I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Koppla in en IDE Hårdisk i en dator som har SATA!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-11-02 09:19

Koppla in en IDE Hårdisk i en dator som har SATA!

Halloj. Undrar helt enkelt om man kan koppla in en IDE HD i en burk med bara S-ATA Sladdar? FInns det ngn  kabel typ som gör att man kan kolla den i sata utag å på andra sitter det en IDE Kontakt?

Mvh Krille

"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-11-02 09:22
först och främst, you make no sense.

men om jag ska tyda ditt kryptiska inlägg så verkar det som att du har ett moderkort, som du säger, med bara s-ata ingångar. Kolla noga om det inte finns en IDE ingång, finns det så köper du en sladd och kopplar skiten, annars får du köpa nytt moderkort. Gå till din närmaste datorfixare, kostar typ 200 spänn så kan de hjälpa dig.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2007-11-02 09:23
aha, nu fattar jag vad du har skrivit, jag vet tyvärr inte om det finns en sån sladd.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2007-11-02 10:16
hah kanske blev lite sluddrigt... men ja som sagt. allt jag undrar är om det finns ngn sladd som är sata på ena sidag och IDE På andra så man kan koppla in den. har så mkt jag vill ha på den gammla hårdisken.. ;O
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-11-02 10:33

Jag kanske är ute & cyklar men något sånt här kanske?

I live my life one videogame at a time.

2007-11-02 11:19
Är du säker på att du inte har IDE på mobot fast under något lurigt namn som "floppy" t.ex.?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-02 12:04
en sån här kan du köpa för att lösa pronlemet, förövrigt så har du ganska säkert en ide port på moderkortet, men den används antagligen av DVDn.

puss
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-02 12:05
en sån här menade jag såklart, annars blir det galet.

2007-11-02 12:42
hm... den första ser faktiskt rättast ut på deras beskrivning.

2007-11-02 13:53
sant, jag var nyvaken när jag skrev det där, fösta länken är rätt, så jag hade rätt från början....

2007-11-02 22:18
alla mobos har ide kontakt snubben behöver en kabel bara...

2007-11-03 02:21
Ja, så lär det vara ... Annars kan ju ett PCI-kontrollerkort för IDE gå bra...

2007-11-04 14:23
körde på fuledogs gratis :P kopplade bort cd:n å körde där. tack så mkt annars för hjälpen

2007-11-04 18:21
finns ju såna dubbelkablar så kan du ha hårddisken som slave. inget fel med lite extra utrymme...

2007-11-06 15:35
enokkkk P20.

Man kan som sagt var koppla två enheter på varje IDE-port. Tror faktiskt aldrig jag sett en kabel med bara en kontakt på, så kolla på den om det inte är två. Se till att bygla den ena enheten som slave och den andra som master.
"jag har fin hår. som en waterfall."