I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-08-16 13:49

Svartsjuka!

Hur kan man bli av med sin svartsjuka, eller bli bättre på att hantera den?
Jag är enormt svartsjuk. Speciellt när jag skaffar någon tjej, jag blir så jävla
svartsjuk för småsaker. Det är fan bra jobbigt asså!

Highfive anyone, anyone?
Manager

2008-08-16 15:21
Svartsjuka grundar sig i sin egna osäkerhet. Du finner m.a.o. svaret inom dig själv.
Redline!

2008-08-16 16:23
Ghost

hehe, ja det ligger no något i de du säger! :)

Dr

Hmm, mycke möjligt, men jag vetifan hur ja ska finna de svaret inom mig själv!
Highfive anyone, anyone?

2008-08-16 16:28
svartsjuka is a bitch.

det är svårt att komma över om man väl fastnat i den sortens tänkande.

men det är också en mognadsfråga, helt klart.

i övrigt är det precis som Dr. Octagon säger - det handlar helt och hållet om din egna osäkerhet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-16 17:48
AEAP
Mognadsfråga som de flesta aldrig får svar på. Väldigt mycket svartsjuka där ute faktiskt.

Man blir la svartsjuk om man 1 bryr sig för mycket, 2 har taskig självkänsla / taskigt självförtroende, 3 tycker att den andra partnern är överlägsen känslomässigt/livsstilsaktigt osv - helt enkelt att han eller hon kan lämna dig för något du inte hade kunnat lämna personen för.

Det är svårt fan, men grejen är att man måste vara villig att offra hela förhållandet för att faktiskt stärka det - man får lite mer dragningskraft ifall man är den som är mest angelägen att lämna förhållandet, inte playerstyle utan mer "okej om det är så bråkigt så borde vi faktiskt inte vara ihop, kan vi inte lösa det så skippar vi det och lever vidare."

http://www.myspace.com/murderdem

2008-08-16 18:14
Honestly alltså. Svartsjuka är för nerds och loosers. Svartsjuka handlar om att där 1. Inte finns tillräckligt med tillit i förhållandet. 2. Du är väldigt osäker på dig själv och litar inte på att du duger som du är.

Diskutera saken med den du är med så hon vet varför du blir grinig så kanske ni löser det och du inte behöver känna svartsjuka.

2008-08-16 18:16
natew:

sant sant. å andra sidan lär man sig med åren inse att bara för att man var svartsjuk en gång i tiden betyder inte att man måste fortsätta vara det!

det blir lite som en insikt - när man väl bryter sig loss från svartsjukan. och allt blir dessutom mycket roligare då.

jobbigt som FAN att vara paranoid och svartsjuk. det pajar hela förhållandet TOTALT.

i know :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-17 00:02
Det gäller helt enkelt att inte ta sig själv på för stort allvar, våga skratta åt sig själv stunden man ramlar i en trappa mitt på ett torg. Då slipper man fan ta saker så allvarligt, samtidigt som man har självdistans och kan spåra och utplåna svartsjuka.

Tänk alltid Nu är jag fucking fånig. Försök hitta signalerna hon ger som stör dig, jag hoppas inte du är svartsjuk på henne trots att det va en kille som stötte på henne och inte tvärtom?

AEAP
Ah det är sant asså, hur fan ska man palla slösa energi på att bry sig egentligen? Jag tänker alltid Är hon otrogen så är hon ändå inget flickvänsmaterial.
 http://www.myspace.com/murderdem

2008-08-17 05:12
det e jobbigt me svartsjuka !
PEACE

2008-08-17 06:05
som nån sa.. svartsjuka is a bitch. fyfan.. jag är själv stört svartsjuk.. och jag hatar det. Och det handlar bara om min egen osäkerhet..

skulle dock va skönt med en kille som aldrig gick ut...=)? med typ EN vän på facebook. max två...

nej då. Jag har verkligen inga bra tips att ge. skulle dock också behöva några själv.
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2008-08-17 13:28
Ni har alla fel.

Problemet ligger i att vi från dag ett blivit indoktrinerade med en massa normer om hur förhållanden ska gå till. Dvs. att man bara får vara med en enda person, och att man "äger" varandra - åtminstone varandras kroppar i och med att vi brukar applicera det dramatiska ordet "otrohet" på sexuella situationer.

Älskar man en person mindre bara för att man har sex med någon annan? Självklart inte.
Om din favoriträtt är pasta, kommer det ju fortfarande var din favoriträtt även efter du ibland äter pommes frites.

Det är vår instinkt att vilja ha tillfälliga förbindelser med människor vi attraheras av, men att ge utlopp för dom påverkar inte vår kärlek till den personen man älskar.

Svartsjuka är något vi får lära oss. Samtidigt säger korrektheten i samhället att Svartsjuka inte är bra, och att man inte ska vara svartsjuk. Men det går i konflikt med den perfekta och orealistiska bilden av hur vi "ska" bete oss - monogamt.

Fria förhållanden är nyckeln ur de förhållande-normativa bojorna.

2008-08-17 20:42
haha tyckte hellspawns svar var bäst
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-08-17 20:44
hellspawn>

synd att dedär bara funkar i en fantasi-eutopia och inte i verkligheten.
för det är en fin ide, verkligen!

2008-08-17 20:55
Många har fan sagt bra saker..

Men jag fastna mycket för de NateW sa
3 tycker att den andra partnern är överlägsen känslomässigt/livsstilsaktigt osv - helt enkelt att han eller hon kan lämna dig för något du inte hade kunnat lämna personen för.

Stämmer fan för mig
Highfive anyone, anyone?

2008-08-17 20:57
Tror INTE att det handlar om någon sorts mognad, det ligger i dels hur säker man är på sig själv dels hur mycket man litar på sin partner.
Jag känner till män som är 50-60 år och är svartsjuka, det är kanske bara så att med ålder och mognad kommer säkerhet?
Tyvärr är jag svartsjuk själv och även om det har blivit lite bättre är det fortfarande väldigt, väldigt jobbigt att hantera men jag har helt enkelt gjort så att jag klargjort det innan ett förhållande har börjat, det är den jag är och hur mkt jag än vill eller låtsas som att jag inte är svartsjuk så är jag det.
Acceptera att du är som du är, alternativt ta hjälp av någon professionell och gå till botten av det.

2008-08-19 12:19
hur jobbig är svartsjukan på en skala?blir du aggresiv?då kanske du borde gå och prata med någon, inte bara din flickvän, utan någon som har erfarenhet av sånt här.jag är också väldigt svartsjuk men för mig pendlar det mellan enorm svartsjuka och total likgiltighet då jag vet att det ändå inte finns något jag kan göra och att bli svartsjuk förmodligen bara kommer göra det hela ännu värre.

2008-08-19 14:03
Nja jag blir inte aggresiv asså men jag blir helt konstig..
Jag blir en annan person o pratar knappt me tjejen typ..
Jag tror lixom att , pratar hon me någon kille så är hon intresserad o lala.
Highfive anyone, anyone?

2008-08-19 14:52
Okej men vänd alla såna tankar mot dig själv.När du pratar med någon betyder det att du är intresserad?Eller pratar om någon,umgås med någon etc etc.

2008-08-19 17:16
medoria

Det är de som är problemet..
Jag tror att tjejerna är likadana som mig, och jag är inte bra.
Highfive anyone, anyone?

2008-08-19 17:45
Okej.Men gör du det för att göra dom svartsjuka, alltså provcera fram det?

2008-08-19 22:18
synd att dedär bara funkar i en fantasi-eutopia och inte i verkligheten.
för det är en fin ide, verkligen!

så talar en som blivit indoktrinerad till att tro att "det omöjligen skulle funka".
Gör en ordentlig självanalys i djupet av ditt psyke, där kan den som är redo
komma till insikt om , och finna det ologiska i att känna aggressioner över att den du har känslor för har fysiskt umgänge med en annan.

Innan dig hade hon/han kanske 10 andra. 100 andra? Vad är det som gör att dåtidens sådana inträffanden är acceptabla, men de som sker just nu är mindre acceptabla? Kontentan är densamma: den du har känslor för har haft sex med andra. Innan ni blev ihop....... Samtidigt som ni är ihop..... Samma händelse men olika inställning. Småsint tänkande. Lösgör dig från dina mentala bojor, som gör dig ofri i tanken.

2008-08-19 22:36
hellspawn:jag förstår vad du menar och håller med dig och det är därför jag öht har så himla svårt för att köpa hela den här tvåsamhetsgrejen.

2008-08-19 22:45
hellspawn>

indoktrinerad you say...
well... i dont agree.

jag tycker det är naturligt att känna negativa känslor om man tänker på att den man älskar just i denna stund knullar någon annan.

det är snarare onaturligt att känna "hey what the fuck. hon knullar XXXX just nu men det gör mig inget"

det stämmer inte.

2008-08-19 22:46

typ" hej älskling.... vad ska du göra ikväll? jag har hyrt film och undrar om du vill komma förbi och mysa lite.." - "nej tyvärr sötnos jag ska träffa XXX och vi ska knulla."

så du menar att du helt ärligt inte hade blivit ledsen där? jag tror dig inte.

2008-08-19 22:57
i mina ögon så förstör man ofta förhållandet så snart man sätter en etikett på det.varför kan man inte bara fortsätta vara det man är för varandra,oavsett vad det är? alla mina vänskapsrelationer är helt unika och jag är inte svartsjuk på dem för att dom har andra vänner , det skulle ju vara fullkomligt orimligt. och på samma sätt kan jag inte styra vad min kärlekspartner känner för andra,vad för slags relation den personen har till sina andra vänner. det är ju helt absurdt.

2008-08-19 22:59

medoria:
you make no sense.

vad har det med saken att göra? såklart e man inte avundsjuk på sina vänner!

(eller svartsjuk)

det handlar såklart om rädlsan att den man älskar knullar någon annan. hur kul är det?
speciellt om det är öppet... fan alltså. det är så fel det kan bli.... läs vad jag skrivit ovan.

2008-08-19 23:03
Älskar man en person mindre bara för att man har sex med någon annan? Självklart inte.
Om din favoriträtt är pasta, kommer det ju fortfarande var din favoriträtt även efter du ibland äter pommes frites.

Årets citat, jag skojjar inte.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-08-19 23:04
och varför är du inte svartsjuk på dina vänner?för med din logik borde du ju bli avis om dom bestämmer sig för att göra något annat med någon istället för att hänga med dig, då ju ni är vänner?

ja men om någon jag tycker om att vara med vill knullar någon annan, vad kan jag om möjligt göra åt det?min svartsjuka bottnar ju bara i en känsla av att vilja äga den personen,en egoism som är destruktiv och ett större problem i sig än att han väljer att knulla någon annan.min svartsjuka leder ju inte till något konstruktivt öht.jag kan inte förhindra honom från att känna som han känner. av samma anledning tycker jag att diskussionen om vad som är otrohet också väldigt ofta spårar ur eftersom den inte går att föra på en vettig nivå.

2008-08-19 23:05

medoira.

jag tror inte över huvudtaget på att du tror på det du sa precis.
visst, tanken e fin men att det funkar på riktigt? no way.

som sagt. tror inte på att du verkligen tror det du sa precis.

2008-08-19 23:12
aeap:
många misstar min ickesvartsjuka som att jag inte känner något alls och försöker därför provocera fram det med flit.jag kan förstå varför men det kommer liksom inte hända.JAG KAN INTE STYRA HUR DOM KÄNNER.förstår du vad jag menar med det?

2008-08-19 23:15

medoira:

ja, jag är inte dum...

jag tror däremot INTE på att du inte bryr dig, eller känner något , ifall din älskade säger nåt i stil med " ahhh fan knullade nyss med XXXX e fett slut nu.... e du sugen på att glo på film?"

eller VAD som helst.... jag tror inte på det.

2008-08-19 23:20
ja men då beror det ju på att man känner sig hotad av den andra personen.fortfarande något man inte kan göra något åt genom att freaka ur och bli svartsjuk.ett öppet förhållande bygger i min värld på uppriktighet,tillit och respekt och dina exempel visar inte prov på något av detta.

2008-08-19 23:22

eh.. hotad?

nej jag lägger ner diskussionen du verkar ju inte vara från denna planeten

2008-08-19 23:25
ja hotad av personen som ens partner knullat alltså.

2008-08-19 23:27

jo tack.. jag förstod det.......
tycker bara det är absurt hur du tänker....

man blir väl inte hotad av den personen?? man blir väl snarare sårad av sin älskade för hon/honom knullar nån annan?

men som sagt.. jag tror inte jag kan diskutera detta med dig, eftersom vi verkar tycka så extremt olika...

2008-08-19 23:30
mm.och att kalla mig utomjording var att gå lite för långt.så lågt skulle inte ens jag sjunka.

2008-08-19 23:34

medoira:

va? det är väl fint att vara utomjording. jag önskar jag vore det. eller.. jag är nog det. tror jag.. det är nog du som är härifrån , och jag som är nån annanstans ifrån.

skumt dock att du tog illa vid dig.. va ju knappast en förolämpning...

2008-08-20 04:39

Exakt, där har du ju ditt problem. Nu när du vet vad problemet är kan du ju ta o fixa det.
Om du inte är bra, HUR i all denna värld kan du förvänta dig att en annan människa ska vara bra mot dig? Är det ok att du är en dålig person att ha ett förhållande med , men den andra ska vara perfekt?
Du får vad du är och förtjänar. Är du en otrogen jävel - ja då förtjänar du förmodligen att någon är otrogen mot dig också.
Jag har varit i den cirkeln och man är ju riktigt svartsjuk för att man inte litar på sig själv. Bli en bättre kille så ska du se att du ger mer tillit till folk omkring dig.

För övrigt tror jag inte på den här bullshiten om att man inte blir svartsjuk/sårad/ledsen om ens partner knullar en annan. Visst, alla har sina synsätt och det respekterar jag men jag tror inte riktigt på det.

2008-08-20 12:44
medoria

Jag brukar faktist snacka me andra o massa bara för att göra tjejen svartsjuk..
Mest för att jag blir det jämt o vill att hon typ ska känna likadant..

Aziz

Stämmer nog de som du säger..
Highfive anyone, anyone?

2008-08-20 13:34
niito:jag antar att du förstår att det faller på sin egen orimlighet att anta att hon är precis som dig eftersom alla människor är olika,och att det inte fungerar heller?känns som om du måste lära dig lita på din partner,och som om du måste förstå att du är värd att älska(dagens klyscha men wtf).

2008-08-20 15:54
medoria

ah vet.. men jag har vart med om så jävla mycke som gjort att jag knappt
litar på någon. Känns som inte det går o lita på nån alls..
Det är väl ingen bra utgångspunkt men vetifan asså-
Highfive anyone, anyone?

2008-08-20 16:45
medoria F26

So true. Om världen var befolkad av människor som tänkte logiskt istället för emotionellt, hade vi sluppit mycket drama.

AEAP X25

I'm sorry, men det är du som make no sense.
Vad är det egentligen som ändras till det sämre för att den du gillar har sex med någon annan? Hon får fika med andra, prata med andra, festa med andra, åka till skåne med andra - men sex - en simpel normal aktivitet - vad är det som gör att det ändrar allt? Jag tror inte du nånsin tagit dig en seriös funderare över vad det är som gör dig aggro i den situationen. Att bara säga "it makes no sense" funkar inte.

2008-08-20 18:48

Haha fan va jag känner igen mig i dina tankebanor.
Man hoppas innerligt att sin tjej betér sig bättre än en själv..

fyskämms
work some magic

2008-08-20 18:51
hellspawn:

sex - en simpel, normal aktivitet? och du anser att det ligger i samma fack som att gå o fika med någon? herrejisses vart är DU ifrån egentligen..

sex är en väldigt intim och kärleksfull akt mellan två människor som älskar varandra!
(eller ett hårt knull med en främling efter en krogrunda)

fan, jag hoppas det är inte är fler som tycker som du.... då tappar man ju hoppet helt på mänskligheten.

2008-08-20 18:58
aeap :

vad är det som gör sexet du har med din partner mindre kärleksfullt och intimt för att han/hon eller du har sex( som säkert är lika kärleksfullt och intimt) med någon annan? det man delar delar man i den stunden,oavsett vad som hänt tidigare eller vad som kommer att hända senare så går det inte att förringa hur mycket man finns där för varandra där och då i stunden.

vad anser du skiljer en vänskapsrelation och en kärleksrelation utan sex?alltså en assexuell relation?förmodligen inte så mycket?

2008-08-20 23:48
AEAP X25

Problemet med mänskligheten är att för många är låsta i ett invant och destruktivt tankemönster som dig - och vägrar inse det inkonsekventa med att det är okej att den man gillar har haft sex med andra i dået - och umgås med andra i nuet - men sex med någon annan än just dig i nuet blir fel. Varför? Du skulle inte älska henne mindre bara för att du hade tillfälligt sex med någon annan eller hur? Varför kan då inte det omvända gälla. Det behöver inte vara samma sak som att man behöver vilja höra alla detaljer, men det finns heller ingen anledning att bli upprörd bara för att man får själva kännedomen om att hon haft sex med någon annan. Sex är bara sex. Och det har hon haft innan med många före dig. Varför inte nu också, precis som du även kan och får ha det?

2008-08-21 10:52
hellspawn

alltså, till viss del håller jag med dig, med några tankar bara. om du nu inte skulle vara bokstavstroende eller liknande så måste du ju hålla med om att sexdriften i grund och botten finns i vår reptilhjärna. i naturen finns det lite olika sätt, monogami/polygami (harem, knullarunt)/sneakers osv. allt handlar om att sprida sina gener genom att skaffa så mycket avkomma som möjligt. vissa arter, som människan, kör på den strategin med en liten men nära familj sörja för familjens fortlevnad och med gemensamma krafter få sina (få) barn att överleva och en vacker dag själv få barn. en, måste jag ju få säga, i vårt fall framgångsrik strategi.
hos alla dessa djurgrupper som använder sig av den här strategin har jag aldrig hört talas om total trogenhet, knulla-runt-beteendet finns alltså "naturligt", men däremot så om det blir upptäck så är det inte helt ovanligt att ena partnern har ihjäl avkomman som inte är dess egna, varför investera i dem liksom? även om jag håller med dig om att tvåsamhet till viss del är en indoktrinering från "samhällets" sida så finns det en viktig grundläggande evolutionär poäng med detta. det finns inget som skulle styrka att vår art skulle överleva bättre om vi körde med fri kärlek. som art bär honan omkring på barnet i nio månader och däggar sen barnet under lång tid, alltså finns det en ordentlig poäng med att omsorgsfullt välja partner med de karaktärer som kan försvara och hjälpa till med omvårdand av sin avkomma.

och sen en mer nutida inflikning, så som könssjukdommar sprids idag finns det ytterligare en anledning till att jag helst inte ser att min tjej knullar runt av den egoistiska anledningen att jag inte vill drabbas av varken syfilis eller kondylom
http://www.kommandot.se/wp/

2008-08-21 15:40
jag hörde på radion när jag jobbade att det fanns botemedel mot blyghet,
så snart finns det väl mot svartsjuka med..
 www.myspace.com/friphmusic

2008-08-21 15:47
Botemedel mot blyghet? Sprit?
Highfive anyone, anyone?

2008-08-21 17:51
nä men alltså det var nått slaggs piller som man tog.
 www.myspace.com/friphmusic

2008-08-21 20:43
hehe soft.. Men vafan händer me kroppen då?
Highfive anyone, anyone?