Shitzor P18 Om Gud Själv skulle säga dig Svaret skulle du lyssna? Narkimic P22 Om du vet att du inte vet hur Gud handlar, hur kan du då samtidigt vara så säker på att Han "inte lyssnar" till dem som vänder sig till Honom? Civilaren P22 Låtsas inte ha något konkret eller logiskt motbevis på Guds existens ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Civilaren> Själv tror jag inte att det är en framkomlig väg för någon att låtsas att man själv är felfri och fullkomlig. Det kanske känns bra för stunden men - som Jesus säger - är det sanningen som gör en fri. Den som lever i en lögn kan aldrig bli fri. Ditt inlägg är väldigt förvirrat och svårt att förstå, och därför lite svårt att svara på. Jag har aldrig sagt att Gud är någon observatör - det är inget kristet synsätt utan om något ett deistiskt. Och Jesus är ju Gud som blev människa ... inte någon som "Gud som tog kontakt med"? Jag föreslår att du läser lite om vad kristen tro är i någon bok, på t ex svenska kyrkans hemsida eller wikipedia eller vad som helst ... Om du verkligen vill kritisera kristendomen är det nog en fördel att veta vad det är vi tror på. Allt gott
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
Judgment and love are opposites. From one comes all the sorrows of the world. From the other comes the peace of God. ->
ACIM
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Blunt_Smoke Därför att det är väl den enda saken som känns någorlunda uppenbar. Allt från att barn blir instängda i källare till att några tusen andra dör av svält dagligen. Troligen ber en majoritet av dessa till Gud men inget händer. Därför så har jag dragit den slutsatsen.
Blunt_Smoke Vad är ditt konkreta bevis på guds existens? En omskriven bibel och en "gud" som studerade konfucianism och buddhism med mera. Räkte det inte med den informationen han hade först? Blev han tvungen att studera om människan, betyder det att befolkningen i "himlen" inte har någon direkt insikt? (min slutstas blir då att "gud" är något ignorant) zoulfly vad menar du med felfri och fullkomlig, man behöver inte se sig som det om man är ateist. Här gäller sunt förnuft, något som kristna inte verkar ha eftersom ni behöver helvetet som jag redan sagt. Min fråga till dig är att om helvetet inte skulle vara en av byggstenarna inom kristendomen, skulle du kunna agera humanistiskt ändå?
För att jag tror på bibeln, mår bra av att be och ha nåt att luta mig mot. Och för att jag är rädd för att brinna i evighet efter döden om jag inte står i livets bok, hah...
used to be intense, now I'm just Laazy
Jag önskar att jag var troende. Inte fanatiskt, men religiös och "god-fearing". Har bara så väldigt svårt för att tro när mycket talar emot det. Ganska säker på att det finns något som är större än människan, för naturen förbryllar på många vis, och för mig så lutar mycket åt "intelligent design"-teorin.
A historian is a prophet in reverse
Civilaren > Jag svarade på det du skrev om att "jag skulle då inte välja en sådan religion". Mitt svar syftade till att förklara är att min tro är inte en flykt, ett sätt att hitta en "enkel utväg", utan en längtan efter sanningen ... Du talar om helvetet. Vad är helvetet för dig? Du måste nästan definiera vad du tänker på om jag ska kunna svara på det där. Själv skulle jag aldrig använda det ordet. Men jag ska försöka förklara förenklat och kortfattat till min kristna strävan att "agera humanistiskt" som du säger. När jag följer Kristus (i mina gärningar) är jag också nära Gud. Och att vända mig bort från Gud innebär naturligtvis ett stort lidande, eftersom Gud är allt som är ljust och gott och bortvändhet från Gud alltså är motsatsen: mörker och ångest. Men det är ju bara en anledning, framför allt är det ju för självändamålet att följa Guds vilja, dvs jag vill det Gud vill därför att Gud vill det ... Jag är dålig på att förklara, jag vet. Det är också omöjligt i ett sånt här litet whoainlägg. Det är därför jag tycker att du ska läsa någon bok om kristen tro, för det finns många som är så mycket bättre än mig på att förklara pedagogiskt, eller varför inte prata med någon präst om detta! Jag är varken teolog eller pedagog utan kan bara tala om mina erfarenheter ... Jag kom att tänka på en youtube-film som är som en liten introduktion till kristendomen. Den är förstås inte mer än en förenklad introduktion pga sitt ringa format. Dessutom är den ganska amerikansk och kan därför kännas lite komisk för mig som svensk ... Vi använder ju inte riktigt samma retorik här. Men om du kollar igenom den får du kanske svar på några av dina frågor om vad kristen tro är och innebär. http://youtube.com/v/pRi4VwcrYmA Tror jag lämnar den här tråden nu, den känns ju lite färdig ... Allt gott
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
Det där med förintelsen så har judar olika sätt o se på varför det hände. Vi snackade om det på religionen för ett tag sedan och det var 4-5 olika teorier dom hade. Minns bara tre av dem dock o dom löd såhär: vissa menade att det hände för att Gud gett människan den fria viljan andra var att Gud var med dom under tiden som ett frivilligt offer en del sa att det var deras straff för att de inte följde förbundet Att komma utan kunskap o bara slänga ur sig att Gud inte skulle finnas pga vad som hände i koncentrationslägrena är ju bara dumt. Vill ni sätta er djupare in i det så kan ni ju alltid fråga en troende jude om vad just denna anser om saken.
Haters gon' hate...
Jag är inte kristen, men jag tycker otroligt synd om folk som är det...
Signatur får rum här
Moderator
2008-08-06 21:51
Varför är du troende? Kort och gott: jag mår bra av det.
åffer Kan du utveckla? Varför är det synd om oss kristna?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Squirtle F60 Eftersom du säger "oss kristna", gissar jag att du är kristen, och i 99 av 100 fall går det inte att diskutera detta med en kristen. Men jag tycker att det är sorgligt att man viger sitt liv åt någonting, som i min mening, inte existerar. Att man tror så hårt på någonting bara för att ha något att tro på...
Signatur får rum här
Moderator
2008-08-06 23:08
åffer Okej. Ja, jag är kristen, dock ingen fundamentalist någonstans. Jag förstår dig och tänker inte argumentera emot. Själv tycker jag synd om människor som inte tål att alla inte tycker precis som dom.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Jag skriver under på det pusherman skrev tidigt i denna tråd. Har förövrigt svårt att förstå när människor ser Gud som en osynlig fadersfigur som smyger omkring och förstår allt. Att man kan be honom om tjänster och tro att det skulle göra någon skillnad. Om Gud nu är allt, är inte jag Gud? Är inte du?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
ingen produkt utan skapelse, jag tror och försöker leva efter kärleken till allt och alla då vi alla är en.
kul att dem länder som TROR mäst är just dem så har det värst i världen. total misär. och länder som inte TROR har det bäst på alla möjliga sätt.... så VARFÖR ska man tro? det hjälper ju inte. snarare tvärtom. tro startar krig, misär, krossar demokrati, dödar, tvingar, diskriminerar.... flytta till IRAN så ska ni se hur jävla kul det är. Religon är ett kapitalistiskt fenomen som delar människor i olika grupper så "ledarna" kan leka med oss i "guds namn" vad är det för gud som säger ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA för att på nästa sida sägaPÅ SJUNDE DAGEN SKA ÄVEN DIN SLAV VILA . hur kan alla ha samma värde när gud axepterar slavar??? om hela världen börja tro och ska följa diverse sago böcker sm bibeln och Koranen så skulle hela världen se ut som Iran. är det det gud vill? eller är gud bara JÄVLIG dålig på att framföra sitt budskap?
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
och hur trevligt är det att Mohammed, profeten, sänd av gud. hade ci 50 fruar (kul för han) men av fruarna va en FUCKING 9 ÅR GAMMAL!!!!!! jag mår illa av relion, flytta till iran och bo där 1 månad å ni hade dela min åsikt... tro på dig själv istället om du nu måste tro på nått.
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
sprid enhet istället för seperation, alla försöker leva var och en men alla borde leva tillsammans hand i hand med kärleken till allt. titta bara hur separerade vi är, religioner, land & gränser, politiska ståndpunkter, språk m.m detta har splittrats oss helt, vi måste återta vårat förnuft att vara ödmjuka mot varandra, och respektera varandras åsikter till fullo. vi är ändå människor allihopa och det är vi som har skapat den verklighet vi lever i
Typ för att den starka övertygelsen om "en hand som gungar vaggan" förklarar en massa grejer som antagligen bara skulle bli too much annars.
jag vet inte vad jag ska tro..
I got a cross on my chain but it's just a rock
Producent
2008-09-21 22:26
hur skapades den kraften som skapade allt?
Nej jag är inte troende iaf inte i religiös mening, och religioner över lag är inget jag är särskilt positiv till. Dock så kan religiösa samfund fungera bra som sociala instanser, som t.ex. Svenska kyrkans aktiviteter för gamla och änklingar/änkor osv.
DIF!
Alt_air, tid är inte alls vad du beskrev. tid är rörelse. tack vare utveckling/förflyttning i Rumet så "uppstår" tiden som ett begrepp.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag är både religiös och livsåskådare.
"Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."
"Kärleken till det värdsliga är vägen till undergång"
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Efter att ha läst den heliga Boken så är man blev man övertygad bara. Jag tror inte på "bigbang", eftersom hur kan en explosion skapa allt så fint och organiserat?
Sänket_: Naturligt urval.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Qnivqast skrev: Naturligt urval.Vad menar du med detta?
Kolla upp det. Grundkonceptet är "starkast överlever", och det är en helt möjlig teori om hur små organismer har kunnat utvecklas till människor, djur och växter under miljontals år. Finns ganska bra filmer på YouTube t.ex.
Beat the odds like an abusive freak show owner
det ger styrka. det handlar inte om vetenskap eller bevis. det handlar om inomvärldslig väg till välmående. att folk ifrågasätter och ställer narrgörande frågor om det spelar ingen roll. big bang teorin tror jag dessutom kommer från religioners olika teorier, kontentan av dessa är väldigt lika oftast (från antik grekisk, till vikingatro, till kristendom osv) dvs att allt är lugnt och stilla och sedan utlöses kaos och jorden skapas utifrån det. jag läser några kapitel om dan och reflekterar för att jag själv mår bra av det. ingen ska behöva döma mig för det.
jag är troende därför att alla bitar faller på plats.. alltså, allt bra som händer och alla misärer som händer står redan i bibeln. Precis som om att den skrivs hela tiden.. Om ni fattar vad jag menar? dock ser jag ner på kyrkan.. Kyrkan ändrar sig och följer inte bibeln vilket är väldigt dåligt tycker jag.. ska ta ett exempel.. homosexuella får gifta sig i kyrkan numera.. jag har absolut inget emot homosexuella men jag tycker att det är väldigt dåligt av kyrkan då det faktiskt står i bibeln att ett äktenskap ska bestå av en man och en kvinna. Sen tycker jag att folk som inte är troende ska låta bli att uttala sig, typ "är du dum som tror på det där!", "religion finns inte" o.s.v. Nu säger jag inte att det är så men tänk om bibeln har hjälpt mig hela mitt liv, att jag har hittat alla svaren i bibeln.. du skulle likagärna sparka mig i huvet istället för att säga så.. hm... skönt att få skriva av sig lite fred
och juste.. innan folk börjar hata.. om du är troende eller inte bryr jag mig inte om.. ville bara ha sagt att jag inte vill höra dom där kommentarerna.. och sen säger jag inte att alla som inte är troende säger sådär.. nu har jag väl ändå varit tydlig i mitt utlåtande? natti natti
Aejmil Vare sig man är troende eller inte har man alltid rätt att uttala sig. Vi är inte de som ska döma, det kan bara HERREN göra. "No one should question the faith of others, for no human being can judge the ways of God"
One chapter a day
Jag tror, men inte på en personlig Gud.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Suck. Samma gamla plattityder från alla smarta. Jag är TROENDE för att jag är det.