I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Göra en server av en gammal dator.

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-06-10 14:45

Göra en server av en gammal dator.

Hej!

Jag har försökt kolla runt lite på Internet efter ngn sida där det står hur man kan göra en server av en dator som man inte använder...vad som behövs etc.

Vet ni var man kan finna en sådan sida, eller vet ni till och med hur man gör. Är det lätt/svårt? jag har ganksa god datorvana.

TPF

// MrO

Ibland är det alla andra som har fel!

2004-06-10 19:37
ok tack!

jag ska kolla lite närmre på de prylar ni sagt!

2004-06-10 19:40
Fördelen med iis är väl att det är mer grafiskt än vad apache är. Sen beror det lite på ifall du tänker använda ASP / PHP för iis funkar bäst med asp och apache bäst med php. Sen kan man ju nämna att Linux/bsd är gratis likaså apache. Windows m.m kostar pengar ifall man nu vill vara laglig :)
Google is your friend

2004-06-10 22:30
Du behöver:

1. Gammaldator
2. Server Operativsystem
3. Veta vad du vill använda servern till

2004-06-11 00:34
Glöm inte att han behöver någon som visar allt han ska göra, verkar inte som att han klarar av ett skit själv, och att läsa sig till varenda sak är inget att rekommedera! :P

2004-06-11 00:59
Nej exakt och befinner man sig på den nivån bör man nog tänka efter som man överhuvudtaget har någon nytta av en server mer än att det är "coolt".

2004-06-11 01:35
jag tycker inte att det är "cool", alla är sjukt neggo.....

jag tänkte bara att om man vill ha en webbserver så kan man väl ha en själv, av praktiska skäl....istället för att ligga på ngn annans eller på ett webbhotell.

jag har inget emot kritik som kommer in om att jag kanske skulle se mig om efter en annan lösning, men att leverera kritiken på ett under omständigheterna fruktansvärt barnsligt sätt tycker jag är ett lågvattenmärke.

detta är inte riktat till er som faktiskt svarar på en fråga på ett forum för att med den kunskap som ni besitter faktiskt försöker hjälpa till, utan till er som helt oprovocerat bildar er en felaktikg uppfattning (och dessutom kommer med irrelevanta inlägg) om frågeställarens natur!

tack för svaren

/ MrO

2004-06-11 15:05
Jag har kört en stabil webserver i några månader som fungerat på följande sätt:

En äldre dator med windows 98 installerat. Som serverprogram kör jag Abyss WebServer, som är gratis och jävligt stabilt. Behöver du göra ändringar som t.ex. att konfigurera servern eller bara göra en inställning, så når du allt via din browser.
Som brandvägg har jag kört ZoneAlarm.
Routern som datorn satt på hade även den en inbyggd brandvägg. Även detta har fungerat bra, inga intrångsförsök eller annat trams.

Har du en burk "uppsatt" på detta sätt så har du en stabil server som klarar en hel del. IIS är inte att rekommendera då det faktiskt är en stor säkerhetsrisk.
Vill du senare lägga till stöd för ASP eller PHP, så gör du detta lätt som en plätt.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-06-11 15:08
Kör Apache webserver och Mailenable mailserver, sen bulletproof FTP server då har du allt du behöver.. sen kan du ju köra in MySQL och PHP på apache.. jag kör den konfigen och jag har aldrig haft något problem med grejjerna.
Det är inget fel i att ha roligt så länge man bara skadar andra!

2004-06-12 15:00
ok tack!

men om jag skall ha en router, behöver jag ytterligare en dator då, förutom den som jag kör som webbserver, eller räcker det med att jag har flera nätverkskort?

/ MrO

2004-06-12 15:46
Om du delar bredbandet via en router, så behöver du inte ha en dator för detta ändamål. Det sköter routern.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-06-12 15:50
eller om du menar att du ska ha webservern som en router så funkar det också med flera nätverkskort :)
Google is your friend