I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ditt betyg i so+din religion?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-18 21:08
Jag skulle vilja säga att det är väldigt trångsynt av DIG att tro att alla som är troende inte klarar av att prestera i skolan.

Inte så jag menade, men aja. skolan är jävligt snål på betyg ska jag säga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-18 23:41
jag tror bara att icketroende har lättare at fixa mvg för att som paaandy sa att det är lättare att vara kritiskt och argumentera emot osv.. som so handlar om

Vad exakt är det då du menar? Jag tolkar det som att du menar att en troende inte är kapabel att tänka utanför 'religionens ramar' utan är fast i något slags reglerat tankesätt, medan den icketroende har ett inbyggt kritiskt tankesätt. Vilket är helt befängt! Tror du kommer stöta på en del människor i ditt liv som inte kan argumentera för någonting, och som är fullproppade med fördomar, som inte har ägnat en sekund av deras liv åt någonslags religion. 

Jag skulle även vilja tillägga att jag är uppfostrad av kristna (katolska) föräldrar, och de har lärt mig att tänka kritiskt (men att respektera andras tro och åsikter) och att vara en självständig kvinna. Så om det är någon här av oss som är trångsynt så är det ju faktiskt du.
Skåne!

2008-02-18 23:41

Jag tror att många som är troende har svårt att få bra betyg i just religion. Rent faktamässigt lär de ha lättare samt visst ordkunnande, men att argumentera tror jag många har problem med. Det är i alla fall  intrycket jag har fått från mina erfarenheter...

Det är skrämmande hur många jag har träffat, kristna och muslimer, som har tagit sin religion för fakta och aldrig ifrågasatt det som står egentligen. Sen hamnar de i disskution, kan inte alls förstå att någon tvivlar på att det skulle finnas någon Gud och kommer med argument som att "men se bara på världen, tror du den är en slump". Sen ibland tycks de inte ens riktigt förstå vad de själva tror på...

Samtidigt så finns det självklart troende som faktiskt kan argumentera och har vettiga resonemang, men tyvärr har inte jag träffat på många sådana...

Delam tange barat

2008-02-18 23:44
Jag kan tillägga att jag har var troende och fick MVG i betyg.
Delam tange barat

2008-02-19 09:10

Jag fick MVG i so - första året,  utan att dra in min tro i det hela.   samma sak i andra året, men fick G.    Tror det handlar om mer om vad man har för lärare och vad denne har för krav på en som elev mer än ifall individen ifråga är troende/ej troende.

jag är discoverys ansikte utåt

2008-02-24 01:01
Jag är väl semitroende muslim. MVG i SO i högstadiet. I gymnasiet var det MVG i samhälle a och b, MVG även i religion. VG i filosofi.

2008-02-24 01:05
Jag är kristen och hade MVG i både samhällsvetenskap samt religion. Det handlar bara om att inte vara insnöad utan kunna vara kritisk mot såväl din egen som andras tro.
Science Genius Girl

2008-02-24 16:34
Det kanske är så att troende överlag har svårt att vara intresserade/uttrycka åsikter om andra religioner än sin egen. Vet faktiskt inte...
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-02-25 04:29
Jag är inte troende & fick mvg, men det jag kan tänka mig är att de som är riktigt "hardcore" troende inte är så intresserade av andra religioner eftersom de redan kanske tycker att de har .. eh.. hittat "sanningen"? Och allt allt annat är bogus liksom, vad vet jag.
Men annars så märkte jag väl inte direkt av något sånt i vår klass.  De som hade lätt för ämnet/ var intresserade/ pluggade och gjorde bra ifrån sig fick betyg därefter.

2008-02-25 13:10

midna

Men då skulle man ju kunna se det tvärtom också. De som inte är troende kanske tycker att ALLA religioner är "bogus" och inte bryr sig alls.

Skåne!

2008-02-25 19:41
Religiös muslim och har MVG i Samhällskunskap A och B (går C-kursen just nu).