I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp att rensa upp på datorn

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-09-23 21:01

Hjälp att rensa upp på datorn

Tänkte rensa upp på datorn och vill få bort all skit. Nu till saken, måste jag köpa till en extern hårddiska om jag vill spara vissa saker eller kan man gå till väga på något annat sätt? Det handlar om 30gb ungefär.

Visste ej vad jag skulle skriva som rubrik så nån moderator får ändra till passande.

2007-09-23 21:06
Eller finns det andra möjligheter att rensa bort vissa objekt som  inte kan spåras i efterhand tex?

2007-09-23 22:27
Bränn ut saker om du vill ha kvar dom..
http://s2.bitefight.se/c.php?uid=22298

2007-09-23 22:35
Bränn ut, lana med nån kompis & skicka överallt, eller starta om på nytt:D
be the change

2007-09-24 01:31
__stefan__ P0

handlar trots allt om 30gb, blir en hel del skivor..

2007-09-24 01:31
kan man inte få vissa saker att försvinna så de inte går att spåra igen sen?

2007-09-24 09:30
Ja det är möjligt. Finns olika program som tar bort all information och gör den ospårbar. Skulle minnas att man fick med ett sånt program i senaste "PC för alla"
"Whatever doesn't kill you simply makes you... stranger. "

2007-09-24 10:54
det är dock aldrig något att förlita sig på, det jag kan rekommendera är att ta din dator till en kompis eller vice versa och dra över allt till din kompis dator, eller kolla om du kan låna en extern hårddisk.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-24 16:01
okej, tack så mycket!

2007-09-25 15:38

Det går aldrig att ta bort nåt så de inte går att spåra.. de går dock inte att tex lyssna på en låt du haft eller nåt.. men man kan få fram utskrifter på allt du haft.. tex alla filmer, alla websidor du kikat på ! går aldrig att ta bort den infon.. har för mig att den lägras på nåt speciellt sätt i hårddisken!

nu kanske ja är ute o cyklar.. men skitsamma ;p

gojul.. köp en bärbar hårddisk..de e najs om du ska "spara" olika saker!

http://www.myspace.com/micman123

2007-09-25 16:25
När du formaterar en dator raderar inte operativsystemet själva innehållet, utan bara filernas lokalisering. Vilket betyder att tidigare information fortfarande finns kvar på hårddisken och aldrig raderas, därmed går den också att spåra. MEN. Det finns program som raderar också den informationen och gör den ospårbar. Disk wiper är ett sådant program.

2007-09-25 16:30
men å andra sidan, atn87, så finns det ju en anledning till att t ex miltären etc bränner upp sina gamla hårddiskar.
vadå? jag dyster?

2007-09-25 19:56
Naturligtvis greggan. När det handlar om militären och dylikt så är det väl självklart. Där kan man inte riskera någonting. Men liknande program utvecklas hela tiden där användarprofilen främst riktas till privatpersoner. Programmen är bra, men det kommer allitd att finnas personer som ligger steget före och ändå får tag på hemlig information. Som med allt annat