I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att ha Rätt, är det alltid värt det?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-04-13 05:31

Att ha Rätt, är det alltid värt det?

Du klarar dig alltid, du är en mycket stark person. Har gått igenom så mycket, men du står pall.
Alltid.
Du står för dina principer och kommer aldrig att backa.

Du lever på filosofin att man alltid ska kämpa för det man tycker är rätt, att man alltid ska säga vad man tycker och alltid gå rakryggad in i en disput.

Tänk om du har fel för en gångs skull, kanskte finns det lägen när man ska ta ett steg tillbaka, fastän man vet att man har rätt.
Finns det lägen där man ska lägga rätt och fel åt sidan och faktiskt bara ge upp.
Lägga sig?

Unga och svaga träd klarar sig bättre i stormen än äldre och starkare.
De svagare träden böjer sig för vinden och kan när stormen ebbat ut se ut ungefär som förut, måhända med rufsig lövkrona.
De starkaste furorna står rakryggade i blåsten  och kämpar tills de tillslut knäcks, går sönder och dör, och då är det slut.

Lönar det sig alltid att kämpa för det man tror på??

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-13 09:56
dutten F25

Finns det lägen där man ska lägga rätt och fel åt sidan och faktiskt bara ge upp.
Lägga sig? Lönar det sig alltid att kämpa för det man tror på?

Intensiteten av ditt kämpande i diskutioner avgörs av din rädsla för döden. Om vi förlorar en diskution känns det som att bli utplånad. Därför är vi rädda för att ha fel. Detta kan vara ett mönster som lever kvar sen barndomen. Kategoriseringen av rätt och fel är dock fel ;) Det är ett mycket sorgligt men dock väldigt normalt beteende att vilja ha rätt, enligt mig. Jag känner själv ett ansvar inför detta beteendet som jag själv kan sitta inne med, men iaf ansvaret att inte låta illviljan och vreden att ta över, även om någon helt tanklöst skulle projicera sin egna negativa bild av sig själv på mig exempelvis.

"Att ha Rätt" är en klassisk egotripp och det förstärker våran falska självkänsla. I en "riktig" diskution (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. Det du försöker hålla hemligt för andra håller du istället hemligt för dig själv. Det känns så tävlingsinriktat nuförtiden att filosofera på whoa :) Vi lär oss som unga att få affärsmässiga attityder till livet och dess rikedomar, vi tror att det "lönar" sig att bevisa någon fel?

Vilken filosofi kommer det ifrån förresten? Du nämnde filosofin att man alltid ska kämpa för det man tycker är rätt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-13 12:39

varken plikt etik eller effekt etik fungerar i allla lägen, därför krävs det av en överlevare att han kan variera sina filosofiska resonomangs-metoder.

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-04-13 12:41
Blunt_Smoke 

ja exakt, folk här är med i diskutioner för att trycka ner samt "vinna" över sin "Motståndare", vilket sumpar dem som KAN föra ett logiskt och objektivt resonomang och som KAN dra slutsattser samt ändra dessa efter hand som fakta, synset och andra spekulationer delges.

YOU wont be disapointed.

2008-04-13 13:22
intressant läsning
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-04-13 13:26
blunt_smoke skrev nåt som man verkligen borde tänka över och som borde vara självklart igentligen.... Sånt som han sa cirkulerar alltid i mina tankar när jag glor på debatter på TV
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-04-13 13:54
jag kommer ihåg när jag gick i mellanstadiet, tror jag det var.. Så blev vi uppdelade i olika grupper och alla grupper fick uppgiften att, oavsett vad de andra grupperna sa, argumentera för sin åsikt gällande en specifik fråga.. Den som argumenterade bäst vann såklart.. så var dom glada.

2008-04-13 14:20
ja vi gjorde samma sak i högstadiet

YOU wont be disapointed.