I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Död åt alla shopaholics!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-14 22:13
Användaren är inloggad nå jåå 

En Veyron är visserligen mer miljövänlig än vilken jänkare som helst vid vanlig körning. Jag bannlyser hellre bilar som drar två-tre liter milen vid blandad körning än en bil som drar 12,5 liter vid 407 km/h...
 Varför är folk så dumma?

2008-01-14 22:18
riennevaplus F0
en veyron drar 4 l/mil vid stadskörning. men ja, den kanske släpper ifrån sig mindre giftigt skit än en gammal jänkare som inte har nån vettigt katalysator osv.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-14 23:05
grejjen är att det är runt konsumtion som hela världen är uppbyggt omkring. skulle alla helt plötsligt sluta konsumera så skulle hela vårt sammhälle kracha. utan kapitalismen och konsumtionssammhället hade vi aldrig haft den välfärd som vi har idag. dock är det sant att den sammhällsstrukturen inte längre gynnar mänskligheten. om man bortser från att den tekniskautvecklingen påskyndas. problemet är att hitta en altenativ sammhällsstruktur som inte förstör jorden. vilket är lättare sagt än gjort med tanke på att det lever 6 miljarder människor på jorden. alla med olika åsikter och vilja och framförallt så har inte alla världens länder kommit lika långt i den industriella utvecklingen. vi har trasslat in oss i en väv där alla världens länder blir mer och mer beroende av varandra pga resurser och behov. dett är dock positivt på sitt sett efter som ju mer vi trasslar in oss i affärsväven så minskar risken för krig. konsumtion är alltså en väg till världsfred. men som sagt, vad är meningen med världsfred på en planet där ingen kan leva.

jag tror inte att människan kan ändra på dena onda spiral. en utav dom fundamentala egenskaperna hos människan är att "fungerar det så gör vi det" det är så vi lär oss att gå mm. min teori är att männskligheten kommer att slå i taket o åka på en rejäl bitchslap av moderjord. i stil med pesten så kommer människan tvingas att omstrukturera sammhället.
www.enigmatic.se

2008-01-15 13:25
"utan kapitalismen och konsumtionssammhället hade vi aldrig haft den välfärd som vi har idag"

rättelse:
...den välfärd som 10% av jordens befolkning har idag, då vi besitter 90% av tillgångarna. jag är villig att offra min välfärd (dvs möjligheten till 20 olika sorters apelsinjuice i affären, levisjeans och bmw i garaget), men givetvis bör sjukvård vara kvar. grejen är att många, alltför många, länder lägger mer pengar i vapen och militär än i sjukvård.

...och i sverige köpte vi 190,6 miljoner liter vatten på flaska år 2004, förmodligen mer nu, fast vi har kranvatten i stort sett hela landet. en välfärd att offra? lätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-15 14:42
psykel P0 du missförstod mig. en välfärd att offra givetvis. det jag menade var att utan kapitalismen och konsumtionssamhället så hade vi inte kommit dit vi är idag. vi hade inte haft lika bra  utbildning, sjukvård eller en befolkning med väldigt låg arbetslöshet som vi har idag (koncentrerar mig på sverige nu).  det jag menar är att detta konsumtions samhälle antagligen spelat en stor och nödvändig roll i människans historia. precis som industrialiseringen en gång var. men var sak har sin tid och samhället kommer garanterat att ändras, det är bara en fråga om tid.

"grejen är att många, alltför många, länder lägger mer pengar i vapen och militär än i sjukvård"

ja det stämmer. man kan ta USA som exempel. men där har du misstolkat igen. detta är inte ett direkt resultat  av kapitalismen.  självklart hade usa inte haft  lika  mycket pengar att lägga  på militär och krig  utan kapitalismen. men problemet här är det nationalekonomiska systemen som styr världens ekonomi. folk tjänar väldigt mycket pengar på krig, därför krigas det. det här ekonomiska systemet har existerat längre än konsumtionssamhället och kapitalismen och är alltså en helt annan fråga och ett helt annat problem. givetvis ett problem som kräver en lösning.

mänsklighetens problem är mer komplexa och mer mångfaciterade än vad många tror. dock tvivlar jag inte att det är problem som förr eller senare kommer att lösas.

www.enigmatic.se

2008-01-15 14:44
Alltså varför försöker man motbevisa denna videon? Det är ren fakta!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-01-15 16:11
johanelverby

ROAR! JAG ÄR FOLK PÅ WHOA OCH JAG BLIR JÄTTEJÄTTEARG FÖR ATT DU TYCKER ATT MAN SKA TA TILL VARA PÅ MILJÖN! OCH ATT SLUTA FLYGA ÄR INTE BRA FÖR DU HAR SÄKERT EN GLÖDLAMPA HEMMA SOM INTE ÄR ENERGISPARLAMPA! HYCKLARE! OCH BILAR ÄR OCKSÅ DÅLIGA FÖR MILJÖN, DÄRFÖR FÅR DU INTE TYCKA ATT MAN SKA FLYGA MINDRE! OCH MILJÖN ÄR ELAK OCH JAG HATAR DIG HIPPIE!

Seriöst folk. Ta det lite lugnt va? Ingen är perfekt, även om man åker bil är det en fördel rent miljömässigt att inte flyga till Thailand. Bara för att man inte lever helt 100% ekologiskt är inte åtgärder för att minska på sitt miljöförstörande ondska.

Faktum: Hur vi lever påverkar vår jord. Hur jag lever påverkar eran jord och hur ni lever påverkar min. Hur vi lever påverkar framtida generationers jord. Så istället för att gnälla på att andra är inkonsekventa och att i princip förespråka att de därför ska skita i att bry sig (som ni?), kan ni kanske ge konstruktiv kritik och/eller fundera på hur ni själva lever.
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2008-01-15 19:45
Yamo_RGRA P14
Sen när är skitsnack ren fakta? Visst har filmen en poäng men att svälja den med hull och hår är bara dumt. Jävligt mycket lögner i den.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-15 21:25
Yamo_RGRA P14

I bet att du är ganska lättpåverkad och inte särskillt kritisk av dig?
I'm like a black man without his cane!

2008-01-16 15:56
Alright then. Jag trodde det var fakta iallafall.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-01-25 23:31
shoppa är bland det bästa som finns :D

2008-01-26 02:50

Problemet är egentligen inte teknologin vi har. Hela problemet ligger i att vi använder skadlig teknik i överflöd. Bilar skulle egentligen helt kunna skippas och ersättas med flyg, bussar och tåg.
Vi skulle nog må minst lika bra av att käka mat som producerats i norden istället för att skeppa hit apelsiner, bananer, ris och jag vet inte vad från jordens alla hörn.

Men tyvärr funkar ju inte systemet sådär. Det är ju heller inte företagen och regeringen som är onda, de ger oss bara det vi kräver. Hade de två exemplen jag skrev om och ett dussintal andra liknande saker införts hade det blivit upplopp och lynchning av makthavare.

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-01-26 04:02
Fuck asså pallade bara läsa typ 20 första inläggen men att folk kan veta att genom att köpa nya saker hela tiden förstör liv för andra och i slutändan för våra efterkommande. Ändå shoppar en del med gott samvete. Antingen har jag överdrivet mycket samvete eller så har en del inget alls. Tyvärr har vi som någon sa satt igång ett system och nu sitter vi fast i det. Någon som vet någonting man kan göra förutom att återvinna? Köpa second-hand? Jag vill inte isolera mig i en stuga i fjällen och göra min egen mat för jag vill trots allt bo kvar i samhället. Bättre vore om man kunde ändra det. Någon som har en lösning eller ska jag dedikera mitt liv till att hitta en lösning?

F.ö började jag inte tänka såhär bara efter att sett stuff-filmen eller va den nu hette. Tänkt så minst ett par år nu. Har försökt hitta en lösning men min fortfarande icke-helt utvecklade hjärna kommer inte på ngn lösning. Hjälp? Rädda valen Flip?
Crocodile Dundee for president!
Rappare

2008-01-26 06:21
Alltså medvetenheten för att vi fuckar planeten är rätt stor..men problemet är att alternativen är lika lockande som att stirra mot pistolmynningen och trycka av. Och då utesluter jag alla självmordsbenägna. Det hela leder till att man likt ett barn drar huvudet under täcket istället för att konfrontera faran. Således kanske man kan börja med att ta reda på och informera om alternativa livsstilar som inte innebär att man blir grottmänniska / hippie?
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2008-01-26 13:57
att inte inse vart världen är påväg med den här konsumptionen är idioti, inte att nån faktiskt vill göra sitt bästa. ingen människa kan göra allt, så sluta uppmana alla som faktiskt bryr sig att begå självmord då det är ganska mycket emot sin egen natur och praktiskt svårt.  det är moöjligt att inte påverka planeten i viss mån, men varför inte försöka  minska skadan?

f.ö. så är thaliands inkomster från turismen överlag låg, lokalt är den viktig ja, men  de turistpengarna kan behövas på närmre håll också
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-26 16:51
Hmm jag blev faktiskt ärligt lockad efter att ha sett det där Outsider-programmet där dom rotade i soptunnar efter käk. Skulle jag kunna tänka mig göra när man inte bor med morsan ^_^
Crocodile Dundee for president!