I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-07-19 00:04

Datorn seg..

Har fått ett problem på min dator, den har gått och blivit seg...
riktigt seeeeeg....
skulle uppskatta lite vägledning.

jag är inte någon haj på datorer, men ska ändå göra ett försök att förklara...

För några dagar sen laddade jag hem en film från DC++, helt plötsligt så "hakade" datorn upp sig. Det kom ett tjutande ljud från högtalarna följt av ett knaster-brus..
Ingenting gick att göra, allting var bara "fast"..
I paniken tryckte jag in "On/off-knappen" så datorn slogs av.
När jag skulle starta upp den så kom det upp ett meddelande ungefär om att en fil kan ha skadats, och datorn frågade om jag ville starta upp datorn i felsäkert läge (det fanns tre olika felsäkert-lägen-alternativ), eller med de inställningar som fungerade senast, eller bara "som vanligt", ungefär ignorera.

När jag inte gjorde nånting så blev det den sistnämnda, men då kunde inte datorn startas (den stod och laddade i omkring tre minuter så slog av datorn igen).
När jag startade om den igen så blev det samma felmeddelande, och jag valde "starta med de inställningar som fungerade senast".

Nu är datorn seg, alltså riktigt seg, t.om. musen "hackar sig fram" ca en gång i sekunden..

någon som har något tips?

ber om ursäkt för lite smal information..

jag kör med XP, om det nu är till någon "hjälp"..

(provade göra en sån här "systemåterställning", funkade inte)

/förvirrad norrlänning