I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bygga egen WLAN-antenn

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-05-29 22:45

Bygga egen WLAN-antenn

Någon här som har gjort det? Hur gjorde ni isf? Och vad rekomenderar ni?

Jag tänkte först göra en sån här Pringles antenn.

Och sedan försöka mig på en sån här Helix antenn.

Men vars köper man en sån där connector som man sedan drar en kabel till nätverkskortet ifrån? Har ett Netgear nätverkskort om det hjälper. Letar också efter billiga kablar. Någon som vet någon billig webbaffär med ännu billigare frakt?

Alla tips är välkommna. Diskutera vidare!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-30 00:06
Har byggt en exakt likadan helix-antenn. Sjukt ovärt, bara slöseri med tid och pengar. N-hona köper du på kjell o company och pigtail på davido.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-05-30 00:47
Det låter tråkigt. Har du någon aning om varför det blev som det blev för dig? Enligt sidorna ska ju Helix ge ~13,4dBs förstärkning och Pringles ungefär tolv. Hur vart det för dig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-30 17:52
Orkade inte mäta exakt, men den var på pricken som antennen i gudien, så jag har väl ingen anledning att tro att den skulle vara sämre. Hela grejjen är ju bara vafan man ska med en riktbar antenn med den förstärkningen till? Enda vettiga jag kan komma på är wardriving...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-05-30 19:49
Shakes P20:
Men då funkar den ju för det den är till för =)

Var det annars svårt att bygga?

2007-05-30 21:53
Vad är wardriving? Kan man förstärka signalen i huset eller? sätta antenner i flera rum osv..?

2007-05-30 22:24
Wardriving är när man åker runt och scannar av trådlösanätverk.

Du kan förstärka signalen från din AP om du skaffar en kraftigare antenn. Jag tror du även kan förstärka signalen med någon form av repeater.

2007-05-30 23:11
Kan man förstärka signalen i huset eller? sätta antenner i flera rum osv..?

Dom där antennerna är inte till för det, eftersom dom är riktade är dom är till för trådlösa länkar på långa jävla avstånd, men dom fungerar också till att peka på grannens hus och sno hans signal.

Men då funkar den ju för det den är till för =)

Var det annars svårt att bygga?

Om du känner att du har klart för dig om de olika stegen i guiden så nej, det är inte så värst svårt.

2007-05-30 23:12
Asså hela grejjen med helix-antennen och dess gigantiska försärkning är ju att fältet som det täcker blir så jävla smalt, så om du inte har nåt att fästa antennen på så blir du av med signalen direkt om du typ rör på antennen lite.

2007-05-30 23:30
Precis. Om man vill uttöka sitt signalområde så borde man köpa rundstrålande antenner istället.

Shakes P20:
Det är ju något som jag faktist inte har tänkt på. Det borde gå att lösa med någon form av stativ tycker jag. Frågan är vad jag ska använda, ett gammalt kamerastativ kanske?

Har du byggt några andra sorts antenner?

2007-05-31 16:49
Verkar mest onödit med wardriving ju. Varför ska jag åka runt och hoppas hitta trådlösa nätverk? Ska jag ta bilen dit och sitta och surfa i den sen eller? Eller så kanske man ska göra lite andra grejjer med nätverken haha?

2007-05-31 18:57
Finns ju hur mkt som helst man kan göra med kapade nätverk, surfa runt, eller leta igenom de andra burkarna efter saker som kan vara bra att ha, printa saker på deras skrivare etc etc etc

2007-05-31 19:08
Hur kommer man in på deras nätverk egentligen? Jag kan bara använda internetlinan hos grannarna... Kommer man inte bara åt deras utdelade mappar (utdelade på nätverket då)?
Fattar ju att man kan göra i prinip vadsomhelst när man anslutit men då måste man ju ha skills..

2007-05-31 20:34
Skaffa skills då...

"Learning by doing" är ett bra motto/metod

2007-05-31 21:11
Ja kan man ju göra... Börjar man med att gå in i nätverksinställningar och härja runt eller