Redaktionschef
2008-11-05 18:23
Recension: Timbuktu - En High 5 & 1 Falafel
Från Whoa-Bloggen
Det är intressant att följa hans karriär från debuten till nya En High 5 & 1 Falafel. Utvecklingen på varje skiva har känts fullständigt logisk och Timbuktu har vandrat längs en stig där han lyckats konstruera en alldeles säregen proggig hiphopstil. Förhoppningsvis tar stigen slut efter det här, annars är risken stor att det blir ökenvandring i framtiden. Nej, En High 5 & 1 Falafel är inte så dålig men faktum är att det är Timbuktus svagaste skiva hittills. En High 5 & 1 Falafel är inte helt oväntat politisk. Några ord av nyblivne presidenten Barack Obama inleder skivan på Tänk Om. Tänk om Obama kan förändra världen? Timbuktu som förresten har amerikanskt medborgarskap och röstade på Obama. Vidare sågar... Läs mer på Whoa-Bloggen
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Oj, vad jag INTE håller med dig. Har förvisso bara lyssnat igenom skivan en gång men jag blev riktigt positivt överaskad.
Hasta La Victoria Siempre!
Att säga att frej överglänser timbuk är...ja, jag finner inte ord för det. Mår du bra?
Science Genius Girl
Satt i dimman på bromma och väntade på plan som aldrig lyfte, hörde på radion att obama är USA:s nya president och blir bara så jäkla glad av Timbukens nya! I mina öron fyller han alla förväntningar och jag ser ingen rapartist i Sverige som slår honom på fingrarna albummässigt. Han kör sin grej hela vägen, kompromissar inte och är inte lika ängslig att göra fel som så många andra svenska artister. Och jag kan också längta efter när det ska komma riktigt bra svensk boom-bap, hårdare och mer seriösa grejer men det är ju inte Jason. Vill man ha det så finns det ju såå mycket utländskt att lyssna på. Inte full pott men ett riktigt fett album! Fyra strömmingar! ><((((º>><((((º>><((((º>><((((º>
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º> www.beatheartsblog.com
får hålla med ovanstående..
jag gillar skivan starkt! det är hans bästa sen the botten is nådd.
får fyra av mig med, hade fått en femma om det inte hade vart lite störande refränger på sina håll!
applåd till chords förresten, grym snubbe!
fyr hästar!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
håller inte alls med recesionen och 6 skitet är knappast av de bättref
feel tha beaaat maaan
Lyssnat igenom skivan nu o tycker den e fet som fan
Diggade albumet! Bättre än Oberoendeframkallande iaf! Det enda bottennappet för mig är 6an, men jag pallar å andra sidan inte med elektro-dunk..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Med risk för att utstta mig för fansens vrede: är det en bra hiphopskiva eller är det en bra Timbuk -skiva? Helt apropå kommentaren "Och jag kan också längta efter när det ska komma riktigt bra svensk boom-bap, hårdare och mer seriösa grejer men det är ju inte Jason. Vill man ha det så finns det ju såå mycket utländskt att lyssna på. " 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
en bra timbuk skiva ÄR en bra hiphopskiva ;)
feel tha beaaat maaan
Den har årets i särklass fulaste omslag iaf... Måste lyssna mer innan jag kan säga någonting om musiken dock.
•pave paradise•
Bra recensioner! Läsvärt, och känns som att det är e rättvis bedömning skivan fått betygsmässigt. Saknar gamla Timbuk faktiskt, jag har inte gillat hans utveckling, som ni också nämnde. W.D.M.D tyckte jag var apfet när det begav sig, likaså The Botten Is Nådd som näst intill snuddade på perfektion - när det begav sig. Sen dess tycker jag det bara gått utför. Alla Vill Till Himlen fattade jag aldrig grejen med, singeln med samma titel var bara "melodiös med någon skåning i bakgrunden" (skånska i all ära, men när det går snabbt så är det omöjligt att tyda vad som sägs - om man frågar mig). F.ö, vem tusan kom på idén till det där omslaget? Håller med lhabia; fast jag skulle nog vilja gå ännu längre: tror nämligen den här plattan har det fulaste omslaget av alla plattor i svensk hiphop-historia (för, vid närmare eftertanke så slår nog den här tamejtusan Illizits mixtape som kom i fjol där Gubb står och spänner sig på fronten och ser allmänt "farlig" ut, minns ni? haha). Släpps det en platta i stil med W.D.M.D och/eller The Botten Is Nådd så kanske jag faktiskt börjar bry mig om vad Timbuk släpper, men just nu är jag väldigt, väldigt ointresserad av honom.
tycker den va jävligt fet facktist mycke bättre än förra skivan synd bara att de inte va direkt nån allvarlig låt...
Arrangör
2008-11-06 15:07
Bara hunnit lyssna igenom ett gäng gånger så kan väl inte riktigt uttala mig än. Fast ett första intryck kan man alltid bjuda på! Tycker det finns en hel del godbitar på skivan. Gillar 6:an som fan, även om den känns aningen malplacerad här - hade varit mer logisk på ett maskinen-släpp. Och andra sidan en superbonus låt så det är väl lugnt. Gillar timbuktu när han får det att svänga så kan väl inte riktigt hålla med om att jag inte har gillat hans utveckling - känns ändå som att han har blivit mer och mer funkig. Däremot börjar det väl kännas en aning tradigt och man får känslan av att han inte riktigt varit så säker på vad som skulle vara med på den här skivan.. Så visst skulle det vara kul om han tog ut svängarna åt lite andra håll. Kanske låter konstigt på en skiva som känns rätt spretig. Men samtidigt behöver inte det ena utesluta det andra och sådär. Har inte fått någon ordentlig helhetsbild av skivan utöver lite politiskt dravel. Blir tyvärr irriterad över detta och att världen vägrar sluta kretsa kring USA som fortfarande (som folk verkar uppfatta det iaf) är världens mittpunkt - störst och bäst också. Sorry för lite halkande utanför topic. Men som sagt - behöver lyssna in mig ordentligt på detta för att kunna ge en mer utförligt bedömning!
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
så jävla besviken ush.. fukdup shit diggade knappt en låt på skivan fyfan..
Producent
2008-11-06 15:30
Definitivt det bästa sedan The Botten is Nådd. Gillar skivan sjukt mycket. Jävligt skönt att han släppt en reggae låt á la Helt Off (kanske mer Svenska Adamien aktigt dock) på skivan också. Olympiska Spelen 2012 är den bästa enligt mig. 4/5
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Har inte hört skivan men titel och omslag är ju skrämmande uselt iallafall. Riktigt jävla hemskt. Känns så där riktigt tråkigt som bara torr Lund-humor kan vara. Titeln och omslaget är så värdelösa att jag faktiskt är mindre sugen på skivan, vilket jag nog aldrig varit med om förr.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Titeln och omslaget är så värdelösa att jag faktiskt är mindre sugen på skivan, vilket jag nog aldrig varit med om förr. Hänt mig några gånger faktiskt, men det har väldigt sällan varit en klassiker dold bakom omslaget om jag inte gillat det vid första åsyn.
•pave paradise•
Jag tyckte att oberoendeframkallande var ett riktigt bottennapp, denna är betydligt bättre. Även om jag också stör mig på ett fåtal saker så tycker jag verkligen att det goda överväger. Mabande P31: Ingen aning, vad är en bra hiphopskiva? Jag gillar som fan att många av finingarna i sverige har slutat larva sig med hiphop och börjat göra musik. Kände så redan i somras när good things och things we do for things kom. Tror det var i somras iaf. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Tycker det var en oväntat schysst mix av gamla och nya Timbuktu.
skriv kort, helst inte alls
PlayerJoe - En bra hiphopskiva har bra musik med ganska tydliga drag av hiphop, på samma sätt som en bra rockskiva har bra musik med ganska tydliga drag av rock. Beroende av musikernas kompetens går det naturligtvis att göra en bra hiphopskiva som inte låter som någon annan hiphop (dock låter det fortfarande hiphop) :) Varför är inte hiphop musik? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Jag säger inte att hiphop inte är musik. Även om jag kan förstå att man kan tolka det jag skrev på det viset. Det jag menar är att Timbuktu (bland andra) inte lägger någon större vikt vid att försöka göra hiphop, han gör mest musik i största allmänhet. Så jag vet inte om jag lyckas svara på din (första) fråga, men det är en bra <valfritt ord>platta. Eller det är ju ingen bra countryplatta (om en bra countryplatta måste innehålla country) till exempel. Men den är bra. Och den har tydliga drag av hiphop. Men även av reggae, funk, rock, pop och elektro.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Redaktionschef
2008-11-08 18:18
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Jag ar riktigt positivt overaskad. knappt lyssnat pa oberoendeframkallande men jag gillar hur han blandar nytt och gammalt pa den nya. I vissa latar sa kor han sin trubadurstil, typ "tack for kaffet", sen pa andra flowar han som pa gamla tider, pa tunga hiphop-beats. men maste halla med om att andra halften av skivan ar bast. av mig far den 4/5.
affeaffe Jag säger bara Varan-TV och Hipp-hipp. Låg humor som är högljutt.
http://www.myspace.com/choysmusic
...och det är underbart! (kände att ironin inte riktigt kom fram)
http://www.myspace.com/choysmusic
ska jag vara helt ärlig om skivan så tycker jag den är värdelös, jag brukar i vanliga fall digga hans låtar riktigt mycket! men denna lät väldigt B och var helt enkelt kass enligt mitt tycke :/
Redaktionen
2008-11-10 17:10
Jag tycker den var skitbra. 4/5 låtar får 4/5 efter andra lyssningen. och den kommer antagligen bara att växa :)
namaste
Choys Hehe ja, jag säger inte att Lund-humor generellt är dålig men när den är dålig är det fan sämre än Stockholm Live. Och det säger en del.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!