I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Formatera hårddisk

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-09-08 17:16

Formatera hårddisk

Tjena!
Jag ska uppgradera från windows ME till Xp och har ett problem.
Jag kan inte formatera min hårddisk.
Så om nån skulle kunna hjälpa mej lite vore det schysst..
När jag högerklickar på C: och väljer formatera kommer det upp en ruta som säger att det inte går att formatera pga att filer som behövs till windows ligger på hårddisken.
När jag skriver format c: i dos och trycker JA när den frågar om jag säkert vill formatera händer det ingenting.
Jag har även prövat att installera Xp direkt men då finns ME fortfarande kvar så nu har jag både XP och ME installerat.
Jag börjar bli riktigt frustrerad. Det måste ju gå att rensa helvettet på nått sätt!
Tack på förhud!

2004-09-08 17:18
Sök i forumet på "installera XP" eller liknande. Finns ett gäng trådar som handlar om hur man gör detta. Kortfattat så handlar det om att boota ifrån XP-skivan och formatera därifrån.
// pause

2004-09-08 17:23
Det går inte att formatera från xp skivan heller..
vetifan varför men det går inte..

2004-09-08 17:30
Hard
Vaddå går inte? Vad får du för felmeddelande? Får du något alls?
Om datorn bara startar som vanligt, trots att du har en XPskiva i, så måste du göra en ändring i BIOS. Nåja, några felmeddelanden?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-09-08 17:37
jag försöker ta bort parition c men då kommer ett meddelande som säger att det inte går.. kommer inte ihåg vad det står mer..

2004-09-08 17:39
Svårt utan säga utan att du ger oss felmeddelandet.

Men hmm.. Du stoppar altså i skivan i datorn, startar om och kommer till installationsprogrammet innan windows startas upp? Eller är jag fel på det nu? Need more info!
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-09-08 17:48
jag startar om datorn med skivan i, sen får jag välja om jag vill starta windows eller starta installationen av xp.. ska testa igen och kolla felmeddelandet.

2004-09-08 18:18
Det står att det inte går får installationsfiler som windows behöver finns där.