Död åt alla shopaholics!
Jag är så trött på alla shoppinggalningar. Vår kultur är helt av banan. Det finns en mycket bra och pedagogisk film som tar upp ämnet... Vill egentligen bara tipsa om den för det är något som jag tycker alla borde kolla in så att fler blir medvetna om vad konsumtion gör med vår planet!
http://www.storyofstuff.com/
Någon mer som har totalt tröttnat på allt som heter shopping? Varför t ex följa mode och köpa nya kläder hela tiden? Köp sånt som håller hela livet istället! Vet ni hur mycket vatten som går åt att tillverka en jävla simpel t-shirt gjord av bomull, t ex? MYCKET! Och alla bekämpningsmedel osv som används för att odla bomullen. Aralsjön som en gång var världens fjärde största sjö har totalt förstörts och torkats ut pga bomullsodling. Det är bara ett exempel.
Vi måste bryta med vår kultur... den kommer köra alla naturresurser i botten! Vi behöver inte massa prylar för fan. Vi behöver inte mycket... Lycka kommer inifrån!
Jag vill att fler ska bli medvetna om sånt... Vi måste börja leva mer i harmoni med Moder Jord!
Någon mer som är inne på samma spår som jag? Någon? :) Det känns ju som fler börjar bli medvetna. Men jag tycker att den medvetenheten ofta ändå färgas av vår kultur alldeles för mycket. Folk börjar handla massa eko-produkter istället och tror att de är skitmiljövänliga... Grejen är att vi måste sluta shoppa så mycket... Det räcker inte att vi byter till ett mer miljövänligt märke! Det är bättre, men det handlar inte om det... Vi måste bryta med shoppingmanin!
Det handlar inte bara om shopping. Men det är det som detta inlägget handlar om. I stort kan man säga att vi måste avveckla vår invecklade utveckling! :) En polare kom på det uttrycket... tycker det är grymt träffande på nåt sätt hehe... Allt är så jävla plastic nu för tiden... uuuek..
Peace folk! :)
How low can you go? Din dator antar jag att du inte odlade själv, exempelvis...
Varför är folk så dumma?
You got a point there! Ska checka in den där sidan nu
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
Detta var riktigt intressant, helt ärligt talat..! Fan vad dum man känner sig efter att ha se såna videos. Typ som att äntligen se rakt in i sanningen efter att ha levt i lögn.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
Jag är ingen shoppaholic, dels för "lyckan kommer inifrån", dels för att jag är pank nästan jämnt. :P Inte ofta man tänker på hur påfrestande shoppingkonsumtionen är för miljön, om jag blir filthy rich ska jag ha det i åtanke oftare!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lite obehagligt att detta faktiskt kommer som en insikt för vissa som är över tolv år.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Onekligen, att de sedan flippar ut i bästa hippiemanér gör det hela inte bättre. "Moder jord" dödar dig så fort hon har chansen - när du daltar med naturen ligger du med Hitler!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"I spent 10 years, travelling around the world..." Flyga är väl i stort sett det värsta man kan göra mot "moder jord".
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
amfetaminpsykos: Haha!
men det sas inte hur personen i fråga reste eller? kanske cyklade. eller paddlade
http://www.kommandot.se/wp/
I spent 10 years, travelling around the world..." Flyga är väl i stort sett det värsta man kan göra mot "moder jord". som när fprskarna tar prover på isar och använder motorborr
jag håller med trådskaparen. ska seriöst sikta på att endast handla second hand - resten av livet. (obs, underkläder köps nog nya, men inte resten!)
hippie ...
Survival of the fitest only the strong survive.
Haha... hippie alltså :D Tar jag som en fet komplimang :) Tack! Det med flyg är också helt fucked. Min farsa sa att en resa till Thailand motsvarar 3 år bilanvändade... per person! Och folk åker dit och är där i två veckor och bor på något lyxhotell... det gör mig illamående. Man borde åtminstone stanna ett tag och lära sig om kulturen om man åker så långt?!?! Om fler fick lite mer hippie-metalitet hade inte skadat eller?
"Min farsa sa att en resa till Thailand motsvarar 3 år bilanvändade... per person!" Din farsa är full av skit. Flygplan drar inte alls mer bränsle än en bil. Ett stort kommersiellt jetplan drar väldigt mycket mindre bränsle per person än en bil. Dessutom tror jag inte att någon här inne skulle ha lust att bila ner till thailand. Sluta prata skit, gott folk.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Okej, jag kollade upp det nu... Enligt dn.se så stämmer det inte utan det motsvarar 1 års bianvändande.
Och självklart så ska man inte bila till Thailand. Jag är helt emot bilar... Man tar såklart tåget ;)
hela vårt system bygger på konsumtion, o nu när vi satt systemet i rullning är det nästan omöjligt att stoppa det.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
total destruction the only solution
johanelverby P23 hur lång tid tror du det tar att frakta 400 pers i en bil till thailand? långt över ett år om man nu kör dygnet runt vilket inte ens är vanligt bilanvändande. Ta tåg till thailand? Inte ens du skulle göra något sådant.
Så sluta måla ut flygplan som en orsak till jordens undergång. En saab 99 gör mer skada.
nå jåå Så flygplan är inte en av dom största miljöbovarna bara för att folk inte åker tåg till Thailand?
mantis jepp, exakt därför. du slog verkligen huvudet på spiken.
hahah,
johanelverby P23 , om du nu tar det har sa seriost och verkligen vill gora skillnad sa ar nog inte en trad pa whoa det basta sattet.......
don't tell me the sky is the limit when there's footprints on the moon..
johanelverby P23 ta livet av dig, du sliter på planeten.
johanelverby: Du vet väl att många shopaholics lider av en psykisk sjukdom som gör att de är beroende av att shoppa? Och att många människor inte är så starka att de kan bryta sina egna beroenden? Så att basunera ut saker som du hjälper knappast. Och att döda dem kanske är en lösning, men varför då stanna vid den sjukdomen? Det finns säkert andra sjukdomar som stör dig på andra sätt. Men visst, jag håller med om att de flesta konsumerar alldeles för mycket. Folk försöker fixa sina problem på väldigt konstiga sätt. Och utan kunskap (inte menlös idioti som du lyckats fylla ditt inlägg med) kommer ingen ändring ske.
Redline!
hippies var ju iofs fett slappa och snackade mycket. Och jag tror inte sådär jättemånga shopaholics hänger på whoa, en liten tråd i vardagsfilosofi når ingen liksom. Visst du såg en film och fick dåligt samvete, gör något då ist. engagera dig!!!
daviden P26 blir du aldrig less på att skriva korkade inlägg? en fullsatt Boeing 737 drar 0,17 l/mil per person enligt den där sidan. mycket? inte särskillt. Plus att dagens nya flygplan är både större och drar mindre bränsle än en gammal 737a.
ah, du insåg idiotin i ditt inlägg. härligt!
nå jåå Men hur jävla många mil är det till thailand då?
Det är idiotiskt att INTE inse att flygplan förstör miljön väldigt mycket!
även de som whinar om tråden borde se filmen, för det är ju faktiskt inte "bara" miljön som tar skada, utan människor också, och dessutom är det tarvligt att regeringen och företagen håller igång denna otäcka konsumtion med inbyggda defekter (som folk förhoppningsvis redan vet om, men det berörs i alla fall i filmen) och köphets.
ack ja. som visan går: "sådan är kapitalismen".
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
sen håller jag med att ordet "shopaholics" används på fel sätt i rubriken, men filmen visar shoppingfilosofin på ett jävla bra sätt faktiskt (under delen "consumption").
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
din_mamma87 P20 det är jävla många mil till thailand (ca 850), därför tar man flygplan dit eftersom det är de miljövänligaste alternativet.
Dekay mm, grymt att kalla någon för idiot i samma andetag som man tror att en boeing lyfter med en passagerare.
johanelverby P23 varför bryr du dig så jävla mycket? du verkar ha dedikerat ditt liv till naturen men har inte insett verkligheten av hur det ser ut och som människor beter sig. ska folk sluta ta charterresor för att du gnäller över miljön? har du inget bättre för dig i trollhättan?
Dekay haha, vi pratar självklart kommersiella plan. finns ganska vräkiga bilar annars. bugatti veyron t.ex drar 12,5 l/mil vid tophastighet.
Dekay: Alla som whinar på kapitalismen skulle aldrig någonsin vilja leva i ett kommunistiskt land så det är bara att lägga ner era låtsastöntar ni skulle aldrig i livet byta livet ni har emot skitlivet som ni skulle ha. Så det finns bara de två att välja mellan? Hursomhelst, det skulle funka med kapitalismen om folk inte hade såna behov av att bränna sina ihoptjänade pengar på skräp. Kapitalsim och storkonsumption behöver inte gå hand i hand.
Redline!
varför lackar alla så hårt? känns så typiskt, att så fort någon vill engagera sig lite extra så får man räkna med att ta skit för allt man INTE gör, istället frö cred att man iaf gör NÅGOT. vad är det för inställning? skönt att någon gör något överhuvudtaget. man måste ju börja någonstans, eller hur? och angående thailandsresor med flyg eller bil...inte alls är mitt tips, behöver vi thailandsresorna för att överleva? icke. behöver thailändarna en massa turister? ja, nu eftersom de byggt mkt av sin ekonomi kring turism eftersom vi valt att åka dit från väst. därför får man sikta på en långsam nedtrappning, så d får möjlighet att skaffa inkomst någon annanstans ifrån. punkt.
riennevaplus F0 vafan han syftar ju på folks äckliga hysteri att köpa nya kläder och nya saker hela tiden. Pff
I'm like a black man without his cane!
Varför måste man åka till Thailand? Finns det inte fina semestermål i Europa?
Varför är folk så dumma?
Stream P17 En dators livslängd räknas i månader idag, det är kortare livslängd än ett par strumpor.
Varför är folk så dumma?
eastend X20 Det var värst vad personligt du tog det, varför då?
Jag har inte tänkt hindra någon från att göra någonting, men det verkar som att många tror att Thailand är det enda resmål som existerar idag. Man verkar leva efter parollen "ju längre bort ett semestermål ligger, desto bättre är det" när sanningen är en annan.
Vill du åka till Thailand, varsågod. Jag tänker inte hindra dig. Men varför är det idag så omöjligt att tänka sig en skidsemester under vintern och solsemester under sommaren? Dessutom finns det gott om varma semestermål under vintern som ligger närmare än tolv timmars flyg.
Varför är folk så dumma?
Okej, ursäkta att jag blev så manisk över den här filmen och skrev en ganska omoget vinklad tråd... har en tendens att försöka hypa saker och eftersom jag inte har jättemycket fakta att komma med själv så blir det som att skrika som en liten skolflicka i motvind ungefär. men faktan om konsumtionens skador för mänsklighetens forlevnad finns ju i filmen. Skulle skrivit en lite mer myndig tråd så slipper man all bullshit...
Kul att fler har sett filmen iaf! :)
Kan också tipsa om
http://svt.se/planeten
Mycket sevärd dokumentär som gick på Svt och som går att kolla på nätet. Finns massa intressanta intervjuer med folk där också på sidan.
Ja, jag försöker engagera mig så gott det går. Okej att Whoa kanske inte är det ultimata stället, men varför inte liksom? Ju mer man diskuterar och ju fler som blir lite mer medvetna om sånt här desto bättre. Medvetenhet, att man diskuterar såna här saker, är antaligen det som kommer att förändra vårt sätt att se på saker i slutändan.
det är så pinsamt när nån blödig jävel helt förändrar livsinställning av att se nån tafflig dokumentärfilm på nätet. han lär iofs glömma den på några dagar.
Den här sidan är grymt bra också för alla som är intresserade på riktigt... massa intervjuer om... ja, the big picture... vi är alla delar av det hela, hur hippie det än låter..
http://www.bigpicture.tv/
SunTzu: Jo, jag råkar faktiskt vara genuint intresserad. Jag planerar att jobba med såna här frågor i framtiden på ett eller annat sätt, något som alla borde göra. Jag har gått tre kurser på universitetet som verkligen har påverkat mig, tro det eller ej. Jag kommer aldrig köpa onödiga saker, flyga, eller något sånt. Jag är numera väldigt medveten om vad jag gör. Jag gör mitt bästa. Jag tycker inte man behöver bosätta sig i skogen och leva på granbarr för det. Det räcker med att göra sitt bästa och vara medveten om vad alla ens handlingar leder till och inte vara ignorant... det är det viktigaste. Ju fler som fattar desto bättre... Men det är svårt att greppa vad som håller på att hända. Många börjar inse det men de flesta är fortfarande totalt ignoranta. Typ: "Passa på och flyg så mycket ni kan nu barn för snart kommer det bli dyrare ..."
johanelverby P23 : Du säger att du aldrig kommer flyga, är inte det lite att ta i? Tänk om du ska till USA av någon anledning, ska du ta båten över då eller?
Varför är folk så dumma?
det är så pinsamt när nån blödig jävel helt förändrar livsinställning av att se nån tafflig dokumentärfilm på nätet. han lär iofs glömma den på några dagar. ett samvete ar inte detsamma som blodig. och ja, vissa saker kan ge ett sa starkt intryck att det forandrar dig. vad synd att du aldrig fatt uppleva nagot liknande, desillusionerade stackare.
I´m with stupid--->
Alltså, inte för att jag är nån speciell shopaholic, snarare tvärtom, men det verkar som om de flesta inte vågar se sanningen?
riennevaplus F0 . Inte min dator. Den har hängt med ett tag för jag vill inte köpa en ny.
I'm like a black man without his cane!
Dekay känner inte till såna vägar men det finns säkert ställen som man kan bränna på i 400 knyck. såå, ska vi ta upp lite fler udda situationer och maskiner? det är just denna grupp av ett fåtal maskiner som sliter mest av allt på miljön i det stora hela.