I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

canon 400D, kluvna bilder?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-03-06 22:57

canon 400D, kluvna bilder?

Tja!

min kamera/mitt minneskort(?) klyver mina bilder ibland.

fattar inte varför, bilden klyvs inte direkt heller, utan den verkar helt normal när man tagit den, sen efter nåra minuter så helt plötsligt är den klyvd eller så står det "skadad data"

jävligt drygt, vad ska man göra?

blir inte så på alla bilder, händer bara ibland..

exempel

I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

2007-03-06 23:28
wtf!?

Vad jag förstår det som så har du kanske inte installerat drivrutinen rätt eller något. Tryck på länken för att söka på filnamnet iaf, så kanske du hittar hur du ska göra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-06 23:53
gjorde en tråd för det också jokes :)
I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

2007-03-07 00:06
tog 10 bilder nu på raken, två stycken blev sådär

1
2

formaterar kortet nu, så får vi se om det är det..

tog 30 bilder på raken nu, blev inte fel på ett enda.

vare så enkelt? :)

2007-03-07 03:04
låter nästan som om ditt minneskort glappar eller strular på något annat sätt. testa med annat minneskort men även att reseata, d.v.s. ta ut och sätta i minneskortet igen.

blir det samma fel med andra minneskort så hoppas jag att du har garanti på kameran. ;)

låter även lite skumt att du behövde formatera minneskortet faktiskt. reseata kortet i vilket fall som helst så din drömbild inte blir förstörd när du väl har hittat den perfekta bilden :)
du får tycka vad du vill, bara du tycker som jag!

2007-03-07 10:42
Phille

Händer att jag tar ur kortet ibland, har en kortläsare till datorn..
Tog 30 bilder till nu, och det funkar fint, wohoo :)

Druid

jag älskar den!, lite skillnad mot mobilkameran jag hade innan.

Det enda problemet jag har haft med den har vart det här, men det verkar ju som att det va minneskortets fel :)

2007-03-08 00:45
"jag älskar den!, lite skillnad mot mobilkameran jag hade innan."

hehe ganska stor skillnad du :)
om du inte har en kameramobil som är på 10.1 megapixel och självrengörandesensor, 9-punkts autofokussystem, 2.5 ljusstarka LCD skärmen osv  :P

men kit objektiven suger dock, skippa kit erbjudandet och köp bara kamerahuset och köp en enskild objektiv till...
Help me, Jesus! Help me, Tom Cruise! Tom Cruise, use your witchcraft to get the fire off me!

2007-03-08 00:54
haha, har en sony ericsson s700 :P

jag använder kit objektivet nu, ska köpa nytt snart är det tänkt..

2007-03-08 08:17

Ska också inhandla den efter sommaren. Men optik? Allaround?

...och det är det som är så fint med whoa!

2007-03-08 09:04
Druid: Cann har en 50 mm 1.8 objektiv som ska vara ganska grymt, det är ett ganska bra porträtt objektiv. Ska vara billigt också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-08 09:43

det beror på hur mycket ni vill lägga på er utrustning. men jag kan föreslå två prisvärda objetiv som täcker det mesta.

den första är en

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
vidvinkeln objektiv med bildstabilisator är hjälper mer än vad man tror. bra allroundglugg passar till landskapsbilder osv kostar billigast 5.500kr hos fotokungen i sthlm.

den andra är en
Canon EF-S 60 mm F2.8 macro
fastobjektiv som tar extrem skarpa bilder plus att den har macrofuntion... passar mycket bra till porträtt och macro bilder.
kostar ca 3500kr..

kanske är lite dyra objektiv, men det lönar sig i slutändan.

canon 50mm 1.8 är också bra för er som inte vill lägga ut så mycket
Help me, Jesus! Help me, Tom Cruise! Tom Cruise, use your witchcraft to get the fire off me!