I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Brandvägg, hur ofta blir man attackerad?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-03-03 12:37

Brandvägg, hur ofta blir man attackerad?

Jag installera en brandvägg för ett tag sen (mjukvara), och det funka fint, men det jag blev förundrad över var hur ofta man blev attackerad. Finns det ngn rimlig nivå på hur ofta man blir attackerad? JAg blir nämligen attackerad av trojaner och folk som försöker bryta sig igenom typ 50 ggr per dag! DEt verkar ju helt sjukt.

Som sagt är det ngn som vet om det finns ngn rimlighet i detta eller är det något man ska ta upp med sin INternetleverantör?

Jag har förövrigt BBB, win XP Pro, och brandväggarna jag har testat är Norton Internet Security och ZoneAlarm.

Tacksam för svar

// MrO

Ibland är det alla andra som har fel!

2004-03-03 12:57
samma för mig...fast när man inte har nåt nerladdninds program på så brukar det ligga lågt men så fort man sätter på dem så kan det komma upp i hundratals försök annars kanske det blir 1-2 i veckan

2004-03-03 13:34
Internet innehåller en massa brus som Zonealarm rapporterar som "jättefarligt dataintrång". Det är i själva verket helt naturligt och inget att bry sig om.

Kanske är en promille av all blockad trafik som i själva verket är något virus eller intrångsförsök.

// pause

2004-03-03 15:12
258 blocks since install. 67 of those have been high-rated

En del av det kan vara dialers eller popups som ZoneAlarm har blockerat. Varför de väljer att kalla ovanstående för intrång, är lite konstigt.
Hur som helst är det inget att oroa sig för alls.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-03-03 15:19
OK. Grejen är nämligen den att jag för ett tag sen blev rånad på min dator av nån jävel som tog kontroll över den så att hela datorn la av. Jag kunde inte öppna explorer, inte logga in på msn och inte köra ngn form av nedladdningsprogram. När jag försökte installera ett brännar program för att ta backup och sen formatera så ombads jag att göra en omstart och efter det fick jag bara en blåskärm med texten att jag skulle försöka starta i felsäkert läge. Det gick naturligtvis inte att starta i feksäkert läge heller utan jag blev tvungen att köra från skiva och ta bort rubb.

Så jag är av förklarliga skäl ganska rädd för intrång av dessa slag.

2004-03-03 15:34
Kör du Zonealarm + Antivirusskydd + ser till att patcha din maskin med jämna mellanrum + och surfar / mailar med hjärnan så behöver du inte oroa dig särskilt mycket för intrång.
// pause

2004-03-03 15:50
Pause
Vad menar du med att patcha?

2004-03-03 15:50
MrO

En viktig sak att göra är att ta ett bra tag och konfigurera sin brandvägg.
Jag brukar börja med alla portar stängda, samt inga rättigheter för något program, samt säkerhetsgraden på högsta.
Sedan sänker jag/öppnar portar allt eftersom något spärras som inte ska spärras.
Programmen ger man sedan tillåtelse allt eftersom de vill koppla upp.

Mr. pause kom som vanligt med ett bra tips som du oxå borde kasta en extra tanke på ;)
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-03-03 16:13
MrO P21: Med patcha menar jag att besöka http://windowsupdate.microsoft.com minst en gång i månaden, gärna oftare.

Därifrån tankar du hem säkerhetsuppdateringar till ditt operativsystem.

Du kan även konfigurera upp ditt operativsystem så att den tankar hem uppdateringarna automatiskt om du är lat. Det är dock inget jag kör med, jag vill veta vad som installeras på min egen burk.
// pause

2004-03-03 17:29
Det stämmer inte.

Zone Alarm rapporterar allt som hemska attacker så man ska tänka "Gud vad mycket intrångsförsök jag har på min dator. Tur att jag kör Zone Alarm. Man kanske ska ta och köpa Pro-versionen?"
// pause

2004-03-03 18:37
MrO
Först konfigurerar du din brandvägg, t.ex ändrar alla inställningar till så du vill ha dom. Sedan om din brandvägg blockerar något som t.ex något program, är det inget att oroa sig för, då kan du göra en simpel konfigurering så är problemet löst. En del hackers har något som kallas IP Sniffers, som sniffar upp IP-Adresser ifrån t.ex olika webbplaster du besökt Osv. Hur ofta du blir attackerad bror helt på hur många hackers vill försöka komma åt din dator.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-03 20:08
9286 Intrusions have been blocked since install
2299 of those have been high rated

å då har jag bara haft det installerat i ca: 5 dagar, visserligen har datorn stått på lika länge!
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2004-03-03 21:23
Aight
Tack för hjälpen dudes jag ska slänga ett öga på detta nu

2004-03-04 18:27
SiggeSixten
Läs det jag skrev till MrO i detta inlägg, så kanske du hittar svaret där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-04 22:43
Överklassbarn P16: Jo Zonealarm är en utmärkt mjukvarubrandvägg för hemmaanvändare. Det jag inte gillar är att den rapporterar all blockad trafik som intrångsförsök.
// pause

2004-03-04 22:45
Oj, jag läste fel. Trodde du frågade om Zonealarm var en bra brandvägg.

Såg nu vad du skrev, och svaret är nej, Zonealarm är inte "bara ett virusprogramm"
// pause