Påfågelteori - Hiphop föder arrogans och narcissism
(obs - förmodligen främst riktat till rappare) rappare är som påfåglar - vem har finast färger? hehe, inget världsomfattande problem direkt, men jag har ärligt talat aldrig fattat varför 99% av hiphoparna i sverige springer runt och leker överlägsna... Hiphopkulturen kan enl mig uppfattas som en ganska skön laid back stereotyp annars. Trots denna laid back, sköna stämning så har hiphopen jävligt twisted moraler, Konservativa buggar inom kulturen som gör att tex en hel folkmassa verkligen måste dra handen upp å ner på hiphop-jamen som i en jävla 8-mile film osvosv... å säger man inte mayne i varenda mening så är man färsking eller nåt sånt(kanske är lite överdrivet) Men jag fattar aldrig det där självbedrägeriet... Hur en person som hållt på med musik tex, lagt 16 softa bars på en låt kan hävda att han e gud bara för att han sa det i sin vers, när ska folk sluta ljuga för sig själva? jag vet inte vad folk allmänt här tycker, kanske borde dra upp ämnet i nån dålig gratistidning istället, men vill bara veta om det är fler som har märkt av att hiphopen får folk å låtsas vara helt tomma i skallen... "det är coolt å vara lika efterbliven som 50cent" Desvärre är det väl försent för mig med vissa av dessa "buggar" har börjat inse det här nu iom att det ställs vissa krav på en när man blir äldre, har fan också rackat kannor på bensinmacken som 13-14åring och gått runt i baggies(gör jag nog fortf ibland) Jag dömer ingen, klandrar nog mig själv mest för att jag va korkad nog å gå med på hela det här påfågelspelet ett tag... PRO.
Jag skulle hävda att du ser på det från fel håll: självhävdelsehiphop orsakar inte lyssnarnas svullna egon och arrogans, utan de lyssnar på självhävdelsehiphop för att de är arroganta och har svullna egon. De lyssnar helt enkelt på den musik som bekräftar deras självbild. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det är tråkigt att den sida av hiphopen som visas upp för omvärlden genom media bygger på just den självcentrerade delen av genren där självdistans verkar vara lika ouppnåeligt som den absoluta sanningen om universum. Nog för att hiphop inte intresserar mig nämnvärt längre men när jag lyssnade fann jag mycket bra musik som skiljer sig nämnvärt från den bild som är befäst hos allmänheten.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Hur orkar du sitta och placera hiphopare i fack? Påfågelfenomenet du beskriver förekommer i texter inspirerade av battle-rap och om någon claimar att han är gud själv utanför sin lyrik säger det ju bara mer om honom än kulturen. Jag fattar inte vad du menar med att hiphopen får folk att spela dumma, det är väl de mest medvetna genrena du hittar idag. Och att sträcka upp handen och gunga med på en konsert är väl inte märkligare än att en hårdrockare headbangar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är bara trött diviga artister, finns inget fel i det jag säger alls:)
Om artisten säger "Upp med en hand!" så sträcker man upp en hand? :) Nej, men jag tror nog att folk hade händer i luften innan 8 mile... Resten har jag ingen direkt åsikt om...
Vafan, man gör ju hårdrockstecken på hårdrockskonserter med..? Du är ute och cyklar, tror jag mest.
hiphop har blivit svensk folkmusik helt enkelt:)
Hiphop är så mycket mer. Men dom som inte lyssnar på så mycket hiphop matas ju av mainstream hiphopen där texterna kanske inte har världens bästa budskap. Men att säga att de är toma i hjärnan är fel. Ta till exempel Eminem, Wayne och T.I, man kan tycka att deras låtar är lixom cash,brudar och vapen. Visst det kanske många är, men om du lägger märke till metaforer och och olika rimtekniker som de använder så märker man ganska snabbt att dom är skickliga på vad de gör. Men folk som inte fattar rim och sådant har ju inte en anning det ! Som sagt det finns olika synviklar. Sen att hophopen får skit för att sakna budsakp ibland tycker jag är pinsamt. Jämför hiphop med tex pop o annat skit som inte har något budskap och saknar sammanhang. Aja ! Blä! Hejdå!
Highfive anyone, anyone?
Niito P19 soft äntligen nån som fattar litegrann vad jag snackar om... mja, mainstream behöver väl inte vara dåligt, finns mycket bra, jag tyckte tex att adam tensta hade rätt nice tracks innan sverige tjatade ut honom... tom min morsa visste vem det va liksom... nja, asså toma i hjärnan är väl inget fact jag har påstått direkt, menar väl mer att mentaliteten gör att folk går runt å låtsas, glider runt å ljuger för sig själva... på vissa håll så kan man nästan tro att hiphop är som en religös sekt... asså Eminem, va mainstream ett tag, ändå jävligt duktig, musikalisk å förtjänade cred för det han gjorde(vet inte om han har gått upp i rök nu eller nåt) det enda jag egentligen vill klaga på är mentaliteten. Och att hiphop är en sjukt konservativ stil/genre... skulle jag kunna välja hur hiphop mentaliteten ska vara så skulle jag spikat radera hela den här Gangsta/attityd-skiten för det är just det vad jag kallar å va tom i skallen...
* "Jämför hiphop med tex pop o annat skit som inte har något budskap och saknar sammanhang. " - Där lät du exakt som vilken babyboomer som helst bara du byter "hiphop" mot "rock'n'roll" och ersätter "pop" med "rap" ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det är inte egentligen speciellt konstigt, jag tror att den ovanligt stora andelen självälskande hiphopare åtminstone delvis bottnar i hiphopens ideal. Hiphop handlar ju om att hävda sig själv, att visa sig svag och känslig är ett tabu, och man skall alltid vara bäst, "king". Ödmjukhet betraktas också ofta som en svaghet inom hiphopen. Hiphop i sig saknar självdistans, även om det finns många intelligenta individer inom den som inte gör det.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
PROCLAIMER Jag förstår vad du menar. Men samtidigt får du tänka dig att dom flesta hiphopare ( I usa ) har haft en tuff uppväxt vilket oftast leder till en kaxig attityd och så. Sen att dom rappar om att dom är gangsters och har vapen och dödar och sånt kan måga tycka är löjligt, men jag ser det mer som ett sätt att fly från verkligheten.. Ingen klagar ju på att filmer är orealistiska utan man får fly från de riktiga livet. Så man får ta de med en nypa salt. Jag är inte någon gangsters lr så, men när jag skriver texter kan de vara riktigt skönt att kunna skriva om saker man aldrig gör..
Highfive anyone, anyone?
PROCLAIMER P20 Tycker ju dock det låter som du inte är så inne i "hiphop" över huvudtaget, tro mig, jag vet bäst..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Muhjmathil_Ahmd Tror du förstod exakt vad jag ville komma fram till faktiskt.Niito P19 kunde inte sagt det bättre självpigglaen P20 hiphop-oraklet har talat
påminner om den där artikeln som blivit kommenterad på startsidan, lika cyniskt och för mycket generaliserande
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Lepra Utveckla dig, tråden är till för det
i hiphop tävlar man, sk battles, därför är man inte ödmjuk. det gällar att visa vem som är bäst på sin sak. SÖK DIG TILL REAGGE
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Duktigt generaliserande av lyssnare och rappare... fail..
haha vad känsliga folk är...
Visst ligger det väl lite machokultur som man följde när man var yngre, men det tror jag alla "coola" 15 åringar för, så att det skulle vara något unikt för hiphopen tvivlar jag. F.ö. kan man inte dra alla över en kam på det viset du gör och dra generella linjer för en kultur som är mer än bara musik. Det finns hiphop (musiken) som inte alls handlar om det du säger. Det känns lite som du inspirerats för mycket av "gangsta" kulturen inom hiphopen precis som alla andra okunniga som ser ner på hiphop pga den stela stereotyp bilden som inte alls stämmer överens med verkligheten.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Det är inte egentligen speciellt konstigt, jag tror att den ovanligt stora andelen självälskande hiphopare åtminstone delvis bottnar i hiphopens ideal. Hiphop handlar ju om att hävda sig själv, att visa sig svag och känslig är ett tabu, och man skall alltid vara bäst, "king". Ödmjukhet betraktas också ofta som en svaghet inom hiphopen. Hiphop i sig saknar självdistans, även om det finns många intelligenta individer inom den som inte gör det. där kunde tråden ha blivet låst.
Hur långt kommer man inom hiphop om man inte anser sig själv störst & bäst?
Jag menar, det hör ju till mer eller mindre. Sen HUR man väljer att lägga fram det
är ju en annan femma. Klart man ska taförsig och hävda sig, det är hiphop, inte pop.
Så enkelt är det, eller så enkelt HAR det vart iaf. Now days har hiphop blivet så snevridet
så jag förstår varför en sånhär tråd existerar. Det känns som att du inte har lyssnat så mycket på den musikstilen dusjälv tar upp, eller så har du kanske inte vart så "insatt".
Det är känslan JAG får, men vad vet jag om dig? :)
work some magic
går in lite på mabandes spår där: allt är egot... hur använder man egot och när använder man det? och för er som hävdar att en person som tycker som jag, känner som jag om hiphopen inte är insatt, känns ju löjligt om erat argument för att jag skulle ha fel vara just det... omdöme eller genväg? vad är det som låter så lite insatt? att jag jämför dagens puckon med 50 cent och inte immortal tech?
JAG tycker du har en skev syn på hiphop, jag ser inte musikstilen / kulturen på samma sätt som du gör iaf.
work some magic
haha kolla grinolle
work some magic
om man presterat en vers som man anser är bäst och om man sedan tar stolthet i det, skulle det vara fel? Såvitt jag vet är det väl likadant överallt? det här väl inget med just hiphop att göra? Kolla på folk i din omgivning som är bra på saker (och gärna anser sig vara bäst). Det har ingenting med hiphop att göra, det handlar om personlighet och uppfostran. Vidare har väl alla dina argument plockats i sär rätt rejält? //yde - kul tråd
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Sånt här är jävla roligt, då någon lärt sig ett ord och måste applicera det någonstans :P
facebook.com/idiomatisk - fan page