I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

datorn låter som ett monster?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2005-11-08 12:42

datorn låter som ett monster?

jag är ett riktigt popcorn på datorer. hoppas någon kan mer än jag.
mitt problem är att fläktarna går upp i högvarv och datorn låter som ett riktigt monster när jag t ex går in på internet. man kan säga att den låter mer ju mer saker jag gör.
vad är det som behövs för att detta ska sluta, är det flera fläktar? eller är det läge att byta ut någon, i så fall vilken?^

hjälp..

"All I need is my balls and my words"

2005-11-08 12:49
Dra ut strömkabeln ur datorn och se till att rengöra insidan noga med en lätt fuktad trasa och se om det gör någon skillnad.

Kolla om det är någon speciell fläkt som låter extra mycket.

Chassifläktar är trevliga, tysta och billiga.

För att nämna några saker man kan testa... =)

2005-11-08 12:52
tack!
vart är det bäst att placera en chassifläkt för att den ska göra störst nytta?

2005-11-08 13:32
Där du har plats för det till att börja med. Beror på vilket chassi du har, men det brukar finnas platser att trycka fast fläktar på vid kortsidorna.

2005-11-08 18:00
Jag hade 2chassifläktar och dem lät som ett flygplan typ, men allvarligt man hörde in ända in till köket så jag drog ut dem 2.
Nu låter den sådär, man kan iaf inte sova med datorn på nu.

2005-11-08 19:27
i min dator sitter det en fläkt på moderkortet, vet inte om det är en chassifläkt. den har som ett rör från sig, lika stor diameter som fläkten, som transporterar ut luften. kan man byta den, så att helvetet blir tystare?
Battlerappare

2005-11-08 19:34
krupp P20
det lär nog vara din processorfläkt, den kan du byta ut mot tystare fläkt, bör nog ha hjälp från någon som kan lite mer iom att man måste ha kylpasta o massa tjaffs på.
:c

2005-11-08 19:45
Tror Krupp menar en sån här fläkt, http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ ..

Som dom flesta Abit moderkort har.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/