I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drömmer jag nu?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-05-02 23:12

Drömmer jag nu?

Hur vet jag att jag inte drömmer nu?

Tänk om jag vaknar om en kvart och är en helt annan person,
jag kanske är 80 år gammal och heter klas?

haha nej men tänk om jag drömmer om en snubbe (som är jag ) eller ja den jag är nu, och vaknar och är någon helt annan?..

krångligt,... lite läskigt :D

Vi är alla misstänkta

2009-05-03 00:29
i am your nightmare
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2009-05-03 00:30
är det bara jag som funderat på det här ? :P
 Vi är alla misstänkta
Manager

2009-05-03 08:13
Jag läste om en snubbe som rökte DMT på en strand, trodde sig vakna upp 20 minuter senare och fortsatte leva sitt liv i typ 20 år. Sen vaknade han upp en vacker dag på stranden igen och insåg att han haft en hallucination som gjort att han trodde att han levt i 20 år. Så man vet väl aldrig.
Redline!

2009-05-03 11:52
Jag tänker på det mycket :) Finns väl inget som säger att det inte kan va så? =)
Hej

2009-05-03 12:38
Det låter ju lite läskigt :P

alla ni som skrivit är isf bara "påhittade" folk ? folk som jag kommit på i drömmmen :P
 Vi är alla misstänkta

2009-05-03 12:48
Oh, yes we are! :)
Hej

2009-05-03 12:50
Scary :D
 Vi är alla misstänkta
Rappare

2009-05-03 12:51
Det enda du kan veta säkert är att du existerar.

2009-05-03 13:00
Bra formulerat av Scrotum, det är det enda man med säkerhet kan veta.
Hej
Producent

2009-05-03 13:53
ptja, vi är ju inte våra fysiska kroppar utan vi lämnar dom när dom är "obrukbara" a.k.a när vi dör.. och tids nog återvänder man till den fysiska världen i en ny rymddräkt att uppleva livet igenom, hehe.

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2009-05-03 21:11
jag har faktiskt oxå tänkt såhär någon gång, lite creepy :P

2009-05-04 01:13
Jag började tänka så när jag var runt 11-12 och hade sett The Matrix. - HAHA! Väldigt läskiga tankar, så jag håller mig undan från att tänka så.
Dra åt helvete!

2009-05-04 09:16
Tycker inte att det är speciellt läskigt. Om det skulle vara så att mitt liv är en hallucination så är det väl inte så mycket man kan göra åt det..?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-05-04 09:53
Nej det har du ju rätt i, man kan ju inte göra någotnting åt det, men läskigt ändå :P vakna nu på en bänk i afrika o vara någon helt annan haha :D
 Vi är alla misstänkta

2009-05-04 17:00
ja, du är verkligeen först. ingen annan har någonsin tänkt en sådan 'meningsfull' tanke förut. jag lovar.

och det är du som säger detta till dig själv nu. oooooh, scary!
cry me a river!
--> thcrew
Producent

2009-05-04 17:19
Det hade varit läskigt. Men å andra sidan hade det ju egentligen inte spelat någon roll. Om du tycker att du "lever" som du existerar nu, så är väl det precis lika verkligt som om du var vaken.

2009-05-04 17:23
The_Donut

Det beror väl på "vem" jag är när jag vaknar ? om jag förstod vad du skrev :P
 Vi är alla misstänkta
Producent

2009-05-04 21:54
nej för då är du den personen då, inte nu.

2009-05-05 00:06
Dr.Octagon : hahahaha....
BAHA!

2009-05-05 00:21
Menar du att du ska vara 2 personer ? Vad händer då med personen som du är nu :)
Om det ska funka lär ju du drömma att du är den 80åriga gubben klas isf. Världen måste ju fyllas ut! Man kan ju inte hoppa från person till person.

Jag har aldrig haft den tanken iaf skumt ;)
"When you drop the drive and it's all Hip-Hop"

www.algerstam.blogg.se

2009-05-05 09:12
Nej nej, jag menar att jag är klas 80+ och ligger och sover och drömmer om "livet jag lever nu" att den jag är nu inte existerar , :P :)
 Vi är alla misstänkta

2009-05-05 09:56
skumt, det funkar ju inte! Går ju inte ihop ^^
"When you drop the drive and it's all Hip-Hop"

www.algerstam.blogg.se

2009-05-05 13:20
15 Those who dream of a banquet may wake to lamentation and sorrow. Those who dream of lamentation and sorrow may wake to join a hunt. While they dream, they do not know that they dream. Some will even experience a dream within a dream; and only when they awake do they realize they dreamed of a dream. By and by comes the great awakening, and then we may find out that this life is really an extended dream. Fools think they are awake now, and flatter themselves they know if they are really princes or peasants. Confucius and you are both dreams; and I who say you are dreams—I am but a dream myself. This is a paradox. To-morrow a wise man may come forward to explain it; but that tomorrow will not be until ten thousand generations have gone by.

Once upon a time, I, Chuang Tzu, dreamt I was a butterfly, fluttering hither and thither, to all intents and purposes a butterfly. I was conscious only of following my fancies as a butterfly, and was unconscious of my individuality as a man. Suddenly I awaked, and there I lay, myself again. Now I do not know whether I was then a man dreaming I was a butterfly, or whether I am now a butterfly dreaming I am a man. Between a man and a butterfly there is necessarily a barrier. The transition is called metempsychosis.

originaliteten flödar!
cry me a river!
--> thcrew

2009-05-05 13:26
Som joda sa: gammalt som gatan ;)

Sen så kan du ju inte heller vara säker på att du existerar: du kanske bara tror du existerar p.g.a. att någon drömmare drömt om en snubbe som hänger på Whoa och funderar på om han drömmer...

Den viktiga frågan är m.a.o. inte om du drömmer, utan om du inte ens i en möjligt dröm gör det du vill göra - hur värt är det då att vakna? Skapa en inspirerande dröm ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-05-05 14:09
Mabande
du kanske bara tror du existerar

om det finns ett du som kan tro att detta du (jag) existerar så existerar det ju.
cogito ergo et sum.

sen i vilken utsträckning detta du existerar och huruvida det enbart är en förlängning av något annat, tex en drömmares dröm är en annan femma - men det spelar ju heller inte så stor roll i slutändan.

cry me a river!
--> thcrew

2009-05-05 14:16
Nja, om du bara tror att du tänker så är det ju inte en garant för att du verkligen tänker - Descartes be damned! :)

10-4, over...

2009-05-05 17:37
kan man tro att man tänker utan att tänka att man tror det? sen kan det ju somsagt vara ett led i något större utanför "jaget" men ändå? =)

cry me a river!
--> thcrew

2009-05-05 17:47
Fel språkbruk från min sida = klar poäng från din sida :)
Tyvärr har jag inte någon rimlig sysnonym för ett kursiverat tror om inte "tror" ska användas, men det är å andra sidan lika ickeförklarande : /

10-4, over...