I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-04-17 16:30

Problem med Vista!

Har nyligen installerat det. Vista buisness.

Har dock två problem jag vill lösa ASAP.

1. Den startar och stängs av väääldigt segt. Först tar det en bra stund innan "LOGGING OFF..." kommer fram, sedan snurrar den där i evigheter. Känns inte som den stängs av heller. Jag klickar på menyn, där finns en flik, där trycker jag på Shut down, längst ner i den listan. Startar gör den snabbt som och inga problem. Känns även som den aldrig somnar, klickar jag på musen "startar" datorn. "on-knappen" lyser men inget händer, måste stänga av 2 gånger innan den går på igen. Sjukt drygt.

Har Windows xp (media edition 2005) i botten. Numera "Old windows" som finns under C/:......

Detta bör gå och lösa, right? Allt flyter på hur bra som helst annars. Nya drivers till allt (det jag tror behövde, grafik + ljud) och Aero + 3D flip är nice.
Nån?

2007-04-17 16:33
En fråga till. När jag installerade Vista trodde jag det gamla systemet skulle försvinna, det vill säga alla installerade program osv. Så är inte fallet, när jag är i Vista och går in i Old win... finns allt där. Hur tar jag lättast bort dom programen eller kan jag "föra över" så att dom är installerade på Vista versionen? Vill ha samma program men va dumt att ha dom installerade på ställen.

Tack!

2007-04-17 16:40
Fler som känner att det tar evigheter att stänga av..

Ingen här på forumet som har märkt något om detta?

Har för övrigt 2 GB RAM, Dual Core och minst 200 GB ledigt på disken. Bör klara av att stänga av sig snabbare än 10-15 min?

2007-04-17 21:31
Just den andra frågan kvarstår, + att msn inte fungerar alls. Finns det något som motsvarar wlm på alla sätt, webcam, röst, och fil delningen?

2007-04-18 23:52
troligen dålig piratkopia.. allt funkar hos mig
ROB

2007-04-19 02:15
Vista är lite underligt vid installationen har jag fått lära mig, för väljer man "uppgradera till Vista" vid installationen så är det inte som på t.ex. XP att det gamla ligger i botten, utan det försvinner. väljer man "ny installation" så ligger det gamla kvar i botten. d.v.s. att Vista är tvärtom mot alla andra operativ-system från Microsoft hittills.

att det går slött kan bero på mycket. hårdvaru-konflikter, konstiga inställningar i nånting, något program som har svårt för Vista, mm, mm. hur många poäng har din dator i Vistas inbyggda "performance test"? Vista borde ju flyta på rätt fint med din burk låter det som.

drivrutinerna till Vista är fortfarande lite sisådär. helt stabila är dom inte ännu verkar det som. men visst, det är ett trevligt os i övrigt måste jag säga. lite trögare än xp om man nu har en lite äldre dator, men det finns mycket positivt med vista. hela Aero-paketet känns väldigt fräscht och sånt om man nu gillar flashiga saker, och Vistas version av Movie Maker är rätt bra faktiskt som exempel. säkerheten är nog ändå det bästa med det hela. okej att det är jobbigt med fönster som poppar upp hela tiden när man kör program, men det är så gott som idiot-säkert jämfört med XP eftersom många inte riktigt vet vad dom klickar på vid datorn.
IPv6 och hela nätverks-delen är även det väldigt enkelt, bra och snabbt.

men vill man så kan man köra med win 2000-look också ifall man nu inte är lagd åt det hållet och gillar flashiga saker ;)

finns säkerligen en miljon ställen där man kan läsa om långsamma uppstarter och nedstängningar och där man kan få tips på hur man snabbar på processerna. sök på google :)
du får tycka vad du vill, bara du tycker som jag!