Kvinnliga rappare?
Finns det några riktigt bra rappare, som rappar på svenska och som är tjejer?
/M.
M.Ericsson
det finns väl nästan ingen svensk rappare överhuvudtaget som är riktigt bra? :o men jag har för mig att Peshi brukar vara värd att kolla upp om man söker kvinnliga. //Ydebrinkarn - trööttare
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Peshi har vi som sagt, Feven (vad hände med henner), Melinda Wrede (vad hände med henne), Heli (vad hände med henne) och så våran allas LillaElsa på whoa? :)
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Hur många av ovan nämnda är riktigt bra på att rappa och rappar på svenska? Peshi har gjort det på ett fåtal låtar (duetter med Org12), Melinda Wrede vet jag inte om jag skulle klassa som "skicklig MC", Fevens svenska grejer var långt under de engelskspråkiga hon gjort, Heli var / är bättre på texter än på att flowa, Elsa och Mapei kör på engelska. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Observera gärna att jag inte sa att Heli var / är dålig, utan bara att hon inte har ett riktigt bra flow (i mitt tycke) :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Dessa svenska, mer kända, kvinnliga emcees minns jag: Leila K, Remedeeh, Feven, Melinda, Heli, Nabila & Fröken B. Vet att jag kan två till! Men här tar det stopp för tillfället.
Rappat skitlänge.
Jag missade "som rappar på svenska", sorryeh :/
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Skulle man starta en tråd om kvinnliga rappare (Internationellt) så skulle vi ha betydligt mer att fylla tråden med. Vilket onödigt inlägg det här blev.
Rappat skitlänge.
Japp, det hade vi - kul att höra nytt(?) :) Lite tunnsått med info på hennes sida dock : / 10-4, over...
Med andra ord.. det finns inga bra kvinnliga rappare i Sverige idag ? alla dog ut 2003 eller?
M.Ericsson
Jodå, fast det verkar vara tunnsått med kvinnor som rappar på svenska. Vilken jäkla kontrast det var mellan Emilias gamla och nyare grejer f.ö. : / 10-4, over...
Mabande P31 : Skam att glömma Professor P's sistah ju. Håller med om att det är dåligt med info på hennes sida dock.
Mericsson P2 : I mina ögon (öron) har det väl egentligen aldrig funnits några speciellt lysande kvinnliga rappare i Sverige, inte som hade kunnat stå sig internationellt iallafall. De jag antar att du syftar på med "dog ut" vart väl den där lilla Wrede/Feven/Remedeeh-hypen i slutet av nittiotalet.
Pimpslap F22: Det är synd! Om ni vet tjejer som är oupptäckta talanger så skicka ett mess!
/M.
M.Ericsson
Skivsamlare
2008-04-03 15:09
Mabande Elsa har börjat kicka på svenska med sakta men säkert, så det kommer ;)
Yes! In Concert — For the love of music
Hej!! Vet att det är tunnsått med info från mig. Jag har rymt ner till Berlin och hoppas kunna göra lite nya projekt här medan jag "pluggar" haha.. :) Så fort det kommer nya grejer så läggs de iaf ut på min myspace. För närvarande finns inga andra släpp-planer, men jag har en del projekt med tyska rappare här nere så jag hoppas att inspirationen tar fart! :)
jag själv tycker sverige har en hel del bra kvinnliga rappare. Remedeeh, peshi, fröken b och elsa är ju helt klart värt och lyssna på och bättre än rätt många än den manliga skaran. Dock är det mesta (förutom fröken b) på engelska då, så då blev det genast mycket sämre.. .. Nu ska jag kolla upp vem emilia är =)
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
har inte hört mycket bra av heli men tycker att hon ska ha mycket beröm för sin låt "stick"
brb, mailing my eyes
Graffare
2008-04-22 00:36
heli sidekickar på ismens nya platta!
Fröken B är det enda som faller ner i mitt huvud
JKIBMM
Heli e fet!
människorna i min tillvaro är som glasdörrar antingen ser jag igenom dem eller så öppnar jag dem och går igenom
Haha Robyn - Konichiwa Bitches.. YouTuba det, jag svar att den laten ar grym haha! Sjukt mycket battre an Melinda Wrede iaf ba tjoho!
...och den var ju på svenska, precis som ämnet gällde... 10-4, over...
Mabande - Laste inte sa tydligt men vilken tur att vi har dig som kan halla lite ordning har ;)
Heli är iaf den enligt mig bästa kvinnliga rapparen som dessutom kör på svenska, Cleo har vi väl också?
DIF!
enligt mig finns det absolut inga svensk-kickande tjejer som ar varda att namnas. Feven ar tung pa engelska aven fast uttalet inte ar det basta, Mapei ar luuugnt fetaste kvinnliga sverige nagonsing bjudit pa. En av dom valdigt fa med internationell potential. Sen far vi inte glomma Yarah Bravo som ar ganska okand i sverige kanns det som.. formodligen en av dom mest framgangsrika svenska? Gor shower over hela Europa hela tiden! Tillsammans med Method Man och Redman bara nagon vecka sedan..
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
sorry om ja kom lite off topic
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
hmm.. Vet inte vilka som e nämnda men ska skriva ner dom som dyker upp i mitt huvud. Har inte läst vad som skrivits, men håller mej till frågan iallafall...Emilia Tarland - Enligt mej Sveriges bästa kvinnliga rappare.Feven - Vet inte vad som hände med henne.Fröken B - Inte insatt i vad hon gör men är väll en av tjejerna i silversystrar?Melinda Wrede - Håller väll på med ett album? Tyckte det liknade pop.Peshi - Har aldrig vart insatt på hennes musik eller vad hon gör.Heli - Har för mej att jag hörde henne gästa en låt med 4de Världen?Lilla Elsa - Aldrig hört hennes musik, men har hört hennes namn droppas. Det e väll dom jag kommer på
Så puttinuttigt.. MEN DET ÄR FEEEEEL!
Nej det finns ingen bra svenska som kör på svenska. Fröken b är snygg iofs... Och jag fattar inte grejen men mapei? Hon är gastig. Hmm.... men Remedeeh! Hon funkar, men hon finns väl inte längre?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Heli, Emilia och Peshi är väl dom ända som är värda att nämna Mapei är okej men du ville ha svensk språkiga
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Skivsamlare
2008-04-25 11:31
AVLY Remedeeh kickar i Supersci dessa dagar.RAPDUDE Yes, Silversystrar utgörs av henne och Meldeah. Fröken B kör även solo.
Yes! In Concert — For the love of music
Oooh! :) ska absolut kolla upp det!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
heli heli å sen finns juh heli... alla andra e fett keff nja emilia e oki sorry
jag är lite drygare lite otrevligare PUNKROCK OCH BURBERRYROCK!?
Kaneida X0 heli gör mkt musik ännu med bland annat emilush och andra skåningar
Är det vanligt att kvinnliga rapare i Sverige blir mordhotade? Är det vanligt att de blir mordhotade av hiphop killar? Tänker tex på Feven det går ett rykte att hon la av för att hon blev mordhotad är det sant. Hur är det att vara kvinnliga rappare idag? Det verkade vara många som hatade henne för att hon gjorde det många killar gjorde, dvs var kaxig, snackade slang, uttalade sig om vad hiphop borde vara, hade starka åsikter. Dessutom hade hon feministiska åsikter, vilket många verkade tycka illa om med argumentet att hon blandade in politik och ännu värre feminism i hiphop. När jag gick på högstadiet vågade jag inte ha hiphop kläder, för jag var rädd att killarna skulle slå en eller mobba en eller nåt, om man lyssnade på hiphop som tjej kändes det tvunget att man skulle se ut som en slampa istället. Det kanske var just när man gick högstadiet bara som killarna som lyssnade på hiphop var sådana. Hoppas det.
Jag jag har själv börjat försöka rappa , vi får se om jag lyckas göra någon som är värt att höras, då kommer jag skriva mitt namn i den är tråden
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)
Jag har många gånger känt att killar känner sig hotade av att man håller på med rap, särskilt när man börjar bli duktig. Det är som att de inte vill att man ska in på deras territorium. Sen är det oxå så att en kille kan hålla på med hip hop och vara dålig men ändå uppfattas som respektabel och cool. Tjejer tillåts inte att vara dåliga på samma sätt. För de ska antingen vara "grymma, eller hålla sig borta från hip hopen". Skit tråkigt, men ja hoppas fler tjejer kommer börja visa framfötterna, och vi kan fanemej oxå få vara dåliga. De tar tid att öva upp skills, så man får inte ge upp!
Heli är sjukt duktig imo!
CIRKEN ÄR SLUTEN VOL.1 SLÄPPT!
Redaktionschef
2009-12-29 17:45
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent
2009-12-29 20:16
Mapei hade nån låt på myspace för nåt år sen där hon körde på svenska med Frej och nån mer. Det var lite kul.
http://www.youtube.com/watch?v=elodVYFOl0M&feature=related Shéné från sthlm proddat av pause beats- big up's!!!
Ouff Shéné hade skönt arrogant stil.
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha? - Jag vill ha bas!
oh jepp.
AMC är ju bäst ?
hahha! om inte hon är bra, så finns det ingen som är bra :S
snapphona & philosophia Det ni beskriver handlar ju om personer som uppbart har problem med sin säkerhet. Jag tycker det vore kul om fler kvinnliga rappare fanns. Att blanda in åsikter i låten är väl en del av musik över huvud taget. Sen kan man bli feltolkad - på så sätt hatad, men comon'. Har ni sätt kommentarer runt här på whoa? När nybörjare kommer upp (oavsett kön), blir ju nedtryckta enbart för att personen i fråga är just en nybörjare. OT: Fröken B har jag alltid diggat, yo!
Don't!
Nog för att killar låtar töntiga när de försöker låta gangster men det är fan ännu värre med tjejer som försöker sig på det. Ett exempel är videon 3 kommentarer ovanför mig.. hahahahaha
Do you fools listen to music or do you just skim through it?
Mitchy jag håller med dig. Folk här på whoa blir nertryckta oavsett kön, och det är väldigt tråkigt att whoa inte gör mer åt det än vad de gör. Men eftersom hip hop överlag är en mansdominerad genre så är det lättare för en kille att få respekt även om han kanske inte har världens duktigaste flow bara genom att vara självsäker. Det är mer tillåtet för killar att vara dåliga inom hip hopen, medans en tjej måste vara grym för att få "tillåtelse" att vara med. Det är ungefär att jämföra med militär-yrket. Tjejer måste ofta bevisa att de kan vara lika bra som män, och när de väl blir det och till och med bättre så känner sig männen hotade av det eftersom deras manlighet blir undergrävd när en kvinna gör samma sak som de gör. Ja, de handlar endast om osäkerhet.
Fröken B och Cleo! sen finns det typ inga andra värda att nämna..
if hiphop is dead call me ghost in the flesh