I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har vi tröttnat?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-11-27 10:13
vi bor ju för fan alla på en o samma planet. om vi inte kan samarbeta och bejaka våran gemenskap som människor så kan vi ju lika gärna kasta in handduken o ge upp direkt.

rasism beror på brist på intellekt. tyvär är intellekt inte något som frodas i stora skalor hos mänskligheten.

se den stora bilden istället för att stirra sig blind på småsaker
www.enigmatic.se

2008-11-27 10:33
Som jag ser det så har samtliga rika och välmående länder ett ansvar att hjälpa de andra fattiga och krigsdrabbade länderna och dess befolkning vid behov. Det funkar dock inte att vi som är ett relativt litet land ska ta emot så stort antal flyktingar när USA som startade irakkriget som har fördrivit ca 4 500 000 personer från sitt hemland tar emot färre flyktingar från Irak än Sverige.
 DIF!

2008-11-27 13:01
En av de få saker som gör mig rätt less är när invandrare tar med sig sina konflikter hit till Sverige. I övrigt är jag nog mer tolerant mot eller snarare vänligt inställd till invandring i stort. Men just detta gör mig lika förbannat varje gång jag tänker på det. Visst jag kan förstå att det kan vara problematiskt att bo granne med sin fiende. Men ärligt talat, gör något åt saken istället för att bråka i hundra år till. Passar det inte och de vill fortsätta bråka kan de göra det på hemmaplan.

cry me a river!
--> thcrew

2008-11-27 13:07
bob
länder tar inte emot flyktingar i den bemärkelsen därför blir ditt inlägg rätt dumt. Sverige bussar inte hit flyktingar från irak för att de ska kunna söka asyl här. Det är aningen enklare att ta sig till Sverige än till USA. När flyktingen anlänt till Sverige och ansöker om asyl kan vi inte sitta och tycka att dom ska åka till USA för att USA invaderat Irak. Ett gott flyktingansvar handlar inte så mkt om vilket land som ska ta emot vilka flyktingar utan mer om vilka som ska bära den ekonomiska bördan som flyktingströmmarna medför. USA har helt klart ett ansvar för situationen i Irak, men att börja gnälla om att Sverige tar emot så många irakiska flyktingar jämfört med Sverige är bara fånigt. Om dessutom hela Sverige tog emot flyktingar från Irak istället för alla ska hamna på ett fåtal ställen så hade det skett bra mkt smidigare än det gjort nu.

cry me a river!
--> thcrew

2008-11-27 14:50
"Ett gott flyktingansvar handlar inte så mkt om vilket land som ska ta emot vilka flyktingar utan mer om vilka som ska bära den ekonomiska bördan som flyktingströmmarna medför."

Och på vilket sätt är det inte detsamma?
 DIF!

2008-11-27 15:04
bob
tänk en stund till så kanske det klarnar..
cry me a river!
--> thcrew

2008-11-27 17:48
Du får gärna följa upp ditt påstående, då det mig veterligen inte sker nån återbetalning till länder som tar emot flyktingarna och där med står för den ekonomiska bördan, för något som andra länder orsakat, i det här fallet en rik "demokrati".
 DIF!

2008-11-27 22:42
bob, antagligen syftar joda på att USA är ett av dom länderna i världen som tar emot flest flyktingar. att de inte råkar vara från irak kanske inte är superrelevant.
vadå? jag dyster?

2008-11-27 22:56
greggan: Att det inte är i proportion till storlek, rikedom och sin egen utrikespolitik är däremot väldigt relevant.
 DIF!

2008-11-28 04:31
nja, det var inte riktigt dit jag ville komma just där även om jag håller med.

ett tips är att notera ordet gott i meningen "ett gott flyktingansvar..". Asylrätten är en global angelägenhet och ska därför också finansieras globalt på ett sådant sätt att inget land särskilt missgynnas oavsett om det är USA, Syrien, Etiopien eller Sverige. Jag ställer mig egentligen också tveksam till huruvida USA ska anses ha ett större ansvar för de flyktingar som irakkriget orsakat då irakfrågan är större än så. Det som är klart är att USA har ett ansvar för att återuppbygga landet och så fort som möjligt göra det möjligt för flyktingarna att återvända till sitt hemland.

cry me a river!
--> thcrew

2008-11-28 16:34
Bob

Jag haller med dig, vi ska hjalpa dem som ar pa flykt, det ar varan manskliga skyldighet tycker jag, men som du sager, ett land som USA ar sjalv ansvarigt for att Europa tar emot sa manga som egentligen hade aldrig kommit hit om det inte vore for kriget, tycker USA ska vara demokratiskt och ta emot dem, for det hela handlade om "befrielse" och vart ar man mer fri an i USA (om man nu fragar en jankare)!
I be around, just out of sight

2008-11-28 16:36
joda

jag haller inte med dig i ditt pastaende. det ar som jag skulle smalla dig pa truten men du anmaler killen som anmalde mig.

2008-11-29 01:21
big issue.
que? förklara gärna.

förövrigt är det en rätt liten del av (irak)flyktingarna som tagit sig till europa. =)
återigen handlar det inte om att USA inte tar emot dem utan om vart flyktingarna väljer att söka asyl. Söker de inte asyl i USA kan du inte gnälla på USA för att de inte flyr dit.

cry me a river!
--> thcrew
Poet

2008-11-29 10:04
Kom även ihåg att flyktingar först och främst söker sig till sina grannländer när de flyr och inte hoppar in i första och bästa flyg till Sverige, som SD så gärna vill påstå.
At the gates of Eternity...

2008-11-29 15:04
joda

jo det kan jag, for USA fick dem pa flykt, dem forstorde deras hem, darav ska dem ge dem ett nytt hem ocksa.

sa borde det vara i en perfekt varld, men nu ar det som det ar, och vi maste hjalpa dem, iaf for fortfarande visa att vi ar humana.

2008-11-29 18:40
BC
prexis. till sverige kommer ju först och främst lyxflyktingarna.

BigIssue
jo det kan jag, for USA fick dem pa flykt, dem forstorde deras hem, darav ska dem ge dem ett nytt hem ocksa.

Ja, i Irak, inte i USA. Det är den totala insatsen som bör och ska bedömas, inte en särskild del av den.

sa borde det vara i en perfekt varld, men nu ar det som det ar, och vi maste hjalpa dem, iaf for fortfarande visa att vi ar humana.

särskilt så länge som vi väljer att följa de åtaganden och förpliktelser vi antagit oss att följa. Så länge vi köper asylrätten får vi också leva med baksidan av den. Det funkar dessutom dåligt att gnälla på att andra länder inte gör sitt jobb endast baserat på antalet flyktingar man tar emot då den siffran är intetsägande i sig.
cry me a river!
--> thcrew