I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drift av datafläkt??

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-10-27 08:15

Drift av datafläkt??

Antar att det är en motor i själva fläkten, men hur driver man den? Kan man använda batteri eller måste man byta hela tiden då om fläkten ska vara på hela tiden. Om man ska driva den från väggen vad ska man ha fär grunka då?? Vilka kablar är till strömförsörjning?? Nån som vet nån sida med bilder o hela köret??

your crew run run run, your crew run run.

2006-10-27 08:25
Du ska altså sätta i en fläkt i datorn? En chassifläkt?

Den drivs vanligtvis av el från moderkortet, via en sladd från fläkten, sen en speciell kontakt som finns på moderkortet, e l l e r så är det en elkontakt ala hårddisktyp.

Fläkt med standardkontakt

Fläkt med kontakt ala hårddisk
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-10-27 09:35
nej den ska inte va i datorn utan ska drivas av en sladd i väggen via en adapter av något slag eller batteri men eftersom den ska gå hela tiden så kommer väl batteri bli lite väl dyrt efter ett tag...

2006-10-27 12:35
Varför vill du att den ska vara på då dator är avstängd?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-27 13:05
Köp en 12V strömadapter på clas O och klipp av kabeln (längst ut) och skala den. Sen skalar du kablarna på fläkten och sätter fast med en sockerbit.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-10-27 13:07
Orkar inte leta fram en sån på sidan, men dom ser ut lite som mobilladdare. Fan, du kan ju kolla om du har en gammal 5-12V mobilladdare hemma som du kan använda. Tänk bara på att fläkten snurrar långsammare ju lägre spänning du ger den, och att dom inte snurrar om du ger dom för lite. Hur mycket för lite är får du pröva dig fram till, men vanliga 80 till 120mm brukar fungera på 5V, sålänge det typ inte är en delta eller nån annan high performance fläkt.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-10-27 13:59
ok fin fint... det e bara att skal mobilsladden och køra rakt på också eller?

2006-10-27 13:59
eller genom sockerbit då...

2006-10-27 14:00
jag vill ha ljudet av en datorflækt hela tiden utan att behøva ha på datorn.. annars kan jag inte sova...

2006-10-27 18:02
....
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-10-29 10:24
ahh snälla, klipp en sladd o koppla 220V i en liten dator fläkt, skicka lite bilder sen. 
Jag kom jag såg jag segra...

2006-10-29 20:35
"jag vill ha ljudet av en datorflækt hela tiden utan att behøva ha på datorn.. annars kan jag inte sova..."

jag har det precis omvända problemet.

2006-10-29 21:43
koppla den till datorn..
e väl det enklaste om du skaha den i närheten av datorn dvs..

hahahah
läste nu..
shiet..;)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-29 21:44
åk på återvinningen, köp ett gammalt nätagg..

koppla in i väggen, sen ere bara att koppla två sladdar å "tjuvkoppla" nätagget.. sen kan du koppla in diverse fläktar och annat skojj i det =)
cry me a river!
--> thcrew