I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför fel att köpa en hora?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-14 19:57

Stärker väl likaväl tanken att killar är socialt missanpassade o inte kan få ettt skjut utan att betala för det...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-14 21:07
hiccory

så här gick resonemanget

Illini dude sa

jag tycker inte det tjänar så mycket till att moralisera i frågan då det handlar om ett yrke som människan har ägnat sig åt sedan våra förfäder vandrade ut från Afrika.

Kapten krok svarade

Det där hör jag ofta, men jag har aldrig hört något vettigt belägg för det. Har vi några bevis eller ens någonting som pekar på att prostitution alltid skulle ha funnits?

Illini dude svarade

Vi behöver inga bevis för att fatta det, det är ganska enkelt att föreställa sig.. dock tror jag att det i alla urgamal samhällen har vart lika illa beryktat och illa ansett som det är nu. Ett bra argument til varför man itne bör moralisera sexköp är väl för att det alltid kommer finnas ? Räcker inte det ? Jag moraliserar inte helle om någon köper knark sällan, det jag tycker är whack är om någon gör det eller går till hoes ofta.

Kapten krok svarade

Varför skulle det alltid ha funnits horor? Du kan ju inte bara säga att "jomen så lär det vara, det fattar du väl?" utan att förklara varför.

här står det om prostution i ett historiskt perspektiv. kanske inte sedan vi vandrade ut genom afrika men väl sedan början av vår tideräkning i alla fall...

och jo, prostitution har ett direkt samband med könsmaktsordningen, om det inte vore för att män som grupper förtycker kvinnor, så väl som grupp och som individer så skulle ett förtryck av dylikt slag inte kunna existera. prostitution är på det sättet ett uttryck för könsmaktsordningen så som den tar sig uttryck.

2007-12-14 21:47
alltså jag förstår helt ärligt inte varför folk alltid i denna diskussion drar upp att "det har alltid funnits" och "världens äldsta yrke" som att det skulle vara ett bra argument för?

folk har förmodligen våldtagit och slagit ihjäl varandra och rånat och varit allmänt jävliga ända sen stenåldern det betyder inte att vi ska acceptera det idag.

jag är för ett liberalt samhälle i många frågor, inklusive prostitution, men det argumentet suger.

2007-12-15 12:21
jag har aldrig sagt att jag är för det för att det alltid funnits, jag ville bara bemöta argumenten för att det inte skulle varit världens äldsta yrke.

2007-12-15 17:11
och jo, prostitution har ett direkt samband med könsmaktsordningen, om det inte vore för att män som grupper förtycker kvinnor, så väl som grupp och som individer så skulle ett förtryck av dylikt slag inte kunna existera. prostitution är på det sättet ett uttryck för könsmaktsordningen så som den tar sig uttryck.

Som jag beskrev har det snarare med ekonomiska o sociala situationer att göra än att alla män e svin... I socialt miserabla miljöer kommer du också upptäcka att inte bara kvinnor prostituerar sig... Kostigt att inte den sammlade mans-makten hjälpt upp dessa män så dom slipper syssla med hor-yrket som vi män skapat för att trycka ner kvinnan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-16 09:41
hiccory
det hävdas väl bestämt där upp i tråden nånstans att vi inte ska ha bilden av tjackhoran längre för nu är det så snällt och fint i prostitutionsbranschen.

ja klart som fan att även män säljer sig, när har nån hävdat motsatsen? men nu är det inte detaljerna som är viktiga, utan den allmänna bilden folk har. en prostituerad är en kvinna som uttnyttjas av en man. även om det finns undantag så är det så vår bild ser ut. att det är socialt utstötta män och så fula karlar att de inte får knulla är nog inte heller bilden folk har. snare den om en framgångsrik man, van vid att bossa över folk och som älskar att uttöva sin makt. sin fru vill han ju inte pissa på och förnedra, det är därför det finns horor man kan köpa för såna grejer, de skvallrar inte.

det är den synen som förmedlas av prostitution, precis som med porrfilm. konceptet att framställa en kvinna som ett viljelöst offer är vad som urholkar den människosyn vilken vi hoppas att vi har.
http://www.kommandot.se/wp/

2007-12-16 20:27
hiccory: så väl män om kvinnor fötrycks i patriakatet, så väl män som kvinnor upprätthåller det. varför och på vilka sätt är en helt annan fråga....

2007-12-16 20:54
Läste inte hela tråden men jag har en åsikt om ämnet. Prostitution borde absolut vara lagligt, det är din egna kropp, du ska få göra vad du vill med den, inklusive sälja den...

Däremot ska all form av koppleri vara förbjudet, så att ingen kan utnyttjas och det ska vara strikta regler på hälsokontroller, och tjänsterna ska helst utföras under kontrollerade former.

Det bästa hade vart att ha bordeller, en kamera i varje rum (för att förhindra våldtäkter) och alla "gäster" var tvungna att visa något slags  hälsointyg. varje prostituerad kunde ju hyra sitt eget rum, precis som enskilda frisörer hyr stolar på salonger...

Ser bara fördelar, den olagliga prostitutionen kommer nog aldrig dö ut helt, men den hade nog minskat en aning.

Jag ser verkligen inte det omoraliska i att köpa eller sälja sex. Lika omoraliskt som att sälja eller köpa en massage.
and THAT you can quote...