I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nikon D40x eller D70..

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-08-24 15:10

Nikon D40x eller D70..

..eller någon annan lite billigare digital systemkamera. Man kan väl säga att jag är amatör, så jag vill hålla ner priset, men ändå få en prisvärd kamera. Ingen vana av systemkameror, men tror inte jag skulle ha alltför svårt o lära mig. Rekommendera och tipsa gärna, skulle uppskattas rejält, nya/begagnade kameror, för- och nackdelar med olika kameror osv.. :D

Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-24 20:20
upppaaaaar ^^
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-24 22:57
Kameramodell och märke väljer du nog bäst själv. Finns en hel del billiga systemkameror på marknaden numer. Ett tips är dock att även fundera på vilket/vilka objektiv du vill ha, både nu och inför framtiden. Kamerahus lär du byta ut inom ett par år, medan optik är investering för lång framtid. Vilken tillverkare har det utbud som passar bäst utifrån det du gillar att plåta?

Chansen är mycket stor att det märke du väljer på kamerahuset nu också är samma märke som du kommer använda när du sitter på ålderdomshemmet om 60 år.

En bra grund att börja bygga på:
EOS 400D med kitoptik + EF 50/1.8 II

2007-08-24 23:16
okej, tack så mycket, ska kolla på det

2007-08-24 23:46
Chisel

Jag är mest inne på att köpa en Nikon D40 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II. På nikon har de en cashback-kampanj just nu, man får tillbaka 830 kronor inkl. moms om man köper innan 31/8.  Hur begränsat blir utbudet med objektiv om huset saknar AF-motor.