I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

data hjälp - skärmen blinkar bara

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-06-05 12:50

data hjälp - skärmen blinkar bara

tjo

Har ett problem med min dator som ja inte kan lösa själv. Det är så att när ja startat upp datorn så går den igång men får ingen kontakt med skärmen utan den blinkar bara. Alla sladdar sitter i och allt är rätt kopplat. Kan det vara mitt moderkort som är pajj?

skojjainte

2007-06-05 14:28
Ja det är nog mest sannolikt moderkortet. Får du nån pip-kombination när du startar datorn, eller har du diagnostikleds på moderkortet som du kan kolla upp i manualen?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-06-05 15:23
testa en annan skärm...tar 5 minuter och så får du ditt svar =D

antingen skärmen som är skum eller datorn
tut!

2007-06-05 15:24
alternativt testa med en ny skärmkabel
tut!

2007-06-05 15:28
shakes

nej pipet kommer aldrig själva datorn går ju igång men han startar inte upp sig om du fattar. tror nog också på moderkortet.

tack för svaren
skojjainte

2007-06-05 17:04
"Själva datorn går ju igång"

Sist jag kollade så var moderkortet typ... viktigast i datorn. tillsammans med 2-3 saker till då.  
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-06-05 17:34
Är det inte snarare grafikkortet som knasar än moderkortet?
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-06-05 19:17

Beror ju helt på om du har ett externt grafikkort eller ett integerat grafikchip på moderkortet.

När märkte du av felet?
Är det så att du ändrade upplösningen till något som skärmen inte pallar så behöver du bara testa med en nyare skärm.

Ser du DOS när du startar upp datorn, och sen blir det svart när windows precis ska bootas upp?

Förklara så mycket då kan så vi kan lista ut vad det kan vara.

Spring inte ut och köp nytt moderkort det första du gör nu. :)

2007-06-05 21:20
Är det inte snarare grafikkortet som knasar än moderkortet?

Man brukar få felpip ifall det är det... Förutsatt att man har den lilla högtalaren ikopplad.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-06-05 21:42
TeeKaaY

jag har ett externt grafikkort.

När ja försöker starta datorn så händer det inget. Skärmen får ingen kontakt med datorn så det är helt svart ser alltså inget alls.
Köpte grafikkortet för ett halvår seden så det är rätt så nytt. Åker runt mycket på lan kanske har fått nån smäll eller något liknande.

Som sagt det känns lite fel och dra och köpa ett nytt moderkort innan ja vet felet;P
skojjainte