I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Livet är redan "planerat" i förväg

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Moderator

2009-04-04 13:14

Livet är redan "planerat" i förväg

Jag har kommit fram till en sak som säkert har tagits upp många gånger förr.
Att man kan säga att allt som händer redan är bestämt att de kommer att hända, det måste ju vara så.
Tänk er massa dominobrickor, iochmed att första faller så faller även den sista. Kanske ett diffust exempel men men.

Så är det även med livet, varje händelse, varje beslut, varje agerande händer pga av nått som redan har hänt, det är alltså något som har hänt som får mig att agera på ett speciellt sett. och innan det så va det något annat som jag gjorde som fick mig att agera på ett ett sett osv osv.

ska ta ett exempel som jag hittat på för att förklara så bra som möjligt.

En dag så bråkade jag med min tjej så jag blev jävligt nere, jag stannade hemma från festen som jag skulle på för jag va på dåligt humör. istället drog jag till en polare och kollade på film, på vägen hem så träffade jag ett gäng andra killar jag känner, jag stannade o pratade med dom i 5 minuter, sedan gick jag vidare hemmåt. Dagen efter så fick jag veta att en av killarna jag hade träffat på vägen hem blev påkörd av en bil o bröt båda benen den kvällen.

Om jag inte hade bråkat med tjejen så hade han nog inte blivit påkörd just vid det tillfället. Men det gick inte att undvika för att jag bråkade med tjejen pga nått som hänt innan osv osv.

Alla händelser som sker händer pga av föregående händelser. Det kan alltså bara bli på 1 sätt.

Det som har hänt gick inte att undvika, det kunde inte bli på något annat sätt pga allt annat som har hänt innan.

Det finns säkert många som anser att detta är vansinne att säga att allt är bestämt, men tänk efter lite själv. DET ÄR SÅ.

Så vad har ni för åsikter om det jag just har skrivit? låt höra.!

//TW