I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trådlös "switch"?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-11-09 22:28

Trådlös "switch"?

Inte länge sen köpte vi hem en bärbar dator. Tänkte att det är nice och kunna surfa osv. i hela lghten.
Jag insåg ganska snart att det är jävligt jobbigt med nätverkskablar :)
Jag har funderat på trådlös router men hade det hemma hos morsan och är så mycket knas med dom. Vill att det ska funka som min fina lilla "dumma" switch som jag har nu. Plugga in och det går av sig själv :P.

Så nu till min fråga.
Finns det sånna här trådlösa "switchar"? Hörde nåt om att accesspunkter ska funka på liknande sätt. Skulle va glad (oh! det snöar i stockholm) om nån kunde ge mig lite tips på ämnet.

I asked God for a bike, but I know God doesn’t work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness.

2007-11-10 01:45
Trådlösa routrar är i princip accespunkter. Tror inte du kommer ifrån det. Det du däremot kan göra är att köpa en bättre modell än de billigaste du kan hitta. Dom billigaste brukar jämt strula på något vis. Har själv en D-Link DGL-4300 Gaming Router och är hur nöjd som helst med den. Har både trådburet och trådlöst. I och försig kostade den också 1500kr. Men man behöver iof inte hoppa upp så kraftigt, finns billigare grejer som är bra också!
http://www.petar.se

2007-11-11 12:15
Vad har du för bredbandsuppkoppling?

Dom nya Draft -n routrarna är ganska snabba å bra.
Men dom kostar därefter runt 1000:-

Har du bara 24mbit internet kan du lika gärna köpa en sjysst 108mbps router
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 21:41
Har BBB fiber 100/100 så =/

Vad är en "Draft -n router"?
I asked God for a bike, but I know God doesn’t work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness.

2007-11-11 21:47
hm 100/100 lina finns det verkligen?

Tror du har 100/10

Men iaf.

Det bästa är draft -n det är den senaste generationens trådlösa standard. Den är inte riktigt klar men finns nu i 300mbit.

Du kommer förlora lite hastighet på det. Sen måste du helst ha ett 300mbit trådlöst kort i din dator vilket jag inte tror du har.

Där ryker ännu mera hastighet men om du inte tankar mkt film etc så ere lugnt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 22:08
Ska ha 100/100 men men...

Men som sagt, är dessa "draft-n" dumma?
Sen kan ju köra ethernet till stationära och sen använda wan (eller wlan kanske det heter) till bärbara. För film kör vi via s-video på stationära. Så hastighet på det trådlösa är inte hela världen.

2007-11-11 22:16
Ohlala... Farligt farligt...

Aja, men ingen som har tips på bra routrar med både wlan och ethernet då! xD

2007-11-11 22:24
jag vet mkt väl att det finns gigabit linor men hade för mig att BBB tagit bort sin 100/100 sattsning tillsvidare men jag hade fel.

Draft N tekniken är lite väl ny å du kommer förlora hastighet men du kanske klarar dig på att tanka i 4mb/s istället för 8mb/s.

Dom funkar ganska bra förutom den lilla hastighet förlusten.
Belkins 300mbit fick riktigt bra i test!
Alla trådlösa routrar har idag även ethernet portar.

2007-11-11 23:55
Yay! Har precis köpt en scasi! ;D
Så då skulle jag teoretiskt sett kunna utnyttja 100/100 då?
Men iaf, kan man inte få lite länkar till schyssta rautrar eftersom jag tappar bort mig i all tech när jag försöker läsa om dom.
Va har ni hemma t.ex. och vad ska jag tänka på?

2007-11-12 00:46
går det att köpa SCSI till en hemmadator å låter dom mkt?

2007-11-12 00:48
Han var nog ironisk.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NETDG834N

Ett förslag.
Sen finns det en belkin som fick bäst i test tidigare.
Jag hörde av min cisco lärare att det filas på en ny standard för trådlöst som kommer nästa år ocjh ska grejja upp till 600mbit

2007-11-12 10:07
Okej. Nej en polare kör den.Funkar ganska bra! Dock så finns det en belkin som fick bäst i test. Den belkin om jag hittar den skulle jag sattsat på

2007-11-12 11:06
ag har funderat på trådlös router men hade det hemma hos morsan och är så mycket knas med dom.

Nej, det är så mycket knas med den.

2007-11-12 17:20
SkankyWhore
jajaja...

Ja, jag var ironisk förresten :)

Men tack för tipsen iaf. Verkar bli netgearen som lebbaner länka. Den belkinen jag hittade på webhallen verkade sisådär :D

2007-11-12 20:21
hm belkinen fick bättre än netgearen men endå ditt val!

2007-11-12 20:22
netgearen funkar riktigt bra för min polare iaf. han har 100/10 lina