I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fungerar inte att formatera min dator..

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-03-03 13:35

Fungerar inte att formatera min dator..

Jag provade igår kväll att formatera min dator, men det gick inte alls.

Utan det kom upp en ruta där det stog att jag skulle avsluta alla program, och det hade jag gjort. Har provat köra in windowsskivan, men ingenting händer. Jag är ingen datorexpert och vänder mig därför hit.

Någon som förstog?

"if you cant beat them, join them"

2007-03-03 14:28
satte du in windowsskivan när datorn höll på att startas?
Vila i frid Daniel ! 091030

2007-03-03 17:36
Du kan inte formatera med windows igång.

Guide finns här

Graffare

2007-03-04 04:59
Eftersom Microsoft är bäst på att göra en kort förklaring lång så får du värsta korta gudien här av mig.

När datorn startar, så ta dig in i BIOS läge, du vet det där tjejerna i klassen alltid lyckas ta sig in på datalektionerna ;), oftast är det "delete"-knappen som gäller.

Leta på "boot altenative" eller liknande, datorn ska inte "boota" från HDD, den ska "boota" från CD-rom. (Ett litet exempel på hur det kan se ut) OBS! ändra inget annat än detta boot-alternativ, och läs noga om vad du gör inne i BIOS! Kan du inte engelska , ta hjälp av en vuxen med den kunskapen ;)

Nu ska du spara inställningarna, det är lite olika beroendes på vad det är för BIOS, men ofta är det typ f12 (save & exit).

Nu startas datorn om, sätt fort som fan in xp-skivan, om du inte redan har gjort det. Då kommer texten "boota från cd?" (eller likande, har inte så stor koll på vad det står) klicka på valfri knapp så kommer skivan att köras. Nu är det bara att följa instruktionerna som kommer upp på skärmen.

OBSERVERA!
När du kommer in i installationsprogrammet så ta bort alla partitoner, dagens datorer behöver inte partitioner.

Tips!
Kirra en dator med internet nära den datorn du ska forumatera, så du dels har nått att göra medans den formaterar ;) och för att om du gör nått fel så kan du alltid fråga oss datornördar på "Datorer & Teknink"-forumet.

Lycka till, tveka inte med att fråga!

Graffare

2007-03-04 05:03
Missade att du var tjej, så går det när man driver med allt å alla fem på morgonen ;)

Och nu är jag lite osäker på om den här beskrivningen va förståelig, äsch är den inte den så får jag kirra upp en ny imorron :)

2007-03-06 19:28
VeCn 

:@

Jag hittade skivan och fick igång skiten, formaterade om allt och installerade alla drivrutiner och uppdateringar. Men mitt äckliga ljud försvann och jag får banne mig inte tillbaks det. Står att ljuden fungerar korrekt, men det gör inte det :O Vad är felet ? Ids inte heller lämna in den och kasta iväg flera tusen kronor.
"if you cant beat them, join them"

2007-03-06 20:52
Det finns inga drivrutiner til ljud kortet gissar jag på.

Om du kan ta reda på vad det heter så kan någon säkert posta en länk till drivern
Graffare

2007-03-06 21:16
Som Shell säger.