I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Veckans MP3: Queff & Mekkanix - Like a Boy

Övrig musik - Elektroniskt

Redaktionschef

2008-05-15 03:38

Veckans MP3: Queff & Mekkanix - Like a Boy

Ny musik upplagd på startsidan. Denna gång något lite mer elektroniskt :)

Queff & Mekkanix - Like a Boy

Queff är en rappare från Stockholm som kanske är mest känd som den långhåriga snubben som ofta är sidekick åt Mofeta & Jerre under deras liveframträdanden. Men givetvis gör han mer än så. Tillsammans med producenten Denniz Prime och sångaren Jens, är han en del utav trion Queff & Mekkanix, som nu väljer att släppa sin första singel som veckans mp3 här på Whoa!

Denniz Prime & Queff har tidigare ett förflutet som duon Taskigt Läge, som under början av 2000-talet spelade på i princip varenda ungdomsgård i Stockholmsområdet. I och med att Denniz Prime (då känd som Puszel) mer och mer tog avstånd ifrån mikrofonen och satsade på att producera, startades electropopgruppen Mekkanix tillsammans med Jens. Efter ett par år kändes sammanslagningen självklar, och på den vägen är det.

Resultatet blir en fusionmix av electro/pop låtar på engelska, med en touch av svensk rap. Under sommaren 2008 släpper gruppen sin första EP, Sun Over STHLM, och nu lanseras alltså första singeln Like a Boy. Ladda hem/lyssna på den nedan!

(Inlägget ändrat av Oracle 2008-05-22 08:15:48)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-05-15 06:28
Tyckte nästan rappen var lite otajt emellanåt. Diggar inte när man blandar flera språk i samma låt. Sen lät ju nästan den engelska delen som om det var svengelska (hoppas det är min morgonyra som spökar).

Beatet var ju dock riktigt fett, mostly cuz I'ma blipblop sucker som man säger på finska.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 08:34
så jävla tråkig låt. Släpp den här elektrohiphophypen och gå vidare för fan.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-05-15 09:09
Asul: läget är så här: vi har inte gått på någon hype då det här faktiskt inte är hiphop, Queff & Mekkanix är ett popband med både elektroniska inslag samt en skvätt hiphop, och det har vi alltid varit (sen när vi började för c:a 3 år sen)

Sen att du inte gillar låten kan jag inte hjälpa : )

Ni som gillar ni gillar, ni som inte gillar kanske gillar ep´n !
http://www.sthlmmd.se

2008-05-15 09:21
Det är fett. Punkt.

Sen att det inte är you average audio-forums-rap är en annan femma, men den femman är inte värd mycket.

Hoppas ni slår!

2008-05-15 09:38
jag tyckte den var ganska tråkig, fanns inget direkt (varken electro, hiphop eller pop-mässigt) som fångade mig och jag måste väl ändå tycka att jag åtminstone har ganska bra koll på de två förstnämnda genres. sen tyckte jag han som sjunger kanske inte ska sjunga, han röst var jättekonstig i vissa partier.

annars är beatet schysst!
Graffare

2008-05-15 10:09
Beatet och reffen va grym

2008-05-15 11:56
GO GO GO !!!
WWW.ISMEN.NU

2008-05-15 11:59
Jag tycker Alexis Weaks tape Välkommen till Gullmarsplan var fett. Det här var inte fett.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-05-15 12:00
Grattis till veckans mp3!
Jag tycker låten är fet och vad gäller trångsynta människor så..

Finns uttrycket elektronisk hipPOP? Annars lanserar jag det nu och tycker ni har gjort en fet elektronisk hippop låt.
HMOR

2008-05-15 12:05
Yes, det får stå för mig. Jag skulle faktiskt ändå aldrig köpt er skiva. Men om sanningen ska fram så spydde jag nästan ner mitt tangentbord efter de första 10 sekunderna.

2008-05-15 12:06
Dj_Josh P21

All hiphop är elektronisk utom den instrumentala hiphop som t.ex. the roots och artofficial gör.

2008-05-15 12:09
Säga vad man vill om låten i sig det är helt individuellt vad man gillar men ärligt talat har Queff&Mekkanix gjort denna typ av musik långt innan Adam Tensta och boysen fick hajp. Om man nu tycker sånt är relevant förstås :). Jag vet att EP:n är riktigt bra så även om ni ogillade detta hoppas jag ni tar er tid att ge den en genomlyssning ;).

Jag tycker denna låt är riktigt bra driv i och funkar utmärkt som en singel! Men jag är verkligen inte objektiv :D.

2008-05-15 12:09
ja ASUL det klart att den mesta är men som säkert du också förstår så är elektronisk musik även ett begrepp på en stil, precis som funk är det även om många låtar är funkiga
HMOR

2008-05-15 13:29
Ni som gillar ni gillar, ni som inte gillar, ni gillar inte. svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Tack alla som tagit sig tid att lyssna!

(Inlägget ändrat av Oracle 2008-05-15 13:30:29)
http://www.sthlmmd.se

2008-05-15 13:49
hej adam tensta.

2008-05-15 14:15
kiddo P21

Om de här snubbarna har hållt på så mkt längre kan man ju fundera på varför det är så otroligt dåligt?
Tensta gör det iaf bra.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-05-15 16:51
tyckte att den var rätt så soft faktiskt.. väntar på epn hehe

VÄSBY FORCES

2008-05-15 19:36
puszel

fast denna tråd är väl ändå till för att ventilera just sina åsikter om låten?
varför ska det alltid komma folk som säger "ja men ni som inte gillart kan ju hålla tyst"? den ligger ju uppe för att diskuteras för gudsskull och nej, alla kan inte tycka samma sak.

f.ö. tycker jag inte alls den låter som något som Adam Tensta grej, fick snarare rätt starka vibbar från den där lazee i början, menar inte att dom är lika varandra så att man blandar ihop dom men mer den än Tensta-grappen.

2008-05-15 20:02
Haha vilka attityder! Jag tycker att det här är annorlunda och bra. Det låter inte som adam populärmusik tensta (syftar på my cool, jag verkar vara den enda som inte gillar den) och det låter heller inte som techno lazee. De gör sin egen grej och bara för att de inte fått hype så betyder det inte att det är för att de är dåliga, de har ju bara varit så otroligt långsamma med att få ut deras musik :) och de kanske inte går hem här men jag tror definitivt att det går hem hos många andra. Jag håller med, klart man inte behöver gilla det och måste få skriva det, men pass på alla de onödiga kommentarerna..

2008-05-15 20:05
phatie - det puszel menade var nog inte "dom som gillar, dom gillar, dom som inte gillar dom kan dra åt helvete och hålla käften" utan jag tror han menade just som han skrev det..
Folk kommer gilla, folk kommer hata - så är det alltid.

Jag tycker personligen om låten, är väl en aning partisk förvisso, men kan tillexempel inte hålla med om att den är saker som "tråkig" och "en kopia".
Men samtidigt så respekterar jag folks åsikter, om dom nu tycker det!

Vi var väl medvetna när vi satte oss i studion (redan för 3år sedan) om att alla förmodligen inte kommer gilla den musiken vi skapade och fortfarande skapar, men samtidigt så gör vi musiken lika mycket för dom som gillar det som för vår egen skull!
Vi klassar det inte gärna i genrer, utan om en hiphopare gillar det - blir vi glada.
Om ett popsnöre gillar det - blir vi glada.
:)

Det är kul att folk nämner artister som Adam Tensta, Lazee och Alexis Weak - som alla tre är otroligt duktiga på det dom gör, men jag håller inte med om likheterna mellan dessa tre och oss. Om du hör det, är det dock helt upp till dig! No hate!

Tack till alla som kommenterat, kul att det väcker känslor iallafall!
Och jag säger som denniz;
ni som inte gillar det här, ge EPn ett försök.
Om inte det heller är nått för er så kanske det bara inte var meningen!

Det var allt för mig.
Glöm inte att besöka:
www.mekkmyday.se
damn, what's wrong with my generation?
we was the cream of the crop but it seems we've been robbed
that's what happens when you trade in all your dreams for a job

2008-05-15 20:51
och vad gäller jens så äger hans sångröst!

2008-05-15 22:33
Rappen va rätt otight men låten i helhet var soft.
Skrivandet är känslornas vädringsprocess. Hjärnan mot hjärtat i ett tävlingsmoment
Hangaround

2008-05-16 00:02
MMD, elskar eeer!

2008-05-16 11:30
i believe in you
If my voice is weak my boys will speak.
Groupie

2008-05-16 14:53
Fan vad fett! Som en pojkvaskerrr! I can dig it!

Webmaster

2008-05-16 15:31
Jag gillar :)
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se

2008-05-17 09:11
en gång var ja i sthlm då såg ja o min vän queff I VERKLIGEHETEN! helt ballt.
/P Strom
Producent och Allvetare.

2008-05-17 20:07
keep it up, satsa på beaten och utveckla engelskan, skippa svenskan.

och Queff: Heja gnaget! Norra 6 juli?

2008-05-18 10:15
Play var fet. Ge mig ett par glowsticks så kör vi!
I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.

2008-05-18 11:43
Snacka om tråkig låt, och varför släpps en pop låt som veckans mp3 här när det här är ett hiphop forum. usch

2008-05-18 18:30
puszel P22
Asul: läget är så här: vi har inte gått på någon hype då det här faktiskt inte är hiphop, Queff & Mekkanix är ett popband med både elektroniska inslag samt en skvätt hiphop, och det har vi alltid varit (sen när vi började för c:a 3 år sen)

Sen att du inte gillar låten kan jag inte hjälpa : )

Ni som gillar ni gillar, ni som inte gillar kanske gillar ep´n !

hahaha hur definierar ni pop? skulle vara intressant att få veta!:) Ni låter inte ett dugg pop helt ärligt.
Hoppas du skojjar med "en skvätt hiphop" du syftar väl på rap'en i låten, för det är inte mycket annat som är "hiphop".....

Om eran EP är så pass annorlunda att de som inte gillar låten i fråga, skulle digga EP'n.. varför i hellsike förstör ni då för er själva genom att lägga upp denna låt innan!?

2008-05-18 23:12
funkyass
Hoppas du skojjar med "en skvätt hiphop" du syftar väl på rap'en i låten, för det är inte mycket annat som är "hiphop"

var det inte just därför han skrev en skvätt hiphop? förstår inte riktigt vad du ifrågasätter där..

Jag tycker låten är ball!

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Producent

2008-05-18 23:13
Fan vad sur jag blir. Är det en ensam person som väljer ut veckans mp3? Förstår verkligen inte hur en låt som denna kan bli veckans mp3, speciellt inte med tanke på vad ni nekar för låtar. Pinsamt...

Inget ont om artisterna i sig, de är inte dåliga men de borde inte lega som veckans...
Redaktionschef

2008-05-19 00:24
nej vi är 4-5 personer som hjälps åt och bestämmer. Sen har jag oerhört svårt att se hur du ska kunna ha den minsta aning om vilka låtar vi nekar. Förutom dina egna och/eller dina kompisars då, för där är du ju verkligen objektiv i din bedömning...
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-05-19 01:37
förbannat tråkigt
Slick Alex - Mainstream is Everything
"Rape is no laughing matter, unless you're doing it to a clown"
Hangaround

2008-05-19 02:11
Hoppas du skojjar med "en skvätt hiphop" du syftar väl på rap'en i låten, för det är inte mycket annat som är "hiphop"

var det inte just därför han skrev en skvätt hiphop? förstår inte riktigt vad du ifrågasätter där..

Haha, jag tänkte precis samma sak. Ett enda stort VAD, på det uttalandet.

2008-05-20 11:41
Så ni menar att grabbarna har en skvätt hiphop i sin låt, o inte att dom har mixat på lite rap på ett electrobeat vilket gör att det låter helt fel att säga "en skvätt hiphop" ....

2008-05-21 18:32
funkyass:
för det är inte mycket annat som är "hiphop"
inte mycket annat nej, men då hävdar du ju att det finns nåt element av hiphop i låten. På vilket sätt är det då fel att kalla det "en skvätt hiphop" när du gjorde det själv fast med andra ord?

2008-05-22 12:03
hahaha hur definierar ni pop?

Pop music= Popular music
Do the math boi
Love Music And Dance

2008-05-22 12:07
Citerade funkyass P19.

Förövrigt så handlar det om att Queff och Mekkanix har jobbat nära "Hip hop" tidigare.
Detta har antagligt blivigt något dem tagit med sig till deras nya musik projekt.
Love Music And Dance

2008-05-23 11:38
IceBerg, jag menade hur dom definierar pop, inte hur bra du är på att skriva den gramatiskt korrekta betydelsen av pop music. Om vi ska tänka som du gör, så är 50 Cent pop... Det var det mest korkade jag hört att du svarar på det viset som du gjort, ska vi börja definiera musik på det sättet så blir det kaos, ska man kalla en house låt för reggae-musik om snubben som toastar i låten bryter på jamaicanska?
Förövrigt så spelar det ingen roll vad dom sysslat med tidigare.

2008-05-24 11:06
funkyass: 50 Cent är pop, no doubt..