I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att begå självmord...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-02-09 07:00

Att begå självmord...

Hur enkelt är inte det egentligen? Det är ju lösningen på alla problem och man slipper helt tänka på konsekvenserna. Det är ju det ultimata lösningen på alla sorger och farhågor. Det förvånar mig att jag inte kan ta livet av mig, eller att fler inte gör det...

Promotor

2009-02-09 08:48
Det finns för mycket gått att leva för, än att bara kasta bort det för ett bamse-problem! Jag tror vi alla nån gång har fått en snabb tanke om ifall man skulle göra det eller inte, och i mitt fall så väcks tankar om hur mycket i mitt liv som jag igentligen värdesätter! Och om man tänker logiskt, så ifall man mår skit i 20 års åldern, är det 100% säkert att du vid 40 års ålder tänker tillbaka och redan där ha tusentals minnen att le tillbaka imot! Är det värt att ge upp ett fortsatt bra liv, som du eventuellt kommer uppskatta i framtiden, för ett problem som tynger dig i dagsläget? Du förlorar så otroligt mycket mer på det än vad du ens kan inse, när du tar dina sista andetag!

2009-02-09 08:53
Det är ju omöjligt om du inte är väldigt psykiskt sjuk, friska människor har en spärr mot att kunna göra det.
Blunted in stockholm

2009-02-09 11:42
Du måste vara en väldigt ensam eller självisk person om du känner att du inte måste tänka på konsekvenserna av att ta självmord enbart för att du inte skulle vara där för att se dom. Och nej, det löser inte skit. Har du människor i närhet för du bara över din sorg till dom genom att begå självmord.

Visst, det är upp till var och en vad man gör med sitt liv, men döden kommer så småningom vare sig man vill eller inte, så varför inte leva nu?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-10 01:42
im feeling u, men som relativt frisk person har man sina spärrar. Livet är hårt, men ibland är det förjävla bra med..
work some magic

2009-02-10 08:11
3rdsoul

hur själviskt är det inte att tvinga nån att fortsätta leva trots oändlig smärta bara för att man inte vill vara ensam och ledsen då?

självmord är nog många gånger en impulshandling och ingen ultimat problemlösare

varför skulle livet vara så jävla heligt för?
http://www.kommandot.se/wp/

2009-02-10 08:27
så ifall man mår skit i 20 års åldern, är det 100% säkert att du vid 40 års ålder tänker tillbaka och redan där ha tusentals minnen att le tillbaka imot!

Sen när man fyller 41 så dör man kanske ändå, vad spelar då minnena för roll? Livet är sjukt onödigt, allt man gör är till ingen nytta. Vill (och kan) man ta slut på eländet i förtid så tycker jag man ska göra det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-10 14:52
Dieallot
Folk har förändrat världen, att kalla livet som då är det enda som håller sig kvar fo sho för onödigt är onödigt, du är onödig om du tycker det - tyvärr men vi är också här för att bidra inte bara klaga över att livet är så kort o kan avbrytas när som helst, va glad att du då är människa och på så sätt har makten att VETA att du lever och hur det funkar - tänk om du va en myra som blev nertrampad?

Jag ser massa myror bli nertrampade, men till skillnad från människor ser jag inte alla andra myror hoppa ut i stupet bara för att "livet kan ta slut när som helst."

Fan ha kul med era liv och försök bidra till något, då har ni minnen och om allt får ett snabbt slut så har andra minnen av er iaf.
 http://www.myspace.com/murderdem
Poet

2009-02-10 16:46
Man gör det ju inte för att det finns folk som skulle bli ledsna, och man vill väll inte förstöra andras liv, folk som faktiskt värdesätter ens liv bara för att man inte gillar sitt eget. tycker att självmord är väldigt egoistiskt i många fall.

Hade ingen brytt sig om mig över huvudtaget hade jag inte tvekat en sekund att ta livet av mig. men när man vet att familj, släkt å polare skulle bryta ihop totalt så finns det inte en chans att jag skulle kunna göra det.
"life's a garden, dig it."

2009-02-10 16:48
Balhoo
Det lever väldigt många utan några närstående och de lever fortfarande, det är självbevarelseinstinkt som är installerat i vår natur.
Poet

2009-02-10 16:52
Nate - jo jag är medveten om det. jag pratade om mig själv, och vad jag tycker. ifs vet jag väll inte helt 100 att jag skulle ta livet av mig om ingen brydde sig. men känns så. eller så hade levt som en outlaw bara och inte heler brytt mig om mig sälv ;)

2009-02-10 16:56
du är onödig om du tycker det - tyvärr

Har aldrig sagt nått annat. Men livet är onödigare, jag är inte här för att göra nytta eller bidra. Jag är här pga av att det råkade bli så (orkar inte gå in hur människan skapades, men det var inte menar iaf)
Helt onödig att sitta och vara glad över att man lever, för som jag sa: när du är död speler det ingen roll.

Promotor

2009-02-10 18:08
jag tycker verkligen synd om dig Dieallot om du går runt med den inställningen! Finns det inget i livet du uppskattar?

2009-02-10 18:30
Inte direkt.

2009-02-11 12:21
Haha tur att världen inte bara bestod av dieallotidéer iaf!

2009-02-11 12:30
Det är väl inte så mkt depression som apati, när man börjar komma upp i adolesencen så inser man atte inte blir så mkt roligare liksom, iaf när man lever i ett snabbt info-samhälle med billiga ryan air biljetter o snabb uppkoppling, det du har att se fram emot är att dra upp brallorna o slicka röv o sen trycka ut ett par valpar till till ångesten, att leva e som att borsta tänderna det måste göras varje dag. Tur atte e så kul att klaga atte faktiskt är värt allting. Sen kan man ju tänka på dom i Fritzls källare o inse att man hare rätt bra

2009-02-11 12:44
Tänk om man fastnar i det tillståndet men var vid när man dog. Jag har itne riktigt tänkt igenom det här, men om det skulle vara sant, så skulle den som begick självmord för alla evigheters evigheter vara ledsen, medan den som dog lycklig och fridfull då skulle vara det istället. Jag vet inte vad jag tror på, men man vill ju hellre vara lycklig.

2009-02-11 18:14
aniii

du får väl tänka på att dödsögonblicket hos en självmördare antagligen är dess lyckligaste stund, medan dödsångesten hos en "lycklig" människa är vidrigare än någon annan känsla den tidigare haft. inte för att jag en sekund tror att det är som du säger, men om

balhoo

att inte ta livet av sig för någon annans skull tycker jag är jävligt själviskt. jämför det med att vara ihop med någon resten av livet bara för att du inte vill såra din partner och göra slut. att du lever olycklig kommer garanterat att stråla igenom och ni bägge kommer att må kass.

jag fattar ärligt talat inte den här tanken om att folk som tar livet av sig är fega och själviska. finns det nån mer självisk tanke än att tvinga nån till livet för sin egen skull? alla dina handlingar du utför kommer att vara själviska, om du nu inte skulle komma på ett enda altruistiskt exempel, så att ta livet av sig är inte värre än att bjuda kompisen på en bärs på krogen.

sen skulle jag också vilja påstå att någon som aldrig känt på ångestinducerade självmordsförsök aldrig kan veta vad känslorna handlar om. de tankar man upplever just då har ingenting med tankar på familj eller vänner att göra. att inte genomföra självmordet tror jag inte behöver ses på som ett misslyckande, utan kan ge en trygghet i att känna att ens eget liv (eller rättare sagt död) är något man faktiskt har kontroll över.

2009-02-11 19:26
pusherman

jag tror inte att nån ber om tips om hur begå självmord, och skulle nån få för sig det tror jag att det går vägen utan hjälp av din guide

2009-02-11 19:43
min kompis tog sitt liv en månad sen, ja han var psykiskt sjuk och det hade han nog varit hela livet i stort sett. han tog sitt liv direkt utan att säga nått om det. tror inte det är enkelt men du måste må skit så klart!

tungt ämne, livet är tungt också, äsch.. fan ska man säga åt allt man lever man dör blablabla
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2009-02-11 23:37
Undra hur många självmord som beror på självmord per år..
Poet

2009-02-12 00:48
bperb - jo jag tycker fan det kan vara egoistiskt.. inte fegt, som du sa, men själviskt. inte i alla fall. men känner ett par stycken som blev utan farsa i tidiga tonåren och som verkligen behövde en pappa, och avgudade sin farsa. men han valde att blåsa skallen av sig. där tycker jag t.ex. att det var egoistiskt av dom att lämna kidsen som blev heeelt förstörda.

men som du säger, man ska kanske inte behöva känna sig tvingad att leva för andras skull... även fast jag skulle gjort det. Men sen har jag ju aldrig mått riktigt riktigt riktigt skit heller, och är inte psykiskt sjuk heller så vad vet jag. skulle förmodligen inte se saken på samma sätt i så fall.

2009-02-12 00:56
stör mig på folk som säger att det är själviskt och fegt att begå självmord, wtf det måste vara nått av det modigaste man kan göra.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-02-12 07:51
En universell sanning om självmord är att utav alla som propagerar för det så finns det ingen som genomfört det.

Ny slogan kanske: "Suicide: endorsed by dead people and a bunch of pussies too scared to try."
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-02-12 07:53
haha word

2009-02-12 13:10
om man känner så kan man väl offra sig på något annat vis, för att hjälp andra människor eller nåt ? ganska meningslöst att bara ta livet av sig, förstår inte riktigt hur ni kan tycka att det är modigt. De som gör det har väl jävligt jobbigt att leva och ser det som en sista utväg.

2009-02-12 17:27
unclesam

du vet att det finns en skillnad mellan propagera för och acceptera nånting va?

balhoo

ja jag förstår att anhöriga blir ledsna, det skulle jag nog också bli, men skulle man inte istället kunna känna glädje över att personen slipper lida längre?

2009-02-13 02:09
Ja.

Jag accepterar självmord som en väldigt dålig lösning, som ibland kan vara den minst dåliga. Men det här jävla romantiserandet äcklar mig. Självmord är inte vackert eller hederssamt eller modigt. Det är en desperat lösning i en situation där en annan människa faktiskt tycker att allt i livet är mer smärtsamt än döden, och jag finner blotta tanken deprimerande.

Sen kan alla bortskämda medelklassfittor som gnäller över att livet är så meningslöst dra till irak eller något. Ni kommer garanterat dö! Fast självmord kanske bara är tufft när man skriver om det på nätet.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-02-15 20:20
Don't worry, be happy!

2009-02-15 20:22
självmedicinering FTW

2009-02-15 21:50
"Always look on the bright side of life"

2009-02-16 23:17
unclesam

är det nån här som tyckt annorlunda? jag håller med dig, med undantaget att jag också tycker att romantiserandet av livet är jävligt äckligt det med. eller kanske inte äckligt så mycket som naivt. annars kan väl en tuffing som du berätta vad som är så meningsfullt med livet? för allt är väl svart eller vitt va?

2009-02-17 01:46
om man verkligen visste att man kom till himmlen om man tog sitt liv kan man ju förstå det, men nu vet man inte, så d bara köra på, d värsta som kan hända är att man dör. :p

2009-02-17 07:46
men självmördare är tyvärr förpassade till helvetet. jag skulle tro att det är kyrkan som ligger bakom de värderingar och tankar vi har på livet, att det är guds gåva osvosv. det är bullshit.

2009-02-17 09:03
jag länkade pga den massiva informationen på sidan, inte pga någon annan påhittad anledning
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-02-21 12:13
Jag håller med dem flesta i tråden som skrev att man har spärrar!

Jag har försökt nån gång men det går inte man tänker på vänner och familj och dem glada stunderna och så vill jag gärna se hur jag lyckas med rappen och hur det blir i framtiden!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Moderator

2009-02-21 15:18
Jag är så jävla trött på folk som säger att självmord är det mest själviska man kan göra -.-
det är det förfan inte? Ibland går det så långt att man inte kan se klart längre, då det inte finns något kvar... Skulle inte ni ta era liv om allt bara gick åt helvete hur ni än vände. Och även om ni försökte så gick det inte?

Anledning till att jag inte skulle ta självmord är nog för att jag tänker på hur jag inte kommer kunna prata med dom jag älskar mer... Det är nog in psykiskt möjligt att begå självmord sådär. Om någon jag älskar skulle dö skulle jag nog känna att jag vill göra slut på mig själv men men.
En vän till mig som jag kände sådär tog sitt liv och sanningen är att jag vet fortfarande inte varför. Han var nog trött på allt.
men som sagt så lätt är det inte att ta självmord.
Finns det någon Icke psykisksjuk här på Whoa som skulle vilja testa?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2009-02-21 20:31
Ska man ta livet av sig kan man gå ut och självdö på en enorm blötmyr eller något. Folk som hoppar framför tåget eller från höga byggnader ner på en gata förtjänar att dö. Ett självmord ska inte en stackars tågförare ha på sitt samvete och folk ska inte behöva ta chocken av att se en kropp krascha ner i backen mitt framför ögonen på dem. Självmord ska göras i det undanskymda, dra inte ditt personliga elände på någon annan.
Intressepenisen hårdnar!

2009-02-22 02:59
Självmord är ett alternativ.
Alla har rätt att bestämma över sitt eget liv.

Tanken är farlig, det är ett lätt sätt att lösa hela sitt livs problem på.
Egentligen, big deal..
Jag tror jorden snurrar och bussarna går imorgon med, även om jag tog mitt liv i natt.

Vad fan spelar egentligen någon roll?
Livet går upp och ner som en bergochdalbana, och vissa har tur att inte va lika känslosamma som andra. Antigen så pallar man med det, eller så gör man det inte..
work some magic

2009-02-23 00:11
wasteapa

ja det skulle vara en sista god gärning, men troligen är slutresultatet det som räknas för personen i fråga. jag tror att man skiter rätt hårt i den stackars tågföraren om det är det "säkraste" sättet att ta livet av sig på. det är nog liksom inte prio ett att vara snäll just då

2009-02-24 22:39
döden finns här hela tiden..och lurar över allt..det var som någon skrev där uppe att när problemen tynger en så kan man få dåliga tankar och det kan gå så långt som till självmord om man inte ser en annan utväg, jag tycker verkligen det är hemkst att människor kan ta sitt eget liv,när det finns så mycket att leva för,men jag tror att självmord finns för att vi lever på fel sätt,menmen jag har två vänner som har tagit sina liv och enligt min mening är det samhällets fel och ja ingen blit lycklig när någon går bort,lev livet mina vänner
kriget som business det är en sjuk idé
verktyg för våld kan inte, bygga fred!

2009-02-25 00:20
Jag tror att kvoten av onödiga självmord fylls upp gott och väl idag... När man känner att livet inte riktigt är som man vill ha det så ser man den lätta lösningen att fly från problemet...

Jag skulle tro(eftersom jag inte tagit mitt liv) att lösa sina problem är en 100gånger mer tillfredsställande känsla än att sitta i ett badkar med uppskurna handleder och tycka synd om sig själv.

Allt har en lösning iaf här i Sverige!

Jag var till Indien nu i Januari och såg människor som levde på gatan utan pengar och utan tak över huvudet. Vissa var deformerade både i armar, ben och ansikte sedan utstötta av samhället. När man kunde se dessa människor i ögonen och fortfarande se en sådan livsglädje när de kommit över nån typ av mat och bara satt o log så börjar man fundera lite.
Vad är det för extra gnista som han besitter för att inte avsluta sitt lidande.? När folk i ex Sverige tar livet av sig för ett ekonomiskt fall eller ett brustet förhållande.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2009-02-25 01:34
jag tycker verkligen det är hemkst att människor kan ta sitt eget liv,när det finns så mycket att leva för,

jaså det säger du. kan du då förklara som finns att leva för, EGENTLIGEN? en mening med livet är något vi har hittat på, som visserligen är rätt trevligt för det mesta, men fortfarande fel anledning att hänga kvar vid livet för

2009-03-19 04:30
"tänk på barnen i Afrika skär dig inte i handleden"

2009-03-19 16:12
en mening med livet är något vi har hittat på, som visserligen är rätt trevligt för det mesta, men fortfarande fel anledning att hänga kvar vid livet för

fel anledning? vad är rätt anledning för att inte ta livet av sig då menar du? Jag kan hålla med dig om att kyrkan antagligen har en del i att livet benämns som en välsignelse osv. Men å andra sidan, det här är det enda livet vi har som vi vet helt säkert, varför inte göra något av det?

Samtidigt kan jag förstå varför folk tar livet av sig (därmed inte sagt att det är "rätt" lösning, men ni hajjar). Jag har själv haft tur som fått en bra uppväxt och ett liv jag kan se mening i, men hade jag gått omkring och burit en börda sen barndomen hade jag nog inte haft samma spärrar mot självmord som jag har idag. Jag menar, säg att man har blivit sexuellt utnyttjad under större delen av sin uppväxt och verkligen inte klarar av det, det klart att man kan tappa tron om man inte haft turen att träffa rätt människor som stöttar en?

Ligger nog en hel del i hur samhället ser ut idag, men då får man inte glömma att det är VI som är samhället. Tycker du inte om de ideal, krav och den tävlingsmentalitet som utgör en stor del av vårt samhälle idag, apa då inte efter utan gör någonting åt det.

tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2009-03-19 20:24
Stackare, diaellot.
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-03-19 20:57
Jag tror Whoa framkallar självmordstankar.

Närå, men skulle man bara kunna trycka på en knapp för att försvinna tror jag många skulle trycka på den knappen.

Har man ingen när och kär så är det lite skitsamma om man lever eller inte. Folk fäller kanske en tår om man försvinner, men det blir inga bestående men. Har man däremot nära och kära så bör man tänka två gånger innan man kilar vidare. Personligen skulle jag aldrig utsätta mina nära och kära för en sådan sorg. Vill heller inte att någon gör så mot mig. Om folk dör i olyckor, sjukdomar och annat så är det såklart sorgligt, men ändå "acceptabelt". Farsan nämnde en gång hur skit livet var och att det vore bättre att vara död. Svarade bara att om han tog livet av sig så skulle jag slå sönder honom. Han lever än idag. Ville väl inte åka på stryk helt enkelt. ;)

2009-03-19 22:07
fel anledning? vad är rätt anledning för att inte ta livet av sig då menar du?

hmm, dåligt formulerat av mig... det jag menar är att det inte finns någon egentlig anledning att inte ta livet av sig, annat än nåt vi själva hittat på.
Groupie

2009-03-19 22:14
Du måste vara en väldigt ensam eller självisk person

Självisk???
ens liv tillhör väl bara mig och ingen annan.
Att någon förlorar en anhörig i självmord skjuter ju bara fram det oundvikliga..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-03-19 22:21
Du som vill begå självmord... Tänker du inte på din omgivning? God damn..

Tear this motherfuckin roof apart like two dogs caged !

No one is happy all of the time, but some people feel as if they can never find happiness. Some people feel as if their entire life is devoted to nothing but pain and hurt and loneliness. Every day is a struggle, and every breath a fight for survival. These people have a deep understanding of the word Depression.

Gör oss en tjänst nudå!
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-03-19 22:35
ghostfacekillah

enda anledningen till att inte göra det är väl att man kan gnälla så inihelvete mycket att alla andra förstår vilken plåga livet kan vara och till slut förstår självmördarnas val:)