 20:24
Just precis, det är en helt annan fråga.

Om man skulle vara en stackare som inte kan få sex på vanligt vis (säg att man fått benen amputerade eller är rödhårig), är man då fortfarande en äcklig mansgris som utnyttjar kvinnor?

2007-12-13 20:29
skulle vilja poängtera två fel folk generellt gör när detta diskuteras...

1. Köpa en hora. Hör ni hur det låter? Det är den synen har på det hela och då är det klart det kollas snett på... Det är snarare tjänster som säljs och köps...

2. "tror ni nån skulle gå på gatan om dom inte var tvungna..."
Just det här med att gå på gatan är förmodligen en väldigt liten del av hur det ser ut... prostitutionen funkar inte så längre, kan folk skrota den bilden av ett tjackluder i en mörk gränd en gång för alla?

2007-12-13 20:30
svär att jag styckeindelade och gjorde inlägget snyggt... oh well

2007-12-13 21:11
wackcent
eftersom prostitution och bordellverksamhet är olagligt i sverige så är det troligtvis en överväldigande majoritet som är desperata nog att bryta mot lagen för att överleva och inte för att det är kul. jamenar, att få knulla runt är ju inga direkta problem om det är vad man är ute efter.

och sen, köpa en hora är ju exakt det man gör, eller?

2007-12-13 21:21
bperb P26

det jag vänder mig mot om det nu inte blev så tydligt som jag trodde är alltså:

1. uttrycket att KÖPA EN HORA. nej man köper en TJÄNST, tex. som när du går till frisören köper du tjänsten hårklippning, du köper inte frisören...

2. uttrycket "gå på gatan" som oundvikligen för tankarna till skabbiga tandlösa trashiga heroinmissbrukande 40 taggare i en mörk sunkig gränd, när majoriteten av prostitution garanterat inte ser ut på det viset.

ska man diskutera prostitution får man göra det med någorlunda öppet sinne och inte basera sina åsikter på nån schablonbild man har i huvudet av den klassiska tjackhoran som säljer sin kropp...

2007-12-13 21:39
KaptenKrok: varför skulle människor vara annorlunda för längesen? finns det fattiga och nån slags valuta så fanns prostitution, inte garanterat överallt men det existerade säkerligen redan på stenåldern.. och nej antika grekland är inte som att jämföra med igår.

sex har alltid varit viktigt för män, och för kvinnor, och män har garanterat alltid varit beredda att betala för det, mer då än nu förmodligen, så man kan ju lätt dra slutsatsen att folk "horade sig" redan väldigt tiiugt i människans historia.. lägger man in försäljning av sexslavar som prostitution så fanns det garanterat över stora delar av världen..

2007-12-13 21:41

ok, jag fattar vad du menar, men jag tycker fortfarande att det är ett beskrivande uttryck. hos frisören köper du en frisyr, hos en prostituerad köper du en kropp.

du får gärna motbevisa mig, men jag tror fortfarande att majoriteten av alla som prostituerar sig gör det i desperation.

2007-12-13 21:49
jag förstår även vad du menar, men det är det synsättet som är en del av problemet i samhället...

handlar inte om att sälja sin kropp handlar om att sälja en tjänst. samma sak som massage. vart går gränsen liksom. ta en sak som massage. om den som masserar dig även tillfredställer dig sexuellt med händerna är hon eller han då en hora? har han hon sålt sin kropp? vart går gränsen? finns det en gräns och om man trampar över den är man helt plötsligt en hora som sålt sin kropp?

då kan vi även ta andra exempel såsom en tjej som träffar en kille och har en one night stand? är hon en hora? har hon sålt sin kropp fast gratis? om han ger henne taxipengar hem sen?

hela synsättet, och kriminalisering över grejen är fördömmande och fel. självklart är all form av sexuellt tvång och liknande ett jätteproblem, men kriminalisering och trångsynthet är långt ifrån en lösning.

2007-12-13 21:52
inte fel! ca 40% av alla svänska män har köpt sex av prostituerade kvinnor
LeeRoyJordanJr.7.2

2007-12-13 21:53
när man droppar en sån bomb måste man hänvisa till en källa...

borde vara självklarhet.

2007-12-13 22:01
ahahaha, skulle nog snarare säga 90 % av alla män och 80 % av alla rödhåriga män.

2007-12-13 22:23

Wakcent: på vilket sätt är det en bomb att prostitution funnits genom större delen av den männskliga historien? det är väl helt enkelt ett ganska logiskt antagande.. källor kan du väl lika gärna leta upp själv om det nu intresserar dig så mycket..
jag har inga källor men faststår vid att prostitution garanterat funnits i en eller annan form i nästan alla männskliga kulturer genom hela människans historia.. jag skulle kunna leta upp källor om trälar som sålts som sexslavar, horhus i människans högkulturer o.s.v men jag orkar helt enkelt inte.. varför är det ett så enormt påstående i dina ögon förresten? vad har det för enorma konsekvenser om det skulle vara så?

2007-12-13 22:28
Joel413: jag tror inte det var ditt inlägg han menade med "bomben" utan snanare

"inte fel! ca 40% av alla svänska män har köpt sex av prostituerade kvinnor"
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-12-13 22:30
insane M. haha! ja fan klart det var så.. såg inte det inlägget..

2007-12-13 23:11

Om vi bortser från desperata, traffickade, knarkande brudar eller på annat sett psykiskt illamående så ser jag inget problem med att köpa/sälja sex. Även om jag tycker det är skabbigt och sjukt.

Att prostitution funnits länge funderade jag mycket på, men tänk att slavar funnits jävligt länge. Köpte folk då en brud som dom bara satte på så är väl det prostitution typ.

2007-12-14 00:19

debatten om den lyckliga horans existens är ju en annan. även om det skulle finnas en prostituerad som faktiskt uppskattar sitt jobb så försvarar det inte hennes handling då hon indirekt försvagar den bräckliga tanken om jämställdhet som äntligen börja arbeta sig in i allmänhetens medvetande. en prostituerad som horar p.g.a desperation eller för sitt liv kan ju inte beskyllas för nåt då hon/han inte har något val, men någon som säljer sig själv frivilligt eller för den delen köper en kropp är ju de som har ansvaret då de faktiskt har ett val

Alltså... det eju väldigt få som beskriver sig skälva som "lyckliga" horor... Det kön som är förlöjligat i den frågan e väl killen som  måste betala för sig, kolla bara på "Illinie dudes" inlägg, säger väl det mesta... Ingen som skriver "horor är så jävla patetiska". Skulle väl va du som lägger nån sorts tyngd på dom...

Vi kan ta praktexmplet på den lyckliga horan i vår fairytale-värd där den snygge prinscharming kommer in o vinner tjejjen... Det är ju såklart Anna Nicole Smith... Alla reagerar i princip med avsky eller ett skratt angående hennes relation med ett gammalt lik...

Sen tycker jag du har svalt bilden av att en större objektifiering av ett kön lägger det könet i underläge? Är det verkligen ett underläge med passivitet i parningsdansen?

2007-12-14 07:29
ja, könsroller skapar tankemönster. oavsett om det gäller att föra en dans eller sas utnyttja en prostituerads tjänster så är det ett maktutövande som speglar resten av samhället också. och bara för att förtydliga, eftersom nån garanterat skulle anmärka på det annars, så tycker jag också det kan bli rätt löjligt att kräva att herr gåman ändras till härgårkvinnan eller att ingen ska leda en dans.

2007-12-14 13:28
Nu är ju könsrollen med pimp o hora mer förankrad i socialt o ekonomiskt miserabla miljöer.

Där värderas människor till ännu större utsträckning efter sina fysiska förmågor, dvs snygg hora brutal kille... I dom miljöerena finns det inte en pimp för varje hora direkt utan män som lever i total missär också... Om du anser att hora är det absoluta bottenskrapet av att leva så kan du ju tänka på hur många tiggare som e män respektive kvinnor... 

2007-12-14 13:35
Känns som vi gled ifrån ämnet lite nu, men va jag menade va mer atte e sociala förhållanden som uppstår när det inte finns nått annat... Det e ingen great mastermind som suttit bakom tanken att "nu ska männen i Tjetjenien bli gangstrar o kvinnorna horor"...

Utan det är den "naturliga" utvägen, det är där pengarna finns... Båda karriärena har sina risker, för varje "lyckad" gangster kan du räkna alla som det går rakt åt helvete för...

Och ja, det är klart det skapar tankemönster, det är inte tankemönster som skapat det här.

2007-12-14 13:57
visst, jag kan se att det finns en del att vinna på att legalisera prostution, och då i första hand för att värna kvinnornas säkerhet. men i sverige är det inte kvinnorna som är dit, här har vi kriminaliserat torskarna vilket bygger på en idé om att en människa som betalar för sex är brottslig och gör sig skyldig till något som är moraliskt fel.

jag kan också hålla med om att porr är lika mycket prostution som prostution är sett på det teoretiska planet. vad jag känner många av denna tråds debattörer saknar är emapti för de kvinnor som dagligen tvingas sälja sina kroppar. ska vi ge dem rätt att göra det bara för att det inget arbete finns för dem, eller ska vi försöka sträva efter att ge kvinnorna chansen att hitta ett riktigt jobb?

och det finns en anledning till att det kallas världens äldsta yrke, att tro att det uppfanns typ för hundra år sedan är ungefär lika korkat som att tro att jorden är platt....

2007-12-14 19:42

medoria F25

Vem har sagt att det "uppfanns" för hundra år sedan?

Personligen har jag svårt att känna empati för folk som inte står speciellt nära mig... Annars skulle jag nog böla varje dag.

Men jag tycker så klart att industrin med sexslavar är nått utav det mest fruktansvärda...

Den riktiga frågan är väl här huruvida sexköp hos den teoretiska "glada horan" är moraliskt förkastligt i de flestas ögon?

Säger fortfarande atte handlar om atte bryter mot hela survival of the fittest och fairy-tale konceptet som är starkt förknippat med sexakten o tar istället ner hela det fina med sexakten till en simpel handel, tjänster mot pengar.

2007-12-14 19:50
...samtidigt som det stärker tanken att kvinnan är en handelsvara