I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Upphovsrättslig guide i musikbranschen

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2005-10-24 20:52

Upphovsrättslig guide i musikbranschen

Hej allesammans!

Nu har jag fått tillstånd att starta en tråd av både moderator och admin, som kommer handlar om de upphovsrättsliga aspekter som uppstår vid såväl kommersiella som okommersiella sammanhang.
Jag har sett många inlägg på senare tid där folk har frågor eller fundringar kring just detta ämne.
Nu kan alla hjälpas åt med att lösa dessa frågetecken eller bidra med frågor inom området.

Jag tycker även att tråden skall ta upp avtalsfrågor som kan uppstå, samt vilka avtalstyper som man som upphovsman, musiker, bearbetare m.m. kan stöta på.

ALLA är välkommen att delta för att göra denna tråd så omfattande och underhållande som möjligt. Jag vill även belysa att inga frågor är för dumma, läs bara igenom tidigare inlägg för att undvika upprepningar och missförstånd.

Nu är det bara att fråga på!!!

Inlägg med småprat utan relevant information eller bra frågor till tråden kommer raderas. -Xeilon, moderator

(Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-02-27 07:32:34)

Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes
Producent

2005-10-24 21:00
skulle vilja höra lite erfarenheter av att cleara låtar man använt till att göra beats..

hur gick det till när ni kontaktade personen, vem var det ni snackade med, personen som skapat musiken eller någon manager lr liknande?

hur blev ni bemött?

ville personen ha betalt?

om ja, hur mycket och hur gick betalning till.

om nej, vad var kravet för att ni skulle få använda samples från låten?

om ni sålde eran produktion vidare, hur mycket fick ni för beatet?
eftersom man har rätt till 50% av stimpengarna som musikkompositör så hur mycket har ni fått ihop hittills på just det beatet?

blev låten stor i Sverige/annat land?

frågor som omfattar det där skulle jag gärna vilja ha svar på!
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2005-10-24 23:06
När man clearar en sampling bör man vända sig till de personer som äger rättigheterna till inspelningen, är låten släppt brukar det vanligtvis vara skivbolaget man vänder sig till.

Ett skivbolag har ju egentligen inget att förlora på att låta andra personer använda samplingen. Jag skulle nog säga att de tjänar på att låta andra nyttja den.
Används samplingen på ett förnedrande eller kränkande sätt kan skivbolagen sätta stopp.

Om de vill ha en engångsumma eller en procentuell del tror jag varierar.

Angående STIM och ersättning som producent, gäller absolut inte 50% av ersättningen från kompositionen.
Man brukar hårfint dela upp komposition och textförfattarskap med en 50/50 fördelning. Men detta avser främst personerna som skrivit sångstämman och låttexten.
Har man gjort ett beat som ligger som grund för sången kan man erhålla en viss procentuell del, men inte 50%.

Har man däremot som producent fått en accapella som man ska göra en produktion kring, får man vad jag vet inte någon ersättning från STIM om inte annat är överenskommet.

Spelas en låt i sveriges radio får man ca 50 kr/minut
i STIM-ersättning, om jag inte minns fel.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite
Producent/Songwriter

2005-10-25 23:11
Fick ett PM med frågor som jag nu fått medgivande att lägga ut på denna tråd...

>>------------------ gammalt meddelande ------------------

>>om du har egen erfarenhet så tänkte jag kolla vad du har fått betala
>>för att cleara låtar från okänt folk?

>>t.ex om du kollar på soundclick.com, råkar hitta nån låt där med en
>>gitarrslinga som du gillar från nån unknown person..
>>det var mest ett ex, men du fattar nog..

>>orsaken till att jag är nyfiken är för att jag under vårterminen
>skall
>>ha gjort X antal beats, och jag samplar endel då jag inte är något
>>direkt underbarn när det kommer till att lira instrument.

>>och min uppgift (mitt mål) är att ha X antal beats som är clearade
>och
>>klara,
>>kommer antagligen ha polare som spelar endel melodier, och spela lite
>>själv på synth å så men även sampla endel.

>>går en utbildning som heter beats and rhymes academy,
>>så det är mer än bara en hobbygrej!

>>:)
Producent/Songwriter

2005-10-25 23:11
Svar på ovanstående meddelande

---------------------------------------- ------------------------------

>Eftersom jag väldigt sällan använder samplingar i mitt skapande, kan
>jag nog inte ge något riktigt bra svar på den frågan. Den enda gången
>jag clearat en sampling fick jag tillåtelse att nyttja den utan extra
>kostnad, men detta var alltså ganska underground.
>Då pratade jag med personen som gjort låten och som antagligen ägde
>rättigheterna till inspelningen.

>Är ett skivbolag inblandat hos den låt där samplingen du vill använda
>finns, kommer du med stor sannorlighet bli tvungen att hitta en
>ekonomisk lösning. Givetvis beror det på hur stort skivbolaget är, vad
>det är för sampling, vad du kommer använda samplingen till m.m.
>Men att få tag i ansvariga på ett skivbolag är i praktiken ganska
>svårt, det bästa är att ringa istället för att skicka mail.

>Kommer du använda musiken i skolsyfte, behöver du givetvis inte be om
>lov för att använda samplingen. Detta enligt upphovslagenlagens 21:a §

>"Offentliga framföranden

>21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk,
>framföra offentliggjorda verk offentligt
>1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det
>huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan
>förvärvssyfte samt
>2. vid undervisning eller gudstjänst."

>Hoppas detta hjälper dig lite. Är det något jag glömt eller något mer
>du undrar över, är det bara att höra av dig igen.
Producent/Songwriter

2005-10-28 11:41
När blir då en låt upphovsrättsligt skyddad?

Det upphovsrättsliga skyddet för en låt inträder egentligen då idén har uppkommit hos den skapande personen/upphovsmannen.
Detta är i stort sett omöjligt att bevisa, därför är det mer realistiskt att när verket intagit fysisik form (partitur, låt, sångtext) anse det som skyddat.

I dagsläget finns inte heller några organisationer som skyddar ditt verk rent fysiskt.
STIM (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) arbetar med att registrera de verk som kompositörer, textförfattare, bearbetare och arrangörer skrivit, och därefter genom statistik betala ut en ersättning till upphovsmannen då verken framförst offentligt, spelas in eller kopieras.
De hjälper även till med att bevaka din låt (verket) ur olika aspekter tillsammans med organisationen ncb (Nordisk Copyright Bureau)

Men för att beskriva det lite mer lättförståeligt....

Om din låt spelas på radio eller i TV, eller om låten spelas LIVE, då är det STIM som har hand och bevakar de rättigheterna. Om sedan din låt istället skulle bli en produkt, i form av en cd-skiva eller lp-skiva, då är det ncb i sin tur som bevakar de rättigheterna.

Sammanfattningsvis:

Utföranderättigheter = bevakas av STIM
Mekaniska rättigheter = bevakas av ncb

Producent/Songwriter

2005-10-28 12:15
Fyra viktiga organisationer! STIM, ncb, SAMI och IFPI

Varför är dessa organisationer viktiga att känna till?

Många blandar ihop eller förväxlar dessa organisationer med varandra, eller menar att vissa av dem inte alls är viktiga att känna till som musiker.
En och samma person kan faktiskt tillhöra olika yrkeskategorier och därmed ingå i alla dessa organisationer.

Ex:

Genom att både skriva sin egen musik, framföra musiken och ge ut musiken blir man alltså representerad av fyra olika upphovsrättsliga sällskap.

Två av dessa, STIM och ncb, har jag beskrivit tidigare. Nu kommer jag berätta mer om SAMI och IFPI.

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation)

Deras uppgift är att samla in och fördela ersättning för offentligt användande av inspelade eller etersänd musik.
För att förenkla detta....
När en skiva spelas i radio har kompositör och textförfattare rätt till ersättning från STIM, medan de musiker och artister som medverkar på skivan får ersättning från SAMI.
Är du alltså både kompositör och musiker är du berättigad ersättning från både STIM och SAMI.
Detta gäller alltså en producent från Whoa som själv producerat och rappat i samma produktion, som sedan får sin låt framförd offentligt.

De ersättningar som inkasseras delas lika mellan SAMI och IFPI.
SAMI fördelas sin del till utövarna, d.v.s. artisterna och musikerna.

Inspelningsrättigheterna

-Har man som producent bidragit till hela låtens slutgilltiga form, färdigmixad och mastrad på egen hand äger man alltså inspelningsrättigheterna, som i sin tur kan generera en inkomst från IFPI eller köpas upp av intresserade skivbolag.
Har man sammarbetat med t.ex. ett musikförlag för att hitta en passande sångerska eller dylikt, fördelas alltså rättigheterna mellan alla inblandade som bidragit till produktionens slutgilltiga form. Hur stor del brukar vanligtvis variera beroende på vad kontraktet säger.

IFPI (International Federation Of Phonografic Industry)

IFPI fördelar sin del till skivbolagen eller till de som äger inspelningsrättigheterna.

Deras huvudsakliga uppgift är att nationellt och internationellt arbeta för bättre rättsligt skydd för skivbolagen, samt att ta vara på de rättigheter som lagstifningen ger.

Producent/Songwriter

2005-10-29 11:39
Filmer är upphovsrättsligt skyddad precis som musik. Produktionsbolaget borde därför äga rättigheterna till filmen, så kontakta dem.
Producent/Songwriter

2005-10-30 13:40
Hur är smartaste sättet att ta copyright på ett beat (där man har gjort allting själv) då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-30 20:42
Om jag ska sälja ett beat, hur gör jag då för att det ska bli olika "avtal"?

Ex

Avtal1: , han får ensamrätt till beatet och får använda det hur han vill utan mitt tillstånd.

Avtal 2

Han får tillstånd att använda det till en låt på sitt album och/eller en singel, men jag har ensamrätt i övrigt, exempelvis om jag vill ge det till ytterligare en artist eller kanske till en mixtape?
Twang System fi de werl

2005-10-31 11:40
räcker det med att registrera sina verk till stim och sami eller ska man "copyrighta" också? tänkte på om man säljer och släpper musik/beats internationellt???
labyrint living!

2005-10-31 18:55
Rolle:

Det du kan göra som är både enkelt och kostsamt är att posta ett rekommenderat brev med notpapper, cd-skiva eller dyl. med din låt.
Be även att få en datumstämpel som är tydlig och bra placerad som kan bekräfta tidpunkten på den färdiga kompositionen/produktionen.

Man kan även lösa det på mer invecklade sätt genom att skaffa en sort skivkod. Är dock inte så haj på just den delen.
Jag ska försöka återkomma med den delen senare.
Producent/Songwriter

2005-10-31 23:25
Förstod jag din fråga helt fel nu?
Producent/Songwriter
Redaktionen

2005-11-01 12:18
Bitch
det beror nog på från person till person och från bolag till bolag. men det kan nog gå upp i rättegång. tjänar du inte pengar på det så vet jag inte hur det e. och så beror det väl på hur många takter man snor?

peace.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2005-11-01 22:07
dj paco

För att ett avtal skall komma till stånd, kan jag med egna erfarenheter säga att du bör ha en releaseaktuell produktion som är godkänd av antingen ett musikförlag eller skivbolag.
Beroende på vilken av dessa du har kontakt med så skrivs kontraktet mellan er.

Samarbetar du med ett musikförlag, så är det rimligt att du skriver ett kontrakt med dem, när låten blir aktuellt att släppas. Musikförlaget brukar i sin tur skriva kontrakt med skivbolaget.
I ditt kontrakt med förlaget brukar det vanligtvis stå att du ger dem full rätt att själv hitta ett lämpligt skivbolag samt att skriva under ett kontrakt, utan ditt samtycke.
Givetvis finns det många olika former, men detta gör man vanligtvis för att snabba upp processen och slippa dröjsmål mellan alla inblandade. Det brukar även stå hur alla skivförsäljningsintäckter skall fördelas. Inkomster från STIM, SAMI m.m. utelämnas oftast.
Att tänka på är om kontraktet är non-exclusive eller exclusive .
Är kontraktet exclusive, är du som skrivit under, inte fri att göra vad du vill med musiken medan kontraktet gäller. Kolla verkligen upp detta!!!
Vem som äger rättigheterna till Mastern kan också vara bra att veta.

Det finns även olika avtalsformer som kan uppkomma vid ett skivsläpp.
Jag tänkte ta upp två av dem, nämligen masterdeal och licensavtal

När man skriver ett kontrakt gällande en masterdeal, tar man vanligtvis på sig att fixa en produktion som i stort sett är tryck/pressfärdig. Alla kostnader fram till detta stadium betalas av dig.
Genom att göra detta får man en högre royalty vid försäljning, detta minimerar även skivbolaget förlustrisk avsevärt.

Ett licensavtal som idag börjar bli allt vanligare, avser att du står för tillverkningskostnaderna.
Allt från pressning och layout till ncb-avgifter, du får även här bra royalty.

I mån om tid så är det jag skrivit mycket begränsat, men jag hoppas du hittat svar på dina frågor efter detta. Vet inte om jag besvarade dem rakt av...
Producent/Songwriter

2005-11-02 10:50
Labyrint

I Sverige har copyright -stämpel ingen egentlig betydelse, då upphovsrätten redan gäller.
Om man nu inte äger ett skivbolag eller skall lansera sin musik själv genom distributionsbolag eller dyl. utomlands, bör man komma i kontakt med denna.
Den välkända symbolen © är en s.k. copyrightnotis. Svensk rätt kräver inte att man sätter ut en copyrightnotis för att ett verk skall vara skyddat av upphovsrätten.

Däremot så kan symbolen ha vissa psykologiska funktioner, som en sorts påminnelse eller varning att verket har ett gällande upphovsrätsligt skydd.

I Usa har copyright-symbolen vissa andra rättsliga verkningar än i Sverige.
Har någon t.ex. använt ett ©-skyddat verk utan lov och tjänat pengar eller på andra sätt bidragit till att det egentliga verket gått med förlust, då ger symbolen en större rättslig ersättning än verk som inte har den.
Producent/Songwriter

2005-11-02 23:55
maxmixmaster
Det är väl snarare så att ©-symbolen inom amerikansk rätt kan tillmätas stor betydelse vid bedömningen om huruvida den som olovligen gjort intrång i upphovsrätten varit i god eller ond tro om detta. Effekten blir att intrång av upphovsrättsskyddade verk med ©-märket i högre grad leder till skadestånd och till större skadeståndsbelopp. I Sverige tillmäts inte den onda eller goda tron någon större betydelse vid frågor om upphovsrättsintrång. Fokus ligger kanske mera på det faktiska likheterna mellan objekten eftersom upphovslagen i grunden är ett skydd för ensamrätt till exemplarframställning.

Precis som du säger har kan ©-symbolen ändå ett visst värde i Sverige eftersom det verkar preventivt. Fler och fler känner också till betydelsen av ©-symbolen vilket gör att det kan vara fördelaktigt att använda sig av denna i Sverige trots att den i nuläget inte tillmäts någon betydelse vid en rättslig intrångsbedömning.

Bra initiativ detta...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-04 00:28
Erkan.

Låter mycket intressant det du säger.
Nu vet jag inte hurvida man kan handla i "ond" eller "god" tro när man gör inskräkning på upphovsskyddade verk.
Det är ju trots allt en medborgares plikt att känna till de gällande lagar som råder och vad som räknas som "övertramp".
Men berätta gärna mer om du vet!

Något som kanske inte framgick i mitt tidigare inlägg var att copyright faktiskt är det amerikanska svaret på den svenska upphovsrätten.
Dvs. att skaparen har exklusiva rättigheter till sitt verk för ett tag framöver.
Producent/Songwriter

2005-11-05 13:45
Den onda resp. goda tron gäller i sådant fall faktumet att verket var upphovsrätts/varumärkes-skyddat. Det är som du säger att medborgare presumeras känna till lagarnas innehåll. I Sverige uppkommer ju upphovsrättsskyddet formlöst och detta utgör således inget direkt problem (jag vill dock påstå att det finns ett indirekt problem i gränsfall där domstolarna har avancerade principer efter vilka man tolkar upphovsskyddets omfattning, gemene man kan knappast förutsättas ha kunskap om sådana principer). I USA väljer man, vad jag har förstått, ofta att registrera sina verk som del av varumärken i större utsträckning. Registreringsförfarandet är i alla fall mera utbrett. Att medborgare ska känna till vilka märken som är registrerade är kanske att föra för långt varför ©-märket fyller en viktig funktion.

2005-11-18 12:04
Kan tipsa om boken "Musik som levebröd-din guide till musikbranschen", skriven i huvudsak av Kent Wennman. Där står allt sånt här plus mycket mer. Vissa delar kan vara lite out of date med tanke på att musikbranschen för tillfället genomgår en revolution. Senaste versionen tror jag är ifrån år 2000.
Camp Kwahsi till er tjänst

2005-12-03 16:41
STIM bevakar upphovsmännens och förlagens ekonomiska rättigheter, vilket innebär att dessa personer har rätt till ersättning när deras verk framförs offentligt.

Skulle man nu använda sig av en sampling och göra ett nytt verk med denna så ansvara man själv för att materialet man använder sig av inte är olagligt.
Du kan givetvis registrera ett verk hos STIM genom en s.k. verksanmälan och sedan inkassera pengar då det framförs offentligt, men skulle sedan rättighetsinnehavaren få reda på att du använt en ickeauktoriserade sampling och tjänat pengar,utan lov från rättsinnehavaren, kommer detta leda till rättssak.

När jag skumläste nya nr. av tidningen Studio (nr. 10 Dec 2005) hittade jag en artikel om just Upphovsrätten på två sidor. Här drog man upp ett exempel på "The Verve" och deras låt "Bitter sweet symphony" som drogs inför rätta och förlorade alla sina inkomster från sin hit.
De hade utan lov samplat Rolling Stones.
Producent/Songwriter

2006-01-07 07:08
B-Lund

jag tror det finns något som kallas "Musikaliskt citat" inom upphovsrätten, som ska fungera som rätten att citera inom litteratur. tvs allmänt kända saker får man citera utan att fråga upphovsmannen, om det framgår att det är ett citat.

jag vet inte hur det funkar när det kommer till musik. men man kan väl tänka sig att sånt som batman, nationalsånger, vinjetter och annat ska vara OK att "citera", dvs ha med i ett musikstycke utan att att utgöra grunden för det.

fet tråd förresten! den bästa på whoa hittills.

2006-01-07 20:07
jag vet inte hur det funkar när det kommer till musik. men man kan väl tänka sig att sånt som batman, nationalsånger, vinjetter och annat ska vara OK att "citera", dvs ha med i ett musikstycke utan att att utgöra grunden för det.

Svar.
Nej man får inte ta något ur någon låt utan att fråga förlaget och skivbolaget,
Förlaget kan ge dig rätt att använda en del av låten ,
men Du måste även fråga skivbolaget efter tillstånd
(med förutsättningarna att det är skivbolaget som äger den inspelade versionen som Du skall sampla ifrån.) om du har
får använda deras inspelning.

MEN...
Om det är så att upphovsmannen har dött och det gått 70 år efter han/hennes död, så är det okej, och man behöver inget tillstånd,

OCH

om det är 2 upphovsmän så gäller följande,
70 år efter han/hennes död som dog sist av dem..
M.Ericsson

2006-01-08 22:05
JonErik:

Den lag du syfter på är URL (upphovsrättslagen) 1 Kap. 22 §, 1 stycket.
Lagen lyder enligt följande:

"Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)"

Order citera bör inte blandas in i musikaliska verk och dess sammanhang.
Att citera betyder att man i en text kan hänvisa till ett tidigare skrivet verk, och reproducera den del av texten som omskrivs i sammanhanget. Detta kräver alltså inget tillstånd från upphovsmannen men bör användas med god sed.

Mericson:

Du skriver att man inte får "ta något ur någon låt utan att fråga förlaget och skivbolaget."
Detta är en sanning med modifikation. Skall man använda en text eller kompositionen till ett musikaliskt verk måste alla inblandade parter meddelas. Detta omfattar även upphovsmännen till verket dvs. personerna som har den ideella rätten till verket.

Producent/Songwriter

2006-01-11 10:37
Jag förstår dig mycket väl.
I detta fall är viktigt för dig att kontakt upphovsmännen till låten. Du bör fråga dem om tillstånd om du har som avsikt att framföra din låt offentligt.
Du behöver alltså inte betala en summa på samma sätt som när vissa "clearar" samplingar, du behöver bara tillstånd att använda den. Om din version av låten i sin tur genererar pengar har upphovsmännen till orginalet också rätt till ersättning.
Hur omfattande denna ersättning är vet jag dock inte.
Producent/Songwriter

2006-01-12 19:19
ingen orsak, lycka till!
Producent/Songwriter

2006-01-13 10:54
Jag tänkte höra om det finns folk som är intresserad av att veta hur musikbranschen fungerar?
Hur man kommer åt viktiga personer, som varje gång när man ringer alltid har fullt upp och aldrig besvarar ens samtal.
Lite små tips och tricks som jag dragit nytta av och lärt mig under tiden. Personer som kan vara bra att dra nytta av och lära känna under arbetets gång ex. manager (affärs och personlig), jurister, agenter m.m.

Säg gärna till om det finns intresse!
Producent/Songwriter

2006-01-14 08:53
Jag läste den boken för några år sedan, dock var det upplagan från 2000. I mina ögon är boken väldigt bra skriven men är fasktiskt väldigt grundläggande. Man behandlar inte olika avtalsformer eller går igenom vilka personer som kan vara bra att känna till när man sätter sin fot i branschen.
Däremot förklaras STIM, NCB, SAMI och IFPI som man bör känna till som musiker och producent.
Producent/Songwriter

2006-01-15 06:30
haru tips om nått bra program såm ja kan spela in låtar med?? peace
 Länge Lever Svensk Hiphop!

2006-01-15 16:36
abbe_loo:

OFF TOPIC

Många har ställt den frågan tidigare i forumet och vad jag vet fått väldigt bra svar. Så jag rekommenderar dig att söka istället för att få en bredare uppfattning.
I den här tråden så besvars inte denna sortens frågor, men jag hjälper gärna till med att besvara frågor som har relevans och anknytning till upphovsrätt, kontrakt och musikbranschen i övrigt.

Lycka till!
Producent/Songwriter

2006-01-18 14:10
Hur är det med att köra på i huvudsak amerikanska beats och sen släppa mixtape och i sin tur ta betalt för det?
Are you not entertained?

2006-01-18 21:19
När du släpper en mixtape antar jag att det rör sig inom begränsade vänskapskretsar, stämmer det?
Generellt kan man säga så här, har inte upphovsmannen vetskap om hur du använder dig av dennes verk och tjänar pengar på det, har du inget att oroa dig för.
Producent/Songwriter

2006-01-20 10:39

Maxmixmaster p21:

Du har helt rätt, men jag baserade uttalande på att
oftast så representeras artisten av något förlag,
Och oftast så har förlaget rätt att bestämma själva över
artistens låt, efter kontrakt med artisten.

Musik som levebröd är en helt okej bok, men det finns mycket bättre böcker, sen beror det på om man vill studera amerikansk stil av upphovsrätt och regler, eller Engelsk, eller Europeisk.

Lite förenklat.
Upphovsrätten´s basics är den samma överallt
= Rätten till dit eget verk delat på 2 rättigheter.
Rätten till att tjäna pengar på dit verk som är de
Ekonomiska rättigheterna och
Rätten att folk ska få veta vem som gjort verket och att att man får bestämma över sitt verk kallas närstående rättigheter.

Sen reglerna ser lite annurlunda ut i olika länder som
exempelvis, (Tyskland), Europa generellt, Usa, och England.
M.Ericsson

2006-01-20 15:52
I dagsläget får de flesta artister sina låtar serverade på guldfat. Ibland är har de varken skrivit sång eller text utan bara framför låten.
Man ska vara aktsam med att använda ord som artist, då dessa vanligtvis är de som framför det musikaliska verket.
Deras rättigheter bevakas i sin tur från SAMI:s sida.

Producent/Songwriter
Producent

2006-01-26 18:12
Jag tänkte höra om det finns folk som är intresserad av att veta hur musikbranschen fungerar?
Hur man kommer åt viktiga personer, som varje gång när man ringer alltid har fullt upp och aldrig besvarar ens samtal.
Lite små tips och tricks som jag dragit nytta av och lärt mig under tiden. Personer som kan vara bra att dra nytta av och lära känna under arbetets gång ex. manager (affärs och personlig), jurister, agenter m.m.

Säg gärna till om det finns intresse!

Klart intresserad av att veta mer!
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-01-26 21:40
Roligt att det finns intresse! Jag har själv haft mycket svårt att få tag på viktiga personer inom musikbranschen, särskilt i början av min tid som producent.

Jag tänkte därför inleda med själva penetrationen.
Att komma in hos ett etablerat skivbolag eller musikförlag ter sig olika beroende på deras inflytande i branschen. Ibland är det svårare än att knäcka en riktigt hård nöt. Beroende på vilken roll man har krävs olika strategier. Artist, producent, låtskrivare etc. har alla olika förutsättningar i denna bransch.

Det finns en sak man bör känna till innan man sätter igång med att göra massutskick eller börja ringa samtal. Det är skillad på skivbolag och musikförlag. Det kan vara av väsentlig betydelse och tidsbesparande om man redan i tidigt skede kan navigera sig till rätt ställe.
Ett musikförlag arbetar i huvudsak med kreativa idéer och hjälper exempelvis producenter att hitta låtskrivare och i vissa fall en lämplig artist för låten. De skriver vanligtvis avtal mellan upphovsmännen som skrivit eller komponerat verket, medans skivbolag skriver avtal med artisten som framför verket.
Vanligtvis är skivbolagen länken mellan de inblandade parterna och konsumenterna, de står även för marknadsföring, tillverkning etc.
Ett musikförlag brukar i dagsläget ta ca 33.3 % av de intäckter som verket genererar, vilket kan tyckas vara mycket.
Men det man egentligen betalar för som upphovsman är deras kontaktnät som bör anses som ytterst värdefullt.
Nog om detta...

När nu som upphovsman eller artist hittat sitt respektive ställe är det bara att sätta igång och marknadsföra sig som person eller band. Man brukar med skämt säga att en riktigt bra entreprenör kan sälja sand i sahara. Om det finns sanning i det uttrycket vet jag inte, men jag vet att man måste lägga ner mycket energi på att synas och höras för att maskineriet ska börja rulla ordentligt.

Det absolut bästa sättet är att träffa personen ni söker öga mot öga. På så vis märker man vad för sorts människa man har att göra med. Här tycker jag att magkänslan har stor betydelse, hur uppfattar du denna person m.m.
Är personen i fråga överpositiv eller säger saker som låter för bra för att vara sanna, kanske man bör vara avvaktande och känna efter en extra gång.
Telefon tycker jag fungerar utmärkt likaså, här hör man rösten på personen, är han skämtsam, lugn och sansad eller kanske hetsig och verkar skum? Alla signaler som personen utstrålar analyserar och bearbetar vår hjärna och avvikelser i beteende ger upphov till misstänksamhet.
Detta gäller även dig, klä dig rätt, uppför dig väl och tänk på det du säger, information som är felaktiga kanske du får äta upp senare!

När det gäller att skicka enstaka brev eller göra massutskick bör man tänka på att man skickar det till rätt ställe. Att skicka brev runt om i landet eller runt om i världen är kostsamt.
Många av musikförlagen eller skivbolagen inriktar sig enbart mot vissa genrer eller har underdivisioner som har hand om olika stilar. Skicka din skiva rätt annars gör den ingen nytta!!!

Antalet låtar ska inte vara mer än 4, ibland kan det även gå bra med några fler. Har du inte hört något, skicka bara 4 låtar, där den bästa naturligtvis ligger på spår 1.
Ring eller maila före innan du skickar så att din skiva är välkommen. Svarar de inte följer du upp med ett samtal ungefär en vecka efter det att skivan borde vara framme.

Jag brukar tänka så här: Vad skulle få mig att lyssna på en skiva om jag fick 100-500 olika skivor om dagen? hmm, en naken tjej kanske som jonglerar med motorsågar. Skicka då en framsida med detta motiv och hoppas på det bästa. Avvikelser i detta fall är bra, skivan ska dra till sig så mycket uppmärksamhet som möjligt. Människor som arbetar som A&R eller dylikt tenderar till att analysera och bedöma både efter synintryck och hörselintryck, förpacka därför innehållet i attraktiv förpackning.

Är det uppskattat bland läsare så skriver jag gladeligen vidare.

Producent/Songwriter

2006-01-26 21:46
ursäkta alla felskrivningar, detta skrevs i all hast. Ha överseende!
Producent/Songwriter

2006-01-28 22:58
Hur är det med text-rader då?

och det finns alltså ingenting med tiden efter nånting släpptes som gör det upphovsrättsfritt? utan det ska va 70 år sen upphovsmannen dog?
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence

2006-01-29 23:33
Text räknas som litterära verk och omfattas likaså av upphovsrättslagen, där skyddstiden är 70 år efter upphovsmannens död.
Producent/Songwriter

2006-01-31 23:18
Jag har lite egna erfarenheter som jag kan bidra med, bara för att visa hur det kan gå ibland :)

Jag höll på med en skiva förut, idén var att jag skulle beatboxa olika beats till rappare. Det började väldigt smått och jag fick med mig folk i min vänskapskrets och några från whoa och liknande. Efter ett tag blåstes det upp ganska rejält, fick skivbolag intresserade, stora producenter blev intresserade och dessutom stora rappare. I och med det kom pressen. Detta var det enda jag kunde tänka på, dag som natt, hur jag skulle sätta ihop låtar var jag skulle spela in beatboxingen etc etc. Det tog väldigt mycket på krafterna. Till slut blev det iaf så att jag fick tag i en producent och en studio där jag kunde spela in låtarna. Jag spelade in en låt men sen blev jag sjukt förskräckt av producenten där. Hans visioner var så sjukt mycket större än mina och han trodde i princip att min skiva skulle bli listetta och vi skulle tjäna jättemycket pengar etc etc. Han skulle få en del av inkomsterna från skivan nämligen.
Iaf så blev det till slut så att jag inte pallade mer, jag orkade inte neka folk som jag tyckte om och tyckte var duktiga till en plats på skivan eftersom det redan var för många som skulle medverka. Jag orkade inte tänka på det dag ut och dag in och jag orkade inte få prestationsångest varje gång någon frågade hur det gick med skivan. Alltså lades hela projektet ner, vilket är skittråkigt men ändå jävligt skönt för mig eftersom det tog för mycket av mina krafter.
Det jag borde ha gjort var att för det första inte gå ut med vad jag höll på med innan allt var klart, alltså studiotid och prodcuenter. Samt hållt det på en lägre nivå då det var min första skiva.

Så mitt råd till er som vill inleda en musikkarriär är att ta det lugnt och försök att gå igenom de steg som nästan alla gör. Alltså att först kanske släppa något independent och sen gå vidare med större saker och om man vill fortsätta ännu mer, till sist kanske bli signad av ett stort bolag.
Hoppar man direkt till det sista så tror jag att många kommer gå ner i och med all press man får på sig.

Om någon undrar så nej jag har inte lagt av helt, men jag har ändrat inriktning lite och tänkte någon gång i sommar ta upp mitt musikskapande!

Det jag iaf fått ut av deta här är en hel del erfaranhet om hur musikbranchen funkar (Praktiserade dessutom på BMG samtidigt som detta projekt inleddes, så där fick jag väldigt mycket insikt i hur saker och ting fungerar) samt att jag fick rejält med kontakter vilket är guld att ha om jag nu ska ta upp musiken igen!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-01-31 23:20
Oj, det där är väl mer om hru branchen funkar och lite råd och tips till folk, men det var väl lite det som tråden handlade om också!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-02-06 09:14
Uneven:

Är du intresserad tycker jag att du ska ta en heldag och leta reda på intressanta ställen och ringa dem och fråga.
Gör ett bra första intryck och se till att du inte kommer vara i vägen för deras arbete om du skulle få komma dit.
Vill man så kan man.
Producent/Songwriter

2006-02-11 22:05
går d att stämma nån som samplat melodier o dylikt för hemmabruk?

min uppfattning e väl att sålänge man inte har bolag o gör d för "skojs-skull" så kan man sampla hurm kt som helst utan att ha den rädsla att bli stämd...

nån som vet nåt?

2006-02-12 00:28
Använder du samplingar hemma, kallas det för "eget bruk" vilket inte avser något brottsligt i sig.
Om du däremot framför verket offentligt kan det gå till rättssak. Vad gränsen mellan eget bruk och offentligt framförande går, är i dagsläget diffust.
Du har i vissa fall lov att sprida upphovsskyddade verk (musik etc) till din närmaste familjemedlemmar utan att du begår något brottsligt.
Producent/Songwriter

2006-02-12 05:27
sen så har vi skola o musik i skolan...
skolelever plockar ut låtar o ska sen framföra på diverse olika ställen... kan dom bli stämda om artisten som har rättigheterna e där just?

2006-02-12 14:45
Nej, risken att bli stämd är minimal i detta fall. Vid ett sådant framförande av en cover för en allmän publik ska man betala en avgift till STIM.
Precis som frisörer, affärer, pizzerior etc. betalar en STIM-avgift för att spela musik i sina lokaler (via radio el. dyl), ska man vid ett offentligt framförande (som i ert fall) betala en avgift till STIM.

Är det ett stort framträdande kan det vara bra att betala denna avgift, då kontrollanter från STIM aktivt försöker leta rätt på människor som inte betalat avgiften och sedan kräva dem på betalning.
Kommer ni enbart att framföra dessa låtar på er skola tror jag inte ni behöver oroa er för att betala avgiften.
Det kan vara bra att veta att man enligt svensk lag är pliktig att betala denna ersättning till STIM.

Jag tycker däremot att du kan disskutera detta med ansvariga för projektet. Många har nämligen ingen bra koll på detta.
Vill er skola dessutom hålla sig på rätt sida om lagen så bör man betala.

Kontakta STIM för mer information, www.stim.se

Producent/Songwriter

2006-02-12 18:10
hehe ne jag ba undra.. d e kul hur d fungerar bara... går inte i skolan heller.. va för 2 år sen.. o stim har jag fått papper ifrån för längesen men fattar inte ett skit .. så jag sitter bara hemma o gör musik o skiter i d där.. blir man stämd finns d alltid bortförklaring :p

2006-02-14 00:49
alltså en grej, för att reda ut ett klassiskt missförstånd:

Man ska helst INTE gå med i STIM om man inte har nån särskild anledning.
STIM vill inte det, det är bara krångligt för dom, och själv förlorar man på det, främst om man vill trycka upp en skiva eftersom man då kan bli tvungen att betala NCB-avgift trots att det är ens egna låtar.

Enda anledningen till att gå med i STIM är om man VET att det finns STIM-pengar som ska komma till en. dvs om ens låt spelats på radio en del, eller om nån vill trycka skivor med ens låtar. I vissa fall kan turnerande band få en hel del stim-pengar, om de använder sitt eget material.

F.ö. tycker jag STIM är babylon och att de motarbetar musik och musikkultur. STIM är typ en stat i staten, som ingen fattar vem som har gett dom deras myndighetsliknande ställning.

2006-02-14 13:30
Hej JonErik.

Jag har varken sett eller hört ansvariga hos STIM säga att de inte vill att upphovsmän skall ansluta sig till dem.
Vad har du fått det ifrån?
När det gäller NCB-avgiften är det en avgift man betalar om kvantiteten överstiger 1000 skivor. Vilket är ytterst troligt om du distribuerat och sålt skivorna själv.

Vanligtvis sammarbetar man med musikförlag vid större skivsläpp eller i vissa fall direkt mot skivbolagen.
I dessa fall är det inte du som är ansvarig för låtanmälan till STIM osv. utan musikförlaget i fråga.

STIM tycker inte jag motarbetar musiken och dess kultur, tvärt om.
STIM är en efterföljd av en idé som uppkom efter ett historiskt scenario som utspelade sig i frankrike på 1800-talet. (om jag inte minns fel).
Här ansågs sig själv en musiker som upträdde på den lokala puben få betalt då han framförde sin musik för de gäster som kommit till stället. Det blev en hysteri kring detta där många ansåg att musiken och dess utövare inte skulle få betalt för den konstart de utövade.
Det är pga. detta STIM och deras systerorganisationer är verksammma idag. De hävdar att musiker och andra utövare ska kunna överleva på sitt yrke, även då det anses vara en konst.
Detta göra att deras verksamhet främjar det nutida kulturlivet från det musikaliska perspektivet genom att betala ut ersättning när verken framförs offentligt etc.

Producent/Songwriter

2006-02-17 15:21
Om man då gjort en låt så är den automatiskt skyddad av upphovsrättslagen ? elelr vart ska man vända sig för att den ska vara "skyddad"?

2006-02-17 19:12
Ja, precis.

Det finns ingen organisation som skyddar dina verk rent fysiskt.

Upphovsrätten till ett nytt verk uppkommer vid verkets skapelse och tillfaller därefter upphovsmannen eller skaparen till det musikaliska verket.
Producent/Songwriter