I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver hjälp att uppdatera

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-09-25 01:40

Behöver hjälp att uppdatera

Jo, nu är det så att jag helt gratis har kommit över en ganska hyfsad dator, men den behöver uppdateras lite för att jag ska kunna använda den till det jag vill.

Problemet är bara att nu för tiden så finns tydligen inte AGP och ram-minnen finns i oändliga variationer, PATA har ersatts av SATA och jag har ingen aning om skiten.

I princip så är det såhär, jag har om jag inte ser helt fel en PCI-E 16 port på mitt moderkort, så den bör ju funka för att fixa in ett hyfsat bra grafikkort (Är inte helt säker på hur PCI-E ser ut, men jag vet hur AGP såg ut och jag vet hur vanliga PCI ser ut och det är varken eller som sitter i denna, så jag antar att det är en säker gissning). Och det är det första jag behöver fixa. Min fråga är, vad är bra när det gäller grafikkort nu för tiden? Vill kunna spela på datorn, samt ha möjlighet att hooka ut s-video eller något dylikt.

Vidare så har jag om jag inte ser helt fel fyra instick för ram-minnen. Min fråga är: Har de ändrat så att de är skitsamma om man har samma storlek på ram-minnena? Vidare också, hur pass viktigt är det att ram-minnena är av samma typ? Vad innebär egentligen alla prefix som DIMM, SO-DIMM? Vad är skillnaden på DDR och SDRAM? Hur fan ska jag veta om jag ska använda DDR, DDR ECC, DDR II, DDR II ECC, DDR III? Vad fan? Vad behöver man om man har en helt vanlig stationär dator?

Slutligen också vad det gäller SATA formatet, det sitter för närvarande en SATA hårddisk i som PM systemdisk och jag har en annan SATA som jag tänkte koppla in som PS, frågan är egentligen... Om jag hookar in en större PATA hårddisk som slave till DVD driven, kommer den att vara avsevärt mycket långsammare att jobba med?

Tänkte försöka spara några hundralappar genom att köpa skiten på nåt billigt ställe över nätet, men om jag inte får nån koll på det här så får jag väl helt enkelt rulla in i närmaste datoraffär och be folket där om råd.

Veritas Amicus, Henkso Amicior!