I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nikon D40x eller D70..

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-08-24 15:10

Nikon D40x eller D70..

..eller någon annan lite billigare digital systemkamera. Man kan väl säga att jag är amatör, så jag vill hålla ner priset, men ändå få en prisvärd kamera. Ingen vana av systemkameror, men tror inte jag skulle ha alltför svårt o lära mig. Rekommendera och tipsa gärna, skulle uppskattas rejält, nya/begagnade kameror, för- och nackdelar med olika kameror osv.. :D

Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-24 20:20
upppaaaaar ^^
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-24 22:57
Kameramodell och märke väljer du nog bäst själv. Finns en hel del billiga systemkameror på marknaden numer. Ett tips är dock att även fundera på vilket/vilka objektiv du vill ha, både nu och inför framtiden. Kamerahus lär du byta ut inom ett par år, medan optik är investering för lång framtid. Vilken tillverkare har det utbud som passar bäst utifrån det du gillar att plåta?

Chansen är mycket stor att det märke du väljer på kamerahuset nu också är samma märke som du kommer använda när du sitter på ålderdomshemmet om 60 år.

En bra grund att börja bygga på:
EOS 400D med kitoptik + EF 50/1.8 II

2007-08-24 23:16
okej, tack så mycket, ska kolla på det

2007-08-24 23:46
Chisel

Jag är mest inne på att köpa en Nikon D40 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II. På nikon har de en cashback-kampanj just nu, man får tillbaka 830 kronor inkl. moms om man köper innan 31/8.  Hur begränsat blir utbudet med objektiv om huset saknar AF-motor.

Jag undrar också, på siba har de samma sak, fast där står det bara Nikon D40 + 18-55, menar de samma lenskit eller? Och hur nödvändig är försäkringen från Siba, och kan man få försäkring från cyberphoto?

2007-08-24 23:48
Jag säger samma sak som chisel. Tänk på vad du är intresserad av att fota och köp utrustning efter det.

tex:
Landskap
Konserter
Makro (Närbilder, blommor, insekter osv)
Sport
Porträtt
osv

Chisel ger dig även ett bra tips på bra nybörjarutrustning. Om du däremot är intresserad av Nikon som jag själv är så är motsvarande utrustning i Nikon ungefär:
Nikon D40x med kitobjektiv (18-55mm 3.3-5.6G ED) + AF 50mm f/1.8.

De 50mm objektiven till canon och till nikon brukar vara ganska billiga, runt 1-2000kr och vara grymt ljusstarka och skarpa. De har hängt med väldigt länge utan att man behövt göra större ändringar på dom.

Men om du nu ska välja mellan D40x och D70 så skulle jag säga såhär:
D40x om du har tid att fota
D70 om du ska fota tex sport och annat som är eller rör sig snabbt.

D70n är aningen snabbare i autofokusen och erbjuder bättre möjligheter med sin autofokus medans D40x har en högre upplösning men lider lite autofokus styrka.
http://www.petar.se

2007-08-24 23:54

Kostar mycket mer också. D40 ligger som billigast på 4200 inkl. objekt. De andra typ 7000, eller?

Förresten, är det värt med begagnat? Verkar som att det inte är så stora prisskillnader..

2007-08-24 23:55
Tänk på att skilja på D40 och D40x. D40n har samma sensor som i D70n (6mpix) medans D40x har samma som i D80 (10mpix). Sen plåtar D40 i 2.5 bilder per sekund medans D40x plåtar i 3.0 bilder per sekund.

Den kittgluggen du får med D40 och D40x bör vara densamma. 18-55 objektivet är väldigt skarp för sitt pris. Bör dock notera att den gluggen faktiskt går ner enda till 3.3 i bländare och inte 3.5 som nikon säger (en kompis har den och det är iaf vad kameran visar).

Hur begränsad man blir utan AF motor vet jag faktiskt inte, inte särskillt skulle jag tro. inte som nybörjare i alla fall. Som chisel skrev så kommer man byta kamerahus ganska ofta om man nu får ett större intresse för foto och när du väl börjar handla objektiv utan AF motor har du nog redan en kamera som har autofokusmotor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount
där kan du ta dig en titt på olika betäckningar på Nikon objektiv sen är det bara att kolla på de du tänker köpa i framtiden så du inte råkar få ett som inte funkar med AF.

Vet inte vad siba eller cyberphoto har för försäkringar. På min D80 har jag försäkring från Mattsons foto i Lund som varar 4 år och täcker allt förutom rån och stöld utanför hemmet. Självrisken är även väldigt låg: 100kr.

2007-08-25 00:03
Jo, och skillnaden förstår jag visserligen. Men som sagt, det är min första systemkamera, och vilken jag än köper kommer jag, om mitt intresse tillåter, köpa en ny kamera inom några år, då känns det lite onödigt att ha köpt en dyrare kamera. Hur mycket bättre är egentligen 10 mpxl, om jag inte förstorar mina bilder mer så fruktansvärt mycket, och vad gäller bildhastigheten, så vad spelar den skillnaden för roll egentligen =)? Utav egen erfarenhet, tycker du D40 är en hyffsad kamera?

Tack för länken ska kolla. Vad kosatde den försäkringen, och går det att försäkra den är även om man inte köper den där?

2007-08-25 00:12
en Nikon D50 tror jag skulle passa dig.
 i get more pussy then panty!

2007-08-25 00:16
Verkar vara ganska utgången? Hittar den typ inte

2007-08-25 10:42
Köp en begagnad då
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-25 14:27
Jadu, för mig spelar de där 0.5 bilder extra per sekund en stor roll och de extra 4 mpixlarna också som D80n har jämfört med tex D40.

Jag är inte helt säker men jag tror jag betalade 1800kr för min försäkring, om man kan köpa den utan att köpa kameran där kan jag tyvärr inte svara på. Tror expert har samma försäkring då Mattsons Foto har sammarbete med expert.