Har vi tröttnat?
En ständig debatt om rasism, gränser och välfärd rasar. Vissa menar att Sveriges gränser borde stängas och de invandrare som inte sköter sig borde bli utvisade med omedelbar verkan. Att man idag ska heta Muhammed för att få ett jobb eller fördelar i Sverige. Moskeer ploppar upp här och där. Invandrarna hånar svenskarna och ser dem som svaga, mesiga och stela. Invandrargäng skriker svennehora efter en tjej som blir misshandlad när hon svarar: Håll käften jävla blatte. Tv 4`s noll rasism blir allt mindre uppmärksammat. Alltfler säger att de ska rösta på Sverigedemokraterna vid nästa val. Att gränsen borde stängas. Vad tycker ni? Invandrare och svenskar? Har vi tröttnat?
Graffare
2008-11-09 21:08
dom kommer hit och vissa är sjyssta som fan och andra inte..som vi svenskar ungefär, vi är nog inte bästa sorten heller. finns alltid två sidor av ett mynt som man säger...elr som jag säger iaf.
They called me Mr. Glass
skithöna bara att begreppet vi och dom används bevisar att det fortfarande är en lååång väg att gå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så länge som folk fäster sin uppmärksamhet på olikheter sinsemellan människor kommer det att spraka längs de "etniska gränserna". Sveriges officiella linje är att välkomna mångfald. En mångfald som tar sig uttryck i väldigt distinkta kulturella skillnader som det är omöjligt att undgå för såväl "infödd" som "nysvensk". För några år sedan var jag helt säker på var jag stod i den här frågan, i dagsläget förefaller det inte vara lika lätt att hålla fast vid den åsikten.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
potatissuger P21 Hur menar du? Utveckla. indiantjejen bara att begreppet vi och dom används bevisar att det fortfarande är en lååång väg att gå. Vi och dom är kanske ett uttryck för att skilja på svenskar och invandrare, Ja vi kanske inte skiljer oss till sättet, men frågan handlar om invandring och för att förenkla använder även jag termer som vi och dom. Lets face it, vissa föds som svenskar, andra som turkar och när de flyttar hit blir de såkallade invandrare. kanske lika till sättet men ändå olika.
Awax vi är alla människor.. vi och dem skapar bara mer klyftor och fördomar. titta bara på man och kvinna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Awax Hur menar du? Utveckla. Jag har alltid sett mångfald som någonting positivt och gör det fortfarande till stor del, men med en sådan fin tanke som ökad diversitet dyker det upp många svårbemästrade konflikter som måste tas med i beräkningen. Det blir allt svårare att argumentera för mångfalden och det märks också på de mer konventionella partierna som förlorar väljare till exempelvis SD, detta eftersom att SD vågar kritisera ett så pass tabubelagt område som migrationspolitik.
Invandrare är idag synonymt med stökiga storstadsförorter "tack vare" statens segrationspolitik. Om det hela hade skötts "rätt" från första början hade vi kanske haft en mer positiv syn på invandring och sluppit undan många av de generaliserande fördomarna.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
indiantjejen konstruktivt. hur menar du att vi ska kunna prata om skillnader utan att definiera dem? eller menar du att skillnaderna skapas av språket och egentligen inte existerar? visst finns det en poäng i att de kan förstärkas på så vis men du kan ju inte på allvar mena att alla människor är lika (värderingar/egenskaper/whatever). därmed inte sagt att folk skall behandlas annorlunda eller att något är bättre än nåt annat men det handlar, enligt mig, i första hand om att acceptera varandras skillnader istället för att ignorera dom. med invandring kommer problem samtidigt som möjligheter. att lära av varandra är krävande men kan i förlängningen vara givande. tyvärr uppstår många "nya" situationer när kulturer krockar som kanske inte alltid hanteras med den tålmodigheten och det öppna sinne som krävs, tyvärr så kanske inte alla orkar hela tiden. detta är totalt ömsesidigt men det enda som jag tror hjälper är det uttjatade uttrycket ömsesidig respekt. antingen det eller mindre integration.
vadå? jag dyster?
greggan jag hoppas i alla fall att det är en ny positiv våg som är på ingång. mer öppenhet, ömsesidig respekt. det viktigaste är väl att göra det bästa man kan själv istället för att klaga på stora massan. många bäckar små för att motverka det onda måste man intensivt gå in för det goda
låt invandrare vara invandrare om dem vill, måste man betala skatt för att känna sig svensk?
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
awax skrev
Lets face it, vissa föds som svenskar, andra som turkar och när de flyttar hit blir de såkallade invandrare. kanske lika till sättet men ändå olika. ja och vem är vem? vem bestämmer vem som är vad? det är ju just det som hela vi och dom resonemanget faller på, för det finns alltid sätt att inkludera vissa på, vissa som i andra sammanhang kan bli exkluderade. man kan ju, hör och häpna, vara både ock!
Kanske inte har så mycket med ursprungtfrågan men det jag tycker är intressant är att se hur rädda folk är för att någon ska tro att man har minsta lilla främlingsfientliga åsikt. Vilka är det som har lämnat sina länder, är det dom utfattiga? Nej det är de rika, utbildade, intellektuella, vem förlorar på det? Landet de drar ifrån, hur ska det gå för ett land när läkarna, professorerna och civilingenjörerna drar därifrån? Rasism är en sak, men jag tycker att svenskarnas rädsla för att uppfattas som rasister för minsta lilla sak de säger som inte innebär öppna alla gränser, släpp in varenda människa i sverige och liknande gör det svårt att diskutera den problematik invandring kan ge för både, sverige och landet människorna kommer ifrån. Detta är bara min egna teori men jag tror att det kan vara en del till att folk vänder sig till sverigedemokraterna, det är så tabu i sverige att säga att invandring kan vara negativt, eller att man faktiskt uppfostras på olika sätt i världen, och för den delens skull behöver man inte vara rasist, kanske bara trött som trådskaparen skrev. Ja jag tror vi är lite trötta. Sen har vi rätt mycket idiotrasister i landet, jag tror det behövs att vi alla blir realistiska till situationen. Det känns som att det jag skrev blev lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag försöker få fram.
Snara jag förstår faktiskt inte vad du vill säga
hahaha, nej jag förstår dig.. jag ska försöka komma på hur jag ska formulera det.
Snara F19 jag förstår dig exakt och håller med till fullo. Svenskar är rädda för att bli kallade rasister och kanske därför hellre tiger.
jag kan hålla med om att man måste kunna prata om invandring, integration och liknande frågor utan att bli anklagad för att vara rasist. men att folk är rädda för att uppfattas som rasister, och därför låter bli att vädra sina åsikter, tycker jag ändå säger rätt mycket om vilken typ av åsikter de har. personligen har jag väldigt mycket lättare för folk som säger vad dom tycker och står för det, än hycklare som inte gör det. och att folk uppfattas som rasister, vad beror det på? allt som oftast okunskap, och det är också en av anledningarna till att så få svenskar vill prata om sånt här, för att dom inte vet tillräckligt, men tror sig veta tillräckligt för att hysa de åsikter de har. kommer man då med en annan sanning vill dom inte lyssna, för den sanningen rubbar hela delas verklighetsuppfattning. snara: anledningen till att välutbildade personer söker sig från sitt hemland beror på att dom kan tjäna mer pengar utomlands på i stort sett vilket annat jobb som helst än det dom utbildats till. vad det beror på varierar beroende på vem du frågar, och det finns lika många lösningar på problemet. faktum är att vi i väst behöver deras billiga arbetskraft, annars skulle alla länder föra ett ständigt krig mot illegala invandrare, och det gör dom inte.
nu blir jag väl rasist enligt många, och det är fel. men jag anser att man inte behöver ta in fler än att det finns jobb till alla, och just nu är det fucked up på arbetsmarknaden, och sen förstår jag inte varför sverige ska ta in mest av alla (vilket man fått höra). är förresten övertygad om att sverigedemokraterna kommer komma in nästa val, smygrasismen i landet är sjuk.
chana: jag upplever inte att du är rasist som tycker så, men jag frågar mig om det verkligen kommer göra någon skillnad på arbetsmarknaden om Sverige stoppar invandringen. Det är en sak att göra det i teorin, och en helt annan att göra det i praktikten. Eftersom vissa företag alltid kommer efterfråga billig arbetskraft kommer det alltid finnas anledning för folk att söka sig hit.
medoria, i sverige är det tillåtet att hysa vilken åsikt som helst oavsett om man är professor på ämnet eller - hör och häpna - inte vet någonting öht om ämnet. problemet som Snara pratar om är nog snarare hur lätt det är att ta till den giljotin som anklagelsen "rasist" utgör i en debatt om migration. och du har rätt i att många vet lite om ämnet, men det är också delvis poängen med att anklaga någon för att vara rasist, publiken är lätt att övertyga. chana, du har en uppfattning som är vanlig och i sig helt sund tycker jag. man kan inte ta emot fler än man kan ta hand om för om man gör det gör man alla en björntjänst. frågan är väl egentligen hur det verkligen ligger till. arbetsmarknaden ökar ju desto fler konsumenter vi blir och dessutom skapas nya marknader med invandringen i sverige. vem åt falafel för 20 år sedan? (det finns säkert fler och bättre exempel på tjänster/varor som utnyttjas till största delen av invandrare, moskéer kanske? skitsamma) och angående att sverige tar emot flest invandrare av alla länder: det är ju en fråga om statistik och med statistik kan du säga precis vad du vill. södertälje tog emot fler irakier än usa & kanada tillsammans för nåt år sedan. å andra sidan är de typ sju av de tio länder i världen som tar emot flest invandrare icke-västländer. jag tror pakistan toppar listan. usa och tyskland var två av västländerna. jag minns inte exakt men poängen kanske framgår ändå.. statistik kan säga vad som helst och med den skapar man gärna stora rubriker för att "lura i" folket vad man vill, beroende på ens egna intressen..
vadå? jag dyster?
ja, fint att några förstod:)
anledningen till att välutbildade personer söker sig från sitt hemland beror på att dom kan tjäna mer pengar utomlands på i stort sett vilket annat jobb som helst än det dom utbildats till. Är det alltid så? Jag pratade mer om konflikter, när situationen i ett land blivit ohållbar så är det dom rika/utbildade som drar först eftersom det är dom som kan, se på iran när man satte folk i fängelse och torterade dom för att på minsta sätt ha ifrågasatt regimen, vilka är det som ifrågasätter en regim, de som vet bättre, de med utbildning. Det är författarna, som inte längre kan jobba pga censuren OSV, några exempel så du hajar min utgångspunkt, vad händer med det landet då, när de utbildade drar. De får ju inte alltid bättre betalt utomlands heller, se på våra ingenjörer som kör taxi i sverige.
snara: ja men då pratar du om två olika saker. det är en sak att välutbildade inte stannar kvar i sina hemländer utan söker sig någonannanstans, och det är en annan att det allt som oftast är de mest välbärgade som lyckas fly från konfliktdrabbade länder. i vissa fall kanske dessa två sammanfaller, men det förstnämnda är desto vanligare bland den grupp man brukar kalla ekonomiska flyktingar.
ja precis, och det var det jag tog upp som jag utgick ifrån.
Det är snarare en klassfråga än om etnicitet, Awax . Blir det sociala och ekonomiska klimatet hårdare, så växer missnöje från bägge sidorna. "De" börjar gnälla på oss invandrare och "vi" gnäller på svenskarna. Värt att nämnas är att det finns väldigt många fattiga svenskar också, så hela den här "vi" och "de" känns inte riktigt befogad. Och bara för att sossarna och borgarna fuckat upp allt var integration heter, så betyder det inte att SD skulle vara lösningen på problemet. Vi (jag säger vi nu, för jag är också svensk) tar inte emot så många jävla invandrare som alla smygrasister påstår, keep that in mind.
At the gates of Eternity...
tycker invandrarna i Sverige ar daligt emigrerade, Sverige borde hjalpa dem att kanna sig mer svenska for dem nu bor i Sverige. Svenskarna ar javligt taliga och sana backstabbers, istallet for samhallet gar ihop o sager "hey man" fuck you och alla er blattejavlar, ska du halla pa sa dra till ditt land vill du stanna har respektera oss svenskar, naa, men istallet gar man och bildar nazi partier och sen lar ungarna u skolan hur hemskt det var med alla judar i 2a vk.
I be around, just out of sight
BigIssue : ?
forlat, pratar om den dubbelmoral som forsigar i det svenska samhallet och dar ignorans praglar vardagen. Att ens invandringen ar ett problem nar vi ar minoriteten i Sverige. Borde inte logiken vara enkel och fordela, 1,5 miljoner invandrare bland 7,5 miljoner svenskar??? Nej, svenskarna gillar att vara bland svenskar och anda gangen man accepterar en invandrares narvaro ar pa gallerian och i pizzerian, dar emellan ska alla veta sin plats. Men jag kan inte undga och saga hur vardelosa manga invandrare ar, dem sitter och vantar pa att Svenskarna ska gora allt for dem, fran hitta jobb, utbildning, integration osv. Mycket av den viljan att vara en del av ett nytt samhalle vilar pa vara egna axlar, men man maste vilja motas halvvags. Jobbigt amne att ta over internet, men jag kanner att om nagon kommit till mitt land och kraver att behalla alla sina seder och kultur men inte vilja ta del av mitt kan fuck off. Tycker att kvinnan inte ska t ex fa bara sloja, for det ar ingen religios grejj det ar en kulturell grejj som vavts samman med religion av puckade man.
Mångkultur är den sämsta idén någonsin. Ett land som ska fungera kan inte ha flera olika kulturer. Dock kan ett land absorbera element från en annan kultur till sin egen. Och jag tror att det är där problemet ligger. Svenska politiker försöker låta alla behålla sin kulturella särart men det resulterar bara i krockar och ungdomar som inte känner sig delaktiga i samhället. Jag säger inte att alla invandrare ska käka Janssons frestelse till jul, men man ska acceptera och förstå de grundläggande värderingarna i svensk kultur. Jag tror nog de flesta som tänker efter nog tycker att jag har rätt. For the record: Jag skulle aldrig få för mig att rösta på SD. Och jag är invandrare, om det gör nån skillnad...
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
stäng gränsen, nu räcker det. sen måste dom se upp för jag vet folk som gifter sig med sina kusiner för att dom ska få bo här, och alla möjliga typer av skengiftemål. man tar hand om de som bor här nu, försöker integrera de in i samhället till o börja med.
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
pointdexter Jag antar att du egentligen inte känner nån som gift sig på det viset. Du har hört av en kompis som hört det av en SD-politiker
Invandrare som inte sköter sig ska bort direkt! Men dom som jobbar för sina pengar, är lixom almänt trevlig ska få vara kvar!=) Tycker oxå att våldtäktsmän, mördare och liknande borde utvisas, svensk eller invandrare.. Dom kostar bara staten en jävla massa pengar..
No you!
ProNoob : Och vilket land ska ta emot dem då?Psyjunta : Det handlar återigen om det ekonomiska klimatet. Har man det bra, så stör man sig inte på sin granne bara för att han råkar säga "tomat purre" istället för "tomat puré". När det går dåligt dock, så tenderar man oftast att hålla hårdare i sin tro och värderingar, svensk som invandrare.
Jag har egentligen inte överdrivet mycket att bidra till i diskussionen kring invandring, men undrar lite hur du, ProNoob , tänker? Ska t.ex. oskyldigt dömda som inte får resning utvisas? Och framförallt: varför ska inte mördare och våldtäktsmän behandlas som människor med grundläggande mänskliga rättigheter? Nog för att de gjort en hemsk, avskyvärd handling men betyder det att vi ska skicka iväg dom utan pardon? Och som BC99 sa: vem ska vilja ta emot dem?
tankefoda.wordpress.com 365citat.wordpress.com
Sen är det ju viktigt att göra helt klart vilka man snackar om då jag tvivlar på att de invandrare ni snackar om här är mer rätt sällan såna som faktiskt invandrat till Sverige utan faktiskt är födda här. Ingen jag känner som i sin tur känner mig rätt bra skulle kalla mig för invandrare baserat på min person, mina val, mina åsikter, mitt beteende och framför allt mitt tal. Till utseendet har jag väl en aningen ljusare hy än vad de flesta skulle kalla för invandrare men jag är minst lika mycket "svartskalle" som alla andra som faller under den olyckliga kategorin. Det är i sig en dold och möjligen relativt ofarlig rasism; att räkna mig som svensk för att jag mer liknar "svenskar" i mitt beteende och framför allt mitt tal (vilket över åren betonats åh så många gånger) när jag så uppenbart inte har rötter här, trots att jag är född i Solna. Så, vilka är det som ska utvisas? Är det rätt att jag utvisas för något jag gör bara för att jag har utländsk härkomst eller räknas inte jag bland dessa invandrare för att jag är född här? Hur ligger det till?
•pave paradise•
psyjunta sa
Mångkultur är den sämsta idén någonsin. Ett land som ska fungera kan inte ha flera olika kulturer. det är inte som om det du kallar mångkultur är någon ny idé. mulikulturalism har funnits sedan begynnelsen i hela världen, och fungerat både bra och dåligt. så där har du fel. eller så har du bara missuppfattat hela begreppet. mångkultur handlar lika mycket om att olika kulturella yttringar lever sida vid sida som att de blandas, det handlar inte bara om det ena eller det andra som du tycks tro. och ja, jag har tänkt efter och kommit fram till att du har fel.
pro noob skrev
Tycker oxå att våldtäktsmän, mördare och liknande borde utvisas, svensk eller invandrare.. och var exakt ska vi utvisa SVENSKAR som begått våldtäkt, mord och liknande? ska vi upprätta ett fångläger i archangelsk kanske? eller upprätta ett samarbete med usa:s guantamobas? eller ännu bättre, yttre rymden?
pysjunta>>> Haaha tror du ja.. en av mina bästa polare gjorde det.
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
Producent
2008-11-14 01:42
Jag måste till en början säga att jag inte är någon rutinerad, eller för det andra, insatt politikersnubbe. Så rätta mig gärna om jag säger något fel. Invandring är iallafall i mina ögon en positiv sak, då det (precis som någon högre upp i tråden sa) gynnar sverige med nya marknader och affärsidéer. Falafelexemplet var bra. Och vad vore Sverige utan sina ständigt inforsande skattebetalare? Sveriges tillväxt skulle till en viss del stanna om man stängde gränserna och blankt blånekade Mr. Muhammed att komma in. Och vad jag inte heller riktigt greppar är varför en del folk som är mot invandringen säger "Inga mer invandrare!" sekunden efter står och snackar med en Amerikan eller Engelsman som nyligen flyttat till Sverige. Det har väl med terrorskräcken att göra (terrorskräcken lät väldigt fult, men ändå.) Amerikaner såsom Engelsmän är ju också invandrare om dom flyttar till Sverige liksom.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Hangaround
2008-11-14 02:25
Finland är lösningen på alla problem, dom tar själva knappt emot invandrare, så Sverige borde skicka hem alla finländare, finns ingen godtagbar anledning att dom ska få vara kvar..Finland har kapacitet att föda hela sin befolkning, låt de också göra det. ..då blir det dels mer plats och fler jobb, samt så kan man då befordra alla andra invandrare från "blatte" till "finne"..ingen jättelyft men ett steg i rätt riktning.
Jotohananen : Man får även komma ihåg att Sverige idag hade inte sett ut som det gjort om det inte vore för all arbetskraft som vi importerade in på 60- och 70-talet.
Producent
2008-11-14 05:01
BC99 Som jag sa innan jag lät fingrarna gå lösa på tangentbordet: Jag är ingen som är alltför insatt i den Sveriges (inget annat lands heller för den delen) politik. Men det du säger stämmer nog mycket väl. Fast när du säger "importerade", menar du att vi tvingade folk att flytta hit eller att vi bara hyrde in dom för att dom sedan skulle stanna kvar och/eller åka hem frivilligt?
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
medoria F26
det är inte som om det du kallar mångkultur är någon ny idé. mulikulturalism har funnits sedan begynnelsen i hela världen, och fungerat både bra och dåligt. så där har du fel. eller så har du bara missuppfattat hela begreppet. mångkultur handlar lika mycket om att olika kulturella yttringar lever sida vid sida som att de blandas, det handlar inte bara om det ena eller det andra som du tycks tro. och ja, jag har tänkt efter och kommit fram till att du har fel. Ja, det är jag väldigt väl medveten om. Men att göra det till nån slags officiell politik?
Jag håller nog fast vid att de grundläggande värderingarna ska vara västerländska när man bor i väst. Självklart ska det finnas svängrum för nya idéer och nya värderingar. Jag vill inte hindra någon från att bära huvudduk eller en liten judehatt. Jag är väl mer inne på idén att man ska integrera invandrarna istället för att bara ta in dom och hoppas på det bästa.
Det fanns en jävligt bra artikel som belyste att många vuxna invandrare efter närmare 10 år i Sverige aldrig haft en infödd svensk kompis. Enligt mig är det ett problem. Tycker det låter rätt illa att hålla fast vid en ganska motbevisad och misslyckad politik. Även om den inte är hemsk som SD och alla nyfascister påstår så är det rätt illa att vi i ett välbärgat land har ghetton.
psyjunta: eller är det så att de är få vuxna svenskar som har invandrade vänner? goes both ways! sen kan man ju vidare analysera orsakerna till varför det är på det här sättet, om det beror på rasism, segregering etc etc. du talar om grundläggande värderingar som om dessa inte skiftar bara inom ett så litet område som Europa, eller bara mellan Europa och USA, och därför håller inte ditt argument. Kolla bara på inställningen till alkohol och sex och hur den skiljer olika länder åt. jag håller inte med om att vårt land haft mångkulturalism som politisk idé, det är avsaknaden av politik på detta område som gjort att vi idag har problem.
Jotohananen : Nej alltså, med importera menade jag att vi värvade arbetskraft i andra länder, som kom hit, bodde, arbetare och blev eventuellt medborgare. Det var frivilligt.
eller är det så att de är få vuxna svenskar som har invandrade vänner? goes both ways! sen kan man ju vidare analysera orsakerna till varför det är på det här sättet, om det beror på rasism, segregering etc etc. Precis! Märkte att det kunde tolkas som att jag lägger skulden på invandrare. Det är klart att båda parter måste vara med för att det ska funka. Och ska jag vara ärlig så la jag skulden på svenskar i mitt inlägg trots den dåliga formulering, vilket är minst lika fel.
du talar om grundläggande värderingar som om dessa inte skiftar bara inom ett så litet område som Europa, eller bara mellan Europa och USA, och därför håller inte ditt argument. Kolla bara på inställningen till alkohol och sex och hur den skiljer olika länder åt. jag håller inte med om att vårt land haft mångkulturalism som politisk idé, det är avsaknaden av politik på detta område som gjort att vi idag har problem. Njae. Man har ju försökt men den nuvarande inriktningen funkar dåligt. Om man faktiskt försökte få invandrare att komma in i samhället på riktigt skulle de nog anamma de viktigaste delarna i våra gemensamma värderingar. Jag pratar inte om, som du verkar tro, att man ska tycka samma sak.
Jag pratar om att svenskar ska kunna relatera till sina utländska grannar. Därefter kommer nog det mesta av sig självt.
ja men jag fattar inte vad du pratar om för gemensamma värderingar, eller om jag överhuvudtaget har anammat dessa eller om jag reflekterar över dem som svenska eller gemensamma, de bara är om du förstår vad jag menar. min pappa tycker vissa värderingar han upplever som svenska( som kanske inte är det ) är ofattbart jävla korkade och har gjort sitt yttersta för att min bror och jag inte ska ta efter dessa värderingar. tal om gemensamma värderingar blir rätt rasistiska, man skulle lika gärna kunna säga kristna värderingar kontra muslimska och det är därför jag upplever detta så svårt att diskutera.
Producent
2008-11-16 03:55
segregation säger jag bara. såg att någon sa att invandrare ska ta ifrån svensk kultur, varför? hade du som svensk firat bajram i t.ex iran? och säg inte nej, bajram är islamiskt bla bla, för jul är kristendom jag håller med om att man ska anpassa sin livsstil, men varför ska man bry sig om man har en slöja? det är inte så att du får mardrömmar i resten utav ditt liv? fattar inte varför man ska störa sig på alla dessa saker? vadå att en invandrar grupp slår ner en tjej? dude, jag har varit med i slagsmål hur många gånger som helst för en grupp av svenskar lyckas reta upp mig även om min stubin är extremt lång. Tro inte allt på media säger. det är som jag alltid säger, en invandrare kommer aldrig kunna förstå det i svenskens perspektiv, och en svensk kommer aldrig förstå invandraren
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Redaktionen
2008-11-16 14:08
fan va trött jag blir på folk som hakar upp sig på "vi" och " dom" hur ska man annars förklara 2 olika saker,gupper etc???
vi är överallt!
Svårt att säga att ett helt folk gör fel. Finns skit på båda sidor. Btw, läs boken Svenne! Tar upp dessa dilemman.
man har trottnat pa dessa konversationer for vara helt arlig.
Allt Handlar ändå i slutändan om uppfostran.Uppfostran vi väljer att ge våra barn.