Alt_air X0 : Jag tror inte på en skapare och jag tror inte på att allt har funnits i en evighet. Förklara dig tack.
Alt_air Jag har aldrig hört någon ateist säga att allting alltid har funnits, snarare att allting skapades från inget (Big Bang). De troende däremot säger att Gud är tidlös och har därför alltid och kommer alltid att finnas. Jag börjar nästan se mig själv som en agnostiker (men fortfarande ateist...isk). Om man har som exempel har människokroppens perfektion i åtanke så blir det inte logiskt att allting skulle skapas från inget; Men samtidigt är det HELT omöjligt för mig att tro det minsta på bibeln och böner, men möjligen en högre, osynlig makt eller något. Ahhh, mustaschvoff.
Beat the odds like an abusive freak show owner
orka att firefox raderade allt jag skrev så nu tar jag det kortfattat. Tiden som begrepp är bara en konsekvens av medvetande. Tiden existerar bara för att att det finns händelser i ett bestämt område (universum t.ex.). Utan händelser vore tid onödigt och tvärtom. Tiden finns bara som variabel för att beskriva händelser. Försök förklara vad TID är utan att använda ordet TID? --- Big Bang som händelse är så ologiskt på ett mänskligt plan, men på ett gudomligt plan kanske det är snarare tvärtom, men t.ex. Hur kan Big Bang hända utan tomrummet det existerar i? Precis som ramen runt en tavla måste även Big Bang existerar i en "rymd" även om den inte innehåller någonting. (off topic: Rymden innehåller ungefär i snitt 1 atom per kubikmeter, fast det är ju bara rester från big bang och övriga händelser). Därför menar jag att rymden som big bang skapats i måste ha existerat redan innan big bang inträffade (ramen runt tavlan). Därför måste den existerat för evigt eller så måste den ha skapats. Båda alternativen stöter på problem om du diskuterar dom. Jag menar inte någon specifik persons åsikter, det är nämligen irrelevant. Det är sent och jag ska strax sova, ursäkta luddigheten. Undrar ni något så fråga.
Alt_air X0 Från ingenstans Ha...ha... där var jag jätterolig. :) Men om Big Bang inte kan komma från tomma intet kan ju inte Gud heller det?
Jag tror ju inte på en personlig Gud då.. Men om man talar om det Personliga Guden så är ju han allsmäktig och borde därför kunna det.
Äh, gillar inte att filosofera ändå. :-) Drar mig tillbaka som min signatur.
Alt_air X0 :
Hur kan Big Bang hända utan tomrummet det existerar i? Precis som ramen runt en tavla måste även Big Bang existerar i en "rymd" även om den inte innehåller någonting. Inte enligt fysiken men du kan ju hålla dig vaken under nätterna och försöka klura ut det på ett filosofiskt plan. Men du har nog redan insett problematiken inom det.
Jag blir snarare skrämd av religion och gudstro etc. Har svårt att sätta mig in i att lägga sina tankar och sitt liv i händerna på något annat Tror att var människa skulle må bättre av att bli starkare i sig själv, istället för att använda sig genom något övermänskligt. Att finna sig själv, istället för att finna något annat (som nu existerar eller ej, who knows), och därmed utifrån det börja ta itu med sig själv. Men men, man finner såklart sin egen väg, och får gå igenom alla hinder längs med den på sitt sätt. Som ni kanske förstår, är jag icke-troende. Men finner religion högst intressant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man borde inte vara rädd för något så vackert. Jag vill bara att alla borde få uppleva det jag känner genom tron, en oändlig kärlek och styrka. Må Herren leda er fram till Guds kärlek och Kristi uthållighet.
One chapter a day
Det låter vackert det du säger, men still; varför vill du bli ledd av någon annan? Jag kanske är kall, jag kanske är dum. Men borde det inte ligga i var persons ansvar och välbefinnande att finna denna styrka hos sig själva, och inte i en gestalt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För det är det enda rätta för mig, hos Gud finner jag hjälp, mod, styrka, kärlek, allt jag vill finns hos Honom. Ser ingen annan väg som är mer rätt. Som fler sagt tidigare, så mycket faller på plats. Söker du så kommer du också att finna detta. Läser man skrifterna så går det upp för en. Att frukta Herren, det är vishet, att sky det onda är insikt.
One chapter a day
Zoned F19 : Är det befogat att anse att du är en svag person som måste tro på en osynlig farfar som bor i himmlen för att du ska känna dig trygg?
Shitzor Är det befogat att anse att du är en osäker person som måste hävda dig inför de som tror på något? ^^ Det är lite som när vissa killar är osäkra på sin sexualitet och börjar angripa allt som har med gay att göra stup i kvarten, haha..
GAIA P26 På vilket sätt hävdar jag mig menar du? Jag tycker att det är en intressant fråga eftersom den dök upp i en diskussion för några dagar sedan. Jag vill höra en religös persons åsikt om det.
Shitzor Du får väl tycka det om det får dig att må bra. Jag själv vet att jag inte är en svag person och att det jag tror på är större än något annat. Det som är svagt här är nivån på dina diskussioner verkar det som... Både du och jag vet att jag inte tror på en skäggig gubbe som sitter på ett moln, komigen.
One chapter a day
Zoned F19 :
Jag har i och för sig inte påstått det heller. Får man fråga om det är en särskild religion du bekänner dig till eller är en egen uppfattning och vad går den ut på i sådana fall?
Gillar inte dessa stämplar för de är ihopkopplade med så mycket negativt. Men du skulle se mig som kristen. När människor får höra "kristendom" ryggar de tillbaka för det ordet är laddat med så mycket negativitet. T.ex. så föraktar jag kyrkan. Jesus (Yeshua) är Herren och Gud har uppväckt honom från de döda. Den som talar skall komma ihåg att han får sina ord från Gud, den som tjänar att han tjänar med den styrka Gud ger. Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen. (1 Pet 4:11)
One chapter a day
Okej, så vad är din syn på bönen?
Jag anser att man bör föra ett aktivt böneliv. Bönen är viktig, det är min kontakt med Herren.
One chapter a day
Så med andra ord menar du att Gud kan påverka världen? Är du bekant med theodicéproblemet, och i sådana fall hur bemöter du paradoxen?
Gud kan hjälpa mig att påverka vad jag vill göra. Rörande theodicéproblemet, har du hört talas om den fria viljan?
One chapter a day
För att det inte ska bli missförstånd, ja jag tror att Gud kan verka i världen.
One chapter a day
Behöver inte röra personers agerande utan t.ex. naturkatastrofer, sjukdomar etc. Så svara på frågan nu.
Syndafallet! Det var då Adam och Eva vände ryggen mot Gud och ställde sig på Satans sida, han som styr världen idag. Allt har sina konsekvenser. Vi är vilseledda av Satan vilket gör att krig osv breder ut sig. Men det är en bra fråga du ställer, och jag har själv funderat på den mycket. Verkade som det blev någon slags frågestund nu och du försöker pröva mig, men jag kan säga till dig att jag har långt ifrån alla svar och har själv massa frågor jag söker svaren på.
One chapter a day
Zoned F19 Det här är ingen fråga för att ställa någon mot väggen för jag respekterar folks tro, jag vill bara höra din åsikt om det eftersom du tidigare skrev att bönen är din kontakt med Gud.
T.ex. när nazisterna utrotade judarna så bör varenda en av dessa sex miljoner judar ha bett till en högre makt, men ingenting räddade dom. Så borde inte då simpel matematik säga att det är någonting man gör fel eftersom att Gud inte verkar lyssna?
Narkimic Det här är det bästa sättet jag kan svara ditt inlägg med:Pred 8:14-17 Men tomhet är också detta som sker på jorden, att rättfärdiga drabbas av det öde som de onda förtjänat och onda får den lott de rättfärdiga förtjänat. Jag tänkte: även detta är tomhet. Då prisade jag glädjen, ty för människan finns inte något gott under solen utom att äta, dricka och vara glad. Detta står henne till buds i livets möda, de dagar som Gud ger henne under solen. Så föresatte jag mig att bli förtrogen med visheten, och jag såg hur människor arbetar överallt, både dag och natt, utan att få en blund i ögonen.Då insåg jag vad som gäller om hela Guds verk: människan kan inte fatta det som sker under solen. Hur hon än strävar och söker fattar hon det inte, ja, även om den vise säger sig förstå fattar han ändå aldrig. Pred 3:11 Allt vad Gud har gjort är skönt i rätta stunden. Han låter människor urskilja ett sammanhang, men aldrig kan de fatta Guds verk från början till slut. Pred 3:17-18 Jag tänkte: Gud dömer både rättfärdiga och orättfärdiga. För allt som sker, för varje handling finns en tid. Jag tänkte: Det sker för människornas skull, för att Gud skall pröva dem och de själva inse att de är djuren lika.
One chapter a day
Med andra ord, allt går inte att bevisa. Vi lägger för mycket energi på att ta reda på varför saker händer. Läs Bibeln och ta till er det som står så kommer ni att se sanningen! One chapter a day..
One chapter a day
Zoned F19 Vilken sanning? Du kan ju inte förklara den heller även om du har läst Bibeln. Det är det jag menar, så varför försöka påverka Gud med böner när man inte har den blekaste aning om hur Gud fungerar?
Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, det är lönlöst att diskutera...
One chapter a day
Jag är femprocentare. Blev inspirerad av Busta Rhymes.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Shitzor P18 Tror du att kristna tror att naturkatastrofer och sjukdomar är av en osynlig farfars vilja?
Narkimic P22 Tror du att förintelsen var av Guds vilja?
Tror du att det människor gör med sin bön är att påverka Gud?
Det enda som du behöver göra för att Guds kärlek ska komma in i ditt sinne är att öppna upp det och tilllåta det hända.. När min kropp dör kommer mitt sinne att rättas, förlåtas och läggas åt sidan. Detta sista steget tas av Gud själv.. Hoppas du förstår mig nu
Blunt_Smoke : Nej men det skulle väl Gud kunna förhindra om han nu är allsmäktig och god?
Blunt_Smoke Jag säger inte att Förintelsen var av Guds vilja, det beror ju helt på vilken kontroll Gud har över allt. Jag undrade bara om bönen, det var som sagt ingen av de mördade judarna som fick en hjälpande hand när de bad om hjälp.
Shitzor P18 Gud förhindrar inte just därför att Han är allsmäktig och god Narkimic P22 Barn, gamla och sjuka gasades ihjäl först med blåsyra om man nu överlevde transporterna till Tyskland.. Hitler försökte utrota judarna. Tror du att de mördade judarna bad efter en hjälpande hand? Jag tror att de i deras böner lovprisade och bekännde Gud, trots alla hemskheter som hände runt dem.. Gud måste ha varit med dem under dessa bönestunder. Jag har för mig att man inom judendomen läser upp böner tre gånger om dagen..
Blunt_Smoke: Gud hindrar inte elände för att han är allsmäktig och god? Känns en aning paradoxalt men jag antar att du har någon form av kvasifilosofisk förklarning till det hela?
Blunt_Smoke Men va? Vad är det som får dig att tro att de inte bad Gud om hjälp? Det gäller iofs vilken religös folkgrupp som helst som råkar illa ut, det de har gemensamt är en tro på Gud, så om man nu är påväg in i en gaskammare så ger man det nog en chans och ber om hjälp. Gud vakar väl över oss alla?
Om vi nu säger att det finns en gud, så måste denne också skämmas över alla dem religionerna som han ska ha skapat. Alla religionerna som finns i dagens läge är direkt destruktiva då dem gör oss enkelspåriga, vad är det för gud som skrämmer en med allt snack om helvetet? Många kristna säger alltid "du kommer hamna i helvetet" när någon gör något hemskt, som att det är det enda som spelar roll. Om helvetet inte finns skulle alltså kristna göra dåliga saker hela tiden helt enkelt. Många pastorer/präster och alla deras lika, menar på att helvetet är den dubbelmoral som behövs. Varför? Kyrkan behöver alltid en motpart annars finns det inget behov av den längre, eftersom dem ska kämpa mot ondskan. Enligt mig är religionen källan till allt det onda (inget nytt kanske). Men jag är en troende person att det finns en kraft som för oss samman är jag positiv till, men jag tror inte det finns någon gubbe där ute som är våran "fader" utan att vi själva är våra egna gudar tror jag mer på. Att alla har en lika stor kraft även fast vi gör olika saker under vårat jordeliv, så finns det mycket annat här i universum.
Shitzor P18 Du tror inte att Gud är allsmäktig och god.. Du har säkert också en förklaring bakom den trossatsen. Ordet Gud känns kanske lite paradoxalt för att Gud är utanför oss samtidigt som Han är inom oss? Nej men min kvasifilosofiska förklaring blir väl att Om nu Gud skulle förhindra saker och ting från att hända, eller förhindra människor från att välja "rätt" val, eller vad som helst, så skulle Han agera ur rädsla.. Tror du verkligen Han gör det? Jag tror människor kan vara rädda för sin egna fria vilja .. Narkimic P22 Ja Gud vakar över oss. Men Han har även skickat den Heliga Anden som bor inom oss. Våra kroppar är skapade som kyrkor med sitt heliga altare (hjärtat) som vi vanhelgar.. Tror du att alla religioner innebär en bekännelse av en Gud? Eller tror du att människor som är nära döden blir mer eller mindre rädd för den? Gud vakar över oss alla ja, men det behöver inte betyda att döden skulle vara något hemskt.. Du måste förlåta Hitler ;) Civilaren P22 Spela inte dum..
Blunt_Smoke : Och där kom den kvasifilosofiska förklarningen... Jag tror inte på Gud överhuvudtaget men jag undrar hur man t.ex. inom kristendomen påstår att Gud är god, allsmäktig och allvetande när det finns sjukdomar och elände etc. Varför tillåter Gud detta är frågan? Ge mig ett konkret svar på varför han tillåter sådana företeelser! Det behöver inte ha något med människans fria vilja att göra då vi kan tala om t.ex. cancer. Varför skulle han agera ur rädsla? Det han kan göra är att vara lite schysst och ta bort sjukdomar från vår värld, men han orkar tydligen inte det? Det är tydligen fegt att rädda människors liv?
människokroppens perfektion Kanske din definition ut av perfekt ja, finns ju de som tycker att den inte är utan sina brister... Dessutom kan man se den nuvarande människokroppen som ett resultat av naturlig selektion, evolution, o.s.v, om man så vill. Jag tycker personligen inte att människokroppen varit "statisk" genom tiderna eller har nått fulländning.
Blunt_Smoke Om Gud finns så har vi ändå självklart ett eget ansvar, och den kraften finns inom oss som du säger. Men det hjälper ju inte oss om någon annan vill skada oss? Och är det inte då kontakten med Gud kommer in i bilden, att Gud hjälper oss i svåra situationer? Så vart håller han hus undrar då jag, läget förvärras ju dagligen för många människor och många av de människorna vänder sig till Gud för svar och hjälp men Gud lyssnar inte. Alltså borde det väl vara något som vi människor inte gör rätt? Sen vet ju varken du eller jag hur denna Gud rör sig eller handlar så spekulationer om det är ju ganska lönlöst, men man borde väl ändå kunna konstatera att det vi gör idag inte är rätt? "If you can stand in front of an audience and say something about God so that the whole audience understands, then that will conclusively tell you that you don't know anything. Because any pea-sized, ill informed, unread brain like yours can not represent the divine presence in the universe."
JanieJones Självklart är ju inte kroppen perfekt, men den känns för komplicerad på bakterienivå för att ha skapats från inget och fortfarande fungera så bra. Det där med naturlig selektion har jag inte riktigt fattat. Vår biologilärare säger typ "giraffens hals har utvecklats och blivit längre för att kunna äta löven på de högsta grenarna", men hon säger inte hur de har kunnat bli längre. Förresten lyckas jag inte anse mig själv som en agnostiker, eftersom allting som rör Gud är för ologiskt i mitt huvud.
skjut er själva, gud ¨å allt tjaffs om era sagoböcker (koranen,bibeln) finns inte!
Har ni läst "Samtal med Gud"-böckerna? Enormt intressant och för mig otroligt givande. Allt som inte känts ok och rätt och som gjort att jag stundtals förskjutit alla tankar på att tro på något öht, fick jag bekräftat hade känts "fel", för att de var det... Lite svårt att förklara =P Rekommenderas iaf. Till alla. Man behöver inte tro på något, eller ändra något alls i sin befintliga tro. Man kan bara läsa den, men det bör göras med ett öppet sinne. Sen tycker jag inte att man måste placera sig själv eller andra i fack vad gäller tro. Det fantastiska är ju att man får faktiskt (oftast) bestämma själv. Jag vill heller inte bara ta ett färdigt paket, speciellt inte om det finns med bitar som inte känns ok. T.ex så kan jag ju känna att så mycket inte känns ok med kristendomen, att fast det vore praktiskt, så kan jag bara inte med en hel del delar. Främst då "arvssynden". Sen kan jag heller inte förlika mig med den bild av Gud som ofta förmedlas (som föralldel börjar ändras lite iom att fokus skiftar inom den svenska kyrkan på kärleken och inte den mindre smickrande bild som skapats av hur Gud är..). Men faktum kvarstår..För mig finns ingen Gud som straffar, har behov eller fördömer. Och Jesus var en människa som vi andra. Han var bara en hel del mer upplyst. Men han var det vi kan bli. Nej, nu ska jag inte sväva iväg... och för att svara på frågan: Jag har inte uttalat "trott" på något, samtidigt som jag alltid haft med mig en sort förvissning (kalla det inre kunskap eller undermedvetet medvetande eller vad du vill) om att allting hänger ihop. Och om man vill se det så kommer man att göra det förr eller senare.
Blunt_Smoke Jag förstår inte riktigt vad du menar med din anklagelse mot mig, formulera gärna..
Jag undrar hur ni ateister förklarar ondskans problem, alltså: varför finns ondska i världen? Vi kristna lever ju ständigt med de stora frågorna och finner våra svar i bibeln, framför allt evangelierna, och andra andliga texter (jag hänvisar igen till apologetiken för kristna svar på teodicéproblemet och hur man kan vet att Gud finns etc.). Men ni som inte tror på någon Gud, hur besvarar ni dessa frågor? För mig verkar det så otroligt tomt att vara ateist, och ofta känns det som att ateister vill skjuta över sina frågor på oss för att slippa tänka på dem själva. Och det får ni gärna göra, men jag tror att de flesta behöver någon förklaring på allt detta, för att finna det meningsfullt att ens andas ... Allt gott
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
zoulfly F22: Vad är det för sorts ondska du talar om då? Religioner har ganska klara definitioner på ondska medan jag anser att det är en social konstruktion. Med andra ord är min definition av ondska inte densamma som t.ex. den definition en muslimsk fundamentalist går efter. Dessutom tror jag att företeelser som mord, rån och våldtäkt kan förklaras objektivt. En man som anses vara ond av somliga ser aldrig sig själv som ond.
zoulfly på dig låter det som att du menar på ondskan som övernaturlig. Vad historian visar på så är det människor som har begått onda gärningar, om du vill ha svar på var det kommer ifrån så kan du börja med källan = Systemet, etablisemanget eller vad du nu vill kalla det. Där kommer du finna att kyrkan är otroligt verksam. Att generalisera ateister som att vi inte tänker på stora frågar är ganska intressant, jag valde att bli ateist eller som du antagligen menar inte tror på "gud" eftersom jag tänkte på "stora" frågor och kunde inte finna något logiskt eller konkret bevis inom bibeln. Det är en slags "Tro mig jag vet... För att gud sa det till mig" Varför väljer gud att gå sådana vägar? Är det inte emot det sätt som nu gud skulle arbeta på?
Jag menar samma "onda" saker som nämnts tidigare, allt som orsakar lidande och nöd: från svält och naturkatastrofer till allt människor gör som sårar varandra. Det är klart att man kan förklara svält med en orättvis fördelning av jordens resurser, naturkatastrofer med naturvetenskap och människors ondska med psykologi eller socialpsykologi. Men frågan kvarstår ju ändå: varför? Varför den orättvisa fördelningen, varför naturlagar som skapar katastrofer, varför har människan potential att skada sig själv och sin omgivning? Det är det jag menar. Eftersom jag är kristen vet jag att kyrkan och alla kristna precis som alla andra människor har del i "ondskan". Att vara kristen innebär för mig att vara medveten om detta, och inte frånsäga sig skuld eller ansvar. Civilaren: jag förstod inte alls ditt sista stycke ... Du får gärna förtydliga (fast jag är på väg att resa bort så jag vet inte om jag kommer hinna svara innan dess).
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
zoulfly Jag tycker du har svaret då, "alla kristna" är en del av ondskan. Jag skulle då inte välja en sådan religion. Du kör själv med samma jargong, att bibeln har svar på våra frågor. Alltså tror ni på någon som gud har gjort ett undantag på. Om gud nu bara är en "observatör" varför valde gud då att ta kontakt med Jesus. Som för övrigt skulle kunna vara den sista faraon..