tips till mac
hej ny mac book så jag är på jakt efter programvara till mac, bla en motsvarighet till bitlord eller någon annan torrent klient, msn och andra mjukvaror & produkter som kan vara bra att ha?
"Inte konstigt att horan är fattig när hon jobbar på timlön!"
aMSN Bits On Wheels iTunes Firefox NFO Viewer MacSFV VLC Player Windows Media Player Adobe Photoshop CS2 Adobe Illustrator CS2 Adobe InDesign CS2 Microsoft Word Colloguy Transmit Toast sen får du klura ut resten sen :P
Forumsignatur:
Ni vår gärna skriva just vad vissa av detta programen är :P
Passande gratis virusskydd för mac?
Vad ska du med virusskydd till på en Mac? :)
Du vet att du inte kan få virus, adwares eller spywares på Mac OS X, va?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
well, fick nyligen reda på det, men eftersom mac blir pc kompatibel om du har en externhårdisk, och utifall du är uppkopplad på ett pc nätverk så är virusskydd en növändighet i min mening..
haha vad yrar du om? mac och pcsystemet ar helt annorlunda byggda.. du kan inte ens lasa .exe filer med mac.. 99.99% av alla virus som skrivs ar riktade mot windows..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
Indirekt. Dessa program använder jag: Transmission - Riktigt clean torrentklient, som tyvärr inte stödjer val av vilka filer man vill ladda ner. Den enda Mac-klienten som gör det, vad jag har förstått, är den tämligen halvtaskiga Azureus , som inte känns Mac på något vis.VLC - Samma som PC, dvs mediespelarprogram. Använder det till film. Fjärrkontrollen funkar med det.Adium - MSN, ICQ och lite andra chatsystem i ett och samma program. Har inte hittat något som kan konkurrera med detta.Colloquy - IRC-klient.ShakesPeer - Den enda DC-klienten värd namnet.Fetch - FTP-klient. En liten bubblare är Quicksilver , som är ett Spotlight på steroider, där du kan styra en massa program, skicka mail, öppna filer osv. Inte riktigt fastnat för det än, men det kanske kommer när det börjar stödja de program jag använder mest, dvs Adium och Colloquy.
Göteborg på låtsas.
urs jag blir lite orolig, om utbudet ännu inte är bättre till mac? var är alla vänliga själar som kan knappra program egentligen? hur svårt ska det vara att konvertera pcprogram till mac?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
förresten någon som kan jämföra amsn med andra klienter, är inte amsn den "bästa" mest msn-lika klienten när det gäller funktioner osv?
nhoj. Givetvis är programutbudet sämre till Mac, så har det alltid varit. aMSN har jag ingen erfarenhet av, men om det liknar PC-MSN, så lär det ju suga.
Göteborg på låtsas.
mja sämre kan det väl vara, men inte dåligt. det känns som att vissa program bara inte håller måttet och det är konstigt. ditt resnemang om amsn höll inte riktigt va?
nhoj. Jo, det håller, men är väldigt subjektivt. Har aldrig gillat Microsofts MSN-klient. :) Vilka program håller inte måttet? Jag skulle nog fortfarande vilja kalla det sämre, inte dåligt. Men det är ju också väldigt personligt, utifrån vilka program jag använder. Kunde inte trivts bättre med min Macbook övrlag. De program jag nämnde förut är för övrigt rätt aktiva, utvecklingsmässigt sätt. Uppdateras ofta, även om det oftast är smågrejer. Sen måste du se till att Apple bara har kört Intel i drygt ett år, vilket givetvis 'ställde till det' en del för programutvecklingen.
Göteborg på låtsas.
okej det är kanske sant man ska väl inte dömma, och jag har inte använt mac så mkt, men jag lyssnar och läser och det verkar ju som att standarden är lägre. jag vill se ett uppsving. frivilliga som lägger manken till, men det kanske kommer
nhoj. Det tror jag, men kanske bäst för dig att avvakta ytterligare nått år till Intelplattformen har rotat sig ordentligt. Fördelen med Mac har egentligen alltid varit MacOS, det är helt enkelt ett sjukt mycket mer sympatiskt system befinna sig i. Detta säger jag utan att ha lekt något med Vista, men jag litar på att både Tiger och snart Leopard fortfarande piskar Microsoft på den punkten. :)
Göteborg på låtsas.
afflaf..
Nej mac kan inte läsa filer som .exe men om du har en extern hårdisk iknopplad via usb så blir din mac pc kompatibel utifall hårdisken är av filsystemet NTSF eller FAT32.
Hoobs, tack!
& afflaf med det menar jag att du kan läsa & köra pc filer samt pc program direkt från hårdisken... If u didn't get that part?
Indirekt. Ja, det kan du. Med nån form av emulator, då.. Tror dock inte virusen kan komma åt din vanliga 'Mac-hårddisk' om de inte är skrivna för Mac. För övrigt är NTSF och FAT32 sjukt tråkiga att jobba med via OSX, men det löser du ju iom att du ändå skall köra nått sånt busigt 'köra Windows på Mac'-program (?).
Göteborg på låtsas.
hobbs: mja jag vet inte jag kommer behålla min stationära pc i alla fall men som extra skollaptop är ju macbooken lockande. och jag antar den lever upp till mina krav, skriva, surfa, msn (adium). borde väl inte va nåt bekymmer tycker jag?
Utbudet till Mac är egentligen inte sämre bara för att det finns färre värdelöst kodade program att ladda ned. :)
Det finns ofta färre alternativ än PC-diton, yes.
Dock håller programmen som finns väldigt hög standard.
Visst finns otroligt mycket program till PC:n för att lösa en viss uppgift, men det är alltid bara några få, en handfull, som egentligen är rikigt bra och värda att köpa eller ladda ner.
Här slipper du skumma dig igenom 1000 olika program för att hitta ett bra som passar dig.
Sedan kan man ju köra Windows helt perfekt på alla nya Macs då dessa har Intel processorer.
Och din Mac blir inte en PC bara för att du kör en extern HDD. :D
nhoj..
jag äger en pc lap sen ett halvår tillbaka, en multimedia värsting men pga den stora 17tums skärmen är den ibland jäkigt otymplig.
så därför har jag införskaffat en macbook, liten & jäkligt behändig, lättarbetlig
och du får bra mycke mera dator hos mac än du får en pc för samma pengar, så jag rekomenderar macbook..
nhoj>
Klart den duger till det!
Och mycket mycket mer, såklart.
Jag rör knappt någon av mina PC:n sedan jag skaffade Mac för ca. 1,5 år sedan.
Och om du av någon anledning måste köra ett Windows program är det ju som sagt bara att boota upp WindowsXP på Macen och köra ditt program i XP.
btw, nån som har koll på bra spel emulatorer till mac?
(framför allt, snes & psx)
Jag surfar, MSN:ar (jag verkar vara den enda som gillar Microsofts egna MSN till Mac), mailar, jobbar i Photoshop, Illustrator, InDesign, Flash, Dreamweaver, skriver i Word, tankar torrents, bränner skivor, lyssnar på musik, ja you name it.
Så man e ju inte bara begränsad till surfande och MSN lixom haha :D
Snes9X för SNES och PCSX för PS.
Finns massor annars om du inte gillar dessa, gör bara en enkel Google sökning lixom.
vilka alternativ finns till ms office för mac?
Alternativ?
Finns mång.. Typ open office, star office osv.
Jag kör dock Microosft Office 2004.
men open office till mac, är det i samma fas i utvecklignen som för vesionerna till pc och linux? iofs kan jag kolla upp det själv, men ändå
Jag vet inte, jag kör som sagt Microsoft Office på Mac :p
Kan du ju själv kolla upp på 2s.
finns en macifierad version av open som heter neooffice som e tung. annars finns ju microsofts office om man måste ha det.
i övrigt tycker jag att macprogrammen är färre, men bättre. det finns INGET jag saknar. finns program till att man behöver, saknar inget från windows men skulle få panik om jag böt till windows för då skulle jag sakna många macprogram.
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"