Vista är lite underligt vid installationen har jag fått lära mig, för väljer man "uppgradera till Vista" vid installationen så är det inte som på t.ex. XP att det gamla ligger i botten, utan det försvinner. väljer man "ny installation" så ligger det gamla kvar i botten. d.v.s. att Vista är tvärtom mot alla andra operativ-system från Microsoft hittills. att det går slött kan bero på mycket. hårdvaru-konflikter, konstiga inställningar i nånting, något program som har svårt för Vista, mm, mm. hur många poäng har din dator i Vistas inbyggda "performance test"? Vista borde ju flyta på rätt fint med din burk låter det som. drivrutinerna till Vista är fortfarande lite sisådär. helt stabila är dom inte ännu verkar det som. men visst, det är ett trevligt os i övrigt måste jag säga. lite trögare än xp om man nu har en lite äldre dator, men det finns mycket positivt med vista. hela Aero-paketet känns väldigt fräscht och sånt om man nu gillar flashiga saker, och Vistas version av Movie Maker är rätt bra faktiskt som exempel. säkerheten är nog ändå det bästa med det hela. okej att det är jobbigt med fönster som poppar upp hela tiden när man kör program, men det är så gott som idiot-säkert jämfört med XP eftersom många inte riktigt vet vad dom klickar på vid datorn. IPv6 och hela nätverks-delen är även det väldigt enkelt, bra och snabbt. men vill man så kan man köra med win 2000-look också ifall man nu inte är lagd åt det hållet och gillar flashiga saker ;) finns säkerligen en miljon ställen där man kan läsa om långsamma uppstarter och nedstängningar och där man kan få tips på hur man snabbar på processerna. sök på google :)
du får tycka vad du vill, bara du tycker som jag!