I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

No Foundation bboys

Vår Hiphop - Breaking

2005-12-21 04:34

No Foundation bboys

Terror bunch, Circus Runaway, Freak Show, etc. Vad har utseendet för relevans? Nán som vet mer om vad som ligger bakom No Foundation?
Nán som kan förklara detta? Fattar ingenting....
Fill me in please if I missed something here!!!

Pippi for President!!!

2005-12-21 18:10
Men, om de inte har foundations, kan dom kalla sej bboys? Varfôr sminkar dom sej?

Pippi for President!!!

2005-12-22 00:02
"fast det är en massa toprocks i videon!"

har ännu inte sätt nån av dem dansa med nån flava alls!
många är inte ens på beat och de ser alla grymmt obekväma ut då de försöker toprocka innan de kastar sig in i en vighetscombo.
De ser u att vilja skita helt i musiken.

borde inte bboys tycka om att dansa?(för att ställa en dum fråga!)

bboying handlar även till stor del om att vara orginell. Alla de du talar varmt om gör typ samma combos och ser alla ut som prisonbitches ur Oz......

2005-12-22 04:47
eftersom de har så många trix och blowups så vill ingen se på när de gör footwork eller toprocks. Jo, jag vill.

alla bara säger "dom har ingen footwork" fast de har det Ja, kan man inte fá se det dá?

Ozcar1
Här har du ännu en dum frága: Borde inte bboys tycka om att köra foundations?
Pippi for President!!!

2005-12-22 05:12
vadå asså jag är förvirra.."no foundations" är de ett crew som står för att man inte ska köra foundations eller är jag och yrar nu?=S
i sånna fall..har dom glömt skaparna..undrar jag då..

2005-12-22 11:23
råttan, gör det dem bboys? Det är inte så svårt. Kollade på rubberlegs klippet och han g ut attgöra en crossstep för sin sndra gång typ,han suger.

2005-12-22 11:29
Jag kan hjälpa er!!
No need to worry!
Ni kan lugna ner er och sluta diskutera. Det är förmodligen såhär enkelt: Vissa människor gillar rött, andra gillar blått. Vissa människor gillar bilar, andra föredrar båtar. Somliga tycker att det är roligare att färga håret och sparka foten bakom huvet, men andra tycker det är roligare att träna på foundations. Vissa gillar både och! Tro det eller ej!

:) Folk har olika smak, så enkelt är det.

Peace!
"It's time to philosophize with the hammer and crush some illusions..."

2005-12-22 17:32
Foundation: The basis on which a thing stands, is founded, or is supported
Vet inte om det âr sà enkelt som Don Bartos lâgger det; vissa gillar vitt, andra gillar svart. Tycker mer att foundations âr en bas, som alla borde ha fôr att kunna vidare utveckla sin dans...

Och jag undrar precis samma som hökers_krökers P18 : det crewen jag nâmnde i bôrjan; stàr dom helt ôppat fôr att man INTE ska kôra/ behôver foundations???
Om det skulle va sà, vad ska i sànt fall vara det grundlâggande i en bboys utveckling?
Pippi for President!!!

2005-12-23 00:22
vissa gillar att spela fotboll utan boll?

2005-12-23 12:15
Vem bryr sig egentligen... För mig kommer "cirkus breaking" alltid förlora mot bra foundations. Men alla gör sin grej sen är det upp till var och en att avgöra om dom tycker det är wack eller ej.
Murda Moe, Floorists, Karlstad/Oslo/Bergen/Melbu

2005-12-23 15:31
fotboll utan boll är inte fotboll..

2005-12-23 16:15
Respekt ,som ni snackar om hela tiden här på Whoa respektera andras stil/dans, snacka inte skit om andras dansstil breaking är inte bara dans längre Powermoves körs ju ofta utan dans. jag tycker att dansen är viktigt men inte så viktig att jag dissar andras dansstilar. nu är breaking mer än stil än en dans man kör sin egen grej det man är bra på. så länge man följer musiken/takten så är det ju en dans. man kan följa musiken på många oliks sätt alltså bildas flera olika stilar. thats it Respect that and they will respect you.
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2005-12-23 20:36
det är väll ingen som har disat någons stil här..det är väll inte det som har diskuterats?
jag älskar nya saker, det är dope! men foundations i grunden enligt mig är bättre..ser bättre ut osv..
men som sagt alla har olika smak..
men är man bboy för att man kan en windmill och inget mer? eller är man bara någon som lärt sig en windmill?
fattar ni vad jag menar?

2005-12-24 13:30
jaha men dåså..=)
de va ju de jag inte fattade..trodde de bojkottade all foundations överhuvve taget..haha:D

2005-12-26 03:04
hökers_krökers P18
Jo, jag fattar vad du menar...
Pippi for President!!!

2006-01-04 13:28
För det första tycker jag det är helt fel att kalla crews som Freak Show och CR för "no foundation" eftersom båda har medlemmar som kör strikt foundation (alltså ups, footwork och freezes i den gamla goda CC-andan). Det är lite synd att de alltid hamnar i bakgrunden eftersom alla bara fokuserar på hur några av dem slänger benen bakom huvudet eller studsar på armbågsspetsen.

Det enda som i början var annorlunda med Freak Show och CR var just klädseln. Ett väldigt smart PR-trick för övrigt. Det hade ALDRIG snackats så mycket om dem om de kört exakt samma saker, men i WST-gear. På så sätt kom de fram mycket snabbare än andra Cali-crews och framstod som annorlunda/unika, trots att deras moves var gamla som gatan och redan accepterade som "bboying". Det hela började egentligen med Sour Patch från AZ och fenomenet "abstract styles" var redan välkänt i både AZ och Texas innan Freak Show och CR ens hunnit bildas. Det exploderade i en jättetrend som många hoppade på och så fortsatte det.

Idag kan man se en ny vändning. Klassiska foundation blir allt mer uppskattat världen över och även Freak Show och CR har anpassat sig, eller blivit mer "bboys" för de som vill se det så. Abstract styles har etablerat sig och växer inte lika explosionsartat som för tre år sen. RSC är plötsligt på topp igen och blow-ups är inte lika kraftfulla som battle elements längre.

Slutligen... alla pratar hela tiden om foundation vs circus, precis som om de båda stilarna ligger i krig med varandra. Det är bara i små, kalla länder som Sverige där folk kan ha råd att vara så trångsynta. Jag älskar och accepterar båda eftersom det öppnar nya dörrar samtidigt som den sanna bboy-andan lever kvar (om det finns något sånt...) Alla gillar vi olika saker, det är bara att acceptera. Men allt behöver inte vara vitt eller svart, antingen eller. Skill Methodz och Circus Runaways respekterar varandra och chillar tillsammans t.ex. De kanske har olika syn på bboying, men de betraktar ändå varandra som bboys och likvärdiga individer.

Hoppas alla haft ett bra år!
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-01-08 21:00
ORK låt alla köra vad dom vill!!!!!!!! sattsa på stil om nu vill.. snurra en massa om ni vill. för mig e ni bboys endå:D

2006-01-09 15:01
mad_moves det var det jag menade även fast det inte kom fram lika tydligt :P
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2006-01-10 07:06
Träffade en snubbe på fss8 som chillade med runaways, och de är knappast punkare per ese. De är mer en stil och en attityd i usa som te x deras nerbantade punk. Jag och goofy från min crew fick till och med skjus från longbeach till i närheten av UCLA av samma snubbe och allt han bumpade i bilen var breaks. Så jag vet verkligen inte, det verkar ju inte va en musikstil de kör med, det är nog mer en image och en attityd.

Sky is the limit and you know that you keep on
Just keep on pressin on

2006-01-16 12:29
Breaking can be whatever you want it to be. If you want it to be the original, structured dance that it was 20 years ago, then it can be that for you. If you want it to be your own limitless form of expression, it can be that for you. The world will never agree on what exactly Breaking is... And if the world ever does agree, then I guess it wont be breaking anymore."
Kujo - Soul Control

denna diskussion kommer aldrig ta slut

2006-01-16 15:26
håller med Kujo..